[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:31

Ja, dat is nu net niet wat een HB paardje kan gebruiken, overgang is stress, en waarschijnlijk ook ander voedsel...Voor rijden is het ook te vroeg, kan net weer triggeren.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:52

Ik sluit me volledig bij bovenstaande posters aan.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:28

Ja de manege eigenaren weten het. Hij zou namelijk eerst vorige week al weggaan maar de eigenaresse wilde iig wachten tot hij weer beter was.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:08

Dat is ie dus niet, genezen. Dat hij goed loopt, wil niet zeggen, dat het gevaar al geweken is, of de aanval voorbij. Het wil hooguit zeggen, dat de aanval niet erg zwaar was. Dit is iets wat zich pas in de komende weken, met aangepast voer, wat altijd zal moeten blijven, zich pas gaat wijzen. Verandering van stal is an sich al niet bevorderend.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:11

Om antwoord te geven op je vraag, een afscheidsritje raad ik zeker af... Misschien is een afscheidswandelingetje een idee? Ik vind het ook geen fijn idee dat een net bevangen paard naar een manege gaat, maar als ze op de hoogte zijn neem ik aan dat het wel goed zal komen. Verandering van stal en voer, tja, rustigaan, maar het kan zeker goed gaan (al is het natuurlijk wel heel erg snel).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:54

Black pegasus: 2 weken terug..was dat niet net die hele mooie week??? kan heel goed misgegaan zijn dan.
En naar de manege....neem da eigen voer mee voor de eerste tijd, dan kan hij daarna langzaam overgaan op het andere voer... en wat geven ze daar aan ruwvoer? brr, eng hoor.
En ik zou nog zeker niet rijden, ook al loopt hij goed...vorzichtig aan maar doen!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:05

Vanmorgen PLOS-alarm!

Wat klopt er niet aan deze foto:
Afbeelding

Juist, ze hadden de prikpalen vakkundig op de grond gelegd en stonden aan de verkeerde kant van het draadje. Op de foto heb ik het draadje weer gespannen om eerst maar een plan te bedenken. Daar sta je in je 1-tje met vier paarden die zich echt niet laten vangen..... Diegenen die ik in een aparte wei kon zetten gingen vervolgens irritant uit hun dak waardoor de nog te vangen klieren lekker mee gingen rennen. De wei ziet er nu niet meer zo uit |( En jullie snappen wel wie ik het laatste te pakken had! Nu maar afwachten of dit avontuur schade heeft toegebracht..

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:12

Bedankt voor jullie antwoorden.
Dan weet ik iig dat ik niet kan rijden maar maakt ook niet uit hoor ;)
Tja, nadeel van alleen maar verzorster zijn he. -O- Dan heb je er niks over te vertellen.
Het is wel een mooie manege waar paarden ook echt de kans krijgen om goed te herstellen (in Wijchen)
dus hopelijk wachten ze daar wel met rijden tot hij echt weer goed is.
En idd, het was die week prachtig weer dus de suikers schoten eruit. En hij stond toen nog 24/7 op de wei.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:35

wuswa schreef:
Vanmorgen PLOS-alarm!

Wat klopt er niet aan deze foto:
Afbeelding

Juist, ze hadden de prikpalen vakkundig op de grond gelegd en stonden aan de verkeerde kant van het draadje. Op de foto heb ik het draadje weer gespannen om eerst maar een plan te bedenken. Daar sta je in je 1-tje met vier paarden die zich echt niet laten vangen..... Diegenen die ik in een aparte wei kon zetten gingen vervolgens irritant uit hun dak waardoor de nog te vangen klieren lekker mee gingen rennen. De wei ziet er nu niet meer zo uit |( En jullie snappen wel wie ik het laatste te pakken had! Nu maar afwachten of dit avontuur schade heeft toegebracht..

Oh jeetje zeg, wat vervelend.
Nou ik hoop echt dat het geen schade heeft toegebracht!!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:34

Dat is zeker schrikken Wuswa!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:46

@ Wuswa: En ik maar denken dat alleen shetten daar chronisch last van hadden :+. Dit is een van de redenen waarom ik geen strook begrazing kan toe passen, gaat soms 2 dagen goed, maar niet meer dan dat. Daarom heb ik ze liever in de paddock en soms een uurtje op het land.
Ik hoop voor je dat de schade uit eindelijk mee valt.

Dennis gister lekker aan de lange teugel gehad en Whitney is weer onder het zadel geweest. Liep al 3 weken echt goed (aan de longe, aan de lange teugel en naast de fiets), dus ze heeft een beginners lesje gelopen (20 minuutjes stappen en 2 rondjes draven). Ze was blij dat ze weer mee mocht na 2 maanden :).

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:07

Wuswa: dat zou bijna een stadsalarm moeten zijn voor je.
Ik hoop ook echt dat het goed gaat, ik geef hierdoor ook geen strook begrazing, laatste x dat ik dat deed lag mamaloe met koliek in het gras, was ook uitgebroken. Dubbele controle en verscherping dus, help je hopen

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:38

Zonet nog niets aan de hand. Dunne manenkam en geen warme voeten.

Het is in al die jaren nog niet gebeurd en het is mijn eigen fout. Door het vele gebruik gaf het lijntje niet genoeg stroom meer door. Meteen vervangen door een nieuwe draad! Hopelijk afdoende want ik zag vanmorgen dat die zwarte gewoon heen en weer sprong.... Leuk spelletje baas! Goed voorbeeld doet volgen, toch?? Ik kan altijd nog een lint erboven spannen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:00

ik span ook altijd zo laag dat het hoofd er niet onder door kan, mn shetters voelen door de haren de klap minder en nemen die voor lief als ze daardoor in het gras terecht komen. als ze het nu proberen raakt hij de neus eerst en dat vinden ze minder prettig dus ze laten het wel, moet dus echt drie draden spannen.

gelukkig nog geen veranderingen dus :D

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:05

Wuswa, ik hoop dat je idd geen problemen er mee krijgt.
Ja paarden zijn slim. Zodra er even niet genoeg stroom meer op staat, hebben ze dat meteen door. En ja, dan ziet het gras er aan de andere zijde toch wel groener uit haha.

Ik kom net weer bij Stafanja vandaag. Er lag hooi in de bakken, maar Staf was nergens te bekennen. Erg raar voor haar doen. Ze stond helemaal achteraan het looppad. (om een idee te geven hoe onze stal eruit ziet: http://tinypic.com/player.php?v=qrf1o9&s=7 )
Dus ik dr op gehaald en weer spuit gegeven. Gelukkig laat ze het allemaal best wel goed toe.
Maar ik had nog een vraagje: ik geef elke dag dus 2x 2 handjes meusli aan haar ter beloning, zodat ze het niet als al te nare ervaring ervaart. Ik geef deze meusli (33,2% suiker+zetmeel) http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... se-equifyt
Zal dit heel erge kwaad kunnen?

Na het weekend krijg ik eindelijk mn zak ander voer binnen die ik besteld heb, deze heeft 10% suiker en zetmeel: http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... lthy-herbs
Als jullie bovenstaande meusli afraden, zou ik wel 2 handjes van dit brok kunnen geven dan?

ik heb dr vraag trouwens ook doorgespeeld aan mn DA, dit aangezien ik zie dat ze het er gewoon zwaar mee heeft en dat ze evengoed pijn heeft. Daarnaast merk ik dat ze best gevoelig is nog op dr hoeven. Ze krijgt voor dr rest alleen maar hooi. Ook heb ik de hoefsmid gemaild die bij ons op stal komt en toevallig zaterdag komt, met de vraag of hij nog ergens wat verlichting kan geven. Hij heeft een andere stalgenoot ook geholpen met 2 hoef bevangen paarden.

Zo dit moest er even uit. Het doet me zo pijn haar zo te zien...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:16

Als het kan zou ik haar toch even tijdelijk buiten de kudde plaatsen. Ik merkte toen Nado een aantal jaar geleden bevangen was en in een kudde stond, hij echt veel makkelijker opknapte in zijn eentje. Omdat hij alleen maar hoefte lopen als hij dat zelf wilde, gaf hem en zijn hoeven veel rust. Je bent al gaan afbouwen met buut he ? Misschien is dat toch te snel voor haar. De muesli is niet super nee... Maar zo weinig ? Ik weet niet hoeveel echte impact dat zou hebben. Ik denk eerder dat de beweging in de kudde en de afgebouwde pijnstiller haar opbreken.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:54

Bedankt voor je reactie.

Ik kan Stafanja inderdaad in het voorste deel plaatsen en dan het hek dicht doen. Alleen helemaal alleen zetten vind ik niet zo fijn, maar er is ook een kleine hele onderdanige pony op stal en die zou er wel bij mogen denk ik. Enige waar ik dan zo bang voor ben is dat ze onrustig gaat worden als de andere paarden het looppad op gaat en zij achter moet blijven...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:12

wauw, wat een ruimte bij jullie op stal! En prachtig mooi looppad! Hoeveel paarden staan er en hoeveel weide hebben jullie er nog bij?

Van een handje muesli of brok zal ze waarschijnlijk niet gelijk iets krijgen, als je het vergelijkt met de kilo;s hooi (of evt. gras) die ze per dag krijgen, valt dat in het niet. Maar als je brok minder suiker en zetmeel bevat is dat natuurlijk weer beter dan de muesli...

Ik geef mijn merrie geen granen/muesli meer en ook geen brok. Ze krijgt alleen nog voordroog of hooi (Na dat bericht van PKC tijfel ik of ik door zal gaan met weken of niet), pavo vital (die gebruik ik ook als beloning, ze mag 50 tot 100 gram per dag hebben voor de vitamines en mineralen, dat is 1 tot 2 handjes), water en liksteen, en mag 1,5 uur per dag met graasmasker op de wei. Als ik (weer) wat met haar doe meng ik die pavo vital met een handje luzerne. Dan heeft ze voor haar gevoel ook haar voerbak met beloning. Terwijl het eigenlijk niets voorstelt.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:40

@Tamadine: heerlijk die ruimte! Maar wat een karwei om daar de mest op te ruimen....
Ik zou wachten op de zak HH en stoppen met de muesli. Weet je wanneer het hooi gemaaid is?
En idd apart zetten met de kleine pony. Het went vanzelf en ze hoeft niet met de rest mee te banjeren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:41

Wuswa: hoe is het met je paardje?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:48

Manenkam heel iets dikker dan anders maar verder alles goed :D Als het teveel geweest zou zijn, zou ik, denk ik, vanmorgen toch wel meer veranderingen gezien moeten hebben....
Vanmorgen krabben: :brr:

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:34

Even een vraag: hoeveel mensen hebben hun paarden nog op speciaal beslag gezet tijdens de hoefbevangen periode?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:44

bedankt voor de voertips die ik hier voorbij zag komen!
iemand hier ervaring met de equine sensitive van D&H?

Tamadine schreef:
Even een vraag: hoeveel mensen hebben hun paarden nog op speciaal beslag gezet tijdens de hoefbevangen periode?

mijn merrie heeft uitgesmede ijzers met opzet gekregen, opzet had ze altijd al, uitsmeden is gedaan om de zool meer te ontlasten...
daarna liep ze gelijk veel beter, eigenlijk gelijk goed...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:56

Nouvel schreef:
bedankt voor de voertips die ik hier voorbij zag komen!
iemand hier ervaring met de equine sensitive van D&H?

Nee, ik heb daar geen ervaring mee maar ik zie wel dat het zetmeel behoorlijk hoog is - 15%... dat is geen aanrader voor ex-HB'ers..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:57

Zijn er hier trouwens nog meer mensen die Healthy Herbs voer voeren? Dat is 10% suiker en zetmeel.
En zijn er supplementen bijvoorbeeld die mn paardje tijdens deze periode kunnen helpen?