Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:26

Floortz schreef:
Het zal niet zo heel veel uitmaken welke hoefmesjes je koopt (beetje stevige is wel handig) maar het belangrijkste is een renet om ze scherp te houden. Na elke keer gebruik even bijslijpen voor de volgende keer.

Zeker niet mee eens dat maakt wel degelijk verschil!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:26

Quir schreef:
Zijn er ook slijpstenen waarmee je dat ronde van de hoefmes kunt slijpen?

Met die van PN kan dat hoor is alleen even handigheidje in krijgen

Wijslander

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:10

Maar met welke hoefmessen hebben jullie dan goede ervaringen? Niemand met mesjes van Double S? Ik denk dat ik die gewoon ga bestellen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:03

Maartje1990 schreef:

Reactie erboven ook gelezen? Lees: beetje stevige=de wat betere...niet die van 6 euro...
Goede mesjes vind je bij turbohoof

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:41

Ook tussen de duurdere messen zit wel degelijk verschil

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:24

Maartje1990 schreef:
Ook tussen de duurdere messen zit wel degelijk verschil

Met welke merken heb jij ervaring?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 22:09

Floortz schreef:
Maartje1990 schreef:

Reactie erboven ook gelezen? Lees: beetje stevige=de wat betere...niet die van 6 euro...
Goede mesjes vind je bij turbohoof

En als er iets mis is heb je daar ook de best mogelijke service!

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:16

Ik ben erg benieuwd wat jullie van de hoeven van deze paarden vinden! IJzers zitter er nu bijna 8 weken onder, dus ze gaan deze week weer naar de hoefsmid!

Paard 1:

Stond al bij aankoop (sept 2016) op ijzers. Ging half jaar na aankoop staakgedrag vertonen.
Conclusie (lichte) kissing spines en verbening aan beide voorbenen. Staat nu op ijzers met een zooltje eronder. Landt op teen en struikelt ook regelmatig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paard 2:

Stond al bij aankoop (feb 2014) op ijzers. IJzers hierna eraf gehaald, maar was zonder ijzers zeer gevoelig.. dus ijzers er toen weer ondergedaan. Voor rugproblemen naar da geweest, bleek ook kreupel te zijn aan beide voorbenen. Heeft op speciaal break over beslag gestaan, maar staat nu al weer een jaar op gewone ijzers en is niet meer kreupel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:23

wat een verschrikkelijke voeten! Ondergeschoven hielen en ook nog eens veel te lange voeten, de hielen worden helemaal platgedrukt op het ijzer. Geen wonder dat dit paard rugproblemen heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:43

Idd wat Arabesk zegt.
En als een paard met zulke hoeven ineens zonder 'iets' komt te staan is het logisch dat ie daar last van heeft. Een beter smid en hoefschoenen om ze door de eerste moeilijke periode heen te helpen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:20

Excuus voor de late reactie!

Chubby schreef:
Mijns inziens zijn de hielen te hoog, de kwartieren flaren door te veel druk (kwartierboogjes zijn erg nodig) en een goede mustangroll lost waarschijnlijk een deel van de scheur al op. Ijzers zijn volgens mij nergens voor nodig.

Floortz schreef:
Eens. De scheur is onbalans in de hoef vanwege de flare en de ondergeschoven hielen. Je kunt het ook zien; bij de hoef waar de scheur langer is, is de flare ook erger. Opensnijden heeft alleen zin als tegelijk de druk van de zijkanten eraf gaat. En dan hoofclear erin, flare blijven wegvijlen en hielen bijhouden. Straal niet meer bijsnijden, want die is nodig voor het hoefmechanisme.

Arabesk schreef:
Mogelijk is dit een voormalige hoefzweer. Hoefzweren graven tunneltjes achter de hoefwand en dat wordt een zwakke plek. Zet je paard buiten (aan de hoeven te zien staat je paard een deel van het etmaal op stal), pas z'n voeding aan (de witte lijn is niet geweldig van kwaliteit, stop met muesli/niks en wees zuinig gras) en rond de teen regelmatig af. Dikke kans dat de scheur gewoon uitgroeit.

Ontzettend bedankt voor het meedenken! Merrie heeft een lange historie met white line disease en scheuren. Zelf denk ik dat ze een scheur krijgt doordat er een verkeerde druk op de hoeven staan doordat de stand niet helemaal goed is. Ik zal volgende keer jullie opmerkingen doorgeven aan mijn hoefsmid.

De scheuren zijn ondertussen wel al opengelegd en wordt schoongehouden dmv propolis. Paard loopt al een stuk beter.

Een hoefzweer had ik eerder niet verwacht, want dat zou je toch moeten merken?

Mij viel ook op dat de straal gedaan was, iets wat ik ook niet nodig vind bij een paard dat blootsvoets loopt.

Paard komt bij mij op stal hele dagen buiten, vanaf vroeg tot eind van de dag. We wachten nog steeds op de uitloopstal waardoor ze 24/7 buiten kan staan. Daarnaast krijgt onbeperkt hooi en normaal alleen een vitamine brok erbij.
@Arabesk: echter is ze nu hoogdrachtig en staat daarom op merriebrok. Ook lopen we al ruim een jaar 2x daags een kwartier op het harde.

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:30

Arabesk schreef:
wat een verschrikkelijke voeten! Ondergeschoven hielen en ook nog eens veel te lange voeten, de hielen worden helemaal platgedrukt op het ijzer. Geen wonder dat dit paard rugproblemen heeft.

DubbelDun schreef:
Idd wat Arabesk zegt.
En als een paard met zulke hoeven ineens zonder 'iets' komt te staan is het logisch dat ie daar last van heeft. Een beter smid en hoefschoenen om ze door de eerste moeilijke periode heen te helpen.

Bedankt voor de reacties!
Hier was ik al bang voor..

Het gaat om twee verschillende paarden, maar neem aan dat dit voor beide geldt?
We gaan zo snel mogelijk op zoek naar een andere hoefsmid!
Raden jullie aan om het paard met verbening ook zonder ijzers te zetten? Onze dierenarts zei ons dat ze juist nooit zonder ijzers met zooltje mocht staan..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:55

Je kunt ook hoefschoenen met zachte zooltjes proberen. Dan kun je iig vaker de hoeven bijwerken en het probleem proberen te verhelpen. Met ijzers zal dat zeker nooit lukken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:11

DubbelDun schreef:
Je kunt ook hoefschoenen met zachte zooltjes proberen. Dan kun je iig vaker de hoeven bijwerken en het probleem proberen te verhelpen. Met ijzers zal dat zeker nooit lukken.

Hoefschoenen met zooltjes zijn een betere optie inderdaad. En als je paard op het zachte staat kun je ze uitdoen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:22

Een paard wordt blootvoets geboren, de natuur heeft gezorgd dat zijn voeten hem kunnen dragen...ik zou ook ijzers eraf, echt een goede bekapper zoeken, een echte goede en in het begin zorgen dat hij niet op grind, kiezels, of ander oneffen harde ondergronden loopt, maar bv de weide en met rijden even de tijd gven zodat het lichaam een oplossing heeft grmaakt....dergelijke zooltjes geven mij altijd het gevoel dat er van alles tussen komt en lekker gaat rotten...

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:57

Arabesk schreef:
DubbelDun schreef:

Hoefschoenen met zooltjes zijn een betere optie inderdaad. En als je paard op het zachte staat kun je ze uitdoen.

Ik kreeg dat advies ook in de kliniek. Duplos met eventueel een zooltje. Maar ze staat zo goed als 24/7 op zand/uurtje gras. Dus zachter kan niet. Vonden ze in de kliniek ook wel logisch toen ik zei dat ik dat dus niet van plan was!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:11

Het is een misverstand om te denken dat zand 'zacht' is voor de hoeven. Op het moment dat een paard gevoelige zolen heeft en hij loopt op zand zal dat door het gewicht van het dier IN de hoef omhoog drukken als het loopt. Door schoenen aan te doen met harde zolen én daarin zachte zooltjes zal de druk van het zand uit de binnenhoef gehouden worden en krijgt de zool door het zachte binnenzooltje de ruimte om zacht te lopen zonder druk onder de hoef.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:16

sanne, ik begrijp je bezorgdheid. Ook ik vind de hoeven er slecht uit zien. En dan vooral van het eerste paard.

En een paard met verbening juist op ijzers? Dat zorgt voor nog minder flexibiliteit in de hoeven. Vroeger was het een aandoening die veel voorkwam bij paarden die op ijzers staan en veel over de bestrating lopen ;)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:35

Ik lees hier al een tijdje mee, maar nu hebben we sinds 4 weken een nieuwe pony met niet zulke geweldige hoeven.

Ik heb het idee dat ik hier met een dubbele zool te maken heb, maar ik heb daar nog geen ervaring mee, dus ik twijfel.

Afbeelding

Helaas geen betere foto bij de hand, ik ben me ervan bewust dat er nog een hoop werk is aan deze hoefjes.
Note: Er is 4 weken geleden een vervangende smid bij geweest, waar ik niet tevreden over was. Deze week komt onze nieuwe smid.
Pony is in het verleden hoefbevangen geweest en enkele dagen nadat wij deze pony aan huis hadden, is er op deze hoef een flinke hoefzweer doorgebroken op de kroonrand.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:06

Arabesk schreef:
DubbelDun schreef:

Ik heb op maat gemaakte (afgepaste) schoenen voor mijn merrie gekocht....
Dit is niet altijd de beste oplossing.
Binnen een week liepen de benen vol als gevolg van onvoldoende afwikkeling.
Het volgende probleem was geboren -O-

De kliniek zei mij direct terug te gaan naar ijzers.
Blootsvoets kreeg zij al snel zoolkneuzingen. En liep bok en bok kreupel.

Ze loopt gelukkig weer als een zonnetje... *\o/*
Kijk naar je paard en wat die nodig heeft...

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 22:46

Ik hoop dat ik hier wat advies kan vragen. Mijn paard heeft de laatste tijd een beetje een gevoelig linkerachterhoefje. Hij heeft er ook eventjes flink kreupel op gelopen, hoefsmid kon geen zweer vinden en dacht gekneusd. Na aantal dagen liep hij weer helemaal goed.
Nu is er een brok uitgevallen, en ik vind op 1 of andere manier het gewoon een rare plek. Ik dacht zelf even white line disease, maar heb hier verder geen ervaring mee en andere mensen denken dat het gewoon een afgebrokkeld stukje is. De smid wil ik sowieso laten kijken maar ik wil ook graag weten wat mensen hier denken, aangezien er hier voor mijn gevoel ook een hoop kundige mensen zitten.

Zijn hoeven zijn overigens erg droog, hier ben ik al mee bezig. Ik heb ook Duo hoef besteld, dit komt morgen binnen.

Afbeelding

Afbeelding

https://farm1.staticflickr.com/951/41212158325_0ce499f953.jpg

https://farm1.staticflickr.com/949/41212158765_755d2c341d.jpg

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:24

Dat is de meest logische plek om een eerste brok uit te krijgen als het te lang is :j de hoeven zijn gewoon te lang en in de kwartier zal het dan het eerst van brokkelen inneem poging de hoef weer op de juiste lengte te krijgen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:33

buiten de hap eruit zijn het sowieso slechte voeten; onderontwikkelde straal, hoge hielen en overgroeide steunsels.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:42

Oke dankje! Dan ben ik gelukkig de enige die spoken ziet haha :D Hij is 6 weken terug bekapt maar in de zomer groeien ze wel altijd hard.

@ arabesk, wat bedoel je precies met onderontwikkelde straal? Is dat iets wat ergens door wordt veroorzaakt of komt dat gewoon vanuit het paard?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 07:36

Wat een interessant topic! Mijn paard haar ijzers zijn er gisteren vanaf gegaan en wordt nu behandeld door een natuurlijke bekapper. Leuk om dit topic door te lezen.