[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:11

Nado in dit topic had het er eens over. Ik heb voor Grietje hoefschoenen, die kan ik dan aandoen.

Zou het helpen om dan iets van podo comp te geven? Dat zorgt voor een betere doorstroming van het bloed in de hoeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:13

ik wist ervan...de doorbloeding wordt dan nog slechter door de toch al beschadigde haarvaatjes.
Misschien inderdaad een idee toch de voeten warm te houden s'winters.
Gewoon transportbeschermers om,van die hoge die ook de voet bedekken?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:22

capopjekop schreef:
Nado in dit topic had het er eens over. Ik heb voor Grietje hoefschoenen, die kan ik dan aandoen.

Zou het helpen om dan iets van podo comp te geven? Dat zorgt voor een betere doorstroming van het bloed in de hoeven.

om het bloed wat te verdunnen of de bloedvaatjes wat te verwijden kun je ze beter een streepje tranquigel (Acepromazine= bloedvatverwijdend) of een aspirine (Acetylsalicylzuur= bloedverdunnend) geven lijkt me, dit werkt in ieder geval direct en zeker.

ik slik zelf ook dagelijks een half kinderaspirientje (groen/witte doosje), hierdoor heb ik geen schokbenen en slapende voeten meer en slaap s''nachts als een roos :Z .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:25

geerke schreef:
ik wist ervan...de doorbloeding wordt dan nog slechter door de toch al beschadigde haarvaatjes.
Misschien inderdaad een idee toch de voeten warm te houden s'winters.
Gewoon transportbeschermers om,van die hoge die ook de voet bedekken?

ja, ook een idee,
of die legwarmers van de paardendrogist, die zijn van neopreen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:26

Maar is dat niet schadelijk om dat preventief te geven? Nu ben ik toch een beetje ongerust voor de komende winter. Wellicht toch maar beginnen met het gebruik van dekens.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:27

Oma geitenwollen sokken laten breiden en die aan doen :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:37

Haha das ook een goede, ik heb mam alvast opdracht gegeven om de vrouwen van haar dagverzorging sokken te laten breien. Grietje kan dan mooi haar soft-ride schoenen aan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:39

ieder mens met een historie van bijvoorbeeld een hartinfarct, hartoperatie of trombose krijgt bloedverdunners voorgeschreven.
voor een mens is de dosering 50 tot 80 mg (afhankelijk vh gewicht van de persoon).

er vanuitgaande dat een paard 10 keer zoveel weegt als een mens (70 kg in verhouding tot 700 kg paard)
is dus 1 aspirine van 500 mg genoeg per dag.

voor jouw kleine Grietje zou je dus kunnen volstaan met een halfje per dag.
de kans dat Grietje hier last van haar maag van krijgt is vrijwel nihil.

daarnaast zijn er plenty paarden met hoefkatrolontsteking en artrose die dagelijks een veel hogere dosering krijgen.

ik heb hier in de kast een kilo pot (!) vol Acetylsalicylzuur staan welke ik gekregen heb van de DA voor een paard met ouderdoms artrose,
hij adviseerde dat ook te geven aan mijn andere oude paard afgelopen winter die een doorbloedingsstoornis had door de kou .

ik zal het eens overleggen met de DA....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:43

Overleggen kan zeker geen kwaad :) Als hij hier weer een keer is zal ik meteen eens vragen hoe of wat. Als het preventief werkt is het zeker iets om te overwegen, want ik wil deze hel liever niet nog een keer doorgaan. Al zitten we er met Grietje nog steeds voor een deel in.

Hoe voer je een asperine? Gewoon verpulveren en dan over het voer? Of oplossen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:53

dit komt van pagina 1 van dit topic :

Belangrijke medicijnen tijdens een acute en chronische hoefbevangenheid:
Als eerste moet doorbloeding problemen worden behandeld. Daarvoor zijn bloedvat verwijdende medicijnen nodig (Vasodilatoren). Veel gebruikt is het medicijn Heparin maar ook Acepromazine word veel gebruikt. Bij chronische bevangenheid heeft Heparin geen zin. Een teveel aan Heparin kan schade aanrichten vooral na geboorteproblemen en open wonden. Het beste kan men Heparin geven onder kliniekomstandigheden. Doorbloedingbevorderende middelen naast Heparin zijn ook Acepromazine (Vetranquil 0,05 mg/kg) en Isoxurpine. Bij een aderlating mag men geen Acepromazine gebruiken. Een goede bloedverdunner zijn Acetylsalicylzuur 500 mg. Het paard mag hiervan max. 2 x daags 10 tabl. van hebben. (per 600kg)

ze praten hier dus over 20 tabletten van 500 mg (een heel doosje per dag _O- ), maar dit is natuurlijk in de acute fase waarbij een ontsteking aanwezig is en niet voor preventieve doeleinden bij een koude periode.

ik ga het overleggen met de Da, je hoort nog...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:55

Citaat:
Hoe voer je een asperine? Gewoon verpulveren en dan over het voer? Of oplossen

aspirine lost heel makkelijk op in een beetje water, dus ik denk gewoon over je voer doen of desnoods in de mond spuiten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:57

We hebben het hier afgelopen winter ook al eens over gehad. Indiana gaat in de herfst onder een regendeken en in de winter onder een350 grams dek, daarbij staat ze 's winters van een uur of 9 tot een uur of 5 buiten en de rest in een stal met een dikke laag vlas.
Verder heb ik de bak voordat het ging vriezen flink gesleept, zodat het mooi egaal was en het ppp (paddock paradijs pad) is steeds open geweest waardoor de doorbloeding door beweging op gang is gebleven.
Indiana heeft gelukkig helemaal geen problemen gehad.
Maar mocht ik komende winter tegen doorbloedings problemen aanlopen dan ga ik zeker aspirine overwegen.
Wat is het toch een mooi topic!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:03

wel even een waarschuwing van mijn kant voordat iedereen naar de Kruidvat rent....

je moet wel echte aspirine hebben en niet paracetamol of ibuprofen !

van internet:

Aspirine.nl is een website over aspirine en o.a. de preventieve werking daarvan voor een hartaanval en een beroerte. De Engelse one-liner "One aspirine a day, can keep the doctor away", houdt zoveel in dat het dagelijks innemen van een aspirientje meehelpt een hartaanval of een beroerte te voorkomen. Aspirine helpt namelijk mee stolling tegen te gaan. Een bloedstolsel ín het bloed, kan het hart of de hersenen inschieten. Dit kan leiden tot een hartinfarct of een beroerte.

Aspirine werkt zoals u waarschijnlijk al weet pijnstillend, koortsverlagend en ontstekingsremmend. Maar wat misschien wél nieuw voor u is: in lagere doseringen remt het de bloedplaatjesaggregatie (het kleven van de bloedplaatjes) waardoor de bloedingstijd wordt verlengd en de bloedstolling wordt vertraagd. Aspirine wordt daarom ook voorgeschreven in lagere doseringen ter voorkoming van het optreden van bloedstolsels bij mensen die een risico lopen op hartproblemen of die al problemen hebben. Aspirine kan de kans op zowel een hartaanval als een beroerte verlagen.

Aspirine wordt gebruikt als soortnaam voor de werkzame stof acetylsalicylzuur. Aspirine® van Bayer is in de loop der tijd steeds meer verworden van een merknaam naar een soortnaam voor deze werkzame stof. Zie ook de historie van aspirine.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:23

Even een foto van mijn schatje.

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:10

mooie rooie meid!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:30

romeorowan schreef:
Even een foto van mijn schatje

wat heeft ze toch een aparte kleur... hoe noem je dit in de Quarter wereld ?

kun jij ze trouwens buiten hebben zonder burka :D ?

ik woon misschien maar net 15 km bij je vandaan en hier hebben we een dazen plaag,
mijn dazenval vangt honderden van die krengen op één dag momenteel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:34

Is ze een roan? Leuk dier iig.

Op bokt lees ik trouwens dat meer mensen hun paard met hb asperines geven :j Het wordt ook ter preventie gebruikt. Maar ik wacht even af wat jouw da zegt Lolclub.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:38

Citaat:
Op bokt lees ik trouwens dat meer mensen hun paard met hb asperines geven Het wordt ook ter preventie gebruikt. Maar ik wacht even af wat jouw da zegt Lolclub.

is goed, ik ga kijken of ik hem maandag even kan bereiken.

@JannePauli:
zou jij het eens (als je wilt natuurlijk ;) ) willen navragen bij de laminitis clinic hoe zij erover denken ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:41

Oh je gaat hem toch niet speciaal voor mij bellen he? Want dat is niet nodig. Als dat niet zo is dan vergeet die opmerking maar :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:49

Ik lees nog trouw mee, maar blijft vaak vooral bij meelezen, omdat ik er (nog) niet altijd genoeg van af weet om mee te discussieren :o
Maar het stuk over die aspirines vind ik erg interessant :j Ben benieuwd naar meer informatie daarover. Zeker aangezien mijn pony niet zo goed op de metacam en bute reageerde (van de bute werd hij gewoon echt ziek)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:01

capopjekop schreef:
Oh je gaat hem toch niet speciaal voor mij bellen he? Want dat is niet nodig. Als dat niet zo is dan vergeet die opmerking maar :D

ik ga hem bellen voor iedereen in dit topic :D , stel je toch eens voor dat we weer zo'n winter krijgen als we gehad hebben en dat we met iets kleins als een aspirientje een hoop narigheid zouden kunnen voorkomen

ik zie mezelf namelijk nog geen sokken breien eigenlijk...

trouwens.... alcohol verdunt het bloed ook he ?
alle paarden aan de Whiskey... olé _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:02

Bruin bier, nog beter.
Alcohol krijgen die van mij al binnen, dat zit ook in die oliën die ik nu bijvoer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:03

Wendy15 schreef:
Ik lees nog trouw mee, maar blijft vaak vooral bij meelezen, omdat ik er (nog) niet altijd genoeg van af weet om mee te discussieren :o
Maar het stuk over die aspirines vind ik erg interessant :j Ben benieuwd naar meer informatie daarover. Zeker aangezien mijn pony niet zo goed op de metacam en bute reageerde (van de bute werd hij gewoon echt ziek)

hoe is het met je pony ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:04

capopjekop schreef:
Bruin bier, nog beter.
Alcohol krijgen die van mij al binnen, dat zit ook in die oliën die ik nu bijvoer.

wat voor olie voer je ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:04

:)) Ik zie mijn pony al door het land huppelen als ik hem een biertje geef _O-
Schijnt ook goed voor de vacht te zijn toch, bruin bier? :)