[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:58

jah ik dacht ook dan beter een gevoerde ipv nul grams.
Ik dacht ook van hooi genoeg ingeslagen dus verhoog gewoon mn hooi hoeveelheid.
maarja toen bedacht ik me dus dat ik dan ook het aantal suikers verhoog.... dus dacht ff info inwinnen hier

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:05

MiniLoe schreef:
Dennis: hier dus preccies hetzelfde. Mamaloe is niet schraal, eerder nogsteeds te dik en zonder dek zal ze wel energie verbruiken om warm te blijven maar ik moet wel meer gaan voeren dus meer suikers binnen. Op dit hooi gaat het goed maar moet wel eind november over op voordroog in plastic.....

als ze toch nog te dik is zou ik haar helemaal geen dek opdoen en ook niet meer gaan voeren ;)
Meer voeren doe je als ze schraal zijn...niet als ze dik zijn :+

MiniLoe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:10

dus ik hoef ook niet meer te voeren om warm te blijven?
daar moet ze dan haar vetjes voor aanspreken? voer nu 3 kilo per dag, moet ik dat dan zo houden of wel iets opschroeven?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:21

Het is ook eigenlijk tegen natuurlijk om extra te gaan voeren in de winter.
Ik doe het wel hoor en ook een dekentje op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 22:25

romeorowan schreef:
Het is ook eigenlijk tegen natuurlijk om extra te gaan voeren in de winter.
Ik doe het wel hoor en ook een dekentje op. Is zo lekker menselijk als wij lekker binnen bij de kachel zitten met een kopje koffie en de paardjes staan lekker te eten en hebben het ook niet koud.

klopt,eigenlijk moeten in de winter reserves aangebroken worden.
Mits het paard ze heeft natuurlijk...als ik Pablo geen dek op doe ben ik bang dat hij graat mager wordt.
Maar ja....ik ben en slechte moeder want Geerke heeft genoeg reserves maar ook een dek op ;)
Nu nog niet hoor,het is hier nog stralend weer met 25 graden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:29

Miniloe: of je hooi veel of weinig suikers bevat kun je alleen maar weten door het te laten testen. Het beroerde is echter dat je hier in Nederland alleen maar een 'algemene' suikeruitslag krijgt: WSC+ESC+Zetmeel, terwijl voor een HB-paard in feite alleen de hoeveelheid ESC+Zetmeel van belang is. Er vanuit gaande dat je pony op normaal gewicht is, kun je als je aan het suikergehalte van je hooi twijfelt en niet kunt weken, een deel van het hooi vervangen door bietenpulp ( ongemelasseerd). De ESC+Zetmeelverhouding in bietenpulp is meestal beter ( lees: lager) dan in hooi en past dus goed binnen een dieet voor paarden die suikergevoelig zijn.
De bietenpulp levert veel vezels en dus voldoende energie om lekker warm te blijven.
Waar je met bietenpulp wel op moet letten is het calciumgehalte:de Ca|Ph is in bietenpulp scheef en voor hele jonge, groeiende dieren moet er calcum bijgevoerd worden. Vaak wordt er door de fabrikant echter al calcium toegevoegd maar dan moet je wel bietenpulp van een goed merk hebben.

Voor het overige: een gezond paard heeft meestal voldoende aan z'n wintervachtje - een ziek paard, dus ook een HB paard, kun je beter wel een dek op doen. Voor de komende dagen worden koude nachten verwacht ( zelfs al nachtvorst).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 22:44

Bietenpulp kun je voor zowel te dunne als te dikke paarden gebruiken: als ze te dun zijn geef je naast de normale portie hooi extra bietenpulp, als ze echt te dik zijn, vervang je een deel van het hooi door bietenpulp. Het voordeel in beide gevallen is dat het suikergehalte (ESC+Zetmeel) met bietenpulp gunstiger is.

Wat dekens betreft: gebruik een zgn 'tussendeken' dus niet een met 600 gr vulling, maar nu in de herfst 150 gr en in de winter 300 gr. Toen mijn paard nog te dik was én bevangen was dacht ik ook er goed aan te doen haar zonder deken te laten staan: haar spieren verstijden van de kou en ze voelde zich miserabel. Zowel smid Van Nassau als mijn arts Maarten Boswinkel verklaarden me voor gek om haar in de kou zonder dek te laten lopen in de koude winter en raadden me aan er een dek op te gooien. Afvallen doe je niet door wel of geen deken met een HB paard: dat doe je door een goed uitgebalanceerd dieet te voeren en voldoende beweging te geven als het paard weer goed kan lopen. Doe maar gerust een dekentje op.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 00:21

Dennis schreef:
Ik zou er jusit geen 0grams op gooien, dan kunnen ze zelf hun vacht niet meer omhoog zetten. Dan kkan je beter er niets op gooien.
Ik weet dat je paarden niet met mensen mag vergelijken, maar dit vind ik altijd zo'n onzin; ik kan ook kippenvel hebben onder mij kleding. De dekens zitten toch niet zo strak (als het goed is) dat ze dat voorkomen? Denk dat een paard bij (gokje) 85% van het gebied dat door een deken is bedekt gewoon de vacht kan opzetten. Ze staan er droog mee, dat is vooral in combinatie met harde wind de winst. Voor de temperatuur an sich is het nu ook nog niet zo nodig.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 06:34

Jannepauli schreef:
Waar je met bietenpulp wel op moet letten is het calciumgehalte:de Ca|Ph is in bietenpulp scheef en voor hele jonge, groeiende dieren moet er calcum bijgevoerd worden. Vaak wordt er door de fabrikant echter al calcium toegevoegd maar dan moet je wel bietenpulp van een goed merk hebben.

JP, hoe zit dat bij Quickbeet van D&H ?

Nado staat nu al onder een regendeken. Maar ja, die heeft niets over, ik heb een klein beetje vet op zijn rug kunnen kweken en je kan zijn heupen nu niet meer zien. Maar als hij 2 dagen in de regen staat zonder dek is dat allemaal weer weg. Ik heb ook al een winterdeken voor hem aangeschaft van 200 gr. Enorme stap voor mij, want ik ben geen dekenmens. Maar ik wil voorkomen dat hij weer zo stijf wordt als vorige winter, toen kon hij door zijn gebrek aan bespiering (die nog steeds niet super is, want we zijn nog bezig met de renovatie van zijn hoeven en dus eigenlijk niet aan het werk) de kou niet aan. Hij heeft van zichzelf nu al een flinke vacht trouwens, shetkruising, maar hij heeft die deken echt nodig.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:02

Ik heb er eens eentje met mooi vriezend weer met een 0 grams deken aan het rillen gehad. Dat had ik nog nooit mee gemaakt, andere pony's zonder deken hadden geen probleem. Was voor ik aan het werk wou, dus deken er af, longeerlijn er aan en ga maar ff rondjes lopen. Probleem was snel op gelost. Deken daarna afgelaten en is ook niet meer terug gekomen. Bij echt koud weer krijgen ze hier dus een gevoerde deken op ipv 0 grams. Boven op extreme teddyvachten.

Ik heb ze 's winters nog nooit stijf gehad van de kou. Misschien wel omdat het echte teddy's zijn die onbeperkt voordroog kregen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:25

Nado schreef:
Jannepauli schreef:

JP, hoe zit dat bij Quickbeet van D&H ?

het calcium/fosfor gehalte is inderdaad scheef in bietenpulp, maar andersom als dat JP schrijft.
het Calciumgehalte is juist hoog en het fosfor gehalte is heel laag.

Ook in de kwikbeet van D&H is dat zo.
Als je maar een beetje voert is dat niet zo'n probleem, voer je echter heel veel bietenpulp (vanaf 1 kilo droog gewogen ongeveer) zul je het wat moeten compenseren met een fosfor-rijk product.
een beetje lijnzaad of zemelen erdoorheen en je trekt de verhouding al een stuk rechter.

vandaar dat Subli Seniores priores ook geen scheve verhouding heeft, daar zit bietenpulp en zemelen (en andere producten) samen in verwerkt.
de Subli SS heeft echter ook een hoger suiker/zetmeel gehalte dan de kwikbeet en niet alle (IR/EMS) paarden reageren daar goed op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 08:50

Deken: alleen voor een enigszins mager paard, en alleen als het erg nat is of met erg koude wind. Vorst is voor veel paarden helemaal geen probleem, het is echt de combi koud en nat. Denk ik. Een shet die goed op gewicht is, en niet ziek, die heeft al helemaal niet snel een deken nodig. Ik doe mijn 'schrale' alleen een deken op bij (erg) koud en nat weer. Dan voer ik ook een kilootje extra hooi. Anders niet. Voor andere paarden dan koudbloeden zal dit misschien niet allemaal opgaan, daar heb ik geen ervaring mee.

@JP, waar staat WSC ook al weer voor?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:01

Ik heb mijn pony's die bevangen waren ook geen dekens opgedaan. Ze kregen wel aardig wat graszaadhooi op een dag en ze zaten goed in hun vacht. Heb ook niet het idee gehad dat ze het koud hadden. Bij erg nat en winderig weer hang ik de hooinetten overigens voor de schuilstal neer, dan staan ze redelijk droog en uit de wind. Amber ga ik dit jaar wel goed in de gaten houden, omdat ze nu niet meer te dik is. Maar tot nu toe heb ik niet het idee dat ze het koud heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 09:28

lolclub schreef:
het calcium/fosfor gehalte is inderdaad scheef in bietenpulp, maar andersom als dat JP schrijft.
het Calciumgehalte is juist hoog en het fosfor gehalte is heel laag.

Ook in de kwikbeet van D&H is dat zo.
Als je maar een beetje voert is dat niet zo'n probleem, voer je echter heel veel bietenpulp (vanaf 1 kilo droog gewogen ongeveer) zul je het wat moeten compenseren met een fosfor-rijk product.
een beetje lijnzaad of zemelen erdoorheen en je trekt de verhouding al een stuk rechter.

Oei!!! :o Je hebt helemaal gelijk, ik heb het omgedraaid - moet ook niet in het midden van de nacht postjes schrijven, met een hoofd vol andere voerzaken!

Speedibeet heeft een Ca|Ph verhouding van 07:01 - de D&HKwikbeet verhouding heb ik niet maar aangezien bijna alle fabrikanten calcium toevoegen zal dat ook wel uit verhouding zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 09:30

mysa schreef:
@JP, waar staat WSC ook al weer voor?

Water Soluable Carbohydrates
ESC: Ethanol Soluable Carbohydrates

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:36

Ik ben nu wel voor een winterdeken (200 grams lijkt me genoeg) aan het rondkijken.
Vorig jaar had Ies wel een dikke vacht, maar doordat ze minder bewoog vanwege zere voeten door ijs en sneeuw (het was hier 1 ijsvlakte op den duur), kon ze niet warm worden, ook omdat ik niet veel meer wilde voeren en ze niet te dik was, dus weinig kon bijzetten. Heb toen met fleecedekens en regendeken 'jasje' gemaakt, maar dat was niet optimaal. Uiteindelijk kreeg ze nog een blaasontsteking ook.
Maar een goed shetlandwinterdeken heb ik nog niet kunnen vinden. Ze heeft een lange rug, maar een korte buik zeg maar, dus het deken is of te kort in de rug en goed van lengte richting buik, of het is goed op de rug maar hangt dan tot de knietjes :( ...
Yoblin zou zelfs een 155 cm deken mogen onderlengte, maar dat hangt dus ook bij hem tot de knieën.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:52

Hier aan het wachten op de VA voor jaarlijkse enting en gebitscontrole.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:34

Flavio heeft nu zijn 200gr deken op. Als het nog kouder wordt krijgt hij een 400gr op, dit is meestal voldoende om de winter goed door te komen. Flavio is echt een koukleum, altijd al en eentje die snel stijf wordt. Vorig jaar geen deken op gedaan en hij leek wel een Shetlander, wat een vacht! Dus ja, zonder deken kan ook, maar dan duurt het zo ontzettend lang voor hij weer droog is na werken, vandaar de keuze met deken (alsnog wel een vachtje, maar een stuk minder). Ik heb nog steeds de hoop weer met hem aan het werk te kunnen en deze winter hem door te rijden...al zal de stap er weer op te gaan wel erg groot zijn (koud...dan gaat Flavio lekker rennen, wordt ie vanzelf weer warm... ;) ).

@ Minilou Echt advies geven over wel/geen deken kan ik niet, zoals je merkt zijn er veel verschillende meningen over, dus doe waar jij je goed bij voelt! Jij kent je paarden het beste.

@ Tamadine Heel veel sterkte met je paard! We weten hier allemaal hoe verschrikkelijk het is om je paardje pijn te zien lijden :(:) Hopelijk gaat het snel weer beter. Over bute kan ik weinig zinnigs zeggen, Flavio heeft dat niet gekregen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:29

Mamaloe krijgt ook vanaaf haar jaarlijkse enting hihi.

Hmm betreft deken kijk ik denk ik gewoon even aan of ze het koud krijgt of niet
Of juist stijf word, ik heb een deken liggen die dan per direct op kan. Krijgt ze het niet koud en word ze niet stijf is een deken ook niet nodig denk ik. Lijkt me dat je het wel aan ze merkt als ze het koud krijgen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:15

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:44

Over die calcium/fosforverhouding die zo vaak scheef is: waarom zijn die fabrikanten eigenlijk zo dom? Juist daar zou de expertise moeten zitten toch?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:31

Jannepauli schreef:
Speedibeet heeft een Ca|Ph verhouding van 07:01 - de D&HKwikbeet verhouding heb ik niet maar aangezien bijna alle fabrikanten calcium toevoegen zal dat ook wel uit verhouding zijn.

Niet onaardig bedoelt, maar ik ken geen fabrikant die nog extra calcium toegevoegd aan bietenpulp,
bietenpulp is van nature al zeer calcium rijk en fosfor arm, waarom dan nog extra toevoegen ?

Mysa:
in samengestelde voeders is het Ca/Ph gehalte meestal wel goed, bietenpulp zoals bijv D&H en de Agro winkels het verkopen is een enkelvoudig voedermiddel.
in de Subli seniores Priores (samengesteld voer) zijn zemelen toegevoegd, die trekken het gehalte fosfor dus weer omhoog.
Zemelen bevatten echter vrij veel zetmeel, niet voor alle EMS/IR paarden geschikt voer dus.

Hoe gaat het met Es en Tyra ?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:33

Grappig om al die verschillende meningen over dekens te lezen.

Tango staat hier al de geleasd zieliger doen in de paddock (niet dat de andere 4 nu ook zo actief zijn op het moment)
Net even geprobeerd hem te longeren, was die het niet mee eens en kreeg er me t veel moeite een sukkel stapje uit. Drafje was echt not done in z'n ogen.
Maar hij heeft geen warme hoeven of pulsatie en ook geen koorts.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:43

Mijn paardje precies hetzelfde afgelopen zaterdag. Kreeg er geen draf uit. Paar uur later kon ze amper meer lopen.

Hier gaat het wel aardig. Aangezien ze nu lager op de buut staat denk ik wel dat ze iets gevoeliger is, maar noet zo heel erg dat ze reuze pijn heeft ofzo.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 15:15

Ook niet onaardig bedoelt LC :D , maar zemelen worden afgeraden voor suikergevoelige paarden en lijnzaad|lijnzaadolie compenseert ook niet, of je moet er zoveel van geven dat het paard er op wegdobbert.
Hoe dan ook, de scheve CA\F verhouding in bietenpulp is helemaal zo rampzalig niet want de verhouding wordt ook deels gecompenseert door de overige voeding (hooi, gras etc.) - als echter bv hooi ook een scheve Ca|F verhouding heeft dan is het wel een punt van aandacht en dan moet je monosodium phosphate bijgeven om fosfor aan te vullen.