[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:40

Hera schreef:
... hij pikt al eens eikels door de draad die we rond de eikenbomen hebben gezet...

eikels....die bevatten veel looizuur en kunnen zeker een oorzaak zijn!
Waarom kiest je DA voor gips? Heb je de hoefsmid er al bij gehad?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:49

Hello hello, ik ben er weer hoor :o

Dennis: Super dat je ponys beter tot goed gaan! en gefeliciteerd met de premie

Nouvel: ook fijn goed nieuws van jouw kant! leuke fotos ook. Ik zou ook graag eens zo een les willen, lijkt me echt gaaf. Wat een verschil btw met oudere fotos zeg, echt super opgeknapt, jullie zijn er nog niet maar wat een positieve vooruitgang!

Janouk: kan me je reactie goed voorstellen, ik zou ook vol schieten.
geweldig dat die ijzers zo goed helpen, kunnen die van de winter ook eronder blijven?
Leuke fotos van het rijden voor Pink Ribbon!

IsaPaardje: hihi handig he de een sneller in tempo dan de ander? ik word ook half uit elkaar getrokken door mamaloe die snel loopt en minime die sjokt haha. Mamaloe moet nog beter leren aan de hand lopen, hoop dat het dan minder word, wellicht bij de joue ook zo?

Mag ik btw vragen wat PLOS in houd? (sorry) en Geerke: wat bedoel je met slagen in de vacht?

Kan een HB gevoelige pony in de winter prima zonder deken? of kan dit nog invloed hebben op de HB?

Betreft winter: bij ons gaat 1 weiland dicht met nat weer, zodat ze niet alles kapot of ongelijk lopen, het land waar ze verder op lopen kan kapot gelopen worden zodat ze elke dag naar buiten kunnen. Maar met vrieskou is dit natuurlijk niet te lopen dus gaan ze het afgesloten gedeelte op waar dus gras zal staan.
Nu hebben minime en mamaloe hun paddock met een gedeelte kale kleigrond eraan vast, weet niet hoe begaanbaar dat blijft, maar zo niet dan zullen ze ook die weide met gras op moeten of binnen blijven wat voor hun 1 dag te doen is, maar niet gewend zijn dus wil ze langer niet aan doen. Kan dit bevroren gras kwaad, met name voor mamaloe, tis wel vrij kort gras want de paarden lopen er nu nog op (mn ukkies niet) of is ook dan een graasmasker aan te bevelen met bevroren gras.

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:03

Weer thuis MiniLoe! Er zit bij vorst veel fructaan in het gras, daarom bevriest gras niet.
Slagen in de vacht is een typisch patroon bij paarden met cushing. Je kan het denk ik het best voorstellen als een paard waarvan de haren gaan krullen. Nu zijn er slagen, dat is dus eigenlijk een krul-to-be.
Kale kleigrond die bevriest klinkt als een goed vloertje om hooi op te knagen. Hopelijk valt de vorst dit jaar in na een droge periode. Dan is de grond mooi vlak. Zou de wei vermijden....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:23

Waar je in de winter nog wel last van kunt krijgen: cold induced laminitis, de doorbloeding wordt dan minder goed, door de kou, haarvaatjes kunnen ook verminderd functioneren na hb, dus dan op een laagje stro zetten of slofjes aan.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:26

Slofjes aan? Wat kan ik me daarbij voorstellen?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:01

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:43

PrinsjeH wat vreselijk...sterkte :(:)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:43

Dankjewel en aan iedereen hier heel veel wijsheid gewenst met de hoefproblemen... let goed op het algemene beeld van je paardje en grijp bij koorts direct in!!!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:52

PrinsjeH schreef:
Dankjewel en aan iedereen hier heel veel wijsheid gewenst met de hoefproblemen... let goed op het algemene beeld van je paardje en grijp bij koorts direct in!!!

Weet je ook de oorzaak waarom hij HB is geworden? Misschien is het te vroeg om je al vragen te stellen daarover...sorry als dat zo is :o

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 18:54

niet te vroeg, het is inmiddels bekend geworden dat hij hormonaal een afwijking had en mogelijk speelt een bacterie in de darmen een rol dat hij zo ontzettend snel zo ziek is geworden, maar daar hoor ik maandag nog definitief iets over...

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:01

PrinsjeH schreef:
niet te vroeg, het is inmiddels bekend geworden dat hij hormonaal een afwijking had en mogelijk speelt een bacterie in de darmen een rol dat hij zo ontzettend snel zo ziek is geworden, maar daar hoor ik maandag nog definitief iets over...

Oke dank je voor het delen alvast, kan misschien toch weer leerzaam zijn hoe rot dit ook klinkt..
Nogmaals veel sterkte gewenst met alles :(:)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:03

PrinsjeH: heb een brok in mn keel van je topic, heel veel sterkte komende tijd, zo te lezen hebben jullie al een zware tijd achter de rug, komende tijd zal niet makkelijker worden maar voor je paardje is dit het beste. :(:)

Mysa: bedoel je door op de koude grond staan of in de sneeuw staan?
op stal staan ze op een onderlaag zaagsel en royaal bed van stro, maar buiten kan ik niet de paddock volstrooien. ze staan in de winter a 7 uurtjes buiten

Paars: ja ik ben er weer hihi, heb het lekker gehad en mamaloe heeft zich goed gehouden.
toch eng zelf ver weg zijn met een HB gevoelige powny hoor haha. Ben altijd toch wat onrustig als ik weg ga maar nu helemaal, maar nergens voor nodig geweest. Idd hoop op droge periode voor het gaat vriezen, dan blijft het vrij gelijk. Scheeld dat mn ukkies niet bij de grote lopen die echt volledig alles omklossen en ploegen.
Wellicht een optie om binnenkort al een stukje als het droog is kort te laten grazen en dan dicht doen, bij vorst kan ik dat stukje open zetten waar ze vlak kunnen lopen zonder gras :D

staan jullie paarden binnen vd winter? of paddocks

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:01

Ach PrinsjeH, wat ontzettend verdrietig voor jullie! En wat een lief paardje was hij, zo aan de foto's te zien.

@Over de kou: sneeuw ja, maar ook extreme kou, bevroren ondergrond, schijnt het probleem op te kunnen leveren. Isa weet er ook meer van, en Nado ook, maar die heb ik hier al ff niet gezien. Slofjes: hoefschoenen, dingen met lange kousen eraan, die had Nado dacht ik, een vriendin flanste zelf zooltjes met sokjes in elkaar voor haar shet............nou denk ik wel, dat paarden die 's nachts binnen staan, er minder last van zullen hebben.

Edit: het wordt ook wel frost-induced laminitis of simpel: winter laminitis genoemd, maar in het Nl. is er natuurlijk weer nauwelijks iets over te vinden.
Laatst bijgewerkt door mysa op 07-10-11 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:05

is dit voor HB ponys een vaak voorkomend probleem?
en ga je dit alleen tegen met hoefschoenen of helpt een deken ook?
Mamaloe heeft al wel een dikke vacht van zichzelf en staat idd snachts gewoon op stal.

ben wel benieuwd naar meer info, wil er zoveel mogelijk aan doen om risico's zo klein mogelijk te maken op een terug val, pff denk je in de winter een rustige periode tegemoet te gaan... niet dus haha
Laatst bijgewerkt door MiniLoe op 07-10-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:07

Lang niet ieder paard heeft daar last van hoor, maar 't komt voor. Deken lijkt me niet te helpen, hoefschoenen waarsch. wel. Denk dat Mamaloe miss. niet gevoelig is geworden, die is toch maar 1x, en niet eens zo heel heftig bevangen geweest?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:10

jah afgelopen begin juli is mamaloe voor 1e keer bevangen geraakt na weide wisseling met veel klavers erin.
Ik weet niet of het heftig was of niet, voor mij wel want had het nog nooit gezien. Ze had niet die typische houding maar kon niet meer staan van de pijn, ging ervan zweten en hevig ademen. Voeten zeer warm en reageerde op de pijntang van veearts, heeft injectie gehad en metacam, deze heeft ze drie weken gehad.

momenteel geen warme voeten meer, geen ringen of bobbels of rooie plekjes onder dr hoef.
loopt op harde en zachte en ongelijke grond goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:17

Nou, wel heftig dus, maar niet megalangdurig, ga er maar vanuit dat 't mee zal vallen, is ook nutteloos om je van te voren al zorgen te maken. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest (en wat niet op komt dagen) zei m'n omaatje altijd.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:30

das wijze raad, maar gezien ik er nog weinig ervaring verder mee heb, aan de andere kant toch helaas teveel ervaring haha want had liever helemaal geen ervaring ermee gehad, wil ik graag zoveel mogelijk weten waarop ik moet letten haha

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:41

Flavlip: Wat vervelend van flavio

geerke: wat ontzettend naar dat het waarschijnlijk cushing is
al is het wel aan de andere kant fijn om te weten en kan je hem daarvoor “behandelen”( het is volgens mij niet te genezen toch ?)

nombrado: fijn dat je zo snel toch al best veel veranderingen ziet

dennis: super dat je pony;s zo goed gaan, en gefeliciteerd met je 2de premie
enwat grappig dat bianca koevoets bij jouw is geweest. ik heb ooit 1les lange teugelen gehad van haar ( daarna was het eenaan 1 schakeling van dingen waardoor ik geen les kon menen, ooit wil ik weer beginnen)

Isapaardje:fijn dat het bij jouw ook goed gaat met je paardjes

PrinsjeH: wat een aangrijpend verhaal, sterkte met je verlies

en ook hier de vraag wat er met PLOS bedoelt wordt ?

hier gelukkig ook goede berichten. smid vond tango zn hoeven er goed uitzien.
niks te zien aan witte lijn of wat dan ook,
waarschijnlijk komt dit omdat ik er zo vroeg bij was gelukkig

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:46

Tja, PLOS is hier wel een begrip inmiddels :D

mysa schreef:
romeorowan schreef:
Ja MissPK, dat heet PLOS. Ik weet zo niet meer precies waar de letters voorstaan, maar het komt er op neer dat je je voor de rest van je paards leven zorgen maakt.
Weet je, eigelijk is het helemaal niet zo'n leuke hobby ;( , maar ik zou niet zonder willen.

PLOS= Paranoid Laminitic Owner Syndrome

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:57

PrinsjeH schreef:

jeetje wat een naar bericht hier weer. heel veel sterkte :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:39

Sterkte. Wat een nare manier om zo afscheid van je paardje te moeten nemen. Is snel gegaan.

Kreeg vandaag een weeglint bij mijn pavo vital. Met het d&h lint weegt Amber 374 kg en met de pavo 398. En de shetten zitten beide rond 240 kg met de d&h en met de pavo 200. Best maf eigenlijk. Dan zou Amber ook lichter moeten zijn lijkt mij, ze is nu dunner dan toen ik met het d&h lint heb gemeten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:57

PrinsjeH: ik heb huilend je prachtige gedicht gelezen in het andere topic.
Als je lieveling zoveel pijn heeft dan is er maar 1 goede beslissing en die hebben jullie genomen. Maar ik weet uit ervaring dat die wetenschap het gemis niet minder maakt.
Heel veel sterkte!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:05

mysa schreef:
Lang niet ieder paard heeft daar last van hoor, maar 't komt voor. Deken lijkt me niet te helpen, hoefschoenen waarsch. wel. Denk dat Mamaloe miss. niet gevoelig is geworden, die is toch maar 1x, en niet eens zo heel heftig bevangen geweest?

De deken kan weer wel helpen daar waar de HB-ers schraal gevoerd moeten worden. Bij kou/regen/wind moeten de kooltjes op de kachel hen warm houden. Ik merk dat die van mij snel terugvalt als het koud is. Dik is 'niet, juist mooi op gewicht, dus dat wil ik graag zo houden. Tijdig een deken op helpt dan. Overigens staat hij nu nog bloot. Het regent niet constant, het is wel kouder dan vorige week (een stuk), maar hij kan dit weer goed handelen. Het is ook hier weer een kwestie van voorkómen dat ze het te koud krijgen en stijf gaan worden (en stijf gaan bewegen). Mysa heeft wel gelijk dat je je niet al teveel zorgen moet maken, maar ja...ze zijn nu eenmaal HB geweest en dan blijft het toch oppassen geblazen.
Heb hier (?) ook al eens een foto voorbij zien komen van een paard met beenwarmers! Om de doorbloeding naar de voetjes optimaal te houden. Voor de meer acutere gevallen is dat best slim!

PrinsjeH :(:) . Wat een weken heb je achter de rug....veel sterkte.
COJK: je kan de linten (naar mijn idee) gewoon het best gebruiken om te kijken of ze dunner worden of dikker. Verder niet. Ze kloppen vaker niet dan wel, maar om veranderingen te registreren kan je altijd wel gebruiken.
MiniLoe: ja, als je vast een stukkie glad kan maken voor als het gaat vriezen: dóen! Als je de ruimte hebt is dat heel een slim plan!!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:19

Beste allemaal,
Ik heb nu even geen tijd om alles door te lezen, maar ik vroeg mij af wat jullie meningen zouden zijn over mijn paard.

sinds vorige week vrijdag staat ze op een nieuwe stal. Daarvoor stond ze 24/7 op een vrij schraal land en met 2x per dag hooi wat aardig vet was. Hier geen problemen.
Nu sta ik op een natuurlijke stal en daar staan ze dan overdag op het land en in de avond op het loop gedeelte met hooi. Nu is het wel zo dat het gras langer is dan op vorige stal. op vorige stal werd er bemest met kunst mest en op huidige stal met eigen paarden mest.

Op dit moment staan ze niet meer op het land maar alleen op het loop gedeelte met hooi.

Nu merkte ik van de week al da ze stijver was, maar ik weet het aan het rennen wat ze had gedaan met het koppelen. Het is een 4 jarige merrie die nog weinig gedaan heeft.
Overige dagen merkte ik niets speciaals meer.

Nu kwam ik vandaag en merkte ik eerst niets. Ik wilde even met dr aan het 'werk' in de roundpen en kreeg dr niet in draf. en als ze ging was ze overduidelijk kreupel. Andere zijde ook.
Daarna toch even rechtdoor laten draven stukje en ze loopt heeeel kort en stijf. maar er zijn met stappen wel momenten dat ze gewoon goed loopt. Ook merk ik dat ze zeker minder bewegerig is dan dat ze altijd was.

Ik heb inmiddels mijn hoefsmid sms gezonden en verwacht ik zo wel reactie van. Ik ga zo weer heen met vriendin en laat ik haar even kijken. Als ik dr echt geen goed gevoel over heb en nog niets van de hoefsmid heb vernomen, dan bel ik direct de DA. Haar benen zijn niet warm en met hoeven krabben vertoond ze ook geen gevoeligheid.

Denken jullie aan hoef bevangenheid?