[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:33

:o? zullen we maar zeggen :')

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:13

spretje schreef:
Mijn pony is dit jaar in twee manden tijd twee keer hoefbevangen geweest. Mijn dierenarts raadde me ten strengste af om nog krachtvoer te geven.
Ze krijgt nu alleen nog wat vitaminebrokjes ( en ja, ook hier zit wat melasse in, maar ze hebben maar 30 g. nodig per dag en ik geloof niet dat een paard helemaal zonder suiker kan, het is een bouwstof en iedereen heeft het nodig.).

Spretje, ik geloof niet dat je het verkeerd bedoelt...... maar ik geloof niet dat je het helemaal goed zegt :)
Niemand anders die "valt" over de uitspraak: "suiker is een bouwstof"?? Ik weet het, ik heb een aversie tegen suiker, en ben misschien wel heel extreem in dit geval! :+

Suiker, het spul dat je in de winkel koopt, of wat je vindt in de meeste manmade producten (koekjes, jam, hagelslag, etc, etc) is absoluut geen bouwstof, in de zin dat het lichaam het nodig heeft zoals het eiwitten en mineralen nodig heeft. Je kunt echt zonder!

Suikers (let op de s aan het eind) zijn stoffen die energie leveren en in die zin natuurlijk wel nodig zijn. Maar dan wel in een natuurlijke vorm, fruit bv, je krijgt er op dat moment natuurlijk heel wat meer goeds mee binnen. Maar ook een teveel aan suikers is niet goed! Niet voor jou, maar ook niet voor je paard, IR of gezond! En teveel gaat maar al te gauw!

Ik vond net nog een artikel, ik hoop dat jullie het kunnen lezen zonder ingeschreven te zijn:
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/09/02/diabetes-most-of-what-youve-been-told-may-be-wrong.aspx
Dit is een artikel over diabetes bij mensen, en legt nog eens goed uit wat diabetes type 2 nu eigenlijk is. Dus niet hetzelfde als IR bij paarden, hoewel bij beiden insuline resistentie aanwezig is.

In dit artikel wordt ook gepraat of leptin (leptine?) een hormoon dat eetlust reguleert, (hoeveel en wanneer je moet stoppen met eten). Bij diabetes type 2 is ook een resistentie van dit hormoon aanwezig, is daar bij paarden ook onderzoek naar gedaan?

Karin

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:25

cato47 schreef:
In dit artikel wordt ook gepraat of leptin (leptine?) een hormoon dat eetlust reguleert, (hoeveel en wanneer je moet stoppen met eten). Bij diabetes type 2 is ook een resistentie van dit hormoon aanwezig, is daar bij paarden ook onderzoek naar gedaan?

Karin

Ja bij paarden is er ook onderzoek naar gedaan en speelt ook een rol. Via deze link zie je wel wat abstracts http://jas.fass.org/cgi/content/abstract/80/11/2942
Ik ben het zelf hierover nog aan het lezen. Ook spelen seizoenen een rol bij eetlust bij paarden dus dat is ook anders als bij mensen, beetje sparen voor als voeding schaars is zeg maar.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:34

cato47 schreef:
Niemand anders die "valt" over de uitspraak: "suiker is een bouwstof"??
Ben er niet op ingegaan, want ik vind het, zeker in dit topic, een erg ongenuanceerde uitspraak van Spretje, die zich daarmee voor het eerst in dit topic meldt. Heb n.a.v. deze reactie wel een bericht geplaatst over mensen die zelf het wiel uit willen vinden maar ga er verder geen tijd aan verliezen iig ;-) . Hopelijk leest ze pagina 1 en stelt haar standpunten over suiker nog bij ;-) ! We hebben hier allemaal een hoop geleerd en nog te leren, dat gaat niet altijd in 1 nacht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 14:36

Hey.. leptine is een peptidehormoon... en wat zat er ook al weer in Hippo Ex-Laminitis???? Juist "een peptide".. :)
Zou dat betekenen dat.... ????

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:14

capopjekop schreef:
Vandaag lopen ze ietjes gevoeliger. Gisteren teveel nieuw hooi gegeten, er was een hoop op de tegels gevallen en dat hebben ze op. Ik ga straks eens beginnen met het weken van het water. En ik voer vandaag maar ietsjes minder.

Wat vervelend joh,
zijn alleen de dames daar zo gevoelig op of Hans ook ?

Nou weet ik me te herinneren dat Amber negatief getest is op IR, dit klopt toch ?
Zou ze naderhand niet alsnog IR ontwikkeld hebben ?

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:22

Amber is alleen door de holistische arts negatief getest. De dierenarts heeft geen bloedtest gedaan bij haar. Maar met lopen in de wei liepen ze beide gewoon goed. Dus ik denk dat het wel losloopt, maar voorzichtigheid kan nooit kwaad natuurlijk.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:40

capopjekop schreef:
Amber is alleen door de holistische arts negatief getest. De dierenarts heeft geen bloedtest gedaan bij haar. Maar met lopen in de wei liepen ze beide gewoon goed. Dus ik denk dat het wel losloopt, maar voorzichtigheid kan nooit kwaad natuurlijk.

Gelukkig maar dat ze alweer beter liepen ;) ,

Heb je nog wel ouder hooi of graszaadhooi om te mengen ?

Ik heb het gevoel dat er veel mensen dit jaar problemen (gaan) krijgen met hun weidehooi van 2010,
het enige knappe spul wat er is, is gewonnen in de extreem droge tijd van eind juni en zal waarschijnlijk veel fructanen bevatten.

Dat spul wat wij hebben durf ik in ieder geval ook niet onbeperkt aan Hittie te geven, het bevat veel te veel pluimen met onrijp zaad

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 16:37

Dames!!
Af en toe verschijnt er boven dit topic een advertentie van PAVO met het verzoek een enquête in te vullen. Ik zou zeggen: doen!! Want in het commentaarvak kun je je stem laten horen door bv te melden dat het zo jammer is dat PAVO geen producten levert die geschikt zijn voor onze paarden met HB/IR etc. en dat hun huidige producten véél te véél suikers bevatten.
Grijp die kans!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:04

Jannepauli schreef:
Dames!!
Af en toe verschijnt er boven dit topic een advertentie van PAVO met het verzoek een enquête in te vullen. Ik zou zeggen: doen!! Want in het commentaarvak kun je je stem laten horen door bv te melden dat het zo jammer is dat PAVO geen producten levert die geschikt zijn voor onze paarden met HB/IR etc. en dat hun huidige producten véél te véél suikers bevatten.
Grijp die kans!!

yep...als ik hem zie zal ik het doen :D
als ik even geen franse reclame zie :o

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:30

Hoi Hoi,

Vanmorgen had ik een redelijk goed voelend paardje. Ze heeft zeker 1.5 plak hooi gehad.
Vanmorgen weer spuitje pijnstillers in d'r mond en weer in de buitenbak. Ze liep wat moeizaam maar al stukkenbeter dan gisteren!!
Net om 3uur was ik er even weer en had ze ook al bijna 1.5 plak hooi op. Het ziet er dus wel redelijk uit. Tja, het is niet veel voor een hele dag, maar beter dan niets :)

Ik ben ook even langs de welkoop gereden om te kijken wat er nu precies in mijn bietenpulp zit, aangezien dit een huismerk is.
Er stond niet echt wat op de zak helaas, maar nu stond voorop de zak groot: Bietenpulp met maar 3% melasse. Kan ik dit nu wel of niet aan haar voeren? Ik vind 3% niet veel klinken, maar vraag het graag even hier omdat ik nog een giga leek ben wat dit betreft :)

Ga zo weer naar mijn meisje voor nog weer extra hooi en de overige medicijnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:40

Ik zou zelf alleen hooi voeren en water geven en verder niets. Eerst de darmen helemaal tot rust en de acute fase van HB voorbij, voordat je weer iets anders kan gaan voeren.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:41

Dat was ik ook van plan ;) Maar aangezien ik straks wel weer bij wil voeren ivm haar te snel afvallen en niet veel hooi etendheid :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 18:15

Firefly4 schreef:
Hoi Hoi,

Vanmorgen had ik een redelijk goed voelend paardje. Ze heeft zeker 1.5 plak hooi gehad.
Vanmorgen weer spuitje pijnstillers in d'r mond en weer in de buitenbak. Ze liep wat moeizaam maar al stukkenbeter dan gisteren!!
Net om 3uur was ik er even weer en had ze ook al bijna 1.5 plak hooi op. Het ziet er dus wel redelijk uit. Tja, het is niet veel voor een hele dag, maar beter dan niets :)

Ik ben ook even langs de welkoop gereden om te kijken wat er nu precies in mijn bietenpulp zit, aangezien dit een huismerk is.
Er stond niet echt wat op de zak helaas, maar nu stond voorop de zak groot: Bietenpulp met maar 3% melasse. Kan ik dit nu wel of niet aan haar voeren? Ik vind 3% niet veel klinken, maar vraag het graag even hier omdat ik nog een giga leek ben wat dit betreft :)

Ga zo weer naar mijn meisje voor nog weer extra hooi en de overige medicijnen.

Als je persé bietenpulp wilt voeren zou ik deze nemen, daar zit helemaal geen melasse in en is geschikt bevonden voor HB paarden :

http://www.dodsonandhorrell.com/product ... kbeet.html

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:07

Jannepauli schreef:
Dames!!
Grijp die kans!!

Zo...
enquette is ingevuld,
die hebben er even flink van langs gekregen }>

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:11

@Firefly

Hoe was het vanavond met je pony ?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:13

Kom net weer online :)
Ze heeft vandaag echt lekker hooi gegeten.
Je kunt merken dat de pijnstiller heel iets is uitgewerkt, in de stal ging ze lekker liggen maar toen we uurtje later weer kwamen kijken stond ze rustig op haar hooi te kauwen. Ze heeft er last van, maar ze loopt nu gewoon kreupel en niet meer zo gigantisch als gisteren. Ze staat ook gewoon normaal erop en niet op die typische HB stand meer. Ze wisselt nog wel hele tijd van been, maar dat zou ik ook doen als ik zere voeten heb. Ze heeft gewoon hooi en meer krijgt ze nu ook echt nog niet. Uiteindelijk wil ik wel weer wat bijvoeren omdat ze hooi gewoon niet als favoriet op haar lijstje heeft, maar hier wacht ik zeker nog mee!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:27

Dat klinkt al een stuk beter al zal ze nog best veel pijn hebben,
fijn dat ze goed hooi wil eten

Mocht je de kwikbeet willen bestellen dan kun je dat rechtstreeks bij Rene Wielens doen.
je betaald wel wat verzendkosten, maar hier zit iig geen toegevoegde melasse in.

Het is een fijn voedermiddel voor paarden die niet zo goed hooi willen eten.

Ken je het Emergency Temporary Diet ?
Het stukje in de tekst over hooi is gebaseerd op Amerikaanse grassen waarvan wij sommigen hier niet hebben,
maar je kunt er in ieder geval enige richtlijnen uithalen voor nu ;) .

Misschien ten overvloede nogmaals... wees voorzichtig met suikers/zetmeel en geloof geen reclame praat voordat je zelf de etiketten hebt gelezen en weet waar je op moet letten

http://www.ecirhorse.com/images/stories ... y_Diet.pdf

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:31

Dank je wel! Ik ga me er ook zeker meer in verdiepen. Zal pittig worden omdat op sommige etiketten ook niet echt staat hoeveel suiker erin zit. Zoals de bietenpulp die ik thuis dus voer, op de zak staat alleen die 3% melasse, meer kon ik ook niet zien... Wat is jou mening over dit?

Ik vermoed ook echt wel dat ze nog pijn heeft, maar ze ziet er al stuk beter uit dan gisteren. Ze gaat er vast weer bovenop komen. Hopelijk kunnen we haar ook wel weer in de wei krijgen, maar we zullen zeker heel voorzichtig met haar doen! Ons oude meisje :)
Ben allang blij dat ik zosnel vooruit gang zie bij haar!!

Ik ga het stuk wat je linkt zo even lezen! Bedankt!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:36

Firefly4 schreef:
Zoals de bietenpulp die ik thuis dus voer, op de zak staat alleen die 3% melasse, meer kon ik ook niet zien... Wat is jou mening over dit?

je hebt de link nog niet gelezen waarschijnlijk maar :

Do NOT Feed -
• Grain
• Pelleted or senior feeds, etc. that contain grain products or molasses (read the label)
• Grass of any kind (even if it looks dead)
• Carrots or apples or sugar containing treats
Beet pulp with molasses

Firefly4 schreef:
Ik vermoed ook echt wel dat ze nog pijn heeft, maar ze ziet er al stuk beter uit dan gisteren. Ze gaat er vast weer bovenop komen. Hopelijk kunnen we haar ook wel weer in de wei krijgen, maar we zullen zeker heel voorzichtig met haar doen! Ons oude meisje :)
Ben allang blij dat ik zosnel vooruit gang zie bij haar!!

Ik ga het stuk wat je linkt zo even lezen! Bedankt!

Nogmaals... laat die wens om haar dit jaar nog in de weide te zetten los.
de gevaarlijke tijd komt er aan met hoge fructaangehaltes, je wilt toch niet dat ze er nu nog een aanval overheen krijgt ?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:37

Goed dat je dat zegt. Heb je ergens een schaalmeter of iets waar je kunt zien hoe het fructaan gehalte is? Zodat dit bij te houden is?
Bedankt!

Sleeper

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:40

Mijn dierenarts vreest ook dat er in september een toename zal zijn van het aantal hoefbevangen paarden. En er zijn dit jaar al zoveel meer gevallen dan andere jaren (mede door de strenge winter die we gehad hebben)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:41

Helaas valt die van mij daar nu ook onder :(
Had het liever niet gehad... Alles waar je dan ineens rekening mee moet houden... de stress, de koppijn...
Nouja... moet het maar voor lief nemen nu en gewoon doen wat kan :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:45

Firefly4 schreef:
Goed dat je dat zegt. Heb je ergens een schaalmeter of iets waar je kunt zien hoe het fructaan gehalte is? Zodat dit bij te houden is?
Bedankt!

Lees deze samenvatting eerst en probeer het echt tot je door te laten dringen (met name over de (nacht) temperatuur en de gevolgen op het fructaangehalte).

http://www.safergrass.org/articles/nfcfactors.html

Er is een fructaanindex op internet maar als je niet weet hoe je die goed moet interpreteren ga je fouten maken,
in deze index wordt namelijk geen rekening gehouden met droogte, meststoffen enz.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:46

Sleeper schreef:
Mijn dierenarts vreest ook dat er in september een toename zal zijn van het aantal hoefbevangen paarden. En er zijn dit jaar al zoveel meer gevallen dan andere jaren (mede door de strenge winter die we gehad hebben)

Afgelopen nacht is er in het midden van Nederland al een temperatuur gemeten van 5 *, dus......