[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:30

Nou mij hoor je niet zeggen dat ze prima in orde is hoor. Dat weet ik pas nadat ze van de buut af is. Maar ik ben wel blij dat ze inmiddels zichzelf weer even kan zijn nadat wat ik zaterdag heb gezien. Dat gun je geen enkele eigenaar en paard.
Ik zal vanmiddag even een leeg zakje buut mee nemen en kijken wat het precies is.
Het is zaterdag gebeurd en zaterdag kreeg ze een pijnstiller in dr ader gespoten en in de avond moest ze 3 zakjes. Toen de zondag 2x 3 zakjes. En vanaf vandaag tot zaterdag zitten we op 2x 2 zakjes en dan tot woensdag 2x 1 zakje per dag.

Tis wel leuk dat mensen hier mij op aanvallen, maar ik doe ook alleen maar wat de DA aangeeft...

En ElCamino, bedankt voor je opmerking, maar niet heus. Kan daar wel een beetje kwaad om worden hoor. Ben gewoon 27 jaar, dus snap inmiddels ook wel wat ik aan de hand heb. En ja, raar he dat ik 'blij' ben dat ze even lekker dr zelf kan zijn ipv die pijn die ze had. Ik doe potverdorie alles voor mn paard en naast mn 40 urige werk ga ik 2x per dag heen om dr netjes alles te geven. Je doet nu net alsof ik 1 of ander dom wicht ben ofzo...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:39

Oh nee, Tamadine, zo moet je het absoluut niet zien en als dat is gekomen door mijn opmerking dan hierbij direct mijn excuses.
Ik moest mijn paard, tussen de 550 en 600 kilo, maximaal 2x2 zakjes per dag geven. In het begin had ik losse buut, gewoon in een tupperware bakje en daarvan gaf ik 's ochtends en 's avonds een afgestreken theelepel.

Maar hou wel in de gaten hoe je paard eet en of hij niet uit zijn mond gaat ruiken. Indiana heeft in 2005 maandenlang op de buut gestaan en geen enkel probleem hiervan ondervonden, maar afgelopen winter kon haar maag het niet verdragen en stopte ze met eten en stonk erg uit haar mond.
Ik geloof dat je ook (preventief) maagbeschermer erbij kunt geven.

En inderdaad je bent allang blij dat er weer wat beweging in zit, want om ze met zulke zere voeten te zien is afschuwelijk.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:46

Ook sorry voor mijn wat heftige reactie, maar ik voel emotioneel net zoveel de pijn als mn paard fysiek, want ik leef echt met dr mee.

Maar ik zal straks even een zakje mee nemen en even omschrijven wat er op staat. De buut die ik heb is roze van kleu en rijkt echt letterlijk naar suikerspin c.q. roze bubble gum. Echt heeeeel zoet. Valt me mee dat ze t eet. Misschien zegt iemand dat iets?!

Evengoed bedankt voor de reacties. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)

romeorowan schreef:
Oh nee, Tamadine, zo moet je het absoluut niet zien en als dat is gekomen door mijn opmerking dan hierbij direct mijn excuses.
Ik moest mijn paard, tussen de 550 en 600 kilo, maximaal 2x2 zakjes per dag geven. In het begin had ik losse buut, gewoon in een tupperware bakje en daarvan gaf ik 's ochtends en 's avonds een afgestreken theelepel.

Maar hou wel in de gaten hoe je paard eet en of hij niet uit zijn mond gaat ruiken. Indiana heeft in 2005 maandenlang op de buut gestaan en geen enkel probleem hiervan ondervonden, maar afgelopen winter kon haar maag het niet verdragen en stopte ze met eten en stonk erg uit haar mond.
Ik geloof dat je ook (preventief) maagbeschermer erbij kunt geven.

En inderdaad je bent allang blij dat er weer wat beweging in zit, want om ze met zulke zere voeten te zien is afschuwelijk.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:53

Tamadine: echt heel erg herkenbaar, je bent er zelf bijna letterlijk ziek van. In ieder geval heel veel sterkte!

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:58

Die ophef over buut is echt niet nodig hoor - mijn paard kreeg zelfs nog meer.
Er is, als je maar voor een korte periode buut gebruikt, geen probleem behalve dat een grote hoeveelheid de pijn maskeert en het paard daardoor te veel kan bewegen en dat kan meer schade in de hoef opleveren.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:58

Ja dank je wel :-)
Jaje voelt je er idd zelf ook helemaal naar van. En als ik dan blij ben dat ze nu in ieder geval blij is en zonder pijn dmv pijnstillers, ja dat vind ik dan fijn voor haar. En als ik dan een opmerking krijg van zoals de quote van hieronder, ja dat steekt je dan even onder de gordel. Je probeert en doet het beste voor je paard en dat weet je en dan doet zo een opmerking gewoon pijn. Mn paard is gewoon mn maatje..
ElCamino schreef:
ik vind de hoeveelheid bute/equipalazone echt schrikbarend !!!!Dat waren dezelfde zakjes met dezelfde inhoud.Zelfs op de meest ernstige dagen kreeg hij 2x daags 2 zakjes.
Tja...dan zou ik ook zeggen dat hij prima in orde was.... niet naar bedoeld hoor maar denk dat je pas een goed beeld hebt wanneer ze zonder pijnstilling lopen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:00

Jannepauli schreef:
Die ophef over buut is echt niet nodig hoor - mijn paard kreeg zelfs nog meer.
Er is, als je maar voor een korte periode buut gebruikt, geen probleem behalve dat een grote hoeveelheid de pijn maskeert en het paard daardoor te veel kan bewegen en dat kan meer schade in de hoef opleveren.

Maar is het juist niet goed dat je paard juist blijft lopen?
De mijne loopt 24/7 buiten en ze doen eigenlijk nooit rare dingen. Ze scharrelt lekker rond letterlijk, maar ze stapt alleen maar, maar draven ofzo eigenlijk niet. Ik dacht juist dat het goed was dat ze rond loopt voor de bloedstoeloop... Correct me als ik fout zit...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:17

mijn paard heeft ook al paar x bute gehad en dan beginnen met 2 zakjes

en de fries op stal heeft 3 mnd 2x3 zakjes p/d gehad en daarna afbouwen naar 2x2 en 2x1 en 1x1
hij heeft bijna 6 mnd bute gehad en nergens geen klachten van gehad

beterschap met je paard. :(:)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:25

Tamadine schreef:
Ja dank je wel :-)
Jaje voelt je er idd zelf ook helemaal naar van. En als ik dan blij ben dat ze nu in ieder geval blij is en zonder pijn dmv pijnstillers, ja dat vind ik dan fijn voor haar. En als ik dan een opmerking krijg van zoals de quote van hieronder, ja dat steekt je dan even onder de gordel. Je probeert en doet het beste voor je paard en dat weet je en dan doet zo een opmerking gewoon pijn. Mn paard is gewoon mn maatje..
ElCamino schreef:
ik vind de hoeveelheid bute/equipalazone echt schrikbarend !!!!Dat waren dezelfde zakjes met dezelfde inhoud.Zelfs op de meest ernstige dagen kreeg hij 2x daags 2 zakjes.
Tja...dan zou ik ook zeggen dat hij prima in orde was.... niet naar bedoeld hoor maar denk dat je pas een goed beeld hebt wanneer ze zonder pijnstilling lopen.

Ik weet zeker dat EC het anders bedoelde dan dat het op jou overgekomen is!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:39

Kijk, dat is wel lastig, dat we altijd maar van 'zakjes bute' (of 'plakjes hooi') spreken. Wat Isa hiervoor schrijft, kijk gewoon allemaal even hoeveel g of mg fenylbutazon zo'n zakje bevat, daarna kun je pas vergelijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:00

Tamadine schreef:
Maar is het juist niet goed dat je paard juist blijft lopen?
De mijne loopt 24/7 buiten en ze doen eigenlijk nooit rare dingen. Ze scharrelt lekker rond letterlijk, maar ze stapt alleen maar, maar draven ofzo eigenlijk niet. Ik dacht juist dat het goed was dat ze rond loopt voor de bloedstoeloop... Correct me als ik fout zit...

De beweging moet beperkt blijven tot wat ze zelf aankunnen - buut ( en zeker in hogere dosis) maskeert de pijn en als je een druktemaker zou hebben, dan wil die er wel 's flink doorheen gaan lopen. Maar als jouw paard rustig is en niet uit zichzelf aan de kletter gaat om 't minste of geringste, dan kunnen ze best in eigen tempo wat rondscharrelen. Maar vergeet niet dat die lamellen flinterdun zijn en heel makkelijk beschadigen. Je moet ook zeker een paard in de begin (acuut)- en herstelfase niet gaan dwingen tot bewegen.
Maar zoals gezegd, dit kan dus een nadeel zijn met buut, dat het paard er doorheen gaat lopen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:04

Oke, dat is ook een duidelijk verhaal.
Ja dat is voordeel van 24/7 buiten, dan maken ze zich niet druk meer en scharrelen ze lekker rond. Maar je hebt daar wel een pund idd.
Ikzelf doe ook niets met dr. Laat dr lekker gaan en geef haar haar eten en ga weer. Pas als ze van de buut af is kijk ik weer wat ze zelf aangeeft...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:05

Iemand nog antwoord op mijn vorige vraag?
Tamadine schreef:
Nog even een vraagje, aangezien 500 pagina's doorlezen een beetje veel is haha. Ik ben weinig bekend met hoefbevangenheid en zal me er nog wel even meer geen inlezen. Maar de vraag die ik heb: ze zeggen dat als paarden het eenmaal hebben gehad er erg gevoelig voor blijven. Maar waarom is dat? Blijft er een bepaald stofje in het lichaam of blijft de hoef zwak ofzo? Hoe zit dat precies?
En kan ik nu wat extra bij geven voor het herstel ervan?

Alvast bedankt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:13

Of een paard al dan niet gevoelig blijft voor hoefbevangenheid heeft ook te maken met de oorzaak van de bevangenheid. Hormonale of metabole ( stofwisseling) oorzaken moeten opgelost worden door dieet of medicatie. Hoe dan ook blijft voorzichtigheid geboden: het lijkt erop dat in de meeste gevallen het paard wél gevoelig blijft.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:32

Ik denk dat er twee redenen zijn. Sommigen paarden zijn gevoeliger voor hoefbevangenheid inderdaad. Terwijl anderen nooit bevangen raken. Dus als een dier eenmaal bevangen is geweest weet je dat je paard waarschijnlijk gevoeliger is om bevangen te raken.
Daarnaast is een tweede (en misschien we derde, vierde, vijfde, etc.) keer bevangen raken altijd risicovol en het maakt de kans op goed herstel kleiner.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:38

Tamadine: fijn dat je paard het op dit moment wel beter doet, ik duim met je mee dat dit zo blijft als je medicatie mag gaan afbouwen.

ook hier komt er een deken op, maar dat is om totaal andere redenen dan hb of spier gevoeligheid.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:55

Nou Madam besloot vanaf vanavond de meusli met buut niet meer te eten. Sh*t....

'Gelukkig' heeft een stalgenoot vrij lang lopen modderen met 2 van haar paardjes met HB en had zij nog een spijt liggen (nieuwe). En zij heeft even voorgedaan hoe ik het moest doen. Dus vanaf heden krijgt ze het via de spuit. Leuk is anders, maar ze moet het toch binnen krijgen.
Wel 5 zakjes buut verkloot, dus DA maar even een mail gezonden.

En oh ja, heb een zakje mee genomen:
Het heet EQ Zona
Is een zakje van 5 gram
Phenylbutazone 1 gram
Orange colorant A-1 (E-10) 2 mg
Excipients and preservatives 5 gram

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:20

Tamadine: Nou, zo bedoelde ik het inderdaad niet hoor!! we zitten allemaal in hetzelfde schuitje hier, óók ik met mijn paard en vind het gewoon véél bute. Verder loopt mijn paard al járen op bute vanwege zijn artrose dus ik zal de laatste zijn die daarover valt. dan zou 500 pagina's lezen wel degelijk uitmaken en weet je wie je allemaal voor je hebt in dit topic!!
Ik voel me best aangevallen door je nu, terwijl je net komt kijken en nu al een mening hebt!!!
Er gaat niks "onder de gorde"l hier in dit topic.!!Dat je jezelf aangevallen voelt kan ík niks aan doen in deze.

Verder liet ik mijn paard zelf uitmaken of hij wilde lopen...zónder bute...
Toen hij op bute plat in de stal lag deden we niks....toen hij in een hoekje stond en niet wilde bewegen met hooi en water voor zijn neus deden we ook niks, pas na afbouwen van de bute kon hij zelf kijken of hij naar buiten wilde...ok, dit is een aantal jaar geleden (17) maar zo deed ik het, vorig jaar s hij weer HB geraakt en ook toen heb ik bekeken hoe hij liep zonder bute. Maar goed, ga niet het hele verhaal uitleggen....je wilt toch niet teruglezen......sorry maar voel me op mijn pik getrapt door je opmerkingen dat ik onder de gordel zou zijn!!! dat ben ik beslist niet en zo moet je het niet opvatten ook al ben je emotioneel.
Dat zijn we allemaal hier!!!!!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:24

Excuses van mijn kant, maar zo kwam het even over.

Bedankt voor je uitleg. En ik heb verder geen mening over jou, maar ook ik voelde me aangevallen door jou post.

Zullen we de handen schudden en met een schone lei weer verder gaan?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:06

even over je vraag of ze gevoelig blijven voor hoefbevangenheid.
Naar mijn idee wel,zelfs al is de hoefbevangenheid niet gekomen door overgewicht of teveel voedsel
Ik denk dat de duur van de hoefbevangenheid wel een grote rol speelt....

Hoe korter des te beter.Hoe langer het duurt hoe ernstiger het metabolisch systeem op zijn donder krijgt.
Dan blijft het uitkijken met zetmeel en suikers.

Maar dat denk ik..hoeft nog niet zo te zijn...ik vermoed ook dat na een ernstige hoefbevangenheid de meeste paarden insuline resistent zijn.Maar ook dat is mijn mening. ;)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:22

tamadine: als je dierenarts dit heeft voorgeschreven, zou ik het ook opvolgen.
die heeft je dier gezien en kunnen inschatten, ondanks dat het misschien meer is dan verwacht.
Mn shet kreeg twee keer daags voor 200 kilo, toen ze het hier niet beter op deed moest ze twee keer daags voor 400 kilo

Of het waar is is ten tweede, maar las dat we een koude strenge winter gaan krijgen.
Mamaloe blijft naar zoals ik in gedachte had dekenloos, maar ik moet dr dus wel goed gaan voeren om warm te blijven. Kan mn hooi niet weken ivm bevriezing dus betekend meer suikers. Momenteel doet ze het goed op drie kilo hooi per dag. Dit zal ik als het kouder gaat worden wat opgschroeven met een halve kilo hooi extra, hoeveel hooi moet ze gemiddeld om in de winter warm te blijven als de tempraturen onder nul komen? of is het wellicht veiliger om haar toch een dek op te doen zodat ze beter warm blijft en ik dus minder hooi kan voeren of is die gedachte raar? Ik heb genoeg hooi ingeslagen dus om hooi te bezuinigen doe ik het niet, ben alleen bang voor de suikers die ze gaat krijgen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:26

Ik zit nu ook wat te twijfelen over dekens en/of meer bijvoeren. Dennis is iets schraal, maar zit al een berg haar op.
Voorheen ging er gewoon onbeperkt voordroog in. Iedereen blij. Maar vind het nu eng om meer te voeren.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:33

Dennis: hier dus preccies hetzelfde. Mamaloe is niet schraal, eerder nogsteeds te dik en zonder dek zal ze wel energie verbruiken om warm te blijven maar ik moet wel meer gaan voeren dus meer suikers binnen. Op dit hooi gaat het goed maar moet wel eind november over op voordroog in plastic.....

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:51

als je voorstander bent van dekenloos kan je het altijd proberen om t zo te houden.
merk je dat ze meer invallen zou je eerst een deken op kunnen doen ipv bijvoeren
vooral omdat je juist voorzichtig wil zijn met het geen wat ze binnen krijgen.
(teminste dat zou in jullie geval mijn keus en dan beginnen met 0 gram, en als het dan echt nog veel kouder wordt een 100 of 200.)
( ben ook van mening dat een hoop mensen hun paard echt veel te dik inpakken qua grams dat ze erop leggen)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:55

Ik zou er jusit geen 0grams op gooien, dan kunnen ze zelf hun vacht niet meer omhoog zetten. Dan kkan je beter er niets op gooien.

Ik heb ze afgelopen jaren dekenloos 24/7 buiten gehad (alleen voor wedstrijd komt er een dekentje op tegen het vies worden). Heb ze bijna nooit rillend, alleen in de zomer/het najaar wel eens als ze nog geen vacht hebben, maar het wel al eens guur kan zijn. Er zit nu al zo veel haar op dat ze tot komende zomer niet meer gaan rillen. Als ik ze zie rillen gooi ik er wel altijd een plak hooi bij, ook als ze op flink gras staan (vaak beginnen ze dan wel meteen aan het hooi en stoppen ze snel met rillen).