[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:25

Hm misschien spierbevangen ook niet uitsluiten? Als ik zelf twijfel met dit soort dingen laat ik een da komen..
Succes en ik hoop dat het meevalt!

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:34

Ga mee met MissPK. Spierbevangenheid kunnen ze snel zien aan het bloed/urine. Vind het wel goed dat je scherp hebt opgelet, want stijf zijn en kort lopen zijn toch tekenen dat er iets niet in orde is.
Qua voer klinkt het of ze nu meer eet dan op je oude stal, maar dat heb ik nog niet helemaal duidelijk? Van schraal land met 2 dd hooi naar land met langer gras en nu alleen hooi (hoeveel en wat voor)?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:35

Hey bedankt voor jullie reacties. Ik had mijn smid aan de lijn en kon beter de DA bellen. Dus is dus zojuist geweest en is idd hoefbevangen helaas. Komt van paar daagjes land hier op de nieuwe stal. Qua hooi krijgen ze namelijk echt droog hooi, dus dat is het niet. maar de DA gaf aan dat ik al de derde was vandaag. Dus kom door het droge weekend dat iedereen toch nog even paarden op het land zetten met hoog fructaan ofzo en dan is het raak. Toen pijnstilling gehad en voor 2 weken nog buut en dan moet het weer goed zijn. Na de pijnstlilling was ze na 5 min weer helemaal de oude. Dus werkte goed.
Nogmaals bedankt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:41

Droog hooi kan ook veel suiker bevatten. Mijn hooi is ook echt droog, maar als ik het week kun je zien dat er toch aardig wat suiker in zit.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:58

Dan moet je het weken toch en kijken hoeveel kleur het water krijgt ofzo?
Hiervoor kreeg ze voordroog wat bijna op kuil leek, dus qua hooi is ze er wel op vooruit gegaan.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:00

hoe kan je tijdens weken zien dat er veel suikers vrij komen?
andere kleur van het water ofzo? als ik hooi had geweekt kwam er daarna geen helder water uit de ton maar bruin achtig. volgens mij kan hooi ook nog bedriegelijk zijn hoor en veel suikers bevatten
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 08-10-11 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:05

Tamadine: dat is niet een goede conclusie. De hoeveelheid suikers die er in hooi of voordroog of kuil zit hangt af van het tijdstip van maaien, de weersomstandigheden tijdens de groei, de hoeveelheid mest, kunstmest of organische mest, dat soort factoren.
Als er gemaaid is en het gras ligt te drogen in de zon dan zal daardoor niet veel suiker verloren gaan. Fructaan is een een wateroplosbare suikermolecuul, dus door weken haal je wel een percentage van de suikers eruit.
Zelfs overjarig hooi kan meer suiker bevatten dan bijv. grote balen voordroog.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:43

Zeker hooi gemaaid in mei dit jaar is 'gevaarlijk'!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:52

maar veroorzaken die opgeloste fructanen dan de bruine water kleur na het weken?
of is dit stof en andere dingen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:59

Van oudsher werd juist dat bruine water altijd gegeven aan kalveren die wat extra's nodig hadden..Dus zal wel wat extra's inzitten?!?
Ik zou eens kunnen proberen met de verschillende soorten hooi die ik nu heb. Goed weidehooi en natuurhooi en graszaadhooi..Mijn oude hooi wat dus slecht was, daar kwam het inderdaad bruin af...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:00

Mijn hooi is helemaal niet stoffig (tuurlijk beetje stof zit er altijd in) en het water is echt donkerbruin. Mijn graszaadhooi geeft veel minder bruin water. Dus ik ging er wel van uit dat dat bruine door de suikers komt :o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:05

Bedoel geen stoffig hooi maar hooi waar duidelijk veel suikers inzaten. Nooit na laten kijken, maar sinds ik het weekte ging het met Zam goed qua stijfheid en de pulsatie die hij jaren had was weg na een tijdje. Stoffig hooi heb ik gelukkig nooit..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:09

Geeft hooi niet altijd sappen af, die het water verkleuren?Het zuigt zich toch weer vol, is toch een vezel. Ik heb me meer vewonderd over het schuim, en weet dat meer aan suikers.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:12

Schuim heb ik nooit gehad..Geen idee waar dat van zou kunnen komen..Ik zal van de week de verschillende soorten eens weken en kijken of er verschil in zit..had alle weekbakken al netjes opgeruimd, omdat ik dit hooi niet hoef te weken..Maar zal eens kijken aankomende week..

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:14

Ja, ben wel benieuwd. Helaas gaat mijn paard de koliek in van geweekt hooi, en loopt er om de 1 of andere reden ook slechter van. Stom toevallig ontdekt, toen er een communicatie stoornis over het geweekte hooi was.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:15

ik merk altijd wel dat het ene hooi veel meer water opneemt dan het andere hooi...
het ene zet ook enorm uit in het water, en van 't ander houd je bij niks over... :+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:26

Er weekt meer uit het hooi dan alleen de suikers. Er lossen ook vitamines, mineralen en zouten in het spoelwater op. De voedingswaarde van het hooi gaat er mee naar beneden. Wat Zammie schrijft dat heb ik ook gehoord, dat ze dat spoelwater gaven aan kalfjes met diarhee. Alle electrolyten die er in dat spoelwater zitten zorgen ervoor dat het kalfje niet uitdroogt. In graszaadhooi zit al weinig voeding, daar valt niet veel meer uit te spoelen dan de suikers denk ik.
Hebben jullie al eens geprobeerd een te kauwen op wat van jullie hooi? Je proeft dan soms de suikers ook al.

Ik kan weer aan een trailertje hooi komen, maar heb geen opslagplek :( . Iemand een idee? Ik heb geen trailer, anders was dát een mooie plek.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:51

Op een aanhanger met zeil erover misschien? En anders in een stal.

Nou met mn paardje gaat het wel redelijk. Ik sta gelukkig op een vrij natuurlijke stal en hebben vrij veel gelegenheid om te lopen. Ze scharrelt lekker rond, dus dat is erg goed. Vandaag kwam ze ook lekker achter me aan lopen weer. Gaat allemaal wel iets langzamer, maar goed, ze is aardig vrolijk. De pijnstillers doen goed zn werk.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:54

Is het een optie om zijl op de grond neer te leggen, daar pallets op leggen en op die pallets het hooi te stapelen met zijl eroverheen tegen regen? Door de pallets op de grond komt er toch zuurstof onder door wat schimmelen tegen gaat.

Ik heb hier gister dacht ik iets over cushing horen praten.
Ben het een en ander eens gaan nalezen en mag ik misschien iemand een foto sturen van de vacht om zijn of haar mening of ik me zorgen moet maken? Pony vertoont zeven symptomen van die beschreven worden op de wiki

Heb net heerlijk met mamaloe en minime gewandeld,rondje iets groter gemaakt dan afgelopen keren. Mamaloe hield het goed uit, op einde zag ik wel dat ze iets moe werd. Denk kwartiertje a twintig minuutjes rustig gestapt. Berm afgewisseld met waar nodig asfalt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:06

Tamadine schreef:
Dus kom door het droge weekend dat iedereen toch nog even paarden op het land zetten met hoog fructaan ofzo en dan is het raak. Toen pijnstilling gehad en voor 2 weken nog buut en dan moet het weer goed zijn. Na de pijnstlilling was ze na 5 min weer helemaal de oude. Dus werkte goed.

Hoi, fijn dat je weet wat de oorzaak is. Dat het na 2 weken weer goed moet zijn, dat help ik je echt hopen, maar het kan helaas ook veel langer duren dan dat. Vind het eerlijk gezegd wel een beetje voorbarige uitspraak van 'm, maar hopelijk heeft hij tóch gelijk...je was er snel bij. Ik duim voor jullie!

MiniLoe schreef:
Pony vertoont zeven symptomen van die beschreven worden op de wiki
oo dat klinkt niet best....ís dat een pown bij jou op stal?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:37

Dat ze in ieder geval over 2 weken weer verder kan zonder pijnstilling. Daar hoop ik wel op idd.
Maar goed, we zullen zien, ze krijgt gewoon de tijd en ze geeft zelf wel weer aan wanneer ze goed in dr vel zit etc.
vandaag werd ze ff klein stukje op gejaagd door de leider en toen ging ze stukje draven, maar dat ging al wel iets makkelijker als gisteren. ben wel blij met die pijnstillers...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:41

Ja, die doen hun werk wel ;-). Oh, de DA doelde op de pijnstilling met die twee weken, dat had ik niet goed begrepen dan.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:53

Ja idd, na twee weken zou ze wel gewoon weer aardig op de been moeten zijn en zonder pijnstilling moeten kunnen. En vanaf daar zal ze zelf wel aangeven wat ze kan.
Nu is ze 4 jr en nog ongetraind, dus mochten we weer aan de gang gaan, dan spreek je over 5 min per keer ofzo.
Maar zodra ze zelf aangeeft het weer fijn te vinden om te lopen, dan ga ik eerst beginnen met rondjes te lopen buiten. Kan ze alvast lekker verkeersmak worden haha.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:03

Was net buiten aan het rommelen en hoor in eens een lawaai in de paddock. Hadden de 3 dames speelkwartier. Pffff, knetterde de hele paddock door. Ook in volle draf en galop over het bestrate stuk. Ze liepen alle 3 goed, en hard, over het harde.
Dennis had er geen zin in, die stond heel beteuterd, hij wou wel knuffelen. Die loopt ook zuiver en ruim, op het harde en het zachte. Maar loopt nog helemaal niet graag. Hij is nooit loperig en voorwaards geweest, het is echt een slome luie donder. Maar het is nu wel heel erg. Weet nog niet helemaal wat ik er mee moet, vorige week schoof ik het op de warmte, maar dat is het nu niet meer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:07

Tamadine schreef:
Hey bedankt voor jullie reacties. Ik had mijn smid aan de lijn en kon beter de DA bellen. Dus is dus zojuist geweest en is idd hoefbevangen helaas. Komt van paar daagjes land hier op de nieuwe stal. Qua hooi krijgen ze namelijk echt droog hooi, dus dat is het niet. maar de DA gaf aan dat ik al de derde was vandaag. Dus kom door het droge weekend dat iedereen toch nog even paarden op het land zetten met hoog fructaan ofzo en dan is het raak. Toen pijnstilling gehad en voor 2 weken nog buut en dan moet het weer goed zijn. Na de pijnstlilling was ze na 5 min weer helemaal de oude. Dus werkte goed.
Nogmaals bedankt.

Dat loop-gedeelte op je stal, is dat zand of stenen?
Wat je ook kan hebben is dat ze pijn in hun voeten krijgen als ze niet gewend zijn op steen te staan en dat de hoeven dan relatief kort/gevoelig worden tot hoefbevangen aan toe. Andersom ook, als ze bevangen raken uit zich dat het meest op de stenen...

Hier met uitloop met veel stenen rondom de stal moet ik ook altijd uitkijken dat de hoeven niet te kort afslijten of bekapt worden, want dan geeft dat problemen.
De laatste keer is mijn hoefbevangen merrie weer door de "natuurlijke" bekapper gedaan en ging het wel goed. Bij de traditionele smid die hier wel komt is het nu al 2x flink achteruit gegaan net na het bekappen. Die haalt blijkbaar toch iets te veel op de verkeerde plaats weg.
Als paarden veel op de stenen lopen in uitloop, in plaats van gras of zand, en je rijdt of wandelt ook nog veel over het verharde, kan het zijn dat het teveel is voor de voeten en je hoefschoenen of ijzers nodig hebt. Soms zelfs (tijdelijk) met zooltjes.