Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:48

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:59

Floortz schreef:
Misschien dat je hier nog wat meer info vindt. Vergelijken met andere hoeven is altijd nuttig.
http://paardenhoeven.info/de-5-sleutels/bekappen/

Als ik van de stralen alles wat los zit afhaal blijft er niks over.
Hoe kan de straal netjes terug groeien zonder meteen weer aangetast te worden omdat die geen grond raakt?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:11

Deze pagina ook gevonden? Normaal gesproken zorgt het hoefmechanisme voor een goede doorbloeding. Misschien staat hier wat in waar je wat aan hebt? In elk geval is het wel een ellende...
Ik zou de flare wel wegvijlen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:34

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:41

DubbelDun schreef:
Idd, het is een soort van verslaving :D

quote van de dag :D _/-\o_

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:49

Artificous de RA foto met oranje cirkeltje is de 'mooiste' foto die laat zien wat het probleem is van de voet. Dit is een vrij complex probleem waar je niet zo gemakkelijk uit gaat komen. Je paard heeft een ernstige vorm van rotstraal waardoor straal en straalkussen niet geschikt zijn om mee te dragen. Als reactie daarop heeft je paard nu steunsels rondom de straal aangemaakt, daar draagt de hoef nu mee om de straal te ontlasten. Het weghalen van de steunsels en verlagen van de boel gaat druk op de straal geven die daar helemaal nog niet aan toe is. je zit in een vicieuze cirkel nu. Zodra de steunsels bijgewerkt worden zal je paard waarschijnlijk heel gevoelig gaan lopen, dus eerst moet de rotstraal aangepakt worden. De rest stuur ik even per pb.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:52

Dat is precies wat ik ook denk. Voel ik mij nu even goed joh :D _O-

Met zo een slechte straal moet je niet eens grondcontact willen, zal ie kreupel lopen. Eerst de straal aanpakken!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:06

Staat ook in de link gemeld. Eerst de straal behandelen, duurzaam, en dan de rest rustig aan aanpakken, afhankelijk van het herstel. Maar ook de omstandigheden aanpassen. Anders ben je net als deze keer binnen nu 4? dagen weer terug bij af.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:09

Ja 4 dagen idd. Verbaas me er ook wel over en heb nog spijt dat ik vorige week geen foto's gemaakt had van hoe het inmiddels was geworden. Stom want nu lijkt het amper te geloven dat ze er eerst weer beter uitzagen na het bekappen en behandelen tegen de Rotstraal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 22:59

Weet één van jullie misschien een goede hoefsmid in Noord Holland (Assendelft)? Die ijzers zet maar wél eerst helemaal goed (corrigerend) bekapt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:55

Even een update na een week bijna dagelijks verzorgen. En enkel op paddock, droge stal en verharde weg lopen. Pistezand vermeden ivm plakkerig en teveel tussen de kleine spleten/groeven komt te zitten.

Linksachter vorige week:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Rechtsachter vorige week:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:14

Die hoeven moeten nodig eens fatsoenlijk bekapt worden, ik zie heel veel overgroeid steunsel materiaal wat er echt af dringend moet, de hoefwand en de hielen moeten lager en de rotte stukken van de straal gesneden. Zoals de hoeven nu zijn blijf je bezig en duurt die gezonde straal nog een eeuw. Ik vind ook zeker niet dat de hoeven/stralen vooruit zijn gegaan deze week.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:17

Ik zie én ruik anders wel vooruitgang hoor. Foto's geven geen correct beeld

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:20

Misschien dat in het "echt" de straal wat droger is en minder stinkt, dat ruik ik niet vanaf een foto. Maar dat zegt weinig.. de hoef zelf ziet er echt beroerd uit. Wanneer is er voor het laatst een smid bij geweest?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:55

Juli.
Maar als je even terugleest zie ke dat de steunsels nu ams steun dienen omdat paardje anders wel kreupel kan gaan lopen.
En dat komt niet van mij maar van een andere bokker.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:34

Is het misschien niet een optie om je paard 1 keer geheel te verdoven? Dat de voetjes 1 keer goed onder handen genomen kunnen worden. Ik snap dat het na afloop hoogstwaarschijnlijk niet zo lekker loopt voor je paard, maar dan zou ik er voor kiezen om hem alleen maar op het zachte te zetten, misschien met een klein stukje verhard dat hij kan kiezen? Ik snap de logica ook wel dat de steunsels nu dragen omdat het lopen op de straal niet fijn is, maar ik denk ook dat het anders zo lang blijft "sudderen" dat het misschien alleen maar erger wordt.
Ik heb nog wel een heel goed goedje wat je zelf kan maken om erin te smeren! 1 eetlepel kopersulfaat 2 eetlepels zink oxide dan groene leem poeder en wat water(wel uit een flesje, kraanwater gaat niet met groene leem) dan heb je een klei papje wat je overal tussen kan proppen, begin met iedere dag schoon te spuiten met water en detail en daarna dat klei erin, na enige tijd ga je het om de dag doen. Die van mij heeft ook ander half jaar lang met rotstraal gelopen door nalatigheid van vorige smid, da vertelde dat de spleet tussen z'n hoefballen nooit meer dicht zou groeien, nu is het bijna zo goed als dicht! Helemaal van binnenuit weer dicht gegroeid!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:47

Hij wordt september gecastreerd. Misschien is dat dan mogelijk om de smid ook te laten komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:53

Als je dat geregeld krijgt lijkt me dat een uitstekend moment.
Zorg dan ook wel voor hoefschoenen, want ik denk dat ie dan wel heel gevoelig gaat lopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:05

Denk dat ik zo snel niet aan hoefsvhoenen geraak. Weet ook helemaal niet welke maat die nodig zou hebben. :/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:08

De maat is een kwestie van meten en er wordt genoeg 2e hands ook aangeboden wat direct beschikbaar is.
Ook bij nieuw-verkopers zijn de meeste maten op voorraad en soms hebben die zelfs ook 2e hands.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:21

Ok hij heeft niet erg grote hoeven. Heb gisteravond al eens gezocht en vond wel maat 2 en 3 maar lijken dan te groot aangezien die voor grote paarden gebruikt waren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:55

Maat 2 en 3 zeggen niet zoveel als je er geen merk bij zegt :D
Elk merk houdt nl zijn eigen maatvoering aan.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:15

Nu het toch over hoefschoenen gaat, ik wil waarschijnlijk een paar Scoot Boots aanschaffen. Nu heb ik de hoeven opgemeten en op internet kon ik terug vinden dat ik dan maat 3 van de Scoot Boots juist is.

Na een beetje research zie ik meerdere berichten dat de schoenen groot vallen. Moet ik dan uit voorzorg een maat kleiner aanschaffen (maat 2)?
Hoeven zijn 12,5 cm lang en 12 cm breed (rv) en 12 cm lang en 11,5 cm breed (lv).

Hoor graag jullie meningen. Wil eventueel ook laten aanmeten maar dat kon pas in oktober en wil eigenlijk nu ook al wat proberen..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:29

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 19:46

Ik ken alleen de Easy Boot Glove en de Old Mac's. Belijngrijk isdat ze harde zolen hebben en niet de soort die je kunt indeuken. Wel zou ik er dan zachte inlages in doen (stukjes -onder-tapijt).