[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:33

Ooh wat erg, je hebt echt je best gedaan...

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:45

Dennis wat vreselijk. Je hebt er alles aan gedaan en dan mag ht toch niet zo zijn. Wat een verdriet
En..ook niet te weten waarom zo'n enorme terugval maakt het nog moeilijker om te bevatten. Heel veel sterkte!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:49

Dennis, heel veel sterkte! Neem jezelf niks kwalijk!!! Je hebt alles gedaan wat je kon. Soms worden ze gewoon niet meer beter. Wij hebben ook de knoop doorgehakt. Donderdag of vrijdag gaan wij kijken voor een ruintje zodat mijn paard niet alleen komt te staan als we afscheid nemen van Bennie. Bennie gaat ook niet lekker. Vanmiddag komt de dierenarts nog kijken omdat ze denkt dat hij nu ziek wordt van de bute. Buiten scharrelt hij nog lief rond maar zodat hij op stal staat, gaat hij langdurig liggen. Maar ik durf niet over te stappen op een Novacam omdat ik dan zo bang ben dat hij veel pijn krijgt.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:50

Francis wat een ellende zo'n terugval by je paarden.pippa is ook bevangen?
Wat speelt zich toch in godsnaam af in die lichamen wat die terugvallen veroorzaakt. Lijkt of die extreme temperatuurverschillen er toch ook wat mee te maken hebben. By degene met Cushing lijkt ht iig daar toch sterk op

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:52

Hier begon het vorige week maandag toen er vorst aan de grond was en er een koude wind stond. Bennie heeft ook cushing, maar zijn waardes zijn steeds ok. Het blijft dus een raadsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:52

Ontzettend veel sterkte Dennis......

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:02

Wat heftig Dennis! Wat een pijn en verdriet! ;(

Als ik dit zo lees is mijn pony dus hoefbevangen geworden in de periode dat er hier een aantal een terugval gehad hebben. Cushing kan nu nog niet geprikt worden omdat de waardes nu vals verhoogd zijn.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:23

Ik reageer niet zo heel veel meer omdat Zhuf op dit moment stabiel is, maar lees wel nog iedere dag mee. Ik wil je even heel veel sterkte wensen Dennis! En neem jezelf niks kwalijk. Je hebt de moeilijkste maar wel beste beslissing gemaakt. Houden van is ook loslaten... Hoe moeilijk dat ook is. Je hebt alles gedaan wat binnen je macht ligt en helaas worden sommige gewoon niet beter. Wat de reden dan ook zijn mag. Nogmaals sterkte.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:25

Dennis wat vreselijk,en vraag je asjeblieft niet af wat je tekort of fout gedaan hebt want dat is het niet. Maar soms wilt het niet. ;(

Damian ook voor jou,heel veel sterkte, die langdurige medicatie is ook niet goed inderdaad,en dan krijg je een vicieuze cirkel,maar wat moet je...We handelen allemaal in het belang van onze beestjes. :(:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:33

Natuurlijk weet ik dat sommige niet beter worden, maar waarom kan ik er zo veel wel boven op helpen (want denk dat ik neer bevangen pony's in handen heb dan vele hier), maar mijn eigen meisje niet.

Roos heeft afgelopen jaar zich zo goed gehouden met alle ellende die ze ovrr zich heen gekregen heeft. Altijd doorgaan, zonder zeuren. Na een peesblessure en maanden stappen gewoon 2x trainen, districts kampioenschap 2span L debuut en met 2 winstpunten 3e plaats en 1e reserve voor de hippiade thuis komen. Dat is wat ze zo graag doet, werken, zweten, kilometers maken. Spelen met Z oefeningen, of zelfs oefeningen die voor de wagen helemaal niet gevraagd worden, zelfs internationaal niet.

Ze is zaterdag nog 1x mee geweest op de trailer, voor een foto shoot. Ze was zo blij dat ze mee mocht! Blije kop, voordeurtje open rammen om naar buiten te kunnen kijken (lekker tegen het koetsframe waardoor iedereen schrikt ;) ).

Ze mag nu lekker met de rest mee het land op, zonder korf. En haar buut mag in lekkere slobber ipv een handje saaie pulp. Alle dingen die ze al jaren niet mocht.

Haar zomer eczeem gaat goed (heeft nog geen deken op!), haar oog gaat goed, haar peesblessure gaat goed. Waarom die rotvoeten dan niet....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:42

Ik heb hem net, toen ik mijn paard stond te longeren, eens goed staan te bekijken. Maar het lijkt hem echt in de voeten te zitten. Voetje naar voren, andere voetje weer omhoog, beetje hangen op de achterhand. Hoe verdrietig dan ook en hoe veel ik hem het leven ook gun, de grens is voor mij nu bereikt. Ik hoop komende week een lief ruintje te vinden en zijn afscheid te kunnen plannen. Uiteraard mag Bennie ook nog een paar dagen het land op. En ik hoop dat, dat hem nog gegund is.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:56

Dennis heel veel sterkte .
Het blijft zo frustrerend. Ik vraag mij ook altijd zoveel dingen af: waarom komt het terug, wat kan er beter gedaan worden, is het nog paardwaardig, waarom kan ik niet meer voor haar betekenen, wat is wijsheid, welke supplemented voegen nou iets toe etc. Slopend is dat, Hb is een rotziekte, veel dingen zullen vaag en ontduidelijk blijven. Dapper dat jij een beslissing heb kunnen nemen.

Ondanks dat het haar laatste dagen zijn vind ik het super lief van je dat ze nu haar laatst dagen lekker mag genieten op het land en van slobber! Heel veel sterkte :(:)

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:38

Hè bah.. had zo gehoopt dat het alleen bij Blacky bleef die gaan moest en de rest van de paarden er allemaal boven op zou komen.. en nu lees ik de berichten hier ;(
De tranen rollen me alweer over de wangen.

Dennis & Damian heel veel sterkte! Y;(
Jullie hebben alles en meer voor jullie pony's gedaan. Het is en blijft een onvoorspelbare rotziekte, waar je continu je vragen bij blijft houden helaas.
Zoals er bij mij met Black toen werd gezegd: Houden van is ook loslaten.
Erg dapper van jullie dat jullie zeggen van het is genoeg zo, erg moeilijk!

Probeer beide nog van ze te genieten in de laatste dagen dat ze lekker paard mogen zijn, lekker op de wei en vol met lekkere snacks die ze zolang niet hebben mogen hebben. Creeer nog fijne afsluitende herinneringen.
Y;(

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:13

Sterkte hoor allebei in deze periode.
Fijn dat ze nu nog even mogen genieten!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:30

damian23 schreef:
Ik heb hem net, toen ik mijn paard stond te longeren, eens goed staan te bekijken. Maar het lijkt hem echt in de voeten te zitten. Voetje naar voren, andere voetje weer omhoog, beetje hangen op de achterhand. Hoe verdrietig dan ook en hoe veel ik hem het leven ook gun, de grens is voor mij nu bereikt. Ik hoop komende week een lief ruintje te vinden en zijn afscheid te kunnen plannen. Uiteraard mag Bennie ook nog een paar dagen het land op. En ik hoop dat, dat hem nog gegund is.

Damian wat een ellende! heel moeilijk besluit en wat een verdriet. Ik wens je heel veel sterkte

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 16:36

[/quote] Haar zomer eczeem gaat goed (heeft nog geen deken op!), haar oog gaat goed, haar peesblessure gaat goed. Waarom die rotvoeten dan niet....[/quote]

zo te horen is het een echte bikkel Roos, wat radeloos en machteloos zal je je voelen waarom dit niet helemaal hersteld en je haar daaraan moet verliezen na zoveel overwonnen te hebben, wat een ellende, veel sterkte

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:28

Roos geeft nooit op, ook nu niet.
Na 3 weken nadat vorig jaar haar oog er uit gehaald is liep ze al weer op Z nivo! Lekker spelen met oefeningen die ik nog nooit met een andere pony heb kunnen rijden alsof het niets is.
Vorig jaar samen revalideren, stappen, stappen, stappen. Ik met een nieuwe kruisband, zij met haar pees. Ze heeft me nog nooit laten zitten, dan wanneer het moest stond ze er altijd. En als het er op aan kwam deed ze er nog een schepje boven op (want hoe veel weinig talentvolle shetten komen in de ZZ dressuur EN ZZ vaardigheid op de hippiade mee?).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:33

@ Dennis, jeetje meis wat een drama, zó lang zó geknokt, zowel jij als Roos en toch lukt het niet. Het is ook echt om gek van te worden hoor, ga jezelf alsjeblieft geen verwijten maken, ik denk echt dat je er alles aan gedaan hebt. Ik vroeg me hier gisteren ook wanhopig af wat ik mis en waarom ze zo terug valt terwijl ze volledig hersteld leek... Maar op een gegeven moment houdt het gewoon op. Het moet wel leefbaar blijven en als het dat al heel lang niet meer is en uitzicht daarom telkens de grond in geslagen wordt... Maar wat een k-beslissing om te moeten nemen... Héél veel sterkte met het gemis de komende tijd...

Ah, en Damian ook... Geezz meiden, wat een verdrietige berichten... Jij ook heel veel sterkte met het gemis...

@[***], Raya is getest aan het begin van haar HB episode, half januari. Toen kwam daar een heel nette uitslag uit, ondanks de pijn en medicatie. Ze is op prascend gegaan, langzaam opgebouwd maar ze werd daar enorm depri van en stopte met verharen. Eerst afgebouwd en uiteindelijk gestopt, ik ga haar deze maand nogmaals laten testen en dan eind augustus weer om te zien wat ze doet.
Ik weet dat je niet te snel moet stoppen maar ze stond nog gewoon op bute, is daar nog niet vanaf geweest. Was wel naar 2 x daags een half zakje gegaan en daar deed ze het al even goed op. Bute had ik nog niet verder afgebouwd, het was de ginkgo die ik er af haalde maar er na 1,5 dag ook weer bij gegeven heb. Waardoor ze gisteren onderuit ging is me niet helemaal duidelijk maar ik geef nu de mariadistel de schuld. Ze ging al wat schuren en ik had gisteren de dosering iets verhoogd, ik ben bang dat dat te veel is geweest waardoor er echt een detox effect ontstond en in combinatie met de eigenschap van mariadistel dat die de werking van medicatie kan remmen (de bute en de ginkgo) gaat het dan dubbel op. Gisteren avond dus gelijk al niet meer gegeven en schoenen aan gedaan en bute even naar een heel zakje en vanmorgen liep ze weer goed. Nog niet zo super als voor de 'ginkgo-dip' maar ze liep vrijwel normaal en geen gestrompel. Ook Pippa was weer een stuk beter, maar haal 'beeld' is sowieso 'raar'... Mariadistel bewaren we dus maar even voor 'later' en dan in een veel lagere dosering.

@Lique, Pippa is inderdaad ook hoefbevangen. Althans, daar ga ik nu van uit. Het ziet er bij haar anders uit en leek eigenlijk meer op spierbevangenheid, ze is sloom, loopt langzaam maar belast haar voeten wel normaal, maar ze loopt dan wat wijdbeens, zwalkend en stijf. Maar van voor dus terwijl spierbevangenheid meestal in de achterhand begint. Ze reageerde ook op het stoppen met de ginkgo (die kreeg ze voor de zekerheid ook) en het toevoegen van de mariadistel, beiden pony's waren gisteren avond behoorlijk slecht. Daarom denk ik ook nog steeds dat er wel ook nog een andere factor is die mee speelt. Pippa heeft altijd gewoon gras kunnen eten, pas sinds dit jaar heb ik lage draadjes om het kantjes maaien wat te minderen maar zij snavelde ook nog de track waar Raya niet meer op mocht kaal enz. Nooit enig probleem. Zij was ineens van de een op andere dag slecht nadat m'n zoon een paasstol van de wei gevist had (een vriendin had hem gebeld om te melden dat iemand dat er neer gegooid had) en ik kan er alleen maar naar gissen hoeveel er werkelijk gelegen heeft. Misschien waren het 2 paasstollen...
Maar bij Pippa leek het dus meer iets anders en omdat ze ook steeds met het warme weer verslechteren, Raya ook. Dat vind ik dus ook best raar, met het koude weer ging het redelijk goed, zelfs toen Raya nog heel slecht was, maar ik zal er niet eens heel erg van opkijken als ze vanavond weer zo slecht zijn...

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:56

Francis, paasstol...rozijnen - krenten, paarden mogen ze wel maar bij bv katten en honden kan het nierfalen veroorzaken, misschien is Pippa erg gevoelig en geeft een reactie hierop, blijft gissen, maar misschien dat ze er toch idd van gesnoept heeft. Vreemd is het wel iig.
hoop dat ze alle twee goed opknappen! ik heb ook het idee dat sterke wisselingen in het weer/temperatuur van invloed is op HB bij Cushing paarden/pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:49

Francis schreef:
@[***], Raya is getest aan het begin van haar HB episode, half januari. Toen kwam daar een heel nette uitslag uit, ondanks de pijn en medicatie. Ze is op prascend gegaan, langzaam opgebouwd maar ze werd daar enorm depri van en stopte met verharen. Eerst afgebouwd en uiteindelijk gestopt, ik ga haar deze maand nogmaals laten testen en dan eind augustus weer om te zien wat ze doet.
Ik weet dat je niet te snel moet stoppen maar ze stond nog gewoon op bute, is daar nog niet vanaf geweest. Was wel naar 2 x daags een half zakje gegaan en daar deed ze het al even goed op. Bute had ik nog niet verder afgebouwd, het was de ginkgo die ik er af haalde maar er na 1,5 dag ook weer bij gegeven heb. Waardoor ze gisteren onderuit ging is me niet helemaal duidelijk maar ik geef nu de mariadistel de schuld. Ze ging al wat schuren en ik had gisteren de dosering iets verhoogd, ik ben bang dat dat te veel is geweest waardoor er echt een detox effect ontstond en in combinatie met de eigenschap van mariadistel dat die de werking van medicatie kan remmen (de bute en de ginkgo) gaat het dan dubbel op. Gisteren avond dus gelijk al niet meer gegeven en schoenen aan gedaan en bute even naar een heel zakje en vanmorgen liep ze weer goed. Nog niet zo super als voor de 'ginkgo-dip' maar ze liep vrijwel normaal en geen gestrompel. Ook Pippa was weer een stuk beter, maar haal 'beeld' is sowieso 'raar'... Mariadistel bewaren we dus maar even voor 'later' en dan in een veel lagere dosering.

Het was zeker geen verwijt naar jou Francis, ik hoop dat je dat begrijpt. Mijn hoefsmid heeft mij aangegeven om zo min mogelijk (het liefst niets) te veranderen bij een hb paard. Alleen maar arm hooi, water en pijnstilling/ontstekingsremmer en eventueel bloedverdunners. Dus op het moment dat het de goede kant op lijkt te gaan dan zeker nog een maand of 2 op dezelfde manier door te gaan. Hij zegt dat het als het wat beter lijkt te gaan vaak de ergste ontstekingsreactie uitgedoofd is, maar dat het natuurlijk nog lang niet in orde is. Pijnstilling kan na een week of 3 echt goed lopen wel voorzichtig afgebouwd worden.
Ik weet verder niets van ginkgo/mariadistel e.d. gebruik het nooit, maar je geeft aan dat je daar wel mee aan het veranderen bent geweest. Mogelijk is dat nu de trigger geweest.

Fijn dat ze vanmorgen weer goed liep! Nu hopen dat de dips voorbij zijn.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:56

Afbeelding

Afbeelding

Nou mistral staat op een ijzer.. achterom gelegd met zooltje en vulling. Had verwacht dat ze eerst totaal niet zou kunnen lopen maar ze leek haast wel blij verrast. Duimen dat het haar helpt❤️

Dennis en damian. Heel veel sterkte de aankomende dagen ik weet hoe het voelt mijn tijd voor beslissingen is nu ook ingegaan voor mistral.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 02:22

[***] schreef:
Het was zeker geen verwijt naar jou Francis, ik hoop dat je dat begrijpt.

Oh nee, zo vatte ik het zeker niet op hoor.
Ik vermoed zelf dat het de mariadistel is geweest, de dubbele werking van 'detox' (door te hoge dosering) en opheffen van de werking van de pijnstilling en ginkgo (ginkgo is geen bloedverdunner maar bevordert de doorbloeding met name in de haarvaten van lichaamsuiteinden, dus werkt heel specifiek op de bloedvaten in de hoef), hoewel m'n shet ook heel erg op het hete weer lijkt te reageren.
Ik ga nu dus idd terug naar wat ik deed, bute (nu weer even wat omhoog), Abprazole+, ginkgo (en ze krijgen sowieso altijd extra magnesium, Vit E en gemalen lijnzaad met hun vitaminenhapje, wat op dit moment op grünhafer gaat... ook speedibeet was niet echt favoriet)

@Lique, ik heb idd bij Pippa het idee dat het meer een lever/nieren iets is dan echt hoefbevangenheid. Kan er geen vinger op leggen maar 't is 'anders' bij haar. Voor nu stop ik even met mariadistel maar ik denk dat ik het bij haar binnenkort weer heel voorzichtig introduceer maar dan in veel lagere dosering. Heel voorzichtig kijken of ze daar van 'op schoont'. Zij reageert ook eigenlijk niet op bute en ik zie haar ook niet echt opknappen nu ze weer ginkgo krijgt. Maar binnenkort moet ik opnieuw bloed laten trekken bij Raya en dan ga ik Pippa ook maar even laten doen, even wat algemene bloedwaardes checken, dan weet ik het zeker.

@Daphne, fijn dat het ijzertje lijkt te helpen, hopelijk gaat ze nu lekker opknappen voor je.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 06:18

Dennis schreef:
Roos is van het weekeind weer helemaal gecrashed. .....

Zaten voor t bekappen op een kwartje buut, wel heel stram met opstarten. Daarna beetje bij beetje minder en van t weekeind fouteboel.
Donderdag is het klaar..... Voor de tussentijd oo 2x 2 zakjes buut.

Ik ben er kapot van. Wat heb ik gemist? Wat heb ik niet goed gedaan? Wat had ze nodig wat ik haar niet gegeven heb?

Je kunt jezelf helemaal niets verwijten!
Dat is de hele ellende met dat ku*hb! Tis zón nare, onvoorspelbare rotziekte! Paarden lijden soms zo gruwelijk veel pijn dat er soms maar 1 weg is.
M.i de enige juiste beslissing wat betreft roos. Heel veel respect voor jou beslissing.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 06:21

Damian: ook heel veel sterkte komende tijd!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 06:32

Dennis schreef:
Roos is van het weekeind weer helemaal gecrashed. .....

Zaten voor t bekappen op een kwartje buut, wel heel stram met opstarten. Daarna beetje bij beetje minder en van t weekeind fouteboel.
Donderdag is het klaar..... Voor de tussentijd oo 2x 2 zakjes buut.

Ik ben er kapot van. Wat heb ik gemist? Wat heb ik niet goed gedaan? Wat had ze nodig wat ik haar niet gegeven heb?

O nee, Ciska :(:) #$^&€/^&*£^$## k*t ziekte
Roos, je mooie stoere topper, de alleskunner. Onze favoriete concollega in de ZZ ring.
Zolang en hard gevochten om haar weer gezond te krijgen.

"Houden van' is ook 'laten gaan' als het niet meer gaat. <3

We denken aan jullie. Hele dikke kus van ons allemaal :(:)