Excuus voor de late reactie!
Chubby schreef:Mijns inziens zijn de hielen te hoog, de kwartieren flaren door te veel druk (kwartierboogjes zijn erg nodig) en een goede mustangroll lost waarschijnlijk een deel van de scheur al op. Ijzers zijn volgens mij nergens voor nodig.
Floortz schreef:Eens. De scheur is onbalans in de hoef vanwege de flare en de ondergeschoven hielen. Je kunt het ook zien; bij de hoef waar de scheur langer is, is de flare ook erger. Opensnijden heeft alleen zin als tegelijk de druk van de zijkanten eraf gaat. En dan hoofclear erin, flare blijven wegvijlen en hielen bijhouden. Straal niet meer bijsnijden, want die is nodig voor het hoefmechanisme.
Arabesk schreef:Mogelijk is dit een voormalige hoefzweer. Hoefzweren graven tunneltjes achter de hoefwand en dat wordt een zwakke plek. Zet je paard buiten (aan de hoeven te zien staat je paard een deel van het etmaal op stal), pas z'n voeding aan (de witte lijn is niet geweldig van kwaliteit, stop met muesli/niks en wees zuinig gras) en rond de teen regelmatig af. Dikke kans dat de scheur gewoon uitgroeit.
Ontzettend bedankt voor het meedenken! Merrie heeft een lange historie met white line disease en scheuren. Zelf denk ik dat ze een scheur krijgt doordat er een verkeerde druk op de hoeven staan doordat de stand niet helemaal goed is. Ik zal volgende keer jullie opmerkingen doorgeven aan mijn hoefsmid.
De scheuren zijn ondertussen wel al opengelegd en wordt schoongehouden dmv propolis. Paard loopt al een stuk beter.
Een hoefzweer had ik eerder niet verwacht, want dat zou je toch moeten merken?
Mij viel ook op dat de straal gedaan was, iets wat ik ook niet nodig vind bij een paard dat blootsvoets loopt.
Paard komt bij mij op stal hele dagen buiten, vanaf vroeg tot eind van de dag. We wachten nog steeds op de uitloopstal waardoor ze 24/7 buiten kan staan. Daarnaast krijgt onbeperkt hooi en normaal alleen een vitamine brok erbij.
@Arabesk: echter is ze nu hoogdrachtig en staat daarom op merriebrok. Ook lopen we al ruim een jaar 2x daags een kwartier op het harde.