Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:08

FaberSmid schreef:
Mijn keuze gaat niet uit naar met hoefijzers problemen van de benen en hoeven op te lossen, tenzij er geen andere mogelijkheden zijn.
Met correct bekappen naar de anatomie van het paard, waaronder ook de voetas kom je een heel eind. Er is verder ook veel op te lossen met bijvoorbeeld rijden, daar zijn de dressuur experts beter in om dat uit te leggen. Als het paard te jong is, dubbele longe en lange teugel.

scoxxx schreef:
Mmm, dubbele longe danwel met allerlei touwtjes bijzetten (om het paard vervolgens de rondte in te slingeren).... kan je minder/niet goed corrigeren indien scheefgaand: scheefgaand nageven is immers ook nageven, maar blijft scheef.
Echt goed rechtrichten gebeurd nog altijd onder het zadel, in de handen (of onder leiding van) een goed ruiter/instructeur.

Edit: tenzij je dubbele longe gebruikt en er (schuin) achter loopt (zoals in de klassieke dressuur), dan kan je wel rechtrichten. Maar dat is een moeilijk karweitje. Persoonlijk zit ik er liever op... heb ik mijn gewicht ook nog als hulp om gericht recht te richten/dwingen ;-)

Met dubbele longe bijzetten? Scoxxx wat jij als laatste beschrijft, is dat geen lange teugel?

Peelie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:47

Farber smid lees eens. ze bedoeld of aan de lange lijnen/ dubbele longe OF met bijzet in de ronte slingeren...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:51

Nee met dobbele longe niet bijzetten, enkele longe wel maar dat is bij de oefeningen die ik bedoel niet van toepassing.
Met dubbele longe kun je de oefeningen zoals aan de lange teugels op grotere afstand doen, aan de lange teugel dichter bij het paard en fijner.
Wat ik precies bedoel kunnen de kenners beter dan een hoefsmid. Ik bedoel dit met name voor paarden die te jong of te zwak zijn voor onder het zadel.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:10

Citaat:
A-symmetrische scheppende beweging-praatje: indien 1 hoef schept en de ander niet.... is er wellicht iets gebeurd tijdens veulentijd, oude blessure of verminking? Wordt iets ontlast in het lijf/in de hoef?
Eigenlijk te gecomliceerd om echt iets zinnigs over te schrijven via internet. Wat zegt VA?

VA nooit gevraagd.
tijdens geboorte t.m. nu is er nooit iets voorgevallen.

Heb met een goede trainer er wel over gehad, bij toeval: want daar zag ik ook een paard met hetzelfde probleem: 1 zwaaiende voet.
Ook hij vertelde dat dit door de jongheid kwam en dmv training, het zeker beter zal gaan. Hij maakte zich daar niet zoveel zorgen om.

En dat doe ik dus ook maar niet.

Een jong paard aan een dubbele longe is nog wel een vak apart.
Het paard is net goed zadelmak.

We vinden het belangrijk eerst vertrouwen in het zadel te winnen -en dat is er nu- daarna komen de apartere zaken, zoals de dubbele longe en veel buitenritten maken.

En wat betreft het rechtrichten (in balans lopen) ben ik het met Scoxxx eens: dat hoort degene te doen die er boven op zit, aangevuld met dubbele longe, en veel km. rechtuit lopen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:23

Suzan1 schreef:
En wat betreft het rechtrichten (in balans lopen) ben ik het met Scoxxx eens: dat hoort degene te doen die er boven op zit, aangevuld met dubbele longe, en veel km. rechtuit lopen

Dan praten we toch over het zelfde, de dressuur oefeningen? Daarom geschreven dubbele longe en lange teugels bij jonge en zwakke paarden, kan natuurlijk ook ter ondersteuning bij bereden paarden. En onder het zadel de dressuur oefeningen rijden? Mag ik vragen wat km rechtuit lopen met rechtrichten te maken heeft?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:43

veel km maken door buitenritten, bosritten en dan ook wel eens een hobbel hier en daar meenemen,i.p.v. altijd maar weer mooie vlakke ondergronden ....? (saaie binnen-of buitenmanege/s)

Is goed voor paard en ruiter... worden ze lichamelijk en geestelijk sterk van

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 22:56

scoxxx schreef:
Echt goed rechtrichten gebeurd nog altijd onder het zadel, in de handen (of onder leiding van) een goed ruiter/instructeur.

Edit: tenzij je dubbele longe gebruikt en er (schuin) achter loopt (zoals in de klassieke dressuur), dan kan je wel rechtrichten. Maar dat is een moeilijk karweitje. Persoonlijk zit ik er liever op... heb ik mijn gewicht ook nog als hulp om gericht recht te richten/dwingen ;-)

Rechtrichten kan ook heel goed aan de hand met bijvoorbeeld de schouderbinnenwaarts. Voordeel is dat je het paard niet, ongemerkt, hindert met je eigen gewicht en beweging en je kan zien wat je er gebeurt.
Ik merk dat het aan de hand eenvoudiger, en een mooie basis, is voor onder het zadel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:12

Aan de hand verzamelde oefeningen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 23:29

FaberSmid schreef:

Kijk eens op: www.paardenbegrijpen.nl . ;)

Ik ben momenteel veel bezig met de schouderbinnenwaarts en travers aan de hand. :)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:06

scoxxx schreef:
Bandida schreef:
Ik zie dat Scoxxx me voor was, en gelukkig hetzelfde zegt :P (oef)

Hihi.. gelukkig schrijf jij ook hetzelfde ;-)

ik ben het helemaal met jullie eens..... :D

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:14

Citaat:
A-symmetrische scheppende beweging-praatje: indien 1 hoef schept en de ander niet.... is er wellicht iets gebeurd tijdens veulentijd, oude blessure of verminking? Wordt iets ontlast in het lijf/in de hoef?
Eigenlijk te gecomliceerd om echt iets zinnigs over te schrijven via internet. Wat zegt VA?
Meld dit bericht

kom ik weer met mijn verhaal over rotstraal:

voorbeeld van mijn eigen paard:

twee ongelijke voorvoeten. LV plat en groot en RV stijl en smal met toonwandscheur(oorzaak rotstraal)

LV was dus overbelast om RV te ontlasten. ze maaide met LV en was moeilijk naar links te buigen. rechtsom viel ze op haar buitenschouder/been. rechtergalop niet uit te zitten omdat ze haar achterhand naar binnen plaatste.

sindsdat de rotstraal weg is zijn ALLE problemen opgelost.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:20

jackie schreef:
ik ben het helemaal met jullie eens..... :D

:D Leuk

Ik ga morgen eens een foto maken, ik heb ook een paard met een 'hoefprobleem'. Hij heeft een maand geleden zijn kroonrand en de huid er boven open gehaald aan een rotspunt, en die wonde groeit nu als een lijn met slechte hoefwand naar beneden in de hoef. Hij heeft gelukkig nergens last van, maar ja, hij doet ook niet erg veel ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 00:48

FaberSmid schreef:
Mijn keuze gaat niet uit naar met hoefijzers problemen van de benen en hoeven op te lossen, tenzij er geen andere mogelijkheden zijn.

Ik zou de discussie nog weleens met je willen aangaan in welke situaties een ijzer echt beslist nodig is en er geen ijzerloze oplossing mogelijk is

maar ja wegens gebrek aan tijd van mijn kant, moeten we die discussie even uitstellen vrees ik :7

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 11:22

jackie schreef:
kom ik weer met mijn verhaal over rotstraal:

voorbeeld van mijn eigen paard:

twee ongelijke voorvoeten. LV plat en groot en RV stijl en smal met toonwandscheur(oorzaak rotstraal)

LV was dus overbelast om RV te ontlasten. ze maaide met LV en was moeilijk naar links te buigen. rechtsom viel ze op haar buitenschouder/been. rechtergalop niet uit te zitten omdat ze haar achterhand naar binnen plaatste.

sindsdat de rotstraal weg is zijn ALLE problemen opgelost.

Mmm, werkelijk bizar dat rotstraal zo'n impact kan hebben! Sinds de "aanwijzingen" ;-) van Jackie ben ik er ook eens beter op gaan letten.... het komt bizar vaak voor ook nog! *denkend aan dat spleetje tussen de hoefballen*
Heb gelijk mijn paarden ffkes gecheckt... geen spleetjes so far... phieuwww...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:59

Tancreda4 schreef:
Bandida schreef:
Nee niet vet.. hydraterende bacteriedodende crème. Vet gaat de huid nog droger maken onder het vet.
Ook niet uit het oog verliezen dat er misschien wel een verband is met het gevoelig lopen zoals hierboven al iemand schreef. Kloven doen pijn, dus dat zou het op zich al wel kunnen zijn, maar als je schrijft dat ze last heeft van haar voorhoeven gaat er toch altijd wel een alarmbelletje rinkelen.
Het lijkt een kloof op de foto, maar als je paard ook andere problemen heeft is het misschien toch nog wat anders (ik zeg maar iets..lichtjes hoefbevangen geweest), en zijn de scheurtjes in de huid misschien maar een randfenomeen.

Ja, omdat ze wat dingetjes bij elkaar heeft vraag ik mij dat ook af. Ze heeft wel erg zachte hoeven momenteel, vijl er zonder problemen zo een stukje af, en haar zool is ook wat zachter momenteel. Terwijl het juist zo droog is geweest :?

Anyway, hier wat fototjes. Voor valt het mee, achter heeft ze het dus en is het roze gekleurd = kneuzingen?? Dit is dus na 2 weken weidegang en geen hoef onderhoud. Normaal knip ik losse flapjes een beetje weg als ze erg los hangen. Op de fotos zie je ook dat ik de losse flappen heb weggeknipt (met haar) bang voor nog meer inscheuren tot bloedenstoe.

(achter)
Afbeelding
Afbeelding

En een 'gat' in de zool (kuiltje is beter woord). Ook achter (links op de foto, in witte lijn gedeelte)
Afbeelding
Afbeelding

En een lichte barst in de wand zeg maar, al kon ik die er redelijk uitvijlen toen ik het even glad en bijvijlde.
Afbeelding

Hier zien we dan toch ook rotstraal?
Ik heb overigens even een spuitbusje opgehaald bij de DA... ben benieuwd of het werkt en of haar gangen en gevoeligheid er ook door verbeteren...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:22

fransje23 schreef:
FaberSmid schreef:

Kijk eens op: http://www.paardenbegrijpen.nl . ;)

Ik ben momenteel veel bezig met de schouderbinnenwaarts en travers aan de hand. :)

Maar hoe doe je dat dan aan de hand, ken het alleen van dubbele longe, lange teugel en rijden? Bedoel je echt schouder binnenwaarts of voorhand voor?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:23

Arabesk schreef:
FaberSmid schreef:

Ik zou de discussie nog weleens met je willen aangaan in welke situaties een ijzer echt beslist nodig is en er geen ijzerloze oplossing mogelijk is

maar ja wegens gebrek aan tijd van mijn kant, moeten we die discussie even uitstellen vrees ik :7

Als jij het nieuwe topic maakt, ga ik op deze uitnodiging in.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:29

Als ik het zo lees, hoef je rotstraal 9 van de 10x niet eens op te merken :(

Had de hoefsmid gesproken en we gaan samen overleggen of de ijzers er weer vanaf kunnen (of iig wanner)
Ben echt blij :D :D

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:04

Nieke schreef:
@scoxxx: ik had het misschien wat verkeerd verwoord ,maar ik doelde inderdaad op het bekappen waardoor het ijzer er precies scheef stond. Als je ervoor staat en dat zie je ook op de eerste foto's, zakt de binnenkant wat weg waardoor denk ik ook die deuk ontstaan is. Dat baart me vooral zorgen...De buitenkant is duidelijk (linkerkant) langer en dan krijg je een beeld van een ijzer dat er scheef onder staat. Nu is dit al enkele keren gebeurd en vraag me af wat de gevolgen zijn, zowel bij het corrigeren als eventueel niet... Is de kans niet groot om een mank paard te krijgen als je de stand gaat veranderen?

Maarten??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:11

Zack schreef:

Had de hoefsmid gesproken en we gaan samen overleggen of de ijzers er weer vanaf kunnen (of iig wanner)

Dat is goed nieuws.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:25

Zack schreef:

dat zie je goed, helaas. hier een paar voorbeelden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de laatste foto is de hoef van een 20+ paard, die dit probleem aan vier hoeven heeft. paard loopt kreupel op alle vier benen, dus het valt niet op....... |o

succes met ijzerloos +:)+

@scoxxx: heb je weleens kloven in je hielen gehad? ik wel. vroeger, toen ik nog weleens op klompen liep. was makkelijk aan en uittrekken, maar ik liep gemiddeld de hele winter kreupel......kan me dus voorstellen dat een paard van zulke rotstraal gevoelig tot kreupel gaat lopen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:43

Ik zie op de eerste twee foto's alleen maar flapjes. Betekent dat meteen dat het paard rotstraal heeft?

Na mijn paard toch écht kritisch bekeken te hebben, samen met een ander, denk ik namelijk dat de mijne het ook aan alle 4 de voeten heeft. De inkeping zit er bij alle 4 in elk geval, hoewel het achter minder extreem is. Achter zien de stralen er ook heel mooi uit, geen flappen, geen gaten en als ik het heel hard schoon boen is het ook mooi licht gekleurd.
Linksvoor zitten allerlei flapjes aan de straal (vergelijkbaar met eerste foto post hierboven denk ik) en een van de flappen heb ik er vanmiddag maar afgetrokken en kwam ook zo los. Zijn hoef is verder wel mooi droog nu ik het écht goed schoonmaak.
Linksvoor is de enige die een klein beetje stinkt, maar toevallig was dat ook de enige voet die steeds mest erin had zitten.

Paard loopt absoluut NIET gevoelig en reageert niet op tikken, slaan of wat dan ook op de hoef of straal. Alleen als ik het zand tussen de spleet uit haal reageert hij een heel klein beetje.
De smid komt van de week en verder houd ik het nu elke dag heel goed schoon met betadine. Ook IN de groeve, hopelijk helpt dat goed genoeg tot de smid komt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:56

FaberSmid schreef:
Bedoel je echt schouder binnenwaarts of voorhand voor?

Ik bedoel echt schouderbinnenwaarts, met de benen in 3 sporen, en echt travers. Gewoon naast je paard, met een kaptoom met teugels.

Op de site die ik al genoemd heb staat wel hoe het moet, daar is dit niet het juiste topic voor.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:59

fransje23 schreef:
FaberSmid schreef:
Bedoel je echt schouder binnenwaarts of voorhand voor?

Ik bedoel echt schouderbinnenwaarts, met de benen in 3 sporen, en echt travers. Gewoon naast je paard, met een kaptoom met teugels.

Op de site die ik al genoemd heb staat wel hoe het moet, daar is dit niet het juiste topic voor.

Komt me dan meer voor als lange teugel? Met aan de hand bedoel ik aan de hand geleiden?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:07

FaberSmid schreef:
Komt me dan meer voor als lange teugel? Met aan de hand bedoel ik aan de hand geleiden?

Voorbeeldje, is even geen schouderbinnenwaarts maar gewoon even stelling op de volte maar het idee is hetzelfde hulp is alleen net even anders ;)

Afbeelding