FaberSmid schreef:Mijn keuze gaat niet uit naar met hoefijzers problemen van de benen en hoeven op te lossen, tenzij er geen andere mogelijkheden zijn.
Met correct bekappen naar de anatomie van het paard, waaronder ook de voetas kom je een heel eind. Er is verder ook veel op te lossen met bijvoorbeeld rijden, daar zijn de dressuur experts beter in om dat uit te leggen. Als het paard te jong is, dubbele longe en lange teugel.
scoxxx schreef:Mmm, dubbele longe danwel met allerlei touwtjes bijzetten (om het paard vervolgens de rondte in te slingeren).... kan je minder/niet goed corrigeren indien scheefgaand: scheefgaand nageven is immers ook nageven, maar blijft scheef.
Echt goed rechtrichten gebeurd nog altijd onder het zadel, in de handen (of onder leiding van) een goed ruiter/instructeur.
Edit: tenzij je dubbele longe gebruikt en er (schuin) achter loopt (zoals in de klassieke dressuur), dan kan je wel rechtrichten. Maar dat is een moeilijk karweitje. Persoonlijk zit ik er liever op... heb ik mijn gewicht ook nog als hulp om gericht recht te richten/dwingen
Met dubbele longe bijzetten? Scoxxx wat jij als laatste beschrijft, is dat geen lange teugel?