[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:06

Daar is verder niet over gesproken...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:08

Citaat:
Goed!
Heeft vanmorgen nieuwe schoenen gekregen.
Ja, ik rijd gewoon met hem en dat gaat prima! Ik ben afgelopen weekend een weekend weg geweest en heb toen mijn andere paard mee genomen.
Ik ga echter binnenkort nog een keertje met paard weg en heb vanmorgen gevraagd of het kwaad kon om dan Tom mee te nemen. Maar ik heb eigenlijk geen enkele beperking mee gekregen van mijn lieve smidje.
HIj loop ook gewoon in het land (wel heel schraal hoor) en krijg 2x per dag 3/4 brok, en 's avonds een suikervrije muesli met een appel.

Dat is fijn om te horen ;) ,

welke muesli is suikervrij ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:12

niet een...in muesli zitten zetmeel en die worden omgezet in suikers...(maar ik neem zomaar aan dat lolclub dat al wist :D )

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:13

Letizia schreef:
Daar is verder niet over gesproken...

moet je nog wel een keer terugkomen voor herhalingsfoto's ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:17

geerke schreef:
niet een...in muesli zitten zetmeel en die worden omgezet in suikers...(maar ik neem zomaar aan dat lolclub dat al wist :D )

je schiet raak.... en mag door voor de winnaarsronde :D :D

Kriel: heb je je wel een beetje verdiept in de voedingsadviezen voor een HB paard ?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:17

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:18

Maar daar zitten granen in toch? Volgens mij zit daar nog iets van 30% zetmeel in.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:18

Dat heb ik......en zelfs alle labels naast elkaar gehouden.
Maar zoals je ziet heeft deze een laag zetmeel-en suikergehalte

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:19

Met Nature’s Best krijgt jouw paard het beste uit de natuur.

Het laagste suiker- én zetmeelgehalte van alle muesli’s
Volledig havervrij en een zeer laag eiwitgehalte
Nu nog meer structuur door spelt en extra luzerne

Belangrijke eigenschappen:
Een complete muesli voor elke dag
Suikerarm (Normaal 6%, in Nature's Best slechts 2% suiker)
Een zeer laag eiwitgehalte
Gegarandeerd havervrij
Met gepofte granen voor een uitstekende vertering
Met nog meer luzerne, zodat je paard of pony extra veel kauwt.
Met wortelstukjes: heerlijk en gezond

Toepassing:
Voor recreatie en lichte sport.
Ideaal voor paarden en pony’s die de neiging hebben snel dik te worden.
Zeer geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:25

Op voervergelijk staat 24% zetmeel, dat is te hoog voor een hb paard :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:59

Mijn paard is 4 jaar geleden hoefbevangen geweest met gekantelde hoefbeentjes (rechtsvoor tot bijna op de zool) en krijgt sindsdien alleen nog Nature's Best en hooi. Ze staat niet in de wei, alleen in de paddock met zand en krijgt 5x per dag hooi. Ze is nu 18 jaar en na die ene keer niet meer hoefbevangen geweest, loopt goed zonder problemen (wordt nog regelmatig bereden) en haar hoeven zien er heel goed uit.

Ik denk ook dat je bij het voeren van een hoefbevangen paard moet kijken of dat hij nog in de wei komt, hoeveel hij bereden wordt, of hij insulineresistent enz. en hier het voer op aanpassen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:01

Ik heb blijkbaar toch niet echt goed geluisterd (zal de spanning wel zijn geweest) maar de medicijnen die voorgesteld zijn, waren: Torental en Gabapentin.
Iemand hier ervaring mee? Het laatst genoemde medicijn is nog in een testfase.

Milou_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:10

Mag een HB paard grasbrok hebben?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:48

In grasbrok zit vaak melasse om de grondstoffen te binden. Ik geloof dat de grasbrok van Voergezond wel zuiver is - ik heb daar een proefverpakking van gehad en mijn paarden vonden het heerlijk. Ik vind het wel behoorlijk duur..
http://www.voergezond.nl/

Vanmorgen mijn proefverpakking van F4F binnen gekregen en de dames lieten het zich goed smaken! Dus maar meteen 20 KG besteld bij PN ( goede service trouwens!!) -het pakket is al onderweg.
Wat ik nu ga doen is een goedkope versie maken van Safe & Sound! Ik neem melassevrije Lucerne van de Welkoop/Boerenbond en meng daardoor per paard het dagrantsoen F4F. Daarmee hoef ik geen enorme hoeveelheid Safe&Sound te voeren om aan hetzelfde vit/min niveau te komen en is dus véél goedkoper!

@ Lolclub: geen probleem, zodra ik de paarden binnen haal ( vanavond e/o morgenochtend) ga ik voetenplaatjes voor je maken. Ik heb wel niet zo'n geweldige camera, maar ik doe m'n best. :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:49

astridklomp schreef:
Mijn paard is 4 jaar geleden hoefbevangen geweest met gekantelde hoefbeentjes (rechtsvoor tot bijna op de zool) en krijgt sindsdien alleen nog Nature's Best en hooi. Ze staat niet in de wei, alleen in de paddock met zand en krijgt 5x per dag hooi. Ze is nu 18 jaar en na die ene keer niet meer hoefbevangen geweest, loopt goed zonder problemen (wordt nog regelmatig bereden) en haar hoeven zien er heel goed uit.

Ik denk ook dat je bij het voeren van een hoefbevangen paard moet kijken of dat hij nog in de wei komt, hoeveel hij bereden wordt, of hij insulineresistent enz. en hier het voer op aanpassen.

Dat ben ik zondermeer met je eens maar Tom van Kriel krijgt én de hele dag weidegang, én 1 1/2 schep biks, én nature's best,
daarnaast vermoed ik dat hij ook nog een (te) beste kwaliteit voordroog krijgt (zijn stalhouder kennende) en dan verschiet ik toch heel even.
niemand wil dat een ander zijn paard nog een keer HB krijgt (en zeker Tom niet <3 ) dus hierbij toch een waarschuwing van mijn kant voor Kriel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:49

Letizia schreef:
Ik heb blijkbaar toch niet echt goed geluisterd (zal de spanning wel zijn geweest) maar de medicijnen die voorgesteld zijn, waren: Torental en Gabapentin.

gabapentin wordt gebruikt bij zenuwpijnen bij mensen...het is natuurlijk het proberen waard om het aan een paard te geven.
Hoefbevangenheid is erg pijnlijk,geen pijn betekent weer een normale belasting van vier benen.

http://www.efarma.nl/PAGES/winap.asp?ID ... =infotekst

Ze kan er raar van gaan hinniken... :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:51

Letizia schreef:

Pffff... deze medicijnen ken ik alleen maar vanuit de humane geneeskunde: Torental wordt gegeven bij suikerziekte .. Gabapentin wordt gebruikt bij epilepsie..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:55

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:55

Heel lief Daantje, maar hij wordt nauwlettend in de gaten gehouden en in samenspraak met de DA, hoefsmid ed. hebben we hier een goed gevoel bij.
Bovendien functioneert hij zo meer dan prima, is in een prima conditie (zeker niet te dik wat hij jaren wél geweest is en loopt als een tiet :D
Hij kan zo weer een z-proef in als het zou moeten :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:08

Tja.. ieder mens neemt zijn eigen beslissingen en is daar uiteindelijk ook verantwoordelijk voor. Maar in dezen sluit ik me aan bij Lolclub (Daantje?) want Nature's Best is veel te hoog in NSC's ( 30%!!!!) wat Pavo ook in het commerciële praatje meent te moeten melden, en voor het overige ben ik er van overtuigd dat er nauwelijks DA's of hoefsmeden te vinden zijn die iets meer dan een zeer basale kennis van voeding hebben! (Niet aanvallend bedoeld hoor, ik hou verder m'n :x dicht!)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:21

Het werkt ook niet mee dat Pavo (en anderen) onvolledige zaken op de site zetten. Ik voer pavo vital bij. Op de site van pavo en van de paardendrogist was niks over melasse te vinden. Heb ik de pot in huis, zit het er toch in. Het zou al enorm schelen als er op internet alles vermeld staat.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:28

Jannepauli: ik heb een hele poos de lucerne van Subli gevoerd omdat daar inderdaad geen melasse inzit. Helaas zit er iets anders in, nl. stenen, lijkt wat op kalkzandsteen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:46

Citaat:
Vanmorgen mijn proefverpakking van F4F binnen gekregen en de dames lieten het zich goed smaken! Dus maar meteen 20 KG besteld bij PN ( goede service trouwens!!) -het pakket is al onderweg.
Wat ik nu ga doen is een goedkope versie maken van Safe & Sound! Ik neem melassevrije Lucerne van de Welkoop/Boerenbond en meng daardoor per paard het dagrantsoen F4F. Daarmee hoef ik geen enorme hoeveelheid Safe&Sound te voeren om aan hetzelfde vit/min niveau te komen en is dus véél goedkoper!

Goed idee, ik heb inderdaad ook met die gedachte gelopen,
Ik merk alleen dat sommige zakken erg grofstengelig zijn en dat laten de paarden hier vaak liggen (onze andere paarden krijgen dit door hun krachtvoer),

daarnaast heb ik Hittie veel te veel verwend waardoor ze nog steeds vraagt om snoepjes uit de hand :o ,
ze krijgt dus nu de F4F als snoepjes waar ze voorheen appel of wortel kreeg.

Citaat:
@ Lolclub: geen probleem, zodra ik de paarden binnen haal ( vanavond e/o morgenochtend) ga ik voetenplaatjes voor je maken. Ik heb wel niet zo'n geweldige camera, maar ik doe m'n best. :D

fijn, alvast bedankt hiervoor ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:52

romeorowan schreef:
Jannepauli: ik heb een hele poos de lucerne van Subli gevoerd omdat daar inderdaad geen melasse inzit. Helaas zit er iets anders in, nl. stenen, lijkt wat op kalkzandsteen.

Hee Romeorowan , hoe is het met Indiana ?

inderdaad kom ik ook geregeld steentjes tegen, ik dacht zelf dat ze van de Franse onverharde wegen kwamen maar iemand anders zei dat het inderdaad kalksteen was.
Ze worden hier opgegeten door de hond

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:07

Kriel schreef:
Heel lief Daantje, maar hij wordt nauwlettend in de gaten gehouden en in samenspraak met de DA, hoefsmid ed. hebben we hier een goed gevoel bij.
Bovendien functioneert hij zo meer dan prima, is in een prima conditie (zeker niet te dik wat hij jaren wél geweest is en loopt als een tiet :D
Hij kan zo weer een z-proef in als het zou moeten :D

Kriel, nogmaals, ik wil absoluut niet betweterig overkomen maar Hittie kreeg slechts 3 uur weidegang, 2x daags 1/2 schep Cavalor Pianissimo, handje lucerne van Hartog erdoor 2x daags, 2x voordroog per dag en een emmertje wortels en is op dit voer toch een ontstekingsfase ingegaan.
Hittie was toen ook vol in training op Z-niveau en ze liep daarnaast ook nog in de molen....

het is maar net waardoor en wanneer het emmertje overloopt....
Laatst bijgewerkt door lolclub op 16-07-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt