Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:33

Ik heb net ook weer even snel een overzichtje gemaakt. Ik kan er zelf weinig zinnigs over zeggen, maar ik hoop jullie wel, ondanks mijn slechte uitkrabkunsten O:)

Vandaag, 2-2-2009 Donderdag is de smid geweest en hij vond de hoeven nét niet té kort
Afbeelding

7-1-2009 na zelf wat bijgevijld te hebben
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HCQZ6EPM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S3GUNZRS.jpg

5-12-2008 Denk dat de smid al een maand of 3 niets had gedaan
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QEOCLLKK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4R4VZN7U.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NRRCGRFW.jpg

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:51

Tancreda4 schreef:
Ik had een klein vraagje. mijn merrie heeft heel vaak van die ieniemienie steentjes precies in eht 'lijntje' tussen zool en hoefwand zitten.
Dat gaat soms best diep, krijg ze er moeilijk uit, en als ik ze eruit heb komt er een mooie ruimte vrij waar nieuwe kleine minie steentjes zich in kunnen nestelen.... Soms krijg ik ze er echt niet uit, en doe ik dat met mijn stalmes, want het lijkt mij dat het laten zitten absoluut niet goed is?
Iemand een idee wat je hier tegen kan doen? Want op deze manier worden die ruimtes maar groter en groter lijkt mij?

Met een priem (geloof dat het zo heet) krijg je ze er heel makkelijk uit. Het is gewoon gereedschap, lijkt op een schroevedraaier, alleen heeft het een punt ipv een plat uiteinde. Ideaal om die kleine steentjes ermee uit te wippen!!

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:12

mijn paard heeft ook over zijn hoeven een scheur, nu heeft de hoefsmid wel inkepingen gemaakt maar merk dat het nu gewoon doorscheurd. wat kan ik het beste doen en heeft hij er last van. Hoe komt een paard eigenlijk aan scheuren in zijn hoeven want hij word gewoon op tijd bekapt. ik smeer zijn hoeven wel 4x per week in met hoef pedicure.

Afbeelding

Afbeelding

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:16

>;) Wáárvoor dienen die inkepingen? Het lijkt mij dat je daarmee de hoeven nog zwakker maakt omdat je de hoefwand als het ware onderbreekt en dunner maakt op dat stuk.

Verder zijn de hoeven niet rond, dus waarschijnlijk ook te lang. De toon is ook niet mooi afgerond. Misschien kun je de volgende keer aan je smid vragen om de hoef netjes verticaal af te ronden? (zoek maar eens op mustangrol)

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:18

hij heeft dit gedaan zodat het niet verder kon scheuren maar dit gebeurt dus wel. ik weet dat de hoeven niet rond zijn want hij moet moet weer naar de hoefsmid, het is alweer 8 wkn geleden, maar dacht zet het eerst ff hier neer, miss. hebben jullie suggesties wat je het best kan doen. Ik vraag me alleen af of hij er last van heeft tijdens het rijden?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:59

melissa7 schreef:
mijn paard heeft ook over zijn hoeven een scheur, nu heeft de hoefsmid wel inkepingen gemaakt maar merk dat het nu gewoon doorscheurd. wat kan ik het beste doen en heeft hij er last van. Hoe komt een paard eigenlijk aan scheuren in zijn hoeven want hij word gewoon op tijd bekapt. ik smeer zijn hoeven wel 4x per week in met hoef pedicure.

http://www.mijnalbum.nl/Album=AS66URX8 Uit "Een paardenleven lang gezond" van Strasser.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:37

kijk eens op de site van v Nassau, zij geven op de site duidelijke info mbt hoornscheuren en het verhelpen ervan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 00:01

@ Annetje: ik persoonlijk had het paardje op jouw foto's toch wat lager op de hielen gezet, zodat de hielen wat kunnen gaan "openen" zeg maar.
Blijft een beetje (richting) ondergeschoven-verzenen-situatie hangen, zeg maar.... gedurende alle foto-momenten.

M.b.t. de teenscheur: ik heb 1 paard + 2 ponietjes met alledrie teenscheuren centraal op LV en RV... te bekappen. Alle-drie zelfde smid, die lange tenen mooi vond. Dus 3 paarden en alle drie op beide voorhoefjes centrale teenscheur, alle-drie zelfde hoefsmid. Typisch niet?

Ik ben nu 2x bekappen verder... teenscheur duurt lang eerdat het volledig uitgegroeid is (zwaar frusty voor mij ;-) ) Wel leg ik de scheuren vrij van dracht.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 12:33

Scoxxx, heb je ook nog wat te zeggen op de nieuwe foto's van de hoeven van mijn pony een bladzijde terug?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:51

heeft iemand misschien een duidelijke foto van een hoef met een hoefkneuzing hier, alleen zo'n rode plek op een witte hoef bedoel ik dan? Ben ook nog even de bladzijdes aan het doorzoeken, maar kan er niets over vinden. Ook niet in de wiki trouwens..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:52

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:57

Had Lenneke hier op bokt ook niet een keer dat haar paard ineens rode ringen kreeg op z'n voeten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:00

bedankt opala, ben wel benieuwd waar je op gegoogled hebt, heb zelf ook een hele tijd zitten zoeken, maar wist geen engelse naam oid... voor hoefkneuzing bedoel ik dan ;)
Arabesk: ik ga eventjes kijken.

Overigens wordt mijn paardje over 2 weken bekapt. Hij staat nu een klein jaar zonder ijzers, is bijna 20 en heeft altijd op ijzers gestaan, zover ik weet. De hoefsmid van de vorige eigenaar heeft geadviseerd hem er af te halen en dit is goed uitgepakt. Ik heb deze week mijn toekomstige smid gesproken, die het er helemaal mee eens was om hem zonder ijzers te laten staan zo mogelijk.
Wel zie ik dat bij mijn paard de steunsels heel ver doorlopen, kan het niet erg goed uitleggen. Ik heb als het ware 4 plekken om uit te krabben op iedere hoef: De 2 stukken naast de straalgroeves, en 2 groeves iets achter de witte lijn. Het lijkt alsof de steunsels heel ver doorlopen ofzo, kan het niet echt beschrijven. Heb de hoefsmid er nog niet over gesproken, hij heeft wel even naar de hoeven gekeken, en gaf toen zelf aan nog 2 weken te wachten met bekappen, dus ik ga er vanuit dat het niets ernstigs is. Op de manege waar ik tijdelijk heb gereden hebben ze ook allemaal de hoef op deze manier, maar ik kan het hier op de foto's nergens terug vinden. Zou het gewoon kunnen zijn dat de hoef zo ondiep is, dat dit is ontstaan?

Omdat ik verder helemaal geen ervaring heb met onbeslagen hoeven, was ik wel even verbaasd toen ik hier op de foto's zag dat ik deze plekjes aan de voorkant van de hoef niet terug te vinden waren op foto's hier. Ik zal binnenkort eens foto's maken voor de hoefsmid komt, wellicht is het dan wat duidelijker..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:29

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 00:47

nee, dat is niet wat ik bedoel.
Dit paard heeft een groot stuk om de straal heen zitten. Bij die van mij is dit zo ondiep dat ik hier niet hoef te krabben. Alleen de straalgroeven en 2 langwerpige strepen aan de voorkant zijn diep genoeg om er rotzooi uit te krabben. Ik zal proberen binnenkort een foto te maken. Andere suggesties zijn heel welkom. Eventueel ga ik morgen wel eens proberen om een plaatje te bewerken van een hoef, om te laten zien wat het geval is..
Hij staat aan de achterkant helemaal netjes op de stralen zover ik weet, dus komt niet echt overeen met jou foto's.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:29

@ secricible: 2 mogelijkheden:
1. slecht bekapt c.q. hoefonderhoud
2. paardje is bevangen geweest. Bij (ex)bevangen paardjes zie je soms wel eens "afwijkende" hoefgroei zeg maar.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 12:30

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:17

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:11

scoxxx schreef:
@ secricible: 2 mogelijkheden:
1. slecht bekapt c.q. hoefonderhoud
2. paardje is bevangen geweest. Bij (ex)bevangen paardjes zie je soms wel eens "afwijkende" hoefgroei zeg maar.

hoefbevangenheid weet ik 100% zeker dat het niet het geval is. Bovendien zie ik bij ons op de manege ook vaak paarden met deze hoefgroei staan en ik kan me niet voorstellen dat deze allemaal hoefbevangen zijn geweest...
Slecht bekapt lijkt me ook vrij stug. Mijn (toekomstige) hoefsmid is er vorige week bij geweest en gaf aan dat ik nog wel 2 weken kon wachten, ik neem aan dat als de vorige hoefsmid slecht werk had afgeleverd, hij er meteen wat aan zou willen doen...

Ik heb eventjes een plaatje mishandelt van google.
http://i5.photobucket.com/albums/y165/s ... e/hoef.jpg
de stukjes die ik met rood omcirkelt heb kan ik dus uitkrabben, zijn gewoon diepe(re) groeven. De rest van de hoef is ondiep en hoef ik verder niet te krabben. Morgen zal ik even kijken of ik een foto kan maken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:38

Dan denk ik dat je een flare bedoeld?
Dan krijg je namelijk een verbrede witte lijn en als de flare heel ernstig is en de hoefwand ook nog eens te lang, dan kan het betekenen dat je een diepe groef krijgt.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/kwartier.htm
Afbeelding
Zo ziet dat er van de zijkant uit.

Onderkant
Afbeelding

(allebei plaatjes van bovenstaande link)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:12

het lijkt er wel een beetje op, maar het is het niet precies... Deze groeven zijn heel diep en smal, zijn groeven zijn minder diep en veel breder. Bovendien liggen ze meer naar binnen, niet op de witte lijn geloof ik, maar dat weet ik niet zeker.
Ik zal morgen even proberen foto's te maken. Had het vandaag willen doen, maar meneer heeft iets gedaan, waardoor hij nu een horizontale scheur in zijn hoef heeft (waarschijnlijk tegen de bakrand aan geschopt oid), dus heb er daarna niet meer aan gedacht.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:05

Mag ik weer eens foto's plaatsen? Na twee keer ontevreden te zijn geweest met NB'ers doet nu een échte TB'er hem. Dit is het resultaat:

Afbeelding
Rechter voorbeen. Dat rare 'boogje' waar je tegenaan kijkt was ooit een hoefzweer die nu uitgroeit, het stukje onder de hoefzweer is afgebroken vandaar dat het nu een soort van boogje is.

Afbeelding
Linker voorbeen.

Afbeelding
Rechter achterbeen.

Afbeelding
Linker achterbeen.

Afbeelding
Beide voorbenen. Over deze foto ben ik niet tevreden, want hij vertekent
erg. Het lijkt net of ik twee totaal verschillende voorhoeven heeft en dat valt
allemaal wel mee (zie bovenstaande foto's). Hij stond hier alleen beetje raar :+

Voor de geïnteresseerden, een half jaar geleden zagen zijn hoeven er zo uit:
http://s217.photobucket.com/albums/cc38 ... %20hoeven/
(wachtwoord: HeroesGo (let op de hoofdletters))

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:23

Oh oh, wat zagen die voeten er uit Myour :oo Gelukkig zien de voetjes er op deze laatste foto's al weer een stuk beter uit.

Ik zou ook nog weer foto's plaatsen van de laatste beslagbeurt, maar kwam er niet van. Ondertussen heb ik de smid weer gebeld voor een nieuwe afspraak, maar dan kan ik hem meteen even vragen of hij wel met zijn bakkes op Bokt wil :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:38

Ik wordt zenuwachtig van de scheur in de hoef van mijn paard. Hoefsmid is wel weer geweest vandaag, en ik snap ook wel dat die niet de scheur kan weg toveren... Maar ik ben niet opgelucht na zijn bezoekje. Voel mij dan weer verkered, aangezien hij wel weet wat hij doet en ik de ballen verstand van hoeven heb maar toch. Overigens heeft zij ook op haar andere hoef zo'n 'oppervlakkige scheur' (meer een lijntje) als een paar hoeven hierboven, maar dan niet op de teen maar aan de binnenkant, bij de flares dus ook.

Zucht, blootvoets is nog niet zo op en top. Zorgen blijven er altijd ;) Ik ben een beetje bang dat ze over x tijd weer voor op ijzers moet vanwege haar flares, de bredere wand, groeves en scheuren die ontstaan... Maar die wil ik er echt nooit meer onder, dan heb ik helemaal slapeloze nachten (aftrappen, aantikken, benen openhalen)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:02

Je kunt je minder zorgen maken wanneer je zelf een cursus bekappen gaat volgen en dan zelf actief bij kan dragen aan de hoefverzorging van je paard. Veel moeite, maar ook veel plezier.