Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MiniLoe schreef:Dennis: hier dus preccies hetzelfde. Mamaloe is niet schraal, eerder nogsteeds te dik en zonder dek zal ze wel energie verbruiken om warm te blijven maar ik moet wel meer gaan voeren dus meer suikers binnen. Op dit hooi gaat het goed maar moet wel eind november over op voordroog in plastic.....
romeorowan schreef:Het is ook eigenlijk tegen natuurlijk om extra te gaan voeren in de winter.
Ik doe het wel hoor en ook een dekentje op. Is zo lekker menselijk als wij lekker binnen bij de kachel zitten met een kopje koffie en de paardjes staan lekker te eten en hebben het ook niet koud.
Dennis schreef:Ik weet dat je paarden niet met mensen mag vergelijken, maar dit vind ik altijd zo'n onzin; ik kan ook kippenvel hebben onder mij kleding. De dekens zitten toch niet zo strak (als het goed is) dat ze dat voorkomen? Denk dat een paard bij (gokje) 85% van het gebied dat door een deken is bedekt gewoon de vacht kan opzetten. Ze staan er droog mee, dat is vooral in combinatie met harde wind de winst. Voor de temperatuur an sich is het nu ook nog niet zo nodig.Ik zou er jusit geen 0grams op gooien, dan kunnen ze zelf hun vacht niet meer omhoog zetten. Dan kkan je beter er niets op gooien.
Jannepauli schreef:Waar je met bietenpulp wel op moet letten is het calciumgehalte:de Ca|Ph is in bietenpulp scheef en voor hele jonge, groeiende dieren moet er calcum bijgevoerd worden. Vaak wordt er door de fabrikant echter al calcium toegevoegd maar dan moet je wel bietenpulp van een goed merk hebben.
Nado schreef:Jannepauli schreef:Waar je met bietenpulp wel op moet letten is het calciumgehalte:de Ca|Ph is in bietenpulp scheef en voor hele jonge, groeiende dieren moet er calcum bijgevoerd worden. Vaak wordt er door de fabrikant echter al calcium toegevoegd maar dan moet je wel bietenpulp van een goed merk hebben.
JP, hoe zit dat bij Quickbeet van D&H ?
lolclub schreef:het calcium/fosfor gehalte is inderdaad scheef in bietenpulp, maar andersom als dat JP schrijft.
het Calciumgehalte is juist hoog en het fosfor gehalte is heel laag.
Ook in de kwikbeet van D&H is dat zo.
Als je maar een beetje voert is dat niet zo'n probleem, voer je echter heel veel bietenpulp (vanaf 1 kilo droog gewogen ongeveer) zul je het wat moeten compenseren met een fosfor-rijk product.
een beetje lijnzaad of zemelen erdoorheen en je trekt de verhouding al een stuk rechter.
Jannepauli schreef:Speedibeet heeft een Ca|Ph verhouding van 07:01 - de D&HKwikbeet verhouding heb ik niet maar aangezien bijna alle fabrikanten calcium toevoegen zal dat ook wel uit verhouding zijn.