[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:16

Letizia schreef:
We gaan naar de kliniek in België, m'n paard is daar bekend (helaas), ze is 5 jaar geleden geopereerd aan een peesblessure.
Ik heb fijne ervaring met deze kliniek, dus vandaag dat ik weer met hun contact heb opgenomen.

mijn tip van een kruiwagen zand in de trailer voor de ondersteuning vd hoeven had je meegekregen ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:17

Letizia schreef:
Ik laat doen wat nodig is, ik heb geen idee hoe ze het aan gaan pakken, kreupelheidstest? Aan de hand daarvan foto's? I don't know.

meestal beginnen ze te verdoven van bovenaf...in dit geval denk ik niet de schouder maar dat ze bij de knie beginnen.
Loopt het paard rad na de verdoving in de knie zit het daar,zoniet gaan ze verder naar beneden naar de kogel enzo...
Misschien dat ze het in Belgie anders doen?

Ik heb nog steeds het vermoeden dat het links voor in de knie(was het links ,die artroseknie?) zit,maar ik ben geen dierenarts :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:25

hier verdoven ze juist van onder af aan en gaan vervolgens naar boven.

eerst de zenuwen net boven de hoef bij de verzenen om pijn in de hoef uit te sluiten,
dan vervolgens de zenuwen in de kogel en zo verder naar boven.
als het paard duidelijk beter gaat lopen hebben ze het gebied gevonden waar ze moeten zoeken en worden er foto's of een scan gemaakt.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:26

@ letizia ja gaat naar Moerbeke zeker? Succes iig.

Mijn pony loopt inmiddels weer parttime op de wei. Ik zet hem op de bak met hooi dan kan hij zn buik vol eten daarna gaat hij op de wei voor de nacht en s'morgens krijgt ie dan hooi en zijn masker op. Hoefsmid komt volgende week.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:32

lolclub schreef:
hier verdoven ze juist van onder af aan en gaan vervolgens naar boven.

eerst de zenuwen net boven de hoef bij de verzenen om pijn in de hoef uit te sluiten,
dan vervolgens de zenuwen in de kogel en zo verder naar boven.
als het paard duidelijk beter gaat lopen hebben ze het gebied gevonden waar ze moeten zoeken en worden er foto's of een scan gemaakt.

wat grappig...hier in frankrijk beginnen ze boven...het was trouwens wel een engelse dierenarts die dit bij mijn paard ooit deed.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:36

geerke schreef:
Tuc schreef:
De mijne loopt nog moeilijk. Ze heeft (uit onderzoek) een ureum tekort.
Ik weet eigenlijk niet echt wat ik moet doen, behalve wachten. Haar hoeven voelen niet warm, ik voel geen pols, maar de manenkam is wel erg hard.
Ze loopt al vlotter dan een paar weken geleden.

Ik vond dit over laag ureum gehalte:
-Verminderde leverfunctie
-Minder eiwitopname via het voedsel
-Minder afbraak van lichaamseiwit(anabole steroiden)
-Verhoogde urineproductie

Wat voor pijnstillers krijgt je paard?

Dankje. Ze krijgt op dit moment Quadrisol.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:38

Tuc schreef:

Isabella had ook een te laag ureum gehalte.
Maar volgens mijn DA was dat helemaal niet erg.
Teken dat ik haar schraal voerde.
Was beter dan een te hoog ureumwaarde.
Heb er verder ook niets aan gedaan.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:39

Isapaardje schreef:
Tuc schreef:

Isabella had ook een te laag ureum gehalte.
Maar volgens mijn DA was dat helemaal niet erg.
Teken dat ik haar schraal voerde.
Was beter dan een te hoog ureumwaarde.
Heb er verder ook niets aan gedaan.

Oke, goed om te horen :D Wat voor medicijnen gebruik(te) jij?

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:40

Buut.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:42

lolclub schreef:
Jannepauli: indrukwekkend verhaal hoor, ik ben blij voor je dat Pauli het nu weer zo goed doet ;) ,

heb je haar nu wel weer op de weide staan of durf je dat niet meer aan ?

ben je er ook nog achtergekomen wat de trigger was van de eerste én de tweede aanval ?
beide aanvallen waren in het najaar na -denk ik- een hele zomer gras gegeten te hebben, waren de nachten toen al koud en de dagen nog zonnig, en hoe lang liep Pauli per dag op het gras destijds ?

Is Pauli uiteindelijk toch gaan kantelen/zakken of zijn haar hoefbeentjes steeds in de goede positie blijven staan ?

is het ook het advies van v Nassau geweest om je paard pas weer te gaan berijden als de hoeven eenmalig geheel uitgegroeid zijn ?

Ik denk dat de trigger bij Pauli domweg 'te veel eten' is geweest ( in combinatie met te weinig beweging voor de hoeveelheid gras die ze naar binnen slurpte). Wij kregen nl in 2008 de beschikking over het 2e grote weiland wat we nu hebben en vanaf dat moment liepen de paarden hier bijna 24/7 in het groene gras..
Pauli is een enorme vretert.. die eet in haar eentje een hectare leeg. Het stomme is dat ik niet zag dat ze zwaarder werd: ze is een heel groot paard en daarbij ook nog eens zwaar gebouwd - echt een stoere meid. Ze heeft van zichzelf al een enorme hengsten-nek, brede borst, dikke spieren op de achterhand - ik hoor(de) zo vaak : Jémig wát een hengst heb je daar.. ondanks dat ze maar gewoon een merrietje is! Als je er dan dag in, dag uit met je neus bovenop zit dan zie je die aanwas niet meteen.. totdat het te laat is!
Toen het HB losbarstte woog ze over de 840-850 kg.. terwijl haar gezonde gewicht rond de 700 kg hoort te liggen. :o

Ze had wel kanteling van het hoefbeen ( beide voorhoeven) maar gelukkig niet dramatisch. Wel waren de zolen erg dun.

Nu ook uit de onderzoeken gebleken is dat ze geen IR, EMS of Cushing kandidate is, geef ik haar wel weidegang maar beperkt: een uurtje in de morgen, en 's avonds weer een poosje - nu ze er aan gewend is krijgt ze ook een graasmasker op d'r neus. Ze blijft nu goed in vorm. De rest van de dag en de nacht staan ze samen op het zand.

Wat de beweging betreft: nee, de arts van de kliniek (Maarten Boswinkel) adviseerde me na het eerste herstel een maand of twee heel rustig aan te doen en dan pas weer de zaak op te pakken. Nu ben ik zo eigenwijs om die periode wat langer te nemen omdat ik die hoeflamellen de kans te geven volledig te herstellen. Dat is misschen grote onzin, maar zo voelt het voor mij goed. We doen natuurlijk wel wat werk: wandelen, wat licht longewerk aan de hand, wat Vrijheidsdressuur-dingetjes, balkjes lopen enzo maar tot nu toe onbelast. De laatste keer dat ik bij Van Nassau was zei hij wel dat ik weer alles mocht doen en alles mocht voeren maar... met mate!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:54

Wat een lange weg hebben een hoop van jullie doorstaan, respect!!
Mijn paard is heeft een week of 6 geleden tegen HB aangezeten, maar met een week was er niks meer aan de hand.. Wel heb ik hem 3 weken rust gegeven, en zijn we weer aan het opbouwen (ook al is er niets meer te zien)
Ik heb inmiddels een Greenquard, alleen hier heeft hij onder zijn kin twee schaafplekken van, en het is iets verdikt.. Iemand van jullie de gouden tip om dit tegen te gaan? alvast bedankt! en succes met jullie paardjes!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:07

Hmm.. dat probleem heb ik ook, zat me ook al af te vragen wat je daartegen kon doen.. Misschien op strategische plekken een bontrandje in plakken?
Misschien een nieuw topic over openen.. wie weet wat het oplevert! Ga ik meteen even doen!

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:09

ik ben bijna een half jaar aan het tobben geweest met mijn pony en hij bleef heel veel pijn houden, toen heb ik besloten om hem uit zijn lijden te verlossen.
maar als ik dit allemaal zo lees krijg ik het idee dat ik te snel heb opgegeven ;( ;(

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:15

Jannepauli schreef:
Hmm.. dat probleem heb ik ook, zat me ook al af te vragen wat je daartegen kon doen.. Misschien op strategische plekken een bontrandje in plakken?
Misschien een nieuw topic over openen.. wie weet wat het oplevert! Ga ik meteen even doen!

Ik had al een topic geopend.. maar geen reacties :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:16

Zo moet je niet denken Shettie.. je hebt gedaan wat toen goed leek en je wilde je paardje verder lijden besparen.
Het komt - helaas - ook lang niet altijd goed...

@ Wesseltje.. oops, zojuist een topic geopend.. nou even afwachten of er nu misschien wel een reactie komt.. (Topictitel: Schaafplekken graasmaskers) -- anders moeten we zelf aan het experimenteren gaan!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:28

Jannepauli schreef:
lolclub schreef:
Jannepauli: indrukwekkend verhaal hoor, ik ben blij voor je dat Pauli het nu weer zo goed doet ;) ,

heb je haar nu wel weer op de weide staan of durf je dat niet meer aan ?

ben je er ook nog achtergekomen wat de trigger was van de eerste én de tweede aanval ?
beide aanvallen waren in het najaar na -denk ik- een hele zomer gras gegeten te hebben, waren de nachten toen al koud en de dagen nog zonnig, en hoe lang liep Pauli per dag op het gras destijds ?

Is Pauli uiteindelijk toch gaan kantelen/zakken of zijn haar hoefbeentjes steeds in de goede positie blijven staan ?

is het ook het advies van v Nassau geweest om je paard pas weer te gaan berijden als de hoeven eenmalig geheel uitgegroeid zijn ?

Ik denk dat de trigger bij Pauli domweg 'te veel eten' is geweest ( in combinatie met te weinig beweging voor de hoeveelheid gras die ze naar binnen slurpte). Wij kregen nl in 2008 de beschikking over het 2e grote weiland wat we nu hebben en vanaf dat moment liepen de paarden hier bijna 24/7 in het groene gras..
Pauli is een enorme vretert.. die eet in haar eentje een hectare leeg. Het stomme is dat ik niet zag dat ze zwaarder werd: ze is een heel groot paard en daarbij ook nog eens zwaar gebouwd - echt een stoere meid. Ze heeft van zichzelf al een enorme hengsten-nek, brede borst, dikke spieren op de achterhand - ik hoor(de) zo vaak : Jémig wát een hengst heb je daar.. ondanks dat ze maar gewoon een merrietje is! Als je er dan dag in, dag uit met je neus bovenop zit dan zie je die aanwas niet meteen.. totdat het te laat is!
Toen het HB losbarstte woog ze over de 840-850 kg.. terwijl haar gezonde gewicht rond de 700 kg hoort te liggen. :o

Ze had wel kanteling van het hoefbeen ( beide voorhoeven) maar gelukkig niet dramatisch. Wel waren de zolen erg dun.

Nu ook uit de onderzoeken gebleken is dat ze geen IR, EMS of Cushing kandidate is, geef ik haar wel weidegang maar beperkt: een uurtje in de morgen, en 's avonds weer een poosje - nu ze er aan gewend is krijgt ze ook een graasmasker op d'r neus. Ze blijft nu goed in vorm. De rest van de dag en de nacht staan ze samen op het zand.

Wat de beweging betreft: nee, de arts van de kliniek (Maarten Boswinkel) adviseerde me na het eerste herstel een maand of twee heel rustig aan te doen en dan pas weer de zaak op te pakken. Nu ben ik zo eigenwijs om die periode wat langer te nemen omdat ik die hoeflamellen de kans te geven volledig te herstellen. Dat is misschen grote onzin, maar zo voelt het voor mij goed. We doen natuurlijk wel wat werk: wandelen, wat licht longewerk aan de hand, wat Vrijheidsdressuur-dingetjes, balkjes lopen enzo maar tot nu toe onbelast. De laatste keer dat ik bij Van Nassau was zei hij wel dat ik weer alles mocht doen en alles mocht voeren maar... met mate!

Als ik het zo hoor heb ik net zo'n paard als jij.... :o
de mijne is niet de grootste (1.65) maar wel de breedste van het hele stel hier.
ook een hengstentype met een zwaar aangezette hals, dit had ze echter als veulen al dus ik maakte me daar eigenlijk geen zorgen om, sterker nog ik vond haar hals en dikke reet prachtig en stoer staan :o .

door de zoolkneuzing in januari kwam de mijne ook in de rust te staan en dat is ook waarschijnlijk de aanzet geweest om HB te ontwikkelen want ik nam het voer wel wat terug in hoeveelheid maar hoogstwaarschijnlijk dus niet genoeg.
dat ze dikker werd zag ik ook wel maar ik was nog in de veronderstelling dat dat er wel weer af zou gaan als ze weer aan het sporten kwam.

hier een paar foto's van mijn merrie als veulen en één gemaakt begin juni dit jaar (hier was ze dus al HB op rechtsvoor, en dit zie je niet terug aan d'r hoeven en de stand) .

Afbeelding

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:03

Zo zeg.. dat is inderdaad een stoer nekkie!
Ze is wel in goede doen zo te zien op de meest recente foto - ik zie appeltjes! Misschien toch nog wat in gewicht laten afnemen?

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:10

wat een lekker stevig paard heb je zeg, het is dat je hebt gezegd dat het een merrie is :=

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:44

Jannepauli schreef:
Zo zeg.. dat is inderdaad een stoer nekkie!
Ze is wel in goede doen zo te zien op de meest recente foto - ik zie appeltjes! Misschien toch nog wat in gewicht laten afnemen?

daarom heb ik de foto ook gemaakt, zodat ik haar lijn in de gaten kan houden ;) , ze is inmiddels ook al nog strakker geworden als dat ze hier was.
de singel die ze eerst niet paste zit nu op gat 4 aan beide kanten :o

ze appelt inderdaad heel sterk en deze foto is gemaakt ongeveer een maand nadat ik gestart ben met de Safe & Sound en de Formula 4 Feet.
ze heeft compleet een nieuwe vacht aangemaakt nadien.
wat mij echter nog het meest opvalt is dat ze nu nog dieper en donkerder in de kleur is geworden en dat haar manen en staart groeien als kool, daarbij zit er een heel aparte zijdeachtige gloed over haar heen.
ik heb in twee maanden tijd de staart al met 10 cm moeten inkorten, zou dat allemaal door de verandering van voer en de F4F komen ?

het voer bevalt mij iig zo goed dat ik ook niet meer overstap op iets anders, mocht ze ooit te slank worden (lijkt me sterk) dan vul ik het aan met iets van olie of met de Build & Glow van Dodson & Horrel. nu is dat eerst nog niet aan de orde, er kunnen nog steeds wel wat kilo's vanaf ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:49

shettie1978 schreef:
wat een lekker stevig paard heb je zeg, het is dat je hebt gezegd dat het een merrie is :=

dank je wel ;)
dit is d'r pappie, kun je gelijk zien waar haar model vandaan komt:

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:05

Oh wow.. wat een schoonheid! En ja, pappie heeft de nek wel doorgegeven! Welke hengst is dit?
Jouw verhaal over de Formula4Feet overtuigt me (niets ten nadele natuurlijk voor de anderen die het ook al roemden en aanboveolen hoor!) - ik ga er ook maar mee beginnen!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:08

Wat een knap paard lolclub!

Waarvoor geef je de safe and sound? :) Is dat nodig als aanvulling op de f4f?

Ik geef m'n pony nu de F4f met wat magnesium erdoor, maar hij wil het dus niet eten :\ De f4f op zich vind ie wel lekker, maar met de magnesium erdoor laat ie het staan. Heb gister uit pure nood een half handje muesli (natures best) erdoor gedaan en toen at hij het wel. Maar hoe kan ik dit op langere termijn nou het beste oplossen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:17

Jannepauli schreef:
Oh wow.. wat een schoonheid! En ja, pappie heeft de nek wel doorgegeven! Welke hengst is dit?
Jouw verhaal over de Formula4Feet overtuigt me (niets ten nadele natuurlijk voor de anderen die het ook al roemden en aanboveolen hoor!) - ik ga er ook maar mee beginnen!

dit is Diamond Hit (zie: http://www.brookhousestud.com/2007/_htm ... age=hengst)

Wat is zo goed vind aan de Formula 4 Feet is ook dat ze niet alleen maar vitaminen en mineralen voor de groei van nieuwe gezonde hoeven erin gestopt hebben , maar dat het een compleet supplement is wat je feitelijk aan ieder paard zou kunnen geven.

Zoals jij wellicht al weet is het ontwikkeld in samenwerking met dr Eustace van de Laminitis clinic en ze hebben geprobeerd om een supplement samen te stellen wat tevens gegeven kan worden aan EMS/IR paarden,
gezien de samenstelling is het in mijn ogen dan ook de Engelse tegenhanger van Gluco Balance.

dit bijvoorbeeld zit in F4F maar ook in de gluco balance:

20. Formula4 Feet contains natural plant sources of Vanadium and Chromium. Vanadium is vital for insulin intra-cellular signalling and thus important in cases of insulin resistance and diabetes. Chromium, in combination with other ingredients in Formula4 Feet, is involved in the formation of glucose tolerance factor by the horse. Glucose tolerance factor has shown the potential to reduce blood glucose and free fatty acid concentrations in diabetic subjects. Glucose tolerance factor is important in combating insulin resistance and the cascade of biochemical reactions which ends as laminitis.

21. Formula4 Feet contains tyrosine and phenylalanine, both important precursors of the neurotransmitter dopamine which is in short supply in cases of laminitis due to Cushing's disease.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:21

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:22

Wendy15 schreef:
Wat een knap paard lolclub!

Waarvoor geef je de safe and sound? :) Is dat nodig als aanvulling op de f4f?

Ik geef m'n pony nu de F4f met wat magnesium erdoor, maar hij wil het dus niet eten :\ De f4f op zich vind ie wel lekker, maar met de magnesium erdoor laat ie het staan. Heb gister uit pure nood een half handje muesli (natures best) erdoor gedaan en toen at hij het wel. Maar hoe kan ik dit op langere termijn nou het beste oplossen?

ik geef de safe & Sound als hoofdvoer tesamen met ongeveer 100 gram F4F (wat ik uit de hand voer als snoepjes).

in de F4F zit magnesium en in de Safe & Sound ook, ik heb eigenlijk niet nog meer magnesium toegevoegd om een overschot te voorkomen.

natures best bevat nog best veel suiker en vooral zetmeel, en daar heb ik mijn merrie juist helemaal vanaf gehaald.
ik mijd momenteel alle voer met graan erin en een zetmeel/suikergehalte boven de 10 %.