[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:10

Jannepauli schreef:
Tja.. ieder mens neemt zijn eigen beslissingen en is daar uiteindelijk ook verantwoordelijk voor. Maar in dezen sluit ik me aan bij Lolclub (Daantje?) want Nature's Best is veel te hoog in NSC's ( 30%!!!!) wat Pavo ook in het commerciële praatje meent te moeten melden, en voor het overige ben ik er van overtuigd dat er nauwelijks DA's of hoefsmeden te vinden zijn die iets meer dan een zeer basale kennis van voeding hebben! (Niet aanvallend bedoeld hoor, ik hou verder m'n :x dicht!)

Dat mag jij inderdaad vinden....;)
En zolang ik van mening ben dat ik de omstandigheden voor een paard wat ik al 15 jaar in mijn bezit heb, onder controle heb, laten we het gewoon zo.
Dat betekent niet dat ik graag de meningen en beslissingen van andere mensen lees.
Verschillende mensen, verschillende paarden, verschillende meningen. Ik ben van mening dat ik het zo goed doe.....
En heb daarbij wel een fijn klankbord bij mijn DA en hoefsmid.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:11

romeorowan schreef:
Jannepauli: ik heb een hele poos de lucerne van Subli gevoerd omdat daar inderdaad geen melasse inzit. Helaas zit er iets anders in, nl. stenen, lijkt wat op kalkzandsteen.

vind ik ook weleens....niet teveel lucerne voeren,dan krijgen ze steenvorming in de darmen.

edit: even gezocht

http://evrp.lsu.edu/healthtips/Enteroliths-Colic.htm

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:37

Geerke, er is een verschil tussen wat je allemaal op internet of je medische encyclopedie kunt vinden.. en wat je paard (of jijzelf) kan krijgen hoor! Ik denk dat mijn paarden nog niet aan darmstenen toe zijn.. :+
Ik heb in de lucerne nog nooit een steentje aangetroffen.. en ik schud 't altijd even los in de voerbakken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:49

Jannepauli schreef:
Geerke, er is een verschil tussen wat je allemaal op internet of je medische encyclopedie kunt vinden.. en wat je paard (of jijzelf) kan krijgen hoor! Ik denk dat mijn paarden nog niet aan darmstenen toe zijn.. :+
Ik heb in de lucerne nog nooit een steentje aangetroffen.. en ik schud 't altijd even los in de voerbakken.

in amerika is het fenomeen darmstenen al heel lang bekend,soms kunnen ze aardig groot worden ook nog.
het gaat om grote hoeveelheden lucerne,en het hoge calciumgehalte wat erin zit....heb je de link uberhaupt gelezen?

ik had het niet over de stenen IN de lucerne maar stenen doe gevormd worden in de darmen...ik merk dat daar in nederland weinig over bekend is(of het komt hier niet voor)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:40

Het fenomeen is me bekend hoor maar dat wil nog niet zeggen dat van het kleine beetje lucerne wat mijn paarden krijgen ik meteen onder de indruk ben van wat jij tevoorschijn googled! Dat het in Amerika veel voorkomt is geen wonder in relatie tot lucerne: paarden worden daar veel meer op lucerne gehouden dan hooi.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:04

Jannepauli schreef:
Het fenomeen is me bekend hoor maar dat wil nog niet zeggen dat van het kleine beetje lucerne wat mijn paarden krijgen ik meteen onder de indruk ben van wat jij tevoorschijn googled! Dat het in Amerika veel voorkomt is geen wonder in relatie tot lucerne: paarden worden daar veel meer op lucerne gehouden dan hooi.

je hoeft niet onder de indruk te zijn van wat ik tevoorschijn google...het merendeel zit trouwens in mijn hoofd(waar moet ik anders op googlelen?),ik gebruik google alleen het beter te verwoorden.
Ik heb ook niet gezegt dat jouw paarden darmstenen kunnen oplopen,maar alleen dat het bestaat. :D Bij grote hoeveelheden.
Je hoeft je niet meteen persoonlijk aangevallen te voelen :D

Ik blijf gewoon door posten en linken....een aantal zijn daar al mee gestopt door jouw reacties.....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:37

Ik heb het niet over darmstenen, maar gewoon flinke kiezels die in het voer zitten en dan ook nog net een paar, maar echt flinke hoeveelheden. Toen ik dit een keer schreef op bokt werd geantwoord dat als er stenen in zitten dan zal er ook zand in zitten omdat dus blijkbaar laag gemaaid wordt.
Indiana heeft een keer een kies gebroken gehad en of het door de stenen kwam zullen we nooit weten, maar ik vind het teveel werk om voor 5 paarden alle lucerne uit te pluizen.

Indiana gaat nog steeds super, ondanks haar speknek. Ze loopt goed, glimt en is vrolijk.
Ik ben nu begonnen (jaren terug ook een tijdje gedaan) met het masseren van haar nek met een massageborstel en spierspul. Op die manier hoop ik door de betere doorbloeding te bereiken dat het vet wat afneemt.
Ze staan hier nu 1,5 uur per dag (van 7.30 tot 9.00 uur) in het gras. Er staat nog aardig wat en het zou niet gestressed moeten zijn want ik ben steeds aan het sproeien geweest.

Even off topic: ik ben van haar zoon Romeo gesodemieterd. Flinke klap, hij heeft mijn hoofd geraakt (niet opzettelijk), flinke wond onder de wenkbrauw tot in de haargrens, lichte hersenschudding.(Had de cap op)
Het is flink blauw geweest, maar nu alles weer in orde.
De nieuwe cap is besteld (eindelijk zo'n mooie Troxel) en dan maar niet nadenken en er weer op.
't Is toch een leuke hobby.

paars

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:16

Hier nog iemand met stenen in de Luzerne. Ik had er een vergiet naast staan om stenen en bladstof eruit te zeven. Dat bladstof blijft waarschijnlijk bij de merken die er melasse in mengen daar aan plakken, in die van Subli zakt het allemaal naar de bodem van de zak....
Ik voerde het mijn paard bij vóór hij hoefbevangen werd. Wel veel gedoe met dat zeven en die steentjes, ik hield soms echt een kwart zak bladstof over. Zonde. Maar goed. Toen hij hoefbevangen was ben ik ermee gestopt, en toen ik een afgelopen winter het wilde mengen met de F4F stond hij met 4 dikke benen. Die werden weer dunner toen ik met de Lucerne stopte. Had gelezen dat er ook in F4F al behoorlijk wat ruw eiwit zit; het werd blijkbaar te veel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:40

geerke schreef:
je hoeft niet onder de indruk te zijn van wat ik tevoorschijn google...het merendeel zit trouwens in mijn hoofd(waar moet ik anders op googlelen?),ik gebruik google alleen het beter te verwoorden.
Ik heb ook niet gezegt dat jouw paarden darmstenen kunnen oplopen,maar alleen dat het bestaat. :D Bij grote hoeveelheden.

Ik blijf gewoon door posten en linken....een aantal zijn daar al mee gestopt door jouw reacties.....

Ik vind het knap hoor, dat als er gesproken wordt over steentjes in lucerne, jij meteen aankomt met een link over darmstenen die mogelijk door lucerne zouden kunnen ontstaan.. Je kunt vraagtekens zetten bij de relevantie van dat soort opmerkingen hoewel ze op zich natuurlijk interessant zijn. Maar als je dit soort links buiten context plaatst, kun je er op wachten dat mensen die over minder 'kennis in het hoofd' beschikken dan jij, gaan zeggen dat je geen lucerne moet voeren omdat je daar darmstenen van krijgt. Dat zullen noch de producenten, noch de gebruikers van het hier zo geliefde Safe & Sound leuk vinden of een veilig gevoel vinden!

Voor jouw geruststelling: ik voel me totaal niet aangevallen, hooguit lichtelijk geirriteerd omdat je met het voorbeeld van lucerne, wel van ieder product dat voorbij komt, of mogelijk door een paard gebruikt wordt, met allerlei doemverhalen op de proppen kunt komen wat dat specifieke product wel niet allemaal veroorzaken kan.. dat maakt domoren zoals ik alleen maar ongelukkiger en wanhopiger in de zoektocht naar goede oplossingen voor het zieke paard.

Wat betreft je laatste opmerking van je post: om met de immer gequote Barry Stevens te spreken: vooral doorgaan!
Het venijnige schopje waarmee je je bericht besluit zal mij er niet van weerhouden kritiek te leveren, of ergens vraagtekens bij te zetten als ik daar reden toe zie. }>

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:55

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

Ik vind het knap hoor, dat als er gesproken wordt over steentjes in lucerne, jij meteen aankomt met een link over darmstenen die mogelijk door lucerne zouden kunnen ontstaan.. Je kunt vraagtekens zetten bij de relevantie van dat soort opmerkingen hoewel ze op zich natuurlijk interessant zijn. Maar als je dit soort links buiten context plaatst, kun je er op wachten dat mensen die over minder 'kennis in het hoofd' beschikken dan jij, gaan zeggen dat je geen lucerne moet voeren omdat je daar darmstenen van krijgt. Dat zullen noch de producenten, noch de gebruikers van het hier zo geliefde Safe & Sound leuk vinden of een veilig gevoel vinden!

Voor jouw geruststelling: ik voel me totaal niet aangevallen, hooguit lichtelijk geirriteerd omdat je met het voorbeeld van lucerne, wel van ieder product dat voorbij komt, of mogelijk door een paard gebruikt wordt, met allerlei doemverhalen op de proppen kunt komen wat dat specifieke product wel niet allemaal veroorzaken kan.. dat maakt domoren zoals ik alleen maar ongelukkiger en wanhopiger in de zoektocht naar goede oplossingen voor het zieke paard.

Wat betreft je laatste opmerking van je post: om met de immer gequote Barry Stevens te spreken: vooral doorgaan!
Het venijnige schopje waarmee je je bericht besluit zal mij er niet van weerhouden kritiek te leveren, of ergens vraagtekens bij te zetten als ik daar reden toe zie. }>

Maar dat geldt toch ook voor jou Jannepauli? Jij 'veroordeelt' het ook wanneer andere mensen voor andere oplossingen kiezen.
Jouw manier van communiceren komt ook nogal betweterig en veroordelend over.
Respecteer elkaar en ga er ook vanuit dat je van elkaar kunt leren. Niet elk paard (en elk mens) is gelijk.
Zorgen mogen wat mij betreft uitgesproken worden (en ik beken ook eerlijk dat ik die eerder aanneem van mensen die ik ken, zoals Lolclub, en die dat op een nette manier weten te onderbouwen, dan het verwijtende en betweterige toontje die jij keer op keer aanneemt.
Wie de schoen past...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 10:59

Heftig Remeorowan, maar goed dat je een cap op had :oo

Jongens laten we het een beetje leuk houden. Een discussie is niet erg, maar nu gaat het meer om de toon. Dat kan ook via de pb :)

Ik vind het trouwens wel fijn om op de risico's gewezen te worden. Dan weet je waar je aan toe bent en wat de eventuele bijwerkingen zijn. Dan moet daarna ieder voor zich bepalen of het risico aanvaardbaar is :)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:06

Dat ben ik ook helemaal met je eens! En elk risico overweeg ik persoonlijk ook en neem ik in me op.
Maar.....c’est le ton qui fait la musique ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:48

ik vind het op zich wel prettig als mensen met wetenschappelijke stukken komen over de risico's en de mogelijke gevolgen van diverse voeders en medicijnen en ik lees ze ook allemaal met interesse.

Ik denk echter wel dat het verstandig is dat de mensen met de nodige kennis op dit gebied het een beetje moeten toelichten in begrijpelijk Nederlands,

dit topic wordt gelezen door mensen van heel diverse leeftijdgroepen en er wordt veel informatie uit gehaald wat door ieder mens op zijn eigen manier geinterpreteerd wordt.

er wordt in het stuk van Geerke aangegeven dat (bepaalde) overmineralisering kan leiden tot darmsteenvorming,
als voorbeeld wordt lucerne aangedragen omdat hier veel van deze mineralen inzitten.

Duidelijk wordt er echter aangegeven dat bij een lucernegift die hoger is als 50 % vd dagelijkse behoefte aan ruwvoer het risico groter wordt .
dat zou betekenen dat indien je een gemiddeld paard van 600 kilo meer dan 5 kilo pure lucerne gaat geven dat je het risico op darmstenen verhoogt.

De meeste mensen hier beperken echter de bijvoedering tot een handje door het voer en zullen mi dit risico niet gauw lopen.

In bepaalde staten van Amerika word echt Lucernehooi gegeven, dat is nu eenmaal hetgeen wat daar groeit op de velden, deze paarden krijgen nauwelijks grashooi, voor deze paarden is het risico dan ook vele malen hoger.

Ik denk niet dat er in Nederland veel stallen zullen zijn die de paarden alleen op lucernehooi houden.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:52

Citaat:
Indiana gaat nog steeds super, ondanks haar speknek. Ze loopt goed, glimt en is vrolijk.
Ik ben nu begonnen (jaren terug ook een tijdje gedaan) met het masseren van haar nek met een massageborstel en spierspul. Op die manier hoop ik door de betere doorbloeding te bereiken dat het vet wat afneemt.
Ze staan hier nu 1,5 uur per dag (van 7.30 tot 9.00 uur) in het gras. Er staat nog aardig wat en het zou niet gestressed moeten zijn want ik ben steeds aan het sproeien geweest.

Fijn om te horen, had al even niks meer van je gehoord, maar wel aan je gedacht... ;) , ben je nog achter een molen aangeweest ?

Citaat:
Even off topic: ik ben van haar zoon Romeo gesodemieterd. Flinke klap, hij heeft mijn hoofd geraakt (niet opzettelijk), flinke wond onder de wenkbrauw tot in de haargrens, lichte hersenschudding.(Had de cap op)
Het is flink blauw geweest, maar nu alles weer in orde.

tjee.... heb je nog last ?
dat zal een klap geweest zijn

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 18:16

Net lekker met Hans gelopen. Toen hij terug was, ging hij hyper doen. Amber liep ook te gekken en ze jaagden Grietje op. Dus toch Amber maar het graasmasker opgedaan en even in de grote wei gezet. Ze ging rennen en bokken. Hopelijk heeft ze niks overbelast nu,maar anders liepen ze Grietje op te jagen en die loopt nog niet zo lekker. Kiezen uit 2 kwaden.

Wel fijn om haar weer eens zo te zien :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:14

leuk filmpje Capopjekop,
lekker even dollen door de wei

Even voor mijn beelvorming: Is Amber de grote en Hans de kleine ?

waarom moet Amber voorzichtig doen ?

Het is vast landelijke bok en vliegdag vandaag ;) , Hittie was ook al zo fleurig onder het zadel.
ik hoorde de motor met de knalpot al van verre aankomen en normaal reageert ze daar eigenlijk helemaal niet op
maar nu... FEEST :):) ... daar gingen we, bokkend door de baan, ik moest wel zo verschrikkelijk lachen om die malle actie van d'r.
Helemaal top en volgens mij een teken dat ze zich goed voelt, gelukkig hield ze het na een rondje weer voor gezien en ging braaf weer aan d'r werk
(nou ja ... werkje :o )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:17

Shetje is Hans ja en Amber is de palomino. Ze is bevangen geweest, maar het gaat nu de goede kant op.

Haha zou zo maar eens kunnen, wel het ideale weer om te dollen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:20

Hans en Grietje??? := :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:22

Ja :D Iedereen maakte de originele grap als ik met Grietje langs kwam van:"Oh waar is Hans dan?" Dus toen ik niet geheel volgens plan een hengstje kocht was het niet moeilijk een naam te verzinnen :Y)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:22

wat is Amber voor een ras ?

ziet eruit als een hele mooie pony (of is het een paard ?)

jij hebt er twee bevangen dus ?
zijn ze ook tegelijk bevangen geraakt en weet je ook waardoor ?

ik weet inmiddels dat Grietje IR is , maar is Amber dat ook ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:26

Ze is 136, hele mooie pony dus :D Waarschijnlijk iets met welsh, mss haflinger? Ik durf het niet te zeggen aangezien ze geen papieren heeft.

Ze zijn allebei in de winter bevangen geraakt toen met de sneeuw. Ik deed ze toen iedere dag een uurtje in de volle wei, want die was egaal bevroren. Konden ze toch hun energie kwijt. Het kale weitje was net een hard maanlandschap. Ik verdenk zelf toch het fructaan in combinatie met de harde ondergrond.

Amber is niet getest door de dierenarts. De holistische therapeut heeft haar getest en ze is niet IR. Ik moet haar alleen wel in de gaten blijven houden qua dieet, ze zou het anders wel kunnen worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:37

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

je hebt helemaal gelijk....het was een gedachte spinsel die darmstenen...doet absoluut niet terzake.
Het schoot mij in ene te binnen omdat ik pablo daar van verdacht een aantal jaren geleden.
Ik zal mijn gedachte spinsels voortaan per PB afhandelen of voor mijzelf houden.(zelfs de link die ik in het andere topic heb gezet over vasculitis)

Leuke pony's capopjecop!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:41

was dat voor beiden de eerste keer dat ze bevangen raakten ?

het blijft toch een apart verhaal , al die paarden waarvan je hoort dat ze mid winter bevangen raken van een uurtje op het gras, zou dat echt van alleen fructaan zijn ?

Amber loopt wel weer goed zo te zien op het filmpje , word ze weer gereden nu ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:47

Nee dat durf ik voorlopig nog niet aan. Ze liep een tijd terug al weer goed,maar toen ontsnapte ze en toen waren we weer bij af. Ik ga eerst het wandelen opbouwen en zelf nog wat kg's verliezen. Als dat allemaal goed blijft gaan dan begin ik weer rustig.

Amber was de eerste keer. Grietje is in 2007 bevangen geraakt. Sindsdien ben ik heel erg met het voer enz bezig geweest. De schok was dus best groot dat ze weer bevangen werd. Nu is dan IR geconstateerd en toen vielen er wel wat puzzelstukjes op hun plek.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:49

ik heb even gegoogled....

geen idee of het relevant is en of het al bekend is bij jullie, maar voor mij wel een waarschuwing en misschien voor andere mensen ook voor van de winter

Winter Laminitis.

Laminitis can also result in damage to blood vessels in the feet. In many forms of laminitis, spasm in the small veins in the feet and activation of clotting have been documented. This can lead to the formation of clots that block circulation and contribute to tissue death. Inflammation alone can and does impair circulation because of swelling, again leading to tissue loss. Areas of damaged circulation can be repaired by regrowth of blood vessels, but it’s slow.

Damage to the circulation caused by laminitis may be behind a fairly common form of chronic laminitis pain—winter laminitis.

These horses typically have a past history of laminitis from which they have recovered and are sound in the warmer times of the year, but the arrival of cold weather triggers the pain.

Cold temperatures normally cause the blood supply to the feet and lower legs to be restricted. In normal horses, this doesn't cause a problem, but in horses with compromised circulation it most certainly can. Keeping the horse warm with a blanket, if necessary, wrapping the lower legs (fleece-lined shipping boots and neoprene wrpas are good), and using hoof boots with a warm liner in the bottom help.