[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:08

@mysa bedankt voor je reactie. Kan heel erg kort gras ook kwaad dan? Want de wei waar ze op stond is erg kort. Wel krijgen ze ook vaak brood van mensen die in de buurt wonen van de wei en ik had begrepen dat het daar ook door kon komen. Maar ik zal je adviezen door geven aan de eigenaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:41

Ja, juist heel kort gras schijnt veel fructaan te bevatten, ben het verhaal er achter even kwijt maar ik weet het wel zeker. En brood = zetmeel wordt omgezet naar suiker toch? Is niet goed hoor. Fructaan is ook suiker. Morgen komen er vast meer reacties hoor!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 21:48

Nou ja, ik geef nog maar snel even wat tips dan: zo snel mogelijk de d.a. er bij. Hoeven koelen, door in de modder te zetten, maar dat is geen optie nu het vriest. Paar keer per dag afspuiten is ook prima. Alleen hooi geven, geen krachtvoer appels, wortels etc. De d.a. zal een pijnstiller/ontstekingsremmer voorschrijven, maar daarom raad ik dus wel speciaal een paarden d.a. aan, omdat het paardje drachtig is. Bij sommige paarden schijnt magnesiumchelaat goed te werken, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Veel sterkte en ik hoor graag hoe het gaat als er eenmaal behandeld wordt.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 09:03

Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Voor Janouk!!!!! Da's nog eens een mooi sinterklaas - kerstkado!!!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:26

He goed zo janouk.
Ik heb pas sinds 2 dagen mijn computer weer aan de gang gekregen na een storing van 3 weken maar las meteen dit geweldige nieuws.
Eindelijk dan toch een sprankje hoop aan de horizon.
Jullie hebben het allebei verdiend zowel jij als image.
Heel veel succes toegewenst

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:50

Ik wil jullie even de uitslag van de wormeitelling laten weten. Ik hoef geen van de 4 paarden te ontwormen, van alles waren minder dan 50 eitjes aanwezig. Ik hoef nu niet te ontwormen. Advies is om in maart/april 2008 weer een wormeitelling te laten doen. Wat kosten betreft kan dit voor mij wel uit. Ik moet voor 4 wormchecks 56 euro betalen.
Ook hebben ze gereageerd op mijn vraag of ze naar de hoeveelheid zanden wilden kijken. Bij Romeo en June zat er aardig wat zand in de mest. Bij de andere 2 was dat verwaarloosbaar.

Isabella waar haal jij dat pure spul om zand uit de darmen te krijgen? Dat was toch veel goedkoper?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:58

Zo'n wormonderzoek kan dus wel uit!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:26

romeorowan schreef:
Isabella waar haal jij dat pure spul om zand uit de darmen te krijgen? Dat was toch veel goedkoper?

Vriendin van me heeft het in Duitsland voor me gehaald. Het koste 18 euro voor 1,5 kg en je doet er 3x zo lang mee als met een zandwegkuurtje van 32 euro.
Op zijn Duits heet het Flohsamen en ik heb het van het merk Makana

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:32

Ginger18;
Op dit moment zit er veel fructaan het in het gras (door koude nacht en dagtemperatuur in combinatie met veel zon, wil het gras wel groeien, maar kan het niet. Het door fotosynthese aangemaakte stofje "fructaan" wordt daarom opgeslagen in de stengel van het grasplantje en niet zoals normaal, gebruikt door de plant voor de groei. De waarden kunnen op een zonnige koude winterdag fiks oplopen. Als het paard daar gevoelig voor is, dan kan dit bevangenheid opleveren omdat fructaan in de darmen van het paard niet goed wordt omgezet in bruikbare stoffen en zo als gifstoffen in het bloed terecht komt.
Dit in het kort hoe het werkt met het gras op dit moment.

Gek vind ik alleen te lezen dat het paard drachtig is en toch bevangen raakt. Ik dacht altijd dat een paard dat drachtig was, niet snel bevangen kon raken omdat hij alle voedingsstoffen omzet voor het veulen. Daarom zou mijn conclusie zijn dat er nog wat anders aan de hand is met dat paard. Darminfectie bijvoorbeeld, of veel en veel te dik, of veel en veel van iets bijgevoerd gekregen door mensen die langs de wei komen (brood, maar ook appels en wortels).
Wat voor ras is de pony? Hoe is de conditie van het dier? Krijgen ze hooi bijgevoerd? Staan ze altijd op de wei? Hoe zien de hoeven eruit?
Veel vragen, maar het is moeilijk om vanaf deze afstand iets over deze pony te zeggen. Dierenarts zou ik zeker laten komen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:23

Isabella, bedankt voor de informatie over dat zandweg spul. 'k Zal straks even googelen.

Ik heb inderdaad ook altijd gedacht dat drachtige merries, zogende merries en jonge paarden weinig kans hebben op hoefbevangenheid, omdat die alle extra stoffen wel kunnen gebruiken om te groeien.
Toch heb ik nu al een aantal keren op bokt gelezen dat jonge paarden hoefbevangen zijn en zelf heb ik gehoord van een merrie met veulen die hoefbevangen was en die ze hebben moeten laten inslapen. Kan natuurlijk ook zijn dat de merrie aan de nageboorte is blijven staan.

Ik heb net met Engeland gebeld, de Laminitis Clinic. Ik heb de vraag voorgelegd wat ik mijn drachtige, insuline resistente merrie, vanaf de 8ste maand te eten moet geven. Vanaf de 8ste maand geef je normaal gesproken merriebrok. Maar eerlijk gezegd durf ik dat niet zo goed, maar ik wil wel dat merrie en veulen alles krijgen wat ze nodig hebben.
Ik had een hele aardige dame aan de telefoon en zij zal me een mailtje sturen met allemaal informatie.
Ik moest in ieder geval iets met Alfa A en High Fibre geven. Ook kan ik een supplement Formula for Feet geven. Daarmee krijgt ze dan alles wat ze nodig hebben.
Als iemand interesse heeft in het telefoonnr. van de Clinic dan hoor ik dat wel. Ze hebben een website: http://www.laminitis.org

Kun je in Nederland het merk Dengie krijgen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:26

Ginger: hoe gaat het nu met je verzorgpony?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 21:02

Bedankt voor de reacties.
@Isapaardje
Het is een tinker. Ze is vrij dik, maar ze is dan ook 8 maanden drachtig. Ze krijgen wortels (geen gewone wortels ik weet zo niet waar ze van zijn) bijgevoerd en brood. Hooi nog niet omdat het gras eigenlijk pas sinds een tijdje kort is. Verder krijgen ze brood en af en toe een pavo koek. Deze merrie staat altijd op de wei. Haar hoeven zijn toe aan een kapbeurtje, maar verder zagen ze er niet slecht uit. Wel bedacht ik me nog iets. Een paar maanden terug reed ik nog wel eens op haar en toen liep ze heel erg stijf met haar achterbenen. Dit werd ook niet minder naarmate ze meer beweging kreeg. Dus het kan goed dat ze al eerder bevangen is geweest of iets anders heeft gehad.
@romeorowan de veearts is vanochtend geweest, maar ik heb de eigenaar nog niet gesproken. Morgenvroeg bel ik hem even wat de veearts gezegd heeft. Ik hoop maar dat het allemaal goed komt met haar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:19

hoop het ook, en benieuwd wat d.a. heeft gezegd.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:10

Hallo, ik ben hier al een tijdje niet meer geweest. Mijn pony is deze zomer bevangen geweest, maar is nu inmiddels weer goed, al blijft het natuurlijk oppassen. Hij loopt normaal gesproken ook weer gewoon op de wei, alleen met dit weer staat ie in de paddock en geheel op hooi. Kan ie ook weer wat afvallen, want hij werd weer wat steviger.

Kunnen jullie me misschien adviseren? Ik heb deze zomer goede resultaten bereikt met magnesiumchelaat. Dat heb ik toen geleidelijk aan afgebouwd, nu krijgt hij niks meer. Zal ik nu uit voorzorg in het voorjaar magnesium gaan bijvoeren, of niet?

Verder heb ik wel steeds dit topic in de gaten gehouden, en las wat dingen over Safe & Sound van Dodson&Horrell. Wat doet dit nu precies, en waar kan ik het krijgen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:29

Safe and Sound is een speciaal voer voor paarden die bevangen gevoelig zijn. Het is een voer met veel structuur wat het kauwen bevorderd. Daarnaast zijn de verhoudingen in het voer dusdanig aangepast dat ze de stofwisseling van het paard ondersteunen. Weinig suiker en eiwitten en er is wat magnesium aan toegevoegd. Je zou eens bij een voerleverancier bij jou in de buurt moeten informeren of hij het voor jou kan bestellen. Importeur van het voer is Rene Wielens uit Haaksbergen, hij heeft ook een website www.rwdh.nl daar staat ook wel informatie over het voer op.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:32

ginger18 schreef:
Wel bedacht ik me nog iets. Een paar maanden terug reed ik nog wel eens op haar en toen liep ze heel erg stijf met haar achterbenen. Dit werd ook niet minder naarmate ze meer beweging kreeg. Dus het kan goed dat ze al eerder bevangen is geweest of iets anders heeft gehad.

De kans is vrij groot dat dat niets met hoefbevangen te maken heeft want als ze bevangen zijn dan uit zich dat als eerste in de voorbenen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze het alleen of het ergst in de achterbenen hebben.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:04

Ok dat wist ik niet. Ik heb echt helemaal geen verstand van bevangen paarden. Ik heb het ook nog nooit meegemaakt, maar ik vond dit paard zo'n vreemde houding hebben dat ik maar op internet ben gaan zoeken naar informatie over hoefbevangenheid. En daar kwam uit dat haar houding een typishe houding van bevangen was en ook het afwisselen van de benen ontlasten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:11

Een bevangen paard verplaats al z'n gewicht naar z'n achterbenen om z'n voorvoeten te ontlasten. Hij tilt dan z'n voorvoeten om en om op om die te ontlasten. De achterbenen plaatst hij dan verder onder het lichaam en de voorbenen worden naar voren gestoken (alsof het paard zich schrap zet en net alsof ie remt). Dat noemen ze "de typische houding" van een bevangen paard.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:19

Ginger: ik denk dat wij allemaal geen (of in ieder geval niet genoeg) verstand hadden van hoefbevangenheid, totdat het te laat was.
Voordat het bij Indiana misging, was ik er altijd wel bang voor, ze was dan ook altijd te dik en het lukte niet om haar af te laten vallen. Maar dat het zo ellendig is, was mij niet duidelijk.

Ik weet ook niet in hoeverre medicijnen voor hoefbevangenheid schadelijk zijn voor een ongeboren veulen. Mijn merrie is ook drachtig, bijna 7 maanden, en dat maakt de angst nog groter.

Ik weet niet meer wie schreef dat haar pony deze zomer bevangen is geweest en wel weer gewoon op de wei loopt, maar ik moet zeggen dat ik dat erg riskant vind. Als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest dan is de kans dat het weer mis gaat enorm groot. Het gaat me enorm aan het hart. Ik wil mijn paarden ook het liefst dag en nacht in het gras hebben, maar als ik dat doe dan ligt Indiana volgens mij binnen een week met de voetjes in de lucht.

Kymalin: Indiana heeft nooit zo gestaan. Wel was ze wat aan het wiebelen van het ene voorbeen op het andere voorbeen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:27

Ik heb bij Voeding en Supplementen de vraag gesteld of er interesse is in voer van Dodson and Horrel (bijv. Safe and Sound) of Spillers (Happy Hoof, ook speciaal voor hoefbevangen paarden) of St. Hippolyt.
Ik heb een leverancier in Duitsland, die in ieder geval de engelse voeders bij 15 of meer zakken gratis aan huis bezorgd.
Nu kom ik voor alleen mijn paarden niet per bestelling aan 15 zakken, dus misschien kan er iets gecombineerd worden.
Voor het merk St. Hippolyt zou worden overlegd met de baas, want er schijnen in duitsland regels te zijn over hoofdleverancieren en onderleverancieren die allemaal hun eigen regio hebben wat betreft verkoop. Hier hoor ik vanmiddag of morgen meer over.

Ik zit in de buurt van Meppel/Steenwijk. Als er interesse is laat het dan even weten.

IK VERDIEN ER NIETS AAN!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:29

romeorowan schreef:
Ik weet niet meer wie schreef dat haar pony deze zomer bevangen is geweest en wel weer gewoon op de wei loopt, maar ik moet zeggen dat ik dat erg riskant vind. Als ze eenmaal hoefbevangen zijn geweest dan is de kans dat het weer mis gaat enorm groot. Het gaat me enorm aan het hart. Ik wil mijn paarden ook het liefst dag en nacht in het gras hebben, maar als ik dat doe dan ligt Indiana volgens mij binnen een week met de voetjes in de lucht.

Ja Daar denk ik net zo over, maar ik heb me er bij neer gelegd dat ik dat risico niet meer durf te nemen.

romeorowan schreef:
Kymalin: Indiana heeft nooit zo gestaan. Wel was ze wat aan het wiebelen van het ene voorbeen op het andere voorbeen

Kylian (gelukkig) ook niet, maar ik wilde even omschrijven wat ze bedoelen met met de typisch bevangen stand. Kylian werd sloom, ontlastte z'n voeten wel en lag meer dan normaal.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:47

De eerste keer werd bij Isabella door de dierenarts notabene gedacht aan een fikse spierpijn in jawel ... de achterhand.
Ook deze keer stapte ze achter heel erg kort en kon ze zelfs haar linkerachterbeen helemaal niet onderbrengen, alsof haar knie op slot zat. Ook nu werd toch weer gedacht aan een probleem in de achterhand.
Toch zat het al die keren voor. Ze heeft niet in de speciale stand gestaan, behalve deze keer als ze wilde draaien. Dan ging ze "hangen" (voorbenen gestrekt en achterbenen onder het lichaam). De achterhand heeft toch de meeste klappen gehad om de voorhand te ontlasten neem ik aan.

Gezien mijn ervaringen denk ik dus dat het wel mogelijk is dat je een lichte bevangenheid het eerste kunt opmerken met stijfheid in de achterhand.
Nu rij ik niet op mijn paard, dus hoe het voelt onder het zadel weet ik niet. Ik kan alleen maar naar mijn paardje kijken bij het lopen (en dat doe ik wat te vaak volgens mij op dit moment).

Gister is ze gaan draven over de harde hobbelige bodem. Hele korte pasjes, maar meer voorzichtig dan echt pijnlijk. Wel heeft ze wat gras op. Ze is op de knieen gaan liggen en heeft zo onder de draad door bevroren gras gegeten. Ook buiten op wandeling was ze soms niet te houden als ze gras zag en schoot dat hoofd naar beneden.
Zelfs die paar hapjes vind ik nu al eng met dit weer.

@Safe en Sound
Ik heb dat voer ook. Gekocht bij Rene Wielens in Haaksbergen. Voor 5 euro (tot 30 kg) kan hij het spul ook opsturen. Voorheen had ik St. Hippolyt. Dat verkoopt hij ook, maar wij kochten het in Duitsland net over de grens bij Nijmegen. In Breda verkopen ze dit voer ook.
Maar ik moet eerlijk zijn dat ik niet zo gecharmeerd was van het voer voor bevangen paarden van Hippolyt (natuurmuesli die ik eerst voerde vond ik daarentegen wel erg goed, maar zitten veel granen in en dus zetmeel). Op aanraden van Rene nu Safe en Sound gekocht. Het is in ieder geval onderzocht en goedgekeurd door het Laminitis Trust in Engeland, dus dan denk ik "het zal wel goed zijn". Er zit aan extra nog MSM zwavel in en biotine, alsmede een soort probiotica voor darmondersteuning. En het is een zeer smakelijk voer; althans mijn pony is er echt gek op. Het is vrij grof van structuur omdat er veel gras en strohaksel in zit.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:44

Aurora heeft ook een keer duidelijk last van haar achterbenen gehad, maar toen was het volgens mij meer spierbevangen dan hoefbevangen. Ik zag toen de duidelijke spiertrillingen die bv bij het lijstje staan wat op paardnatuurlijk staat mbt de insulineresistentie. Dat was voor mij ook de reden om de magnesiumchelaat uit te proberen.

@romeorowan, doel je op mij wat grazen betreft? Ik heb Aurora namelijk wel een paar uurtjes per dag in de wei staan, maar echt alleen nog maar met graasmasker.

In het algemeen gezegd: ik neem aan dat je je opmerking alleen als waarschuwing bedoelt, maar er zijn meerdere oorzaken van hoefbevangenheid (bv aan de nageboorte blijven staan) wat niks met gras te maken hoeft te hebben. Wat ik wil zeggen is dat niet alle paarden nooit meer gras kunnen eten. (Maar dit dus alleen als er een duidelijke niet-fructaan oorzaak is) Ik bedoel dit niet aanvallend naar jou trouwens Lachen maar alleen voor mensen die het hele topic lezen en daaruit halen dat in alle gevallen van hoefbevangenheid de oplossing is om het paard helemaal uit het gras te halen. (wat ik overigens niet verwacht, maar goed)

Dit vriesweer is trouwens niet echt fijn, de ondergrond wordt nu duidelijk heel hard, waar ze moeite mee heeft. En de modder is ongelijk opgedroogd, dat is helemaal een ramp. Hebben jullie hier nog tips voor?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:12

Gemske: ik heb even terug gezocht en dat grazen wat ik riskant vind is naar aanleiding wat WesseLady schreef.

Ik weet inderdaad niet hoe het zit met bijv. een paard wat hoefbevangen is geworden door het aan de nageboorte blijven staan. Mag die gewoon altijd op gras, net zo als een 'gezond' paard of is die door alle ellende die de hoeven hebben doorstaan toch kwetsbaarder.
En hoe zit het met mijn paard. Ze was insuline resistent. Nu is ze mooi in model en niet te vet, betekent dat dan dat ze niet meer insuline resistent is? En zo ja, zou ze dan weer gewoon op het gras kunnen/mogen? Zij is tenslotte hoefbevangen geworden vanuit haar ins.res. Nu verwerkt ze haar insuline en glucose weer normaal.

En bijv. Isabella: hoefbevangen door darmen die niet naar behoren werkten (hoop dat ik het goed zeg). Als haar darmen straks weer helemaal optimaal werken (en de rest natuurlijk ook) is ze dan niet meer gevoelig voor hoefbevangenheid.

Dit is allemaal hypothetisch hoor. Ik ben gewoon erg benieuwd wat jullie daar van denken.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:19

Dat zijn inderdaad hele interessante vragen Romeorowan!
Ik weet eigenlijk niet of je dingen als insulineresistentie als "genezen" kan beschouwen. Hoe zit dat met suikerziekte bij mensen eigenlijk? Op dit moment zie ik het meer als een aandoening die onder controle te houden is.
Dat is misschien per oorzaak verschillend, misschien ook wel hoe erg ze het hebben gehad.

Ik geef trouwens nog steeds hele kleine beetjes magnesium, ze krijgt elke dat een stukje pavokoek wat ik dan eerst door het poeder haal. De veearts zei dat dat geen kwaad kon.