Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:18

Hms.
Het stuk eraf halen zou ik momenteel niet doen.
Hielen slopen is niet zo een strak plan altijd, of je moet iets kunnen terug plakken in de plaats :P

Geen hoefschoenen voor tijdens de endurance? Denk dat het sneller gaat afbreken. Is het beweeglijk tov de rest van de hoef? Indien wel zou ik zeker oppassen dat het geen nieuwe zweren gaat geven als het hele tijd ergens zit te duwen en schuren, dan is endurance misschien een beetje overkill momenteel.

Denk dat ik persoonlijk niet zou starten. Je kan altijd wel starten en stoppen als het toch niet gaat. Wat voor ondergrond gaat het zijn?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:23

Nandos schreef:
Het lijntje stak wel een beetje uit, ik heb het niet proberen in te drukken.

Is trouwens bekapt geworden door Spirit Horses

Die zou ik dan gewoon vertrouwen hoor die weten echt wel waar ze het over hebben :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:31

Apart die grote halve manen! De steunsels lijken mij te eindigen onder de punt van de straal eigelijk. Wil je ons op de hoogte houden van de volgende bekapbeurt?

Mandy ik zou een goeie mustangroll maken op dat stuk hoefwand wat je als het ware om zou kunnen buigen. Hoe minder druk hoe minder dat gaat afbrokkelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:41

yup dat gaat komt naar beneden en dan breekt de boel af, op zich niet erg, maar wel lastig als je wedstrijden wil gaan rijden, zou even wachten tot het uitgegroeid is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:45

Die halve maantjes bij nandos is gemigreerde zool, steunsels maken zoolmateriaal aan, een deel migreert richting de teen en ander deel naar opzij. Bij nat weer kan overgroeid steunsels/teveel zoolmateriaal los gaan zitten, is niet erg inderdaad.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:13

Arabesk schreef:
Die halve maantjes bij nandos is gemigreerde zool, steunsels maken zoolmateriaal aan, een deel migreert richting de teen en ander deel naar opzij. Bij nat weer kan overgroeid steunsels/teveel zoolmateriaal los gaan zitten, is niet erg inderdaad.

Bedankt Arabesk. Ik lette eerst helemaal niet op de hoeven, maar inmiddels : wat super interessant eigenlijk!!! Verbaas me iedere keer weer over iets nieuws wat ik ontdek of leer. Ik wil echt zo snel mogelijk de cursus gaan doen zodat ik ook mooie hoefjes kan maken :9

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 09:50

En het eerste wat je vanaf dat moment doet als je een paard ziet (of zelfs alleen foto's!) is naar de hoeven kijken :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:21

Idd, het is een soort van verslaving :D

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:55

Geryon schreef:
Apart die grote halve manen! De steunsels lijken mij te eindigen onder de punt van de straal eigelijk. Wil je ons op de hoogte houden van de volgende bekapbeurt?

Mandy ik zou een goeie mustangroll maken op dat stuk hoefwand wat je als het ware om zou kunnen buigen. Hoe minder druk hoe minder dat gaat afbrokkelen.

Heb ik inderdaad gisteren toevallig al gedaan, had datzelfde idee ja. Daar iig de druk verminderen.
De wedstrijd van 22 km is morgen er ga ik wel doen. Die van volgende week, 36 km helaas dan niet. Vind ik best veel km's dan met dat voetje, en het blijft natuurlijk naar beneden groeien dus een week later heb je steeds meer kans op afbreken. Want haar voeten groeien vrij snel omdat ik veel km's maak. Toch blijven ze mooi op lengte. Wat eraf slijt komt er evenredig ook weer bij.

Eind mei is de zweer uitgebroken,na 4 dagen kreupelheid. nu dus 11 weken later al voor de helft eruit gegroeid

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 23:58

De hoefsmid is vandaag geweest en hij loopt helemaal goed. Zijn voeten waren zo kort dat hij gevoelig ging lopen.

Afbeelding
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 00:32

Wesco schreef:
De hoefsmid is vandaag geweest en hij loopt helemaal goed. Zijn voeten waren zo kort dat hij gevoelig ging lopen.

[ [url=m/tuQJLC.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6vkNEs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou er was wel meer dan alleen korte voeten..... dit is alleen een probleem maskeren, niet oplossen. Ga proberen verder wijselijk mijn mond te houden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:12

Die hoeven zien er idd niet uit dat ze te kort waren. Nu maar hopen dat er zich geen enge dingen gaan ontwikkelen nu de boel zo afgesloten is.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:27

Hoe moet je nu die voeten/stralen schoon houden?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:18

...en zodra de ijzers met die pad eraf zijn ben je weer terug bij af, en hopelijk gaat het dan niet nóg slechter... Lees onderstaande maar eens....artikel van gediplomeerde leraarhoefsmeden, dus niet eens van de barefootgarde ;)

http://www.horses.nl/opinie/11-09-07-vo ... ardenvoet/

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:31

Het ging goed met mijn paardje zijn hoeven Rotstraal genas keurig en stralen waren weer netjes aant verharden.
Ben vier dagen niet naar stal kunnen gaan (was in buitenland), wat zag ik gisteren bij uitkrabben van de hoeven... Rotstraal in ergere vorm dan het voorheen was. En die stank %)

Vriendin heeft zoals ze belooft had de stal keurig uitgemest. Maar paardje is ook dagelijks op de wei gegaan die helaas bij dit weer modderig is. Ik denk dat daar de boosdoener ligt icm vier dagen vuil laten van de hoeven.

Foto's heb ik niet gemaakt maar heb op de laatste foto's in dit topic omcirkeld wat er van de straal grotendeels weggerot is:

Nota: op deze foto's zag je idd Rotstraal maar de stralen waren inmiddels wel weer gehard (mooi grijs en geen stank) door de behandeling ertegen. Helaas ben ik weer van af helaas.
Verbaas me dat het in vier dagen zo erg geworden is.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan morgen foto's maken van hoe het nu is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:23

Hebben de stralen wel een draagfunctie in de hoef? Het is slecht te zien maar het lijkt of de hele straal tot aan de punt niet meedraagt omdat de steunsels lijken door te lopen. Dan is er amper een goed hoefmechanisme en ook geen goede doorbloeding. Heb je ook foto's van de zijkant van de hoef? Misschien heb je ze al eerder geplaatst maar het is zo zoeken... ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:32

Floortz schreef:
Hebben de stralen wel een draagfunctie in de hoef? Het is slecht te zien maar het lijkt of de hele straal tot aan de punt niet meedraagt omdat de steunsels lijken door te lopen. Dan is er amper een goed hoefmechanisme en ook geen goede doorbloeding. Heb je ook foto's van de zijkant van de hoef? Misschien heb je ze al eerder geplaatst maar het is zo zoeken... ;)
ze hadden een draagfunctie want raakten de grond weer zodra ze uitgehard waren. Vind het dan ook vreemd dat ze nu zó erg weggerot zijn op vier dagen tijd.
Ik was nog bezig met de behandeling omeat ze nog niet helemaal goed waren maar ze stonken niet. Nu komt er een.geur vanaf die je zelfs na het uitkrabben nog blijft ruiken op de poetsplaats door al.het vuil wat eruit komt.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:57

Het is wel erg regenachtig geweest de afgelopen dagen. Misschien heeft dat toch bijgedragen. Als de rotstraal nog niet helemaal weg was kan het nu met dit natte weer lekker de stralen "wegvreten" omdat ze extra zacht zijn..

Beterschap

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 00:01

Nandos schreef:
Het is wel erg regenachtig geweest de afgelopen dagen. Misschien heeft dat toch bijgedragen. Als de rotstraal nog niet helemaal weg was kan het nu met dit natte weer lekker de stralen "wegvreten" omdat ze extra zacht zijn..

Beterschap
ik vermoed idd dat het door de regen/modder komt.

Kan ik iets van hoefschoenen overwegen die hij kan aanhouden tot alles netjes is geheeld?
Of sluit dat juist alles weer af waardoor de bacteriën lekker kunnen verder broeden?

Ik ga denk ik naar apotheek voor Egyptische zalf. Zal sneller werken dan het goedkoop product wat ik nu heb, al werkte het ook goed hoor, alleen minder snel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 00:06

Las ook wel over watjes gedrenkt in product in de stralen steken (de holten) maar dat valt er toch onder uit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:54

Als je dat er stevig in propt blijft het heel goed zitten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:20

Ok dan kan ik dat vanmiddag doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:12

Foto's van de hoeven.

Linksachter:
Afbeelding

Afbeelding

Rechtsachter en de meest aangetaste. Straal raakt de grond totaal niet meer.
Afbeelding

Afbeelding

Stand

Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:20

Afbeelding

Je paard heeft scheve hielen, hoge hielen, en rondom de straal veel steunselmateriaal.
Ik heb geprobeerd met streepjes e.e.a aan te geven. Het groene streepje is de hoogtelijn waar eigenlijk de steunsels eindigen, gezien vanaf de hielen. Er zit ergens op die hoogte een zwart breuklijntje wat je ziet zodra je wat van de punt van de straal (blauw lijntje) naar achteren het overtollig materiaal gaat weghalen met een hoefmesje. Alles richting de punt van de straal mag op zoolhoogte eraf. En de hielen zijn erg ongelijk (rood) van hoogte. Die kunnen door naar achteren te vijlen veel lager, waardoor de straal ook weer contact met de grond krijgt, en een draagfunctie. Gevolg is betere doorbloeding door beter werkend hoefmechanisme.
Misschien is het goed om een bekapper langs te laten komen, die je weer op weg kan helpen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:31

En dat is nu net de hoef die de smid niet goed kon bijwerken omdat mijn paardje het serieus moe werd.

En de lange rode lijn klopt niet, hielhoogte komt maar halverwege die lijn.

Heb wel met een heel bot mesje de oude zool kunnen wegkrabben. (Voor het behandelden van de Rotstraal, helaas geen foto's van) Maar wordt toch tijd dat ik een goed hoefmesje aanschaf.

Hoeven langs achter gezien:
Hij slijt ze scheef af want smid had ze laatste keer echt wel op gelijke lengte wat hielen betreft. Toch zeker van linksachter die wel goed lukte om te bekappen.

Afbeelding

Laatste kapbeurt van linksachter:

Afbeelding

Afbeelding