barbar schreef:als ik dat filmpje zie, hoe ze loopt en staat, ga ik er toch aan twijfelen of mijn paardje ooit echt hoefbevangen is geweest.
zo staan met de voorbenen naar voren deed hij bijv al niet, hij deed eerder zijn voorbenen verder onder de massa, volgens de DA om zijn gewicht beter te verdelen.
op het beton had hij wel duidelijk pijn aan zijn hoeven, hij liep heel langzaam en als hij op een ongelijk stukje stond ging hij door die hoef,ophet zant was er weunig te zien.
ook had ik heb idee dat hij vooral op rechts kreupel liep, hij wilde lings eigenlijk niet optillen om de hoef uit te krabben.
nu een paar weken later zijn zijn hoeven zo hard als steen, en lijkt er wel een iets verbrede witte lijn zichtbaar, maar heeft geen ribbels in zijn wand die naar beneden lopen bij de hiel.
niet alle paarden gaan met gestrekte voorbenen staan, als ze aan 4 benen bevangen zijn of gezonken hoefbeentjes hebben blijven ze gewoon recht staan of in de positie die jij omschrijft met de benen onder zich.
de hoefringen zijn vaak pas zichtbaar na een week of 6 na de eerste aanval, deze ringen geven niks meer aan dan dat er een storing is geweest in de hoefgroei en worden ook pas zichtbaar in de herstelfase als de hoef weer gaat groeien.
Een paard met acute HB heeft eerst geen of nauwelijks hoefgroei dus de ringen zie je niet direct verschijnen.
Pas als de doorbloeding zich herstelt zie je de ringen ontstaan die aan de hielzijde naar beneden lopen, dit houd in dat de doorbloeding aan de achterzijde beter is als in de toon en dat de hoeven daar dus sneller gaan groeien.
het feit dat de witte lijn zich aan het verbreden is bij jouw paard houd wel degelijk in dat er HB aanwezig is helaas....