[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:38

Bedankt voor je reactie.

Ze is van een land en paddock over gegaan op idd zand met pijn, zand en betonplaten en een halve dag op het land (tot afgelopen donderdag, dus ze heeft in totaal 5 halve dagen op het land gestaan daar). Dus dat is wel veranderd. En een week ervoor was net de hoefsmid geweest (week voor de verhuizing).
Daarnaast doe ik niets met dr nog, dus rij of loop niet over straat nu.
Maar is wel iets om goed op te letten idd.
Nogmaals bedankt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:39

Dennis, zie je wel verschil op het harde en het zachte?
Mijn merrie kon gisteren op het harde eigenlijk helemaal niet meer lopen.
Wat je ook kan proberen is krappe wendingen lopen. Als dat normaal soepel ging en nu niet meer kan dat wel een aanwijzing zijn.
Wij zitten qua plaats niet heel ver uit elkaar en mijn DA uit Schagen vertelde dat ik gisteren de derde was van die dag met een hoefbevangen paard/pony. Hoogst waarschijnlijk door het gras.

Dennis schreef:
Was net buiten aan het rommelen en hoor in eens een lawaai in de paddock. Hadden de 3 dames speelkwartier. Pffff, knetterde de hele paddock door. Ook in volle draf en galop over het bestrate stuk. Ze liepen alle 3 goed, en hard, over het harde.
Dennis had er geen zin in, die stond heel beteuterd, hij wou wel knuffelen. Die loopt ook zuiver en ruim, op het harde en het zachte. Maar loopt nog helemaal niet graag. Hij is nooit loperig en voorwaards geweest, het is echt een slome luie donder. Maar het is nu wel heel erg. Weet nog niet helemaal wat ik er mee moet, vorige week schoof ik het op de warmte, maar dat is het nu niet meer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:46

Dit hele clubje is herstellende, staan dus niet op gras.
Die 3 laagvliegers van begin van de middag maak ik me dus echt geen zorgen om ;).
Dennis loopt zuiver op het zand en op het harde, ook makkelijk en ruim. Ook krappe wendingen zijn geen probleem, ook niet op het harde. Maar staat echt schaap-achtig in het midden te kijken als de rest speel kwartier heeft. Hij is 10 cm kleiner dan mijn forse twenter en die ding een keer zowat dwars over hem heen. Paar rondjes ging hij wel sukkelig mee, maar daarna niets.
Om nu te zeggen dat hij mat of tam is in zijn doen en laten verder helemaal niet. Hij loopt te bedelen, beetje de andere te pesten, wil graag knuffelen en gaat vrolijk met me mee als ik hem een halster om doe.
Heb een beetje het idee dat hij bang is dat zijn voeten zeer gaan doen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:02

kan hij niet wat slomer zijn door zn aanmaak van vacht?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:13

Is hij voorgaande jaren ook nooit geweest. Hij is ook echt wel blij en attent, de looplust (het hele kleine beetje dat hij maar had :') ) is nu helemaal weg. Wat vrijheids dressuur oefeningetjes werd hij helemaal blij van (tot hij er achter kwam dat hij er niets voor kreeg :P).

Iemand nog een idee wat ik hem kan geven? Hij krijg maar zo weinig muslie dat ik net z'n poedertje er in kwijt kan, dus daar wat van gebruiken is niet handig. Stukje appel enzo lijkt me niet handig. Is wortel wel een idee? Hij vreet in principe wel alles, dus dat is geen beperking.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:17

Misschien is een vitamine shotje ofzo wel een idee. Ffies iets extra's ter ondersteuning.
Je geeft aan dat ze herstellende zijn. Daar gaat ook energie in zitten. En dan ook nog in de maak van de wintervacht. Misschien daarom niet helemaal de oude?!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:27

Ze krijgen er al extra vitamientjes bij (Pavo vital met gluco balance poeder, podo en detox druppels), naast hooi (zo veel zodat de dikkies niet te dik worden en de duntjes niet te veel afvallen).

Dennis is wel de dunste die er tussen staat. Is nooit echt dik te krijgen geweest en nu hij op dieet staat nog wat af gevallen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:44

een keer een partje appel lijkt me toch geen ramp?
wortel zit ook suiker in geloof ik maar ik geef gewoon soms een partje van mn appel of een kwart wortel.
ze krijgt er geen kilo's van natuurlijk

kan je niet grondwerk met hem aan de hand gaan doen, beetje hem naast je laten draven enzo zodat hij kan voelen dat zoiets geen pijn doet. Maar aan de andere kant heb ik zoiets van als hij verder prima is, ook niet forseren, hij gaat vanzelf mee rennen als hij daar klaar voor is.

mamaloe heeft ook regelmatig dr maffe bui en gaat als een rakket door de paddock, waarbij minime staat te kijken van doe normaal, daar word je toch moe van? maar als hij wel zin heeft heb ik twee mafkezen rondsjezen

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:21

dennis: kan het eventueel niet met de weersomslag te maken hebben ? ( ik ken er een aantal die daar toch wat aanpassings problemen hebben en een paar dagen nodig hebben om te wennen )

en moet zeggen dat tango ook wel "mat" was vandaag, buiten wandelen intereseerde m vandaag echt niet, en spelen ging wel (nouja halstertje trek dan )
morgen maar even kijken hoe hij zich houd de hele dag.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:33

das wel apart, vandaag moest ik minime ook behoorlijk mee sleuren tijdens het wandelen terwijl ik juist mamaloe behoorlijk moest in houden. weet niet of het mogelijk is maar kan hij niet even tien minuutjes of iets de weide op? maybe dat hij daarvan opvrolijkt? Mamaloe is daar toen helemaal van opgeknapt en ging eens even lekker uit dr plaat, al vond ik het dood eng maar het ging goed en ze was erna weer zoals ze altijd was voor ze met HB op de paddock kwam

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:22

Dennis is nooit explosief ofzo. Als dat gebeurd bel ik de VA onmiddelijk ;). Zelfs als hengst is het altijd een sloom doetje geweest tenzij je hem echt entousiast kreeg.
Hij heeft het al wat langer, niet van het weer van afgelopen week.

Hij is gister nog wel even mee geweest naast de fiets, de aandacht vond hij weer heerlijk (het lopen wel prima, maar met weinig enthousiastme). Dat wou hij wel, maar hij was echt na 200 meter al op.

Ik twijfel dus of het toch nog ergens in z'n lijf niet lekker zit. Of dat hij gewoon zo tam is omdat hij de aandacht mist. Ik heb een beetje het idee van dat 2e, dus daarom wil ik wat leuke dingen met hem doen (zoals vrijheids dressuur wat hij altijd wel leuk vond, longeren enzo vind hij stom).
Onder het zadel vind ik nog een beetje eng zolang ik er nog niet helemaal uit ben.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:32

Wat voor mij altijd wel een beetje een PLOS geeft, is juist dat slome gedrag. Ze 'mogen' kreupel lopen, komt daar wat sloom gedrag bij, wat terug getrokken, ben ik banger voor een HB aanval, dan als het kreupel lopen is, en verder lekker vrolijk. Dan is er toch vaak een andere aanleiding, dan een HB aanval, tenminste hier.

Zijn Dennis zijn mestballen nog normaal van geur? Niet zuurderig, en eventueel wat afwijkend van structuur?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:43

Hij is verder echt blij, knuffelig, attent, staat als eerste bij het hek (tot gemene Roos komt :+ ), gaat braaf achter de merries wachten als ik kom voeren enzo.
Hij heeft geen warme voeten, draaft soepel over het harde (als hij in z'n kont gebeten word of bijna door m'n twenter overhoop gelopen word).
Maar er zit dus verder weinig looplust in.

Dan moet ik echt op zoek naar wat van hem is. Het is me met uitmesten niet opgevallen.
Alleen Caya iets slap, maar die is daar erg gevoelig voor (en ze krijgen in verhouding een flinke pomp olie op heel weinig muslie/pavo vital er bij zodat de gluco balance niet weg waait).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:27

PrinsjeH, sterkte. Dat is snel gegaan. :(:)

MiniLoe, hier gaat er wel een deken op straks. Mijn pony heeft snel last van de spieren, maar ik weet niet of dit verband houdt met gevoeligheid voor HB. Momenteel staat ze nog zonder.
Hier lopen ze dag en nacht buiten. De stal houdt ik wel sneeuwvrij, dus daar kunnen ze droog staan.

Tamadine, ik wilde al reageren dat het tekenen van bevangenheid konden zijn, maar dat waren het dus ook.
Sterkte ermee.

Dennis, ik herken het op zich wel. Mijn pony heeft soms ook ineens niet de looplust. Maar hier kan het met de dag soms al verschillen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:46

Dyonne schreef:
MiniLoe, hier gaat er wel een deken op straks. Mijn pony heeft snel last van de spieren, maar ik weet niet of dit verband houdt met gevoeligheid voor HB. Momenteel staat ze nog zonder.
Hier lopen ze dag en nacht buiten. De stal houdt ik wel sneeuwvrij, dus daar kunnen ze droog staan.

De mijne dus ook en staat nog steeds dekenloos 24/7/365 buiten. Maar die van mij heeft nu dus amper een echtte vacht. Zit nu dus toch niet te twijfelen of ik geen deken op moet doen (het liefst niet). Hij was van de week ook een beetje stijf in het begin.

Vind het dus best eng omdat die dus gevoelig is voor spierbevangenheid.

Ben trouwens een hele week beestje aan het pesten. :+ ~~}>

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:56

Hier gaat er wel een deken op. Vorige winter wilde ik zonder deken. Maar toen de veearts er was gaf die aan dat zonder deken geen optie was wat hem betreft.
Ik blijf ook denken dat mijn pony spier- en HB tegelijk was toendertijd. Ze blijft ook gevoelig op de spieren. Dus ik wacht het nu nog even wacht zodat ze nog wat vacht kweekt. En als de volgende koudere/nattere periode invalt gaat er een deken op. Nu wordt het eerst weer ietsje warmer.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:06

Hier ligt er wel een deken op. Nu het warmer wordt een regendeken, kouder al een 200 grams. Er zit totaal geen vet op dit paard, ze heeft verleden week het zwaar gehad, en ik denk toch dat als ze vacht gaan maken, er ook meer energie gebruikt moet kunnen worden.Dus dat er eventueel weer meer energie uit het voer gehaald moet kunnen worden. En dat hou ik liever stabiel, dat voer.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:24

Gelukkig heeft mijn paardje inmiddels een behoorlijke wintervacht, dus die red het wel in de winter zonder deken. En er zijn gelukkig op verschillende plekken waar ze droog en uit de wind kunnen staan, dat is ook wel fijn.

Met mn paardje gaat het eigenlijk heel goed. Sinds gisteren avond is ze eigenlijk dr zelf weer helemaal. Loopt weer mooi vlot en ruim en is weer een echte dame/bitch hahaha. Moet er altijd wel om lachen. Zaterdag avond heeft ze 3 zakjes buut gehad en gisteren ook 2x 3 zakjes. Vandaag voor eerst tm zaterdag op 2x 2 zakjes. open dat dat ook nog steeds goed blijft gaan dan.

Nog even een vraagje, aangezien 500 pagina's doorlezen een beetje veel is haha. Ik ben weinig bekend met hoefbevangenheid en zal me er nog wel even meer geen inlezen. Maar de vraag die ik heb: ze zeggen dat als paarden het eenmaal hebben gehad er erg gevoelig voor blijven. Maar waarom is dat? Blijft er een bepaald stofje in het lichaam of blijft de hoef zwak ofzo? Hoe zit dat precies?
En kan ik nu wat extra bij geven voor het herstel ervan?

Alvast bedankt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:59

Tamadine: jeetje wat krijg jouw paard veel buut.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:02

Ja dacht ik ook al, maar er zitten maar hele kleine hoeveelheden in hoor. Zijn echt kleine zakjes. Maar goed, belangrijkste is dat het werkt en dat doet het. Zijn nu alweer aan het afbouwen. Hopen dat ze pijnvrij blijft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:58

romeorowan schreef:
Tamadine: jeetje wat krijg jouw paard veel buut.

daar schrok ik ook van.... :o

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:00

ik volg ook maar de orders op van mijn DA.
Maar ik heb wel een buffel paardje, misschien scheelt dat. Die gaat namelijk wel richting de 600 kg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:08

ik hoop dat je da de nierwaarden even heeft gecontroleerd voordat hij je deze mega hoeveelheden voorschreef?
Volgens mij zijn die zakjes allemaal hetzelfde toch?Klein en vierkant van een soort papier?
Ik dacht dat er 1 gram in zat....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:10

Het gaat om de hoeveelheid werkzame stof in zo'n zakje.
Vaak zit er standaard vulmiddel bij en bij het ene merk is dat meer dan het andere.
Equipalazone bijvoorbeeld zit maar een klein theelepeltje in in zo'n zakje (1 gram werkzame stof), terwijl in een ander merk wat ik eens had, met ook 1 gram werkzame stof, wel 5 van zulke theelepeltjes zaten.
1 gram was bij mij voor 200 kg paard.
Dus je zou voor 600 kg inderdaad op 3 zakjes buut per dag uit kunnen komen.
Maar 2x 3 is wel erg veel, tenzij het de eerste dag was, want dat wordt vaak gedaan dat je met dubbele dosering moet starten.

Ik had nog geen hoefsmid gebeld voor Isabella, omdat het hoefijzer nog vast genoeg leek te zitten, maar nu kleppert ze. Is mijn eigen hoefsmid even niet 'mobiel' ... :o ... balen dus.
Eigen schuld; ik had vorige week gelijk moeten bellen natuurlijk.
Maar gelukkig wil hij het wel overnemen. Heb er alle vertrouwen in.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:18

ik vind de hoeveelheid bute/equipalazone echt schrikbarend !!!!Dat waren dezelfde zakjes met dezelfde inhoud.Zelfs op de meest ernstige dagen kreeg hij 2x daags 2 zakjes.
Tja...dan zou ik ook zeggen dat hij prima in orde was.... niet naar bedoeld hoor maar denk dat je pas een goed beeld hebt wanneer ze zonder pijnstilling lopen.