[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:31

@Lolclub: ik dacht dat het ook in vitaminepreparaten nogal eens scheef zat met die verhouding, pavo vital, meen ik me in elk geval te herinneren.
Met Es en Tyra gaat het gelukkig heel goed op dit moment. Alleen lichte koliek gehad een week of zes geleden, en Estla zondag opnieuw, wel heel licht, maar toch.........ben maar weer aan de psyllium en olie gegaan. En bij jou?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:05

wuswa: interessand artikel over hooi weken, wel apart want ik hoor het van zoveel mensen die dat doen, maar eigenlijk heeft het dus niet het effect wat we hopen. hooi analyse is mooi als je in 1x groot inkoopt van 1 land. Maar zoals bij mij komt het hooi bv dit jaar van drie verschillende weilanden, het zijn drie losse partijen. Behoorlijk kostenplaatje dus

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:27

Pavo Vital heeft idd ook een scheve verhouding.

Ik heb mijn pony gisteravond toch een dek op gedaan. Heb haar in de avond nog beweging gegeven en wil haar dan niet zo weer buiten gooien. Nu nog mijn oude ongevoerde. Als het kouder wordt gaat de 100 grams erop.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:37

Ik denk dat niemand voor iemand anders kan zeggen of er een deken nodig is ja of nee. Je hebt naturals die zeggen dat het nooit nodig is en je hebt deken mensen die zeggen dat als je paard buiten staat dat het altijd moet. Ik denk dat de waarheid in het midden ligt en vooral per paard verschillend is. Gewoon kijken naar je paard wat die aangeeft, en eigenlijk ook gewoon doen wat je eigen gevoel ingeeft. Dat vind ik persoonlijk gewoon het belangrijkst.
Mijn heeft bijv een super dikke wintervacht, nu al. Is ook een tinker kruising. En heeft altijd buiten gestaan. Kan altijd uit de wind staan bij ons en eventueel onder het schuil gedeelte. Paardje geeft zelf aan het niet nodig te hebben, dus doe ik het ook niet op het moment.

Met mijn paardje gaat het goed. Ik was zo bang dat als ik elke keer die spuit erin zet dat ze me op den duur zou gaan ontwijken. Tot nu toe gelukkig nog niet. Maar beloon dr ook goed erna en krijgt wat lekkers dan. Ik vond dr net voor het eerst weer gewoon dr eigen. Dus dat is wel fijn. Zitten nu dus op 2x 2 zakjes buut en hoop dat het zo goed blijft gaan en ook bij de verlaging en ook als we volgende week laatste zakje gaan geven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:01

Maar het is ook per paard zo verschillend. Ik heb zo'n 20 jaar geleden voor het eerst een New Zealand deken (wat een zwaar kreng) gekocht voor een van mijn paardjes. Zij stond te rillen in de regen. Toen had je nog niet die lichtgewicht waterdichte dekens van nu.
Daarna heb ik altijd van die bikkels gehad die het niet koud leken te hebben en nu, mijn jongste van de familie, heeft het ook weer steeds koud en krijgt dus ook net eerder als de rest een dekentje op.

Als ik heel erg eerlijk ben: ik ben gewoon gek op dekens. Ik heb zoveel dekens liggen dat ik eigenlijk wel een goed doel wat zou willen schenken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:10

mamaloe was vanavond nat tussen dr voorbenen en in dr liezen.
nat van het zweet en haar hele vacht stinkt en voelt heel vies aan.

ik heb besloten haar te laten scheren, als het van de winter nog tussendoor ineens a 10 graden word wat dus kan gebeuren staat ze weer zijknat van het zweet. Vandaag was er veel wind en als ze zo staat te zweten lijkt me dat ook niet best.

Dr hoeven waren ook iets warm, het valt me op dat als ze zweet dr hoeven ook warm zijn.
Minime was helemaal oke, gewoon lekker warm, niet bezweet en geen warme voetjes.

Mamaloe heeft de enting gehad, hoop echt please dat ze daar geen reactie op gaat krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:14

Mijn merrie staat ook onder een deken, vooral voor haar nog erg schrale rug en snel stijve rugspieren...

ik voer naast SS van D&H subli SP met 2 handjes zemelen er door heen en subli omega mix

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:31

edit
Laatst bijgewerkt door paars op 11-10-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:34

wuswa schreef:

Zo, dat is weer nuttig om te weten! Klinkt ook wel logisch.

Hier nog steeds geen deken, alleen bij hele dag regenvoorspelling, krijgt hij de ongevoerde op. Het is inderdaad erg individueel. Mijn paard stond voor hij HB werd altijd dekenloos. Dat gaat echt niet meer nu.

LC is back in town *D !!

Iemand hier ervaring met effect van verschillende soorten Bute? De oranje zoete variant (EQ zona) lijkt bij een gebruiker minder goed te werken dan de gewone witte? Tamadine, jij hebt die zoete toch?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:16

Ik heb 3 verschillende merken buut gehad (los poeder, pro-dynam en equipalazone).
Naar mijn idee werkte het merk Equipalazone het beste.
Het losse poeder was een ramp om goed te doseren, tot ik ermee naar de plaatstelijke apotheek stapte, die mij een 0,25 gram maatbekertje gaven (na afwegen, met hele waslijst aan 'things not to do with bute' erbij :+).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:22

Jannepauli schreef:
Ook niet onaardig bedoelt LC :D , maar zemelen worden afgeraden voor suikergevoelige paarden en lijnzaad|lijnzaadolie compenseert ook niet, of je moet er zoveel van geven dat het paard er op wegdobbert.
Hoe dan ook, de scheve CA\F verhouding in bietenpulp is helemaal zo rampzalig niet want de verhouding wordt ook deels gecompenseert door de overige voeding (hooi, gras etc.) - als echter bv hooi ook een scheve Ca|F verhouding heeft dan is het wel een punt van aandacht en dan moet je monosodium phosphate bijgeven om fosfor aan te vullen.

blonde vraag.....
wat is er mis met zemelen voor een suiker gevoelig paard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 01:20

Omdat, afhankelijk van de graansoort waar de zemelen vandaan komen, er erg veel zetmeel en suiker in zit. Voorbeeld: 100 gram tarwezemelen bevatten 25 g koolhydraten en 1,5 g suiker. Mijn ref.lijst van Equi-analytical geeft voor 'bran' een gemiddelde waarde van 22 carbohydrates en 4,5 sugars.
Een paard met IR of PPID geef je dat dus liever niet.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:08

jeetje...bedankt.
ik heb er nooit bij stil gestaan dat zemelen suikers bevatten. :o?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:06

Hey

Ja klopt ik heb die roze inderdaad. Bij mij helpt het erg goed, voor zover ik kan beoordelen. Ik heb alleen dus geen vergelijkingsmateriaal ofzo.
Maar mijn merrie loopt weer mooi ruim en zit goed in dr vel. Dus dan neem ik aan dat de bute gewoon goed zn werk doet. Nog 3 dagen 2x 2 zakjes en dan over naar de 2x 1 zakje per dag.
Maar aangezien ik het de laatste 2 dagen via een spijt heb gegeven, is er ook natuurlijk nog best wat achter gebleven in het bakje wat ik niet in de spuit kreeg, dus ze zal de laatste dagen dan zo een 1,5 a 1,75 hebben gehad ipv de volle 2 zakjes, maar ik merk geen verschil aan haar.

Hoeveel zakjes met die kennis van jou geven dan?

paars schreef:
wuswa schreef:

Zo, dat is weer nuttig om te weten! Klinkt ook wel logisch.

Hier nog steeds geen deken, alleen bij hele dag regenvoorspelling, krijgt hij de ongevoerde op. Het is inderdaad erg individueel. Mijn paard stond voor hij HB werd altijd dekenloos. Dat gaat echt niet meer nu.

LC is back in town *D !!

Iemand hier ervaring met effect van verschillende soorten Bute? De oranje zoete variant (EQ zona) lijkt bij een gebruiker minder goed te werken dan de gewone witte? Tamadine, jij hebt die zoete toch?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:38

Nu heb ik momenteel een raaaar paard, maar ze reageert qua gangwerk meteen op fout voedsel. Echt, dat dier is een studie waard. Geweekt hooi, wordt ze qua lopen binnen een paar uur slechter van.Terugdraaien heeft ook vrijwel meteen positief resultaat. Ze heeft momenteel geen HB (aanval), maar wel wat vocht door de zweren in haar ene hoef.

Morgen 2 weken geleden heb ik een hele nacht bij haar gezeten. Verstoppingskoliek. Dacht dat het mede door slechte darmwerking kwam, maar dit is volgens de DA gewoon een ouderdomsprobleem.Ze heeft een parrafine behandeling gehad, met pijnstiller. Ze kan dus niet meer op stro, waar ze ruim op stond, omdat ze dus niet tegen geweekt hooi kan, dat ze dus daarom droog in mindere mate kreeg, en voor de buikvulling stro. En is nu magerder dan mager, ben een dikke week bezig geweest stap voor stap het voeren op te bouwen. Sinds gisteren kan ik haar box weer normaal uitmesten, tot die tijd was alles wat ze kreeg schijnbaar nodig, en kwam er heel weinig, wel nette mest af. Osteo is geweest, ze zat behoorlijk vast, wat ik ook verwachtte, door het verhouden tijdens de hoefzweer periode. Maar haar darmen en dergelijke werken optimaal. Haar hoeven zijn ook al weken lekker koel, maar rad lopen is er op het harde niet bij, (ze loopt voorzichtiger, op zand is het gas geven) logisch, de ene hoef, heeft nog last van de restant zweerderij.

Nu na de osteo behandeling, waar ze eigenlijk wel ziekjes van moest zijn, dacht de osteo (niet dus), zijn haar hoeven wel licht warm. Na beweging zijn ze weer koel.

Vanochtend maakte ze in de bak weer een eerste onhandige bokkensprong. Dus ik ben weer benieuwd, hoe de winter gaat verlopen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:42

Jeetje Luve, wat klinkt dat naar allemaal.
Misschien een idee om te kijken naar Equifyt Zupa.
En is een bepaalde soort vervanger van ruwvoer een idee?

Wat vervelend zeg allemaal...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:54

@Tamadine: als je de medicatie met een heel klein beetje appelmoes mengt, bijv. in een eierdopje, en dan met een theelepeltje in de spuit doet, heb je heel weinig residu.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:59

Mysa ik doe het nu met een beetje water er door heen tot ik en papje heb. En dan zuig ik het papje op in de spuit. Had ik als tip van stalgenoot. Aangezien erin stoppen met een lepeltje niet echt werkt zei ze. Ook mbt de lucht die er dan tussen blijft etc...

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:06

Gek, ik doe het altijd met een theelepeltje, wel een smal lepeltje trouwens, heb nog wat kleine zilveren theelepeltjes van m'n moeder, die gaan heel goed. Gewone, wat rondere theelepel wil idd niet zo goed. Er komt dan wel wat lucht bij in, maar dan keer ik de spuit om met de dop er een heel klein eindje in, zodat het prutje tegen de dop aan zit, en dan duw ik hem pas verder erin (spuit op de kop uiteraard) tot het voor het openingetje zit.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:06

@Tamadine: Ik heb bij dit paard eigenlijk alles al geprobeert, wat hier in aangeraden wordt, en wat ik toepassen KAN, financieel, en qua lange termijn. Afgelopen winter heb ik alles terug gedraaid, omdat ik veel 'ruis' op de lijn kreeg, je weet op een gegeven moment niet meer waar het eventueel aan kan liggen.Dus hield het op hooi, stro, probiotica en Vito, 1 kilo per dag. Met de probiotica ben ik in het voorjaar gestopt. Ze heeft toen heel afgelopen winter veel osteo behandelingen achter elkaar gehad, ook voor de osteo volledig nieuw, maar het proberen waard. Ze vertoonde namelijk elke 2 a 3 weken een slechte blinde/dikke darm werking. Dan kun je er van alles instoppen, maar het lichaam neemt slecht op. Daar hoef je geen bloedtest op los te laten.Dat is een logisch gevolg. Na 6 behandelingen ben je osteopatisch klaar, en het ging heeeel goed, ze is zelfs van de ijzers afgehaald, en liep weer onder het zadel, en toen begonnen de hoefzweren dit late voorjaar.

Heb toen nog gedacht dat het met de Marstall Faser te doen had, maar heb het wel aangehouden.
Daar krijgt ze nu 1 maatschep van, iets meer dan 600 gram. Daarbij 10 kilo hooi, lang stengelig, iets te weinig structuur, maar het lijkt erop dat ik dat misschien kan laten testen, omdat ik daar 40 balen van gereserveerd heb. Verder mooi vezelig, groenig geurend, geheel stofvrij, geen plek schimmel. Alle andere paarden doen het er prima op. Maar wat er ook uit de test komt, ik moet het ermee doen. Niets eten, is ook slecht :o
Probiotica is ook weer opgestart, evenals lijnzaad, op advies van de DA, elke dag, zelf uitkoken, een borrelglaasje Omega 3/6, en een paar handjes stro. Ze staat nu op vlas, wat ze zelfs in het begin at, zo'n honger had ze.

Ik heb een waarschuwingskoliek gehad voor de 1e aanval, maar dacht dat het incidentieel was. Het hele rare was, ik heb toen een shot Colosan gegeven, was dat ze na die shot, een paar uur later, rad over het harde ging.

Maar ik weet het niet meer. Feitelijk doet ze het nu heel goed, en moest ik HB los zien van de DA van de koliek, en de osteo bevestigde dat. Ze is inmiddels 16, en het zijn van die bijbekomende ouderdoms klachten volgens de DA.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:09

Vanmorgen had ik de mzzl dat ze het weer door de meusli heen at.
Maar vanmiddag ga ik ook een beetje meusli geven waar 1 zakje dan doorheen zit en dan zal ik het andere zakje weer een papje maken. Dan zal ik het eens gaan proberen met een lepeltje.
Ik heb nu een spuit van 20 ml en is dus vrij klein. Met 2 zakjes bute moest ik ook in 2 spuiten geven, want paste niet in 1. DA gebeld en die stuurt een wat grotere toe. Dan is de achterzijde misschien ook ruimer voor het lepeltje.

Bedankt voro je advies!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:17

Jeetje Luve wat een gedoe zeg allemaal.
Heb met mn vorige paard ook ontzettend veel gedoe gehad, en moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik daar nu vanaf ben en gewoon nu een lekker makkelijk paardje heb (ook al at zij opeens de meusli ook niet meer met bute haha).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:37

Tip voor diegenen die spuiten zoeken: gewoon even naar de apotheek! Ik kreeg er (gratis) twee mee.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:49

Ik had bute door het voer gedaan wat ze niet meer at, dus had wat zakjes bute verkloot. Dus moest toch nog nieuwe toegezonden krijgen, dus had gelijk een spuit gevraagd.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:02

ik doe het altijd door een beetje slobber...
die van mij heeft echt een neus voor medicijnen.
Maar door de slobber eet hij echt alles, en beetje slobber kan geen kwaad.