[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:12

ik hoor van veel mensen dat zij een osteo laten komen voor hun paard, ook al is er helemaal niks aan de hand van ziektes of aandoeningen.
zelf denk ik dat het helemaal niet onverstandig is om in ieder geval 1x per jaar je paard te laten checken.
als er ergens een stekkertje los schiet dan vangen andere dat op, maar die worden weer over belast en schieten er ook uit, maar voordat je als eigenaar/ruiter door hebt dat er iets niet helemaal lekker zit zijn er vaak al heel wat stekkertjes los geschoten.

ik ben nog steeds aan de wandel met mister, en heb wel het idee dat hij weer een beetje normaal gaat lopen, helemaal zeker kan ik dat ook niet zeggen want door de wind is hij op het moment ook zo gek als een deur. gelukkig merk ik wel dat hij weer wat meer aan me loopt te plukken en me loopt uit te dagen als we aan het wandelen zijn, en dat zijn wel tekenen dat hij zich goed voelt en graag weer echt aan het werk wil.
vanaf morgen mag ik 2x per dag 20 minuten wandelen met hem en na een week eens kijken aan de longe op hard en zacht hoe hij dan loopt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:07

Klopt helemaal Mister01
door je paard regelmatig oftewel preventief te laten behandelen kun je veel ellende voor blijven. (geld vooral voor de paarden die voor de sport gebruikt worden)
Zaak is wel je een goed team om je heen hebt die je paard dan ook door en door kennen en ook snel zien als er iets veranderd is.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:20

hoe gaat het met alle paardjes

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:41

Ik heb goed nieuws te vertellen :) gisteren liet ik Urka in de paddock en ze begon spontaan een stukje te draven. Ze mankt echt bijna niet meer. Zo af en toe een pasje (een klein beetje). Op de harde loopt ze in de bochten wel nog wat moeilijk, afhankelijk welke kant ze opdraait. Dus om er echt zeker van te zijn heb ik een zweepje genomen en haar nog eens te laten draven. Begon ze daar toch te bokken en de galopperen. Het is dus erg duidelijk dat ze zich veel beter voelt.
Ze heeft nu sinds woensdag ook weer ijzers met dubbele lippen. Hierdoor kan ze ook weer beter afrollen. Ik ben erg blij met de vorderingen. Hopelijk blijft het aanhouden!

Norton: hoe gaat het bij jou?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:46

Van deze kant kan ik ook voorzichtig wat goed nieuws brengen.
Gisterochtend was ik aan de wandel met mister en opeens kwam er een mega vrachtwagen mijn kant op, dus ben maar gaan rennen (mister draven) om een inhammetje te bereiken, gelukkig was zijn draf gewoon goed.
Gisteravond heb ik helemaal niks gemerkt van dat hij er meer last van had ofzo.
Dus dat is wel positief!

Ik moet nu nog een week wandelen, nu 2x per dag 20 minuten, en dan pas voor het echie kijken hoe hij loopt aan de longe.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:53

Jessie gaat ook nog steeds heel goed. We hebben een zware terugval gehad enkele weken terug, ik vermoed een spierbevangenheid. Ze kon niet meer lopen, had duidelijk veel pijn. Met een paar dagen knapte ze weer op. Ze liep de eerste tijd nog wat stijf maar dat is ook helemaal weg. Woensdag vloog ze bokkend, steigerend en springend door de wei, samen met haar artrosemaatje. Ze krijgt nog steeds de Lubrichon, daar doet ze het hartstikke goed op. Morgen hebben we weer onze eerste les :D

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:00

Ook hier een opleving, die ik echt niet had gehad. Meneer springt over de omheining en niet 1 keer, gewoon meerdere keren per dag. Vindt hij leuk ofzo... Maakt de keuze om binnenkort in te latn slapen wel wat moeilijker.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:24

dat snap ik dat een opleving zorgt dat je het moeilijk/ moeilijker vind om knopen door te hakken. maar denk in het belang van je paardje. imheb gezegd tegen mn stal genotena ls jullie het niet meer acceptabel vinden zeg het. want zelf blijf je de keuze voor je uit schuiven.

nort loopt wel goed maar ben niet helemaal tevreden hij is door modder pad gelopen en loopt nu wat stijver minder felxibe als voordat hij door dat pad ging. maar even aankijken of het weer beter gaat.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:17

Heb je helemaal gelijk in.
Vervelend voor je dat je twijfelt over hem, dacht dat het juist zo goed ging?!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:46

Ik meld me ook maar weer eens hier, want het is even helemaal mis met mijn oude dame. Ze heeft al jaren artrose in haar kogel linksvoor en haar beide spronggewrichten. Eigenlijk ging het lange tijd nog best goed, kon haar nog lekker een beetje rijden met enkel een onderhoudsdosis glucosamine. Maar nu is het al een paar weken echt heel slecht. Ik denk dat ze zich verstapt heeft in de paddock, want ik haalde haar zwaar kreupel eruit met een beste bijtplek op haar kont. Gewoon rust gegeven en de glucosamine wat verhoogd, want het leek niet op te knappen. Tot een stalgenoot me vertelde dat ze niet goed durfde te gaan liggen... Ik direct de DA gebeld en een flesje Metacam opgehaald. Ze heeft een paar dagen op hoge dosis gestaan en daarna is het gehalveerd. Ze kan nu weer goed liggen en opstaan (zag haar vandaag nog uitgebreid rollen), maar ze is nog altijd goed kreupel. In stap is er niets aan te zien, loopt lekker vlot met de oortjes erop, maar als ze aan wil draven valt ze bijna op haar neus... Het doet bijna pijn om te zien. En ze wil zo graag... van de week liet ik haar even in de bak lopen om te zien of het was opgeknapt en ze wilde elke keer aandraven om dan weer pijnlijk tot stilstand te komen.

Ik weet het nu echt even niet met haar. Ik wil best weer de DA bellen, maar wat kan die nog doen? Ik weet wat het is en waar het aan ligt... Ik ben een beetje bang dat dit einde verhaal is.
Ik zit hier weer met tranen in mijn ogen... ik ken haar al dik twaalf jaar, mijn eerste verzorgpony en daarna mijn eerste eigen... Ik vind het zo moeilijk om te beslissen hoe lang ik haar nog door laat lopen. Ze is nog zo vrolijk en aanhalig, staat lekker met haar maatje te kroelen buiten. Maar ik weet dat ze een enorme bikkel is en ik vraag me echt af hoeveel ze niet laat zien. Hoeveel pijn ze echt heeft.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moet het echt even kwijt. Zit er even helemaal doorheen...

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 00:17

Jeetje heftig Petra_O, sterkte voor jou en je paardje...

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:14

Ah Petra wat erg voor jullie!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:03

Petra_O dat klinkt als artritis dan op dit moment. Dus misschien heeft het geven van een ontstekingsremmer dan zin. Van de da, of middelen als duivelklauw of hyaluronzuur.

Ik heb toevallig gisteren op een site zitten lezen over chinese kruiden en daar stonden een paar producten bij voor artrose + pijnstiller. aan de reacties op de site te zien bevallen ze goed ...... even site voor je opzoeken..... http://www.paardfit.nl/

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:21

Petra wat balen zeg, mijn paardje heeft ook wekenlang met warme kogels gestaan. Teken van Artritis....
Tikken op de onderkant hoef was zeer gevoelig. Mijn paardje heeft Artrose in 4 kogels.

Heel veel geprobeerd via de DA, maar het werdt niet echt veel beter. Heel veel vocht in de kogels. Ik was er kapot van.

MAAR toen heb ik Pardoes Aurora gebeld. Die hebben mij het volgende aanbevolen om te gaan bijvoeren:
Grand Meadows Mega Grand Flex & Grand Meadows Mega HA

Binnen een paar dagen was de ontsteking weg en werden de kogels weer harder.
Ik voer het nu 1,5 week en ik ben alweer 4 dagen buitenritjes aan het maken.
Het gaat geweldig goed !!!

Paard is weer helemaal happy, geen zere voetjes meer.

Het zijn wel dure supplementen maar zeker de moeite waard om te proberen en dat geldt voor iedereen hier in dit topic :)

Iedereen succes, ons artrose dilemma is voor nu hiermee opgelosd *\o/*

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:37

Bedankt voor de lieve woorden allemaal!

Ze staat al op Metacam voor de ontsteking, en ze krijgt ook teunisbloemolie en msm. Verder krijgt ze al jaren Soulmate 2G met extra glucosamine erbij, en daar heeft altijd prima mee gelopen.

Ik heb gisteren in mijn hoofd een beslissing genomen... Ik geef haar nog zeker tot oktober de tijd om rustig op te knappen. Is ze dan nog zo slecht is het klaar. Ik laat haar zo niet de winter in gaan. Tot die tijd doe ik er alles aan om haar weer op weg te helpen.

Vandaag leek ze zowaar wat beter... maar gisteren heeft ze me echt laten schrikken. Ze hoorde iets waar ze van schrok en mieterde zo om.... Ik weet niet of ze gewoon struikelde of dat haar voorbeen het begaf door de plotselinge beweging, maar mevrouw lag ineens op haar knietjes op de weg. Helemaal geschaafd natuurlijk en weer heel erg kreupel. Vandaag erg stijf en nog steeds goed kreupel, maar beter dan ik had gedacht, gelukkig.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:07

succes petra en alle andere natuurlijk met de paardjes

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:11

Nou ik ben morgen aan mijn voorschrift van 3 weken wandelen, en ik moet zeggen dat we allebei wel uitgewandeld zijn :o , Mister is geen wandelpaard, dat is geen werk volgens hem en hij wil echt hard voor je werken.
Gelukkig is het nu erg warm, dus vind hij het wat minder erg als wanneer het maar 10 graden was geweest.

Morgen nog 1 dagje wandelen en dan ga ik hem zaterdag aan de longe zetten.
Ik ben echt heel benieuwd hoe hij loopt! Zijn bochten gaan in ieder geval beter als 3 weken geleden, dus i keep my fingers crossed! :D

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:46

Ik zal zaterdag voor je duimen Mister01!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 19:19

Ik duim ook voor je Mister01!!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:23

duim met je mee maar ik zou niet longeren of anders op hele grote volte in de bak. maar niet in longeer singel die zijn vaak zo klein.
succes zaterdag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:12

IK snap zowieso dat longeren niet ?? :o Dat is bijna het belastendste wat je kan doen voor paardenbenen .....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:03

Ik was vanmorgen vroeg op stal, en omdat het nog niet zo warm was heb ik besloten hem toen al aan de longe te zetten (grote cirkel in de grote bak) op het zand liep hij rechts super, links begon stijf, maar verbeterde snel.

Op het harde liep hij beide kanten om wisselend.
Dus morgen kijkt een vriendin even mee om te kijken hoe hij loopt.
Dus redelijk positief tot dusverre.

Het longeren is puur om te zien hoe hij loopt, rechtuit compenseerd hij alleen maar ookal loopt hij niet goed, en is er niks aan te zien. En hij zal toch ook goed moeten lopen op de cirkel wil ik weer gaan rijden.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:24

Carmy81 schreef:
Petra wat balen zeg, mijn paardje heeft ook wekenlang met warme kogels gestaan. Teken van Artritis....
Tikken op de onderkant hoef was zeer gevoelig. Mijn paardje heeft Artrose in 4 kogels.

Heel veel geprobeerd via de DA, maar het werdt niet echt veel beter. Heel veel vocht in de kogels. Ik was er kapot van.

MAAR toen heb ik Pardoes Aurora gebeld. Die hebben mij het volgende aanbevolen om te gaan bijvoeren:
Grand Meadows Mega Grand Flex & Grand Meadows Mega HA

Binnen een paar dagen was de ontsteking weg en werden de kogels weer harder.
Ik voer het nu 1,5 week en ik ben alweer 4 dagen buitenritjes aan het maken.
Het gaat geweldig goed !!!

Paard is weer helemaal happy, geen zere voetjes meer.

Het zijn wel dure supplementen maar zeker de moeite waard om te proberen en dat geldt voor iedereen hier in dit topic :)

Iedereen succes, ons artrose dilemma is voor nu hiermee opgelosd *\o/*

Bedoel je de Grand HA?? Mijn merrie staat op de Grand HA Synergy en doet het er geweldig op. Inderdaad een dure hobby, maar liever een paar centjes uitgeven en een happy paard dan een hoopje ellende op stal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:17

Nadia krijgt jouw paard "alleen " de Grand HA of ook nog de grand flex ernaast ?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:22

Alleen de Synergy :j