[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:06

En welke slobber geef jij dan? Van welk merk?

Het is bij mijn paard ook voornamelijk de geur denk ik. Het ruikt zo ontzettend sterk naar bubble gum etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:54

Die van mij vreten gelukkig alles. Metacam vonden ze super, kon niet veilig de padock meer in met een spuit in m'n handen :o (met ontwormen trouwens net zo).

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:59

Hier gingen alle medicijnen in een grote spuit (even halen bij de apotheek) met appelmoes en dat bracht ik in als een wormenkuur.
Het vullen ging niet altijd goed. Soms teveel kracht gezet op het weer in elkaar zetten van de spuit. Resultaat; het appelmoes zat op het plafond. }>

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:01

haha, ja vanwege het laatste zei mijn stalgenoot juist dat het beter was het papje op te zuigen.
Maar ik doe het het liefst via de meusli, want dat is een stuk prettiger. 2 maal daags die spuit erin vind ze ook niet echt fijn. Normaal kwam ze altijd rennend op me af, nu kijkt ze wel uit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:53

Bij mij hebben ze laatst toen ik ff niet op lette een metacam spuit doormidden gebeten :o.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:03

ik had een winterpeen in stukken gesneden, stukken uitgehold en daar de poeder in gedaan, ging heel goed en volgens DA kon dat stuk winterpeen geen kwaad als hooi goed was en krachtvoer op 0 stond. In Utrecht in de kliniek kreeg Har trouwens ook stukken winterpeen omdat het kauwen ook heel belangrijk is voor de maag en darmen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:56

Isabella heeft buut altijd zo opgegeten.
Quadrisol was het enige wat ik destijds met zeer veel moeite erin kreeg. Zodra ze die spuit zag, trok ze al een smerige bek en liep ze (voor zover ze kon) weg, terwijl ze bij de wormkuur altijd om meer schooide.
Gek paard hoor ... want alle vitaminekorreltjes als vital, F4F, Equilin, enz. blieft madame niet, maar buut en wormmiddel .. kom maar op :+

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:05

Nouvel schreef:
ik voer naast SS van D&H subli SP met 2 handjes zemelen er door heen en subli omega mix

Die van jou heb je toch alweer wat in het werk genomen ?
Houd ze het vol op dit voer ?

SS is echt onderhoudsvoer en Subli SP ook, veel energie halen ze er niet uit voor werk.
Die van mij ben ik om die reden de ERS pellets gaan (bij) geven van D&H, voer voor sport met 6,5% zetmeel en 6% suiker.
De energie komt uit vetten ipv uit koolhydraten en die van mij doet het er erg goed op.
Ze krijgt S&S als basis en naar gelang de werkdruk krijgt ze meer of minder ERS.
Misschien voor jou ook een optie :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:12

janouk schreef:
Hier gingen alle medicijnen in een grote spuit (even halen bij de apotheek) met appelmoes en dat bracht ik in als een wormenkuur.
Het vullen ging niet altijd goed. Soms teveel kracht gezet op het weer in elkaar zetten van de spuit. Resultaat; het appelmoes zat op het plafond. }>

Hier ging de buut ook in een spuit.
eetlepel appelmoes, beetje water om te verdunnen en vullen maar (met een lepeltje)
De appelmoes was de enige zoetigheid die ze kreeg dus ze stond op het laatst al met de mond open als we eraan kwamen, zo lekker vond ze het :o
ze had en hield de spuit tussen dr tanden vast en zo zijn er dus wel enkele gesneuveld/gedeukt.
en inderdaad, net als jij heb ik met vullen de appelmoes ook wel eens tegen de ramen gehad :D

ik had trouwens deze spuiten, te koop bij de paardendrogist:
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:15

goh dat zijn grote!
Als ik een groot paard moet prikken dan moet ik vaak 2x prikken omdat er niet genoeg in de spuit gaat.
Deze spuiten zien er beter uit!

Pablo=kliko.....eet alles.(behalve equest pramox door zijn voer)
Vroeger heeft hij ook bute gehad,dat ging gewoon naar binnen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:39

mysa schreef:
Met Es en Tyra gaat het gelukkig heel goed op dit moment. Alleen lichte koliek gehad een week of zes geleden, en Estla zondag opnieuw, wel heel licht, maar toch.........ben maar weer aan de psyllium en olie gegaan. En bij jou?

Tjee, hadden ze beiden koliek ?
weet je de oorzaak ?

Hier alles goed, ben nog steeds oplettend in de vorm van dagelijkse voet- en pulsatiecontrole, maar verder is ze eigenlijk weer volledig in het werk.
ze gaat nu heel geregeld mee naar de binnenbak en komt dus vrijwel dagelijks op de trailer en op andere bodems.
Waar ik eerder dan nogal PLOS zou reageren wordt ik steeds rustiger en makkelijker hierop omdat ze eigenlijk nergens meer op reageert.
Ik mag dus eigenlijk niet klagen..

Wat ik wel opvallend vind is dat de hoef duidelijk aan een "tweede jaars" groei bezig is.
in augustus/september ongeveer was de schade/ring onderaan, en nu heb ik halverwege de hoef een "prachtige" overgang zitten naar heel donker en sterk hoorn.
Geen afbuigende ringen meer zoals bij een bevangen paard maar wel een overgang naar een nog compactere structuur zeg maar.
De HS deelde me overigens de laatste keer verheugd mede dat hij er een kleinere maat ijzer onder ging zetten..
Normaal ben ik juist blij als de maat groter kan bij een paard (ik houd van ruimgelegde ijzers) maar haar voeten waren weer helemaal rond en compact geworden dus voor het eerst in mijn leven was ik blij met een kleinere maat ! :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:43

Jannepauli schreef:
....knip... en dan moet je monosodium phosphate bijgeven om fosfor aan te vullen.

Heb je meer info hierover ?

Jannepauli schreef:
Mijn ref.lijst van Equi-analytical geeft voor 'bran' een gemiddelde waarde van 22 carbohydrates en 4,5 sugars.

en heb je een link naar deze referentielijst ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:08

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:04

lolclub schreef:
Nouvel schreef:
ik voer naast SS van D&H subli SP met 2 handjes zemelen er door heen en subli omega mix

Die van jou heb je toch alweer wat in het werk genomen ?
Houd ze het vol op dit voer ?

SS is echt onderhoudsvoer en Subli SP ook, veel energie halen ze er niet uit voor werk.
Die van mij ben ik om die reden de ERS pellets gaan (bij) geven van D&H, voer voor sport met 6,5% zetmeel en 6% suiker.
De energie komt uit vetten ipv uit koolhydraten en die van mij doet het er erg goed op.
Ze krijgt S&S als basis en naar gelang de werkdruk krijgt ze meer of minder ERS.
Misschien voor jou ook een optie :)

nee dat is het volgende probleem nu ook...
ze zet naar mijn idee niet voldoende meer aan en ontwikkelt ook nog niet in voldoende mate spieren...
ik heb de omega mix nu opgevoerd en ben een spiersupplement zonder suikers bij gaan geven (Muscle Impuls)
maar ik ben druk aan het nadenken wat een volgende stap qua voer kan zijn, ik wil nl de suikers het liefst vrij laag houden, omdat het lijkt dat veel suikers/krachtvoer ook haar gedrag beïnvloeden...
en dat maakt de voerkeuze extra lastig...

jouw optie klinkt inderdaad ook goed, ga ik eens bekijken!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:29

@LC, ja, ha ha, dat heb ik ook altijd als ze weer een maatje kleiner krijgt. Fijn te horen dat 't zo goed gaat. Die andere hoornstructuur heb ik hier ook al gezien, trouwens.

Over de koliek: eerst Tyra, begin augustus, 's avonds nog d.a. erbij, maar toen was 't ook al bijna over, dus geen parafine oid, alleen pijnstiller. Kreeg van d.a. de indruk dat ik niet eens had hoeven bellen. (niet op onaardige manier hoor)

Twee weken later Estla, maar niet meteen gebeld, en ging dus ook vanzelf over. We dachten zand, dus allebei psyllium gegeven, en dagelijks wat olie over het voer. Tyra heeft dus nergens meer last van gehad, maar Estla wou zondag opeens niet eten. En als een IJs niet wil eten............ ook af en toe licht optrekken van d'r achterbeen. Daarna maar wat rondgestapt met haar, en op d'r flanken geklopt, en na een uur wou ze toch opeens gaan eten.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:00

Nouvel, zou Healthy Herbs voer misschien wat voor je zijn? Die hebben volgens mij ook een sportbrok en zetmeel en suikers zitten rond de 10%.
Ik heb daarvan een profverpakking besteld, alleen dan van de basisbrok. Heb nu Equifyt meusli die heeft geen melassen en balast stoffen, maar evengoed 30% suiker en zetmeel...

Wat is SS voer??

Geerke, vandaag heb ik gelukkig een grotere spuit van de DA gekregen. Ik moest ook elke keer een goede spuit en een oude worenspuit vullen, want paste ook steeds niet in 1 spuit.

Hier helaas een slechte dag voor Stafanja. Ik kwam op stal en alle paarden stonden vooral hooi te eten. Staf stond helemaal achteraan het looppad in de uppie. Normaal komt ze ook als ik roep, maar nu dus ook niet meer. Was echt heel zielig. Maar vanmorgen had ik meusli gegeven met de bute. Alleen stond deze meusli met bute al een aantal dagen (van de keer dat ze niet wilde eten). Ik ben er dus vanuit gegaan dat het dan nog zijn werking zou hebben, maar waarschijnlijk toch iets minder ofzo. Dus ik hou het toch maar op spuiten nu, het is niet anders...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:06

Tamadine schreef:
Dus ik hou het toch maar op spuiten nu, het is niet anders...

SS is Safe and Sound van Dodson and Horrell.
Spuiten heeft als voordeel dat je weet of alles erin is gegaan. Maar ik weet, het is een crime. Ze weten wat er komt en het wordt steeds moeilijker om het erin te krijgen. Een vriendin van mij gaf de bute en ik deed de leuke dingen....

Sterkte!!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:17

Bedankt voor je reactie.
Ja ik had verwacht dat het met voer van vanmorgen goed alles binnen heeft gekregen, maar waarschijnlijk was na 2 dagen de werking eruit ofzo. Dus ik blijf nu toch maar met de spuit aan de gang. Ik moet nog 7 dagen.
Ja zou wel een idee zijn, maar er is helaas niemand op stal die het kan overnemen. Dus wel balen, maar aan de andere kant ben ik helaas de laatste tijd (dat ik een eigen paard heb) iets teveel mensen tegen gekomen die wel eens liegen etc en nu weet ik zeker dat ze het krijgt. (nu ben ik ook genoeg mensen tegen gekomen die ik wel kan vertrouwen hoor, maar die staan niet vlak bij mij op stal ofzo, of die hebben de tijd niet, of die zijn de verkeerde tijden op stal)...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:05

tamadine: over zulke dingen liegen vind ik echt zeer ernstig, gaat toch om de gezondheid van een dier van een ander, beloof het dan niet om het te doen. Inderdaad goed dat je het nu zelf doet, zo weet je het zeker.

Ik heb gelukkig hulp gehad van stalgenoten, ben ze er zeer dankbaar voor.
Ondanks dat vond ik het al zwaar, voor mn werk naar stal, in de middag deden stalgenoten het en in de avond naar stal. Laat staan alles alleen doen

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:18

Nou móet ik eerlijk zijn dat het liegen nog niet is gebeurd op mn huidige stal, maar qua algemene verzorging van mn paard heb ik er wel last van gehad. Dus ja, dan nu zelf alles doen, weet ik zeker dat t op mijn manier gebeurd en hoe ik t wil. En wil eigenlijk andere mensen ook niet belasten met spuiten. Al at ze t nu goed met meusli dan vond ik t minder erg. Maar qua tijd valt t mee dat ik er mee bezig ben. Meestal half uur per x en dus 2x per dag. Spuit klaar maken, paard pakken en spuiten. Dan nog beetje verwennen en aandacht geven en als zr t zat is loopt ze weg. Ze staat 24/7 buiten met bijna onbeperkt hooi en sta all in, dus hoef ook niet te mesten. Ze loopt uit zichzelf, dus hoef ik ook niets aan te doen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:28

Tamadine: zou het niet kunnen zijn dat ze, omdat ze in de kudde staat, toch teveel heeft gelopen en daardoor toch weer pijnlijke voeten heeft ondanks de buut?
Ik kan me nl. niet voorstellen dat buut zijn werking zou verliezen. Ik heb in 2005 losse buut in een tupperware bakje gekregen en dat heb ik zelfs in 2010 nog gevoerd.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:39

Oke, is ook een optie idd. Ik ga het de as dagen even goed in de gaten houden.
Dit was de eerste keer dat ze zich zo helemaal terug getrokken had en weg van de groep.
Zaterdag komt er nog een hoefsmid op stal, zal even vragen of hij even 5 min tijd heeft om te kijken en te vragen of het daar van kan komen.
Bedankt voor je bericht!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:45

Ik wil trouwens iedereen hier even onwijs bedanken. Voor de adviezen en de steun en het luisteren! ben echt super blij mee!!!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:37

Hallo,

Klein vraagje :o

Mijn verzorgfjord is 2 weken geleden met lichte hoefbevangenheid uit de wei gehaald. Hij heeft medicatie gehad en loopt nu een week zonder pijnstilling en hij loopt verder prima, ook op de harde stenen en met keren. Hij gaat volgende week naar een manege waar hij aan is verkocht. Maar wanneer kan hij weer een beetje gereden worden?
Ik zou best nog even op hem willen rijden als afscheidsritje als dat mogelijk is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 00:09

Oh mijn hemel.. ik weet niet wat ik hier op zeggen moet Blackpegasus... een paard dat nét bevangen is geweest naar een manege.. als dat maar goed gaat... |(
Zelfs een 'lichte bevangenheid' heeft hersteltijd nodig en er zal zeker rekening gehouden moeten worden met dieet etc. Weet de nieuwe eigenaar dat je Fjord bevangen is geweest?