[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:02

Ze lijkt naar mijn idee juist meer op de voorvoet te landen dan normaal, terwijl een bevangen paard het liefste toch met de achterkant van de voet "neerploft"? Ook vind ik haar bol in de knieen. Misschien is er inderdaad iets aan haar knieen, maar hoefzweer lijkt me niet.

Ze lijkt nu wel echt pijn te hebben :(:) Heb je gekeken naar de andere tekenen? Warme hoeven, gevoelig op kloppen? Hoe is ze als je haar been buigt? Geeft ze pijn aan in de schouder of de knie?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:51

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 20:15

trisca schreef:
Ze lijkt naar mijn idee juist meer op de voorvoet te landen dan normaal, terwijl een bevangen paard het liefste toch met de achterkant van de voet "neerploft"? Ook vind ik haar bol in de knieen. Misschien is er inderdaad iets aan haar knieen, maar hoefzweer lijkt me niet.

Ze lijkt nu wel echt pijn te hebben :(:) Heb je gekeken naar de andere tekenen? Warme hoeven, gevoelig op kloppen? Hoe is ze als je haar been buigt? Geeft ze pijn aan in de schouder of de knie?

Hoef bekloppen aan de buitenkant geeft geen reactie, net voor de straal een beetje. Hoeven zijn niet warm. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, buitenom de rechter kogel, verder niet naar de gewrichten heb gekeken, morgen heb ik zelf geen tijd, dus m'n zusje kijkt er even naar :) Knieën zijn idd niet erg fraai om te zien, ze heeft hier al een aantal jaar vergroeiingen in. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat daar nu niet het probleem ligt. Benen buigen is btw geen moeite, hoewel ze liever niet te lang op rechts staat als ik links op til.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:59

Letizia schreef:
trisca schreef:

Hoef bekloppen aan de buitenkant geeft geen reactie, net voor de straal een beetje. Hoeven zijn niet warm. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, buitenom de rechter kogel, verder niet naar de gewrichten heb gekeken, morgen heb ik zelf geen tijd, dus m'n zusje kijkt er even naar :) Knieën zijn idd niet erg fraai om te zien, ze heeft hier al een aantal jaar vergroeiingen in. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat daar nu niet het probleem ligt. Benen buigen is btw geen moeite, hoewel ze liever niet te lang op rechts staat als ik links op til.

reed je haar nog voordat ze kreupel werd?

Letizia

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:40

Ja, rustige buitenritjes, de laatste keer struikelde (niet onderuit, ze kon zichzelf opvangen) en liep ze de volgende dag iets gevoelig rechts voor, wat bij trok en terug kwam, steeds gewandeld, in stap niks tot nauwelijks wat te zien, in draf aan de hand niet helemaal lekker tot die ene dag dat ze niet meer kon lopen :\

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:10

@letizia
Vraag donderdag in de kliniek ook goed te laten kijken naar een ontstoken hoefbeen. Bij Image is dat maanden door verschillende artsen/klinieken over het hoofd gezien, terwijl Hoefsmid Van Nassau het meteen op de eerste foto's zag. Komt niet vaak voor, maar geeft dergelijke klachten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:04

@letizia; ze lijkt haar kogel (met name re)ook niet echt te willen laten zakken bij het neerkomen? Ze loopt niet alleen bol in de knieën, maar naar mijn idee ook in de kogels (re > li).
Lijkt me goed dat je haar op de foto laat zetten, typisch hoefbevangen loopje vind ik het ook niet....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:11

Thansk voor de tip Janouk :)

M'n zusje net aan de lijn gehad, die heeft alle gewrichten van de voorbenen gebogen en gevoeld, gaf nergens reactie op...

@Paars, re kogel zat idd die artritis aanval in.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:12

Ben bijna geneigd om ze morgen een poosje op de wei te gooien :\

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 12:47

paars schreef:
EstherHegt schreef:
Mooi boekje over fructanen en weidemanagement, grassoorten en de invloeden van het weer, bemesting etc op suikers.
Het boekje is gefinancieerd door Australische overheid en geschreven door Kathryn Watts ( van safer grass) en Chris Pollit. ( bekende onderzoeker naar hoefbevangenheid)
Equine Laminitis - Managing pasture to reduce the risk
Als je de link openklikt zie je eerst dat het 25 dollar kost, scroll je iets naar beneden dan heb je de gratis PDF.
Een fructaankalender is echt niet genoeg!!!!! Er zijn erg veel invloeden.
Aanrader dit boekje.

Ik heb in dat topic als volgt gereageerd:

De informatie in het boekje van Watts/Pollit is in bepaalde opzichten wel interessant maar is natuurlijk geheel toegesneden op Australische omstandigheden wat zowel klimatologisch, bodemtechnisch én qua grassoorten een heel ander beeld oplevert dan bv hier in Nederland. De adviezen die gegeven worden zijn dus grotendeels niet aan de Nederlandse paardenhouders besteed en hebben, ook wetenschappelijk gezien, voor ons nauwelijks of geen waarde.

De aanbeveling gras wel te bemesten, hooi en land te laten onderzoeken is natuurlijk uitstekend maar bepaald geen éye-opener'.. voor hen voor wie dit van toepassing is ( eigenaren met paarden en eigen grond) kunnen zich beter wenden naar onderzoekers uit de meer gematigde streken (West-Europa) en hun informatie halen bij bv de Laminitis Clinic in Engeland. Qua bodemonderzoek ( ook toegepast op paardenland) kun je overigens ook in Nederland heel goed krijgen ( BG Wageningen bv).

Blijft natuurlijk het heikele punt van het laten verrichten van onderzoek: voor de meeste paardeneigenaren is dit nauwelijks te doen. De particulier met één of twee paarden zal bij de aanschaf van hooi via de fouragehandel niet effectief hooi op NSC's kunnen laten onderzoeken - alleen degenen die in één keer tig tonnen hooi inkopen zullen wellicht de kosten willen maken om steekproeven te laten nemen. Iemand die eens in de twee maanden misschien 40-50 baaltjes laat aanrukken , zonder ook maar iets van de oorspronkelijke herkomst van het hooi te weten, zal niet iedere keer een paar honderd euro aan dergelijk onderzoek gaan uitgeven.
Theoritiseren is leuk maar de praktijk geeft een ander beeld...

Het criterium is én blijft het oog van de meester... mensen die voldoende paardenervaring hebben zijn in staat om met het oog de toestand van hun paard(en) te beoordelen. Er is voldoende algemene kennis die ook makkelijk beschikbaar is voor paardenhouders om te gezondheidstoestand van je paard(en) in de gaten te houden. Denk maar aan de Condition Scores aan de hand waarvan je makkelijk in de gaten kan houden of je paard in het risicogebied terecht komt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:11

Toch vond ik het zeker de moeite waard en niet zo enorm toegespitst op Australie/Nieuw Zeeland als JP schrijft hoor. Er staat wat achtergrond info in over laminitis, de invloeden van het weerype op het gras, gevolgen van stress, aanpak van de acute fase etc etc..
Dit geeft een behoorlijk compleet overzicht, er is gebruik gemaakt van veel internationale bronnen. Chris Pollis is een autoriteit op gebied van hoefbevangenheid. Om een oog van de meester te ontwikkelen moet je informatie verzamelen, kennis komt helaas namelijk niet vanzelf in je hoofd. Je moet het opdoen in alle hoeken en gaten waar je het maar kan vinden. Goeie bronnen vinden. En dit is er zeker 1 van.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:29

Hebben jullie trouwens ervaring met verzachtende en pijnstillende zalf voor de hoeven? De therapeut heeft een gel voor Grietje gemaakt dat ik op de hoef en kroonrand moet smeren. Er zit aloe vera in en pepermunt en lavendelolie. Ben benieuwt of het werkt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:35

capopjekop schreef:
Hebben jullie trouwens ervaring met verzachtende en pijnstillende zalf voor de hoeven? De therapeut heeft een gel voor Grietje gemaakt dat ik op de hoef en kroonrand moet smeren. Er zit aloe vera in en pepermunt en lavendelolie. Ben benieuwt of het werkt :)

doet mij aan een migraine stift denken...dat geeft inderdaad verlichting!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:44

paars schreef:
Toch vond ik het zeker de moeite waard en niet zo enorm toegespitst op Australie/Nieuw Zeeland als JP schrijft hoor. Er staat wat achtergrond info in over laminitis, de invloeden van het weerype op het gras, gevolgen van stress, aanpak van de acute fase etc etc..
Dit geeft een behoorlijk compleet overzicht, er is gebruik gemaakt van veel internationale bronnen. Chris Pollis is een autoriteit op gebied van hoefbevangenheid. Om een oog van de meester te ontwikkelen moet je informatie verzamelen, kennis komt helaas namelijk niet vanzelf in je hoofd. Je moet het opdoen in alle hoeken en gaten waar je het maar kan vinden. Goeie bronnen vinden. En dit is er zeker 1 van.

Ik zal er niet voor in het strijdperk treden met je Paars, maar als je de reacties uit diverse landen leest op de fora, dan komt toch bijna iedereen tot de conclusie dat het wel in z'n geheel op Australische toestanden gericht is. Natuurlijk staan er nuttige - algemene - zaken in het boekje, maar die zijn voor de meeste van ons toch niet nieuw. Pollit is zeker een autoriteit, maar dichter bij huis is Dr Robert Eustace van de Laminitis Clinic dat nét zo.

Ik blijf bij het standpunt dat bepaalde informatie hier gewoon niet op gaat; het doet me sterk denken aan de natuurlijk bekappers groep die nog maar steeds denken dat onze nederlandse paarden net zo te vergelijken zijn met de amerikaanse wilde mustangs.. maar goed, dat is off-topic.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:14

Dat is appelen en peren vergelijken. En dat het "ons" geen nieuws brengt....er melden zich hier wekelijks nieuwe mensen in dit topic die horen ook bij ons en weten lang niet allemaal wat HB precies inhoud. Wij hebben de kennis ook links en rechts bij elkaar gesprokkeld. Dit is gewoon ook een goede en bovendien erg overzichtelijke bron.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:23

Jannepauli schreef:
Ik blijf bij het standpunt dat bepaalde informatie hier gewoon niet op gaat; het doet me sterk denken aan de natuurlijk bekappers groep die nog maar steeds denken dat onze nederlandse paarden net zo te vergelijken zijn met de amerikaanse wilde mustangs.. maar goed, dat is off-topic.

In Europa heb je natuurlijk andere grassen, Amerikaanse wilde mustangs heb je niet in Australie ;-)
Het boekje gaat om het 'metabolisme' van gras, dat is in ieder werelddeel hetzelfde . Snap niet zo goed wat het met natuurlijk bekappen heeft te maken, het gaat om preventie van HB en eindelijk eens een boekje waar alles in een keer in staat over hoe gras groeit en niet op een werelddeel is gespitst, gras, bemesting, zon, regen en klimaat etc heeft overal invloed. Het zou wel mooi zijn als er wereldwijd een zelfde test zou gedaan kunnen worden over suikers en zetmeel en het een standaardtest is.
Ben wel met je eens dat Nederlandse paarden ( liever gezegd wereldwijd gehouden paarden) niet zijn te vergelijken met wilde paarden, boekje is het met ons eens.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 22:38

Jannepauli schreef:
Iemand die eens in de twee maanden misschien 40-50 baaltjes laat aanrukken , zonder ook maar iets van de oorspronkelijke herkomst van het hooi te weten, zal niet iedere keer een paar honderd euro aan dergelijk onderzoek gaan uitgeven.
Theoritiseren is leuk maar de praktijk geeft een ander beeld...

Voedingswaarde en de Nederlandse test bii BLGG is geen paar honderd euro!
Dat kost rond de 60 euro. Wil je ook mineralen etc weten is het iets duurder, maar niet erg veel duurder.
Voor zo'n 60 euro weet je al veel, maar natuurlijk is het een punt als mensen niet weten wat ze voeren. Ik denk dat een test zelfs goedkoper is als allerlei supplementen of balancers toe te voegen die misschien erg onnodig zijn. Voor mij kan de test uit in ieder geval. Ik koop zo'n 150 balen ( doe ik een jaar mee) en geen dure supplementen die per supplement soms al duurder zijn als een goede hooi test.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:16

Dat het metabolisme in gras in grote lijn hetzelfde zou kunnen zijn wil ik nog wel aannemen maar dat betekent nog niet dat bv de fructaanopbrengst in de éne soort identiek is aan de andere. Zo heb ik op een van onze weilanden nu speciaal paardengras laten inzaaien met een veel lager NSC-gehalte dan de vergelijkbare weilandgrassen. In het boekje worden grassoorten genoemd die hier helemaal niet voorkomen dus daar gaat de relevantie al de mist in vwb de NL-situatie en die hier gebruikelijke grassoorten.

Ik zei het al eerder: de theorie is in veel gevallen erg leuk en de semi-wetenschappelijk tintje wat we er zo graag aan hangen is ook vermakelijk tijdsverdrijf. Maar laten we wel wezen: de praktijk wijst hoe dan ook anders uit. Ik gok dat het percentage eigenaren dat het hooi bij aankomst van ieder nieuw baaltje een test laat uitvoeren, praktisch nihil is. Voor hooi dat afkomstig is van een fouragehandel geeft een steekproef nauwelijks zekerheid: dat kan pas als je de herkomst van het hooi kunt achterhalen én daarbij zeker weet dat je hooi ook uit één partij afkomstig is. Dat lukt misschien nog wel als je een grote pensionstal hebt waar per seizoen tonnen hooi ingekocht worden, maar de particulier die kleine partijtjes inkoopt omdat ze sowieso geen grote opslagruimtes hebben heeft het totaal geen zin.
Als ik het aan mijn eigen situatie relateer: ik koop circa 40 balen per keer - in de winter, als de paarden meer hooi verbruiken, doe ik daar zo'n anderhalve maand mee voor twee paarden. De balen zijn vaak behoorlijk verschillend van samenstelling waaruit ik zou kunnen concluderen dat het niet van één bepaald land afkomstig is. Ik ben niet armlastig maar de zin van dan per anderhalf-twee maanden extra 60 euro ( ex btw) uit te gaan geven voor iets wat toch geen zekerheid biedt.. nee.

De vergelijking met de natuurlijk-bekappers en dit Australische onderzoek is simpel: de hype omtrent het natuurlijk bekappen ontstond toen de Amerikaan Jaime Jackson zijn 'nieuwe waarheden' ging preken op basis van zijn onderzoek/observatie van in Amerika levende wilde paarden. In Nederland werd dit prompt onder het uitroepen van 'Eureka!!' overgenomen maar zoals inmiddels ook een aantal NB-ers inmiddels wel begrepen hebben is het wilde Amerikaanse paard in geen enkel opzicht te vergelijken met de in Nederland gefokte en gehouden paarden. Desondanks hebben talloze mensen deze passie gepreekt, helaas tot schade en schande van de NL-paarden. De overeenkomst die ik nu zie is dat onderzoeken zoals die van Watts/Pollit, die in bepaalde mate niet op de situatie in ons land van toepassing zijn, nu tot eenzelfde religie gebombardeerd wordt. Waarmee ik niet wil zeggen dat de onderzoekers geen waardevolle informatie verschaffen - integendeel. Het draagt zeker bij aan de bewustwording en de kennisvorming.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:01

Jannepauli schreef:
Dat het metabolisme in gras in grote lijn hetzelfde zou kunnen zijn wil ik nog wel aannemen maar dat betekent nog niet dat bv de fructaanopbrengst in de éne soort identiek is aan de andere. Zo heb ik op een van onze weilanden nu speciaal paardengras laten inzaaien met een veel lager NSC-gehalte dan de vergelijkbare weilandgrassen. In het boekje worden grassoorten genoemd die hier helemaal niet voorkomen dus daar gaat de relevantie al de mist in vwb de NL-situatie en die hier gebruikelijke grassoorten.

Ja helemaal gelijk, maar het boekje legt de omstandigheden goed uit, in Nederland zou dat ook beter moeten, maar wat is nu paardengras in Nederland? Het boekje van Renate .U Vanselow is wel een mooie voor onze situatie Pferdeweidelandschaft .

Citaat:
Ik zei het al eerder: de theorie is in veel gevallen erg leuk en de semi-wetenschappelijk tintje wat we er zo graag aan hangen is ook vermakelijk tijdsverdrijf. Maar laten we wel wezen: de praktijk wijst hoe dan ook anders uit.

Hier doe je Watts en Pollitt te kort.

Citaat:
Dat lukt misschien nog wel als je een grote pensionstal hebt waar per seizoen tonnen hooi ingekocht worden, maar de particulier die kleine partijtjes inkoopt omdat ze sowieso geen grote opslagruimtes hebben heeft het totaal geen zin.

Dus deze paardenhouders zullen preventief moeten werken, of preventief allerlei supplementen moeten kopen? Ik denk dat paardenhouders een vuist moeten maken naar fourage een paard is geen koe. Help ons want wij willen goed hooi. Ik denk ook dat sectorraad paard met hun 'wetenschap ' zich hier hard voor horen te maken.

Citaat:
Als ik het aan mijn eigen situatie relateer: ik koop circa 40 balen per keer - in de winter, als de paarden meer hooi verbruiken, doe ik daar zo'n anderhalve maand mee voor twee paarden. De balen zijn vaak behoorlijk verschillend van samenstelling waaruit ik zou kunnen concluderen dat het niet van één bepaald land afkomstig is.

Hoeveel voer je je paarden per lichaamsgewicht? Hoe zwaar zijn jouw balen? Vallen jouw paarden af in de winter?

Citaat:
Ik ben niet armlastig maar de zin van dan per anderhalf-twee maanden extra 60 euro ( ex btw) uit te gaan geven voor iets wat toch geen zekerheid biedt.. nee.

Ik begrijp wel het probleem.

Citaat:
De vergelijking met de natuurlijk-bekappers en dit Australische onderzoek is simpel: de hype omtrent het natuurlijk bekappen ontstond toen de Amerikaan Jaime Jackson zijn 'nieuwe waarheden' ging preken op basis van zijn onderzoek/observatie van in Amerika levende wilde paarden. In Nederland werd dit prompt onder het uitroepen van 'Eureka!!' overgenomen maar zoals inmiddels ook een aantal NB-ers inmiddels wel begrepen hebben is het wilde Amerikaanse paard in geen enkel opzicht te vergelijken met de in Nederland gefokte en gehouden paarden. Desondanks hebben talloze mensen deze passie gepreekt, helaas tot schade en schande van de NL-paarden. De overeenkomst die ik nu zie is dat onderzoeken zoals die van Watts/Pollit, die in bepaalde mate niet op de situatie in ons land van toepassing zijn, nu tot eenzelfde religie gebombardeerd wordt. Waarmee ik niet wil zeggen dat de onderzoekers geen waardevolle informatie verschaffen - integendeel. Het draagt zeker bij aan de bewustwording en de kennisvorming.

Nee dat is wat mensen van Jackson hebben gemaakt, het klopt gewoon niet wat er van is gemaakt. Pollit en Watts doen onderzoek wat wetenschappelijk wordt gepubliceerd, gaat om planten en HB en niet over bekappen.
Ik snap wel je irritatie over 'oogkleppen' een paard is een paard en geen methode.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:32

EstherHegt schreef:
Citaat:
Ik zei het al eerder: de theorie is in veel gevallen erg leuk en de semi-wetenschappelijk tintje wat we er zo graag aan hangen is ook vermakelijk tijdsverdrijf. Maar laten we wel wezen: de praktijk wijst hoe dan ook anders uit.

Hier doe je Watts en Pollitt te kort.

Oh nee, dat lees je verkeerd! Ik nam met die opmerking onszelf op de hak! Een tikje zelfspot dus.. :+

Citaat:
Dus deze paardenhouders zullen preventief moeten werken, of preventief allerlei supplementen moeten kopen? Ik denk dat paardenhouders een vuist moeten maken naar fourage een paard is geen koe. Help ons want wij willen goed hooi. Ik denk ook dat sectorraad paard met hun 'wetenschap ' zich hier hard voor horen te maken.

Da's een mooie gedachte maar ik vrees dat de sectorraad daar nog een stevige kluif aan zal hebben. Paarden zijn voor het productieproces van ondergeschikt belang in ons land - je zou wellicht beter kunnen beginnen bij de fouragehandel door te vragen naar 'natuurhooi' uit Duitsland of Frankrijk.. ik ben al blij dat de fourageur waar ik mijn hooi haal me kan verzekeren dat het hooi wat hij levert van natuurlijk bemest land komt ( dus geen overdosis kunstmest) en vrij is van giftige planten zoals JKK.. De graszaadhandel heeft echter de roep om 'beter gras' al gehoord want er zijn tenslotte al speciale paardengras-mengels op de markt.
Citaat:
Hoeveel voer je je paarden per lichaamsgewicht? Hoe zwaar zijn jouw balen? Vallen jouw paarden af in de winter?

Het gewicht van de balen varieert tussen de 20-25 kilo.. de paarden worden gevoerd op basis van hun lichaamsgewicht en gerelateerd aan de inspanning die ze moeten leveren. Ik heb op stal zo'n mooi wegertje hangen die je in de sportvisserijwinkel kunt kopen: daar wordt een gevangen vis mee gewogen. Ik hang daar een hooinet aan wat ik vervolgens opvul tot het gewenste gewicht bereikt is - per paard circa 10% van hun lichaamsgewicht.
Toch is het geen vaste regel: als de paarden de hele dag op de wei gelopen hebben, krijgen ze voor de nacht in de paddock minder en in de winter als ze niet lang op de wei lopen, wat meer. Zo balanceer je, met het oog gericht op hun uiterlijke conditie. En voor de zekerheid neem ik ook eens per maand op de cruciale punten ( nek, buik) met een meetlint de maat, als extra controle.

Citaat:
Nee dat is wat mensen van Jackson hebben gemaakt, het klopt gewoon niet wat er van is gemaakt. Pollit en Watts doen onderzoek wat wetenschappelijk wordt gepubliceerd, gaat om planten en HB en niet over bekappen.
Ik snap wel je irritatie over 'oogkleppen' een paard is een paard en geen methode
.
Dat het niet over bekappen gaat is mij volstrekt duidelijk. Maar kennelijk heeft de mensheid 'goeroe's' nodig -- aan de Jackson-theorie is immers ook een wetenschappelijk tintje gegeven, wellicht niet door de man zelf maar wel door (een aantal van) de aanhangers. De vergelijking die ik echter wil trekken is die van verschillende omstandigheden (Amerika of Australië) toepassen op een Nederlandse situatie - daar steek ik even een vingertje op. ;)
Als je de artikelen leest van bv. The Horse.com dan is het opvallend hoe groot de verschillen zijn wat betreft voeding en hoe groot de invloed van klimatologische omstandigheden zijn. Als je in Australië over ' droogte' spreekt, dan is dat heel wat anders dan die paar hete dagen in Nederland, om maar wat te noemen..

Samenvattend: natuurlijk moeten we blij zijn met de inspanningen van wetenschappers om het fenomeen hoefbevangenheid te onderzoeken en te verklaren. Alles wat je daarvan kunt meenemen om je paard gezond te houden of weer gezond te krijgen is meegenomen. Zelf heb ik die informatie al toegepast door mijn winterweide om te ploegen en te laten inzaaien met paardengras met laag NSC. De zomerweide gaat eind Augustus op de schop.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:02

Ben ik weer, vandaag zelf naar stal geweest, alle gewrichten van haar voor benen na gekeken, geen pijn reactie op knie, kogel of schouder (en ik doe niet zachtjes :Y) ), de enigste reactie die ze geeft is een lichte pijn reactie bij het bekloppen van de onderzijde van de hoef.
Ik heb nog even een filmpje gemaakt van rechtuit lopen:
http://s125.photobucket.com/albums/p71/ ... Dar001.mp4
Ik ben toch wel nerveus voor morgen, ze is gewoon niet goed, dat besef ik terdege, ik houd steeds in m'n gedachte dat we met een lege trailer naar huis zullen gaan :\ Het idee om haar te missen doet pijn... Maar als het zo beter is...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:04

Zonder ijzers lijkt in ieder geval geen verbetering, hoewel ze nu wel iets beter lijkt te staan dan een goede week geleden...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:17

@letizia: vind het nog steeds geen typisch hoefbevangen loopje; lijkt hoger dan de hoef, maar wie ben ik... het is goed dat je haar op de foto zet. Dan heb je duidelijkheid. Voor jezelf, voor haar. Je hoeft helemaal niets acuuts te beslissen daar. Ze loopt niet goed, dat is duidelijk, maar probeer niet teveel te piekeren. Gewoon steeds 1 stapje tegelijk nemen.

Nog even over het artikel: bepaalde basisprincipes die ze er beschrijven vond ik erg waardevol. Over fructaan en stress door droogte of overbegrazing. Leuke info over paardenbloemen, weegbree en andere kruidjes. Vond trouwens een nederlandse vertaling van een artikel van dezelfde auteur (Kathryn Watts), dat is wat makkelijker leesbaard voor sommigen denk ik?
http://www.mensport.nl/pdf%20bestanden/Fructaan_Kathryn_Watts.pdf

@JP: :wow: mag hopen dat je je paard geen 10% van zijn lichaamsgewicht aan hooi geeft..... :+

Ik voer mijn paard nu graszaadhooi van Engels Raai en meng dat met mooi weidehooi. Hiermee kan ik mooi sturen en de voedingswaarde groter/kleiner maken al naar gelang de arbeid die hij verricht. Op die manier hoef ik geen concessies te doen aan het volume. Het is altijd een soort van micromanagen. Niet iedereen heeft voldoende opslag om zoveel hooi in te kopen van 1 partij dat het loont om er een test mee te doen. De kosten vallen mee, heb alleen eindeloos lang moeten wachten op de uitslag....Ik wilde graag van te vóren weten wat de precieze samenstelling was, maar daarvoor duurde het veel te lang. Heb er zowat 6 weken op moeten wachten. Het is natuurlijk super dat je een wei kan maken met laag NSC gras, super!! Maar dat kan bij mij helaas ook niet. Sta in pension, dus moet het doen met wat de boer zaait/mest. Wel heeft het feit dat nijn paard hoefbevangen werd bij ons op stal geholpen met de bewustwording over gras, hooi, voedingswaarde en volume. Maar zolang de paarden om "mij" heen niet hoefbevangen worden ziet men het toch niet echt als een algemeen risico. Ze staan immers in dezelfde wei als die van mij. Zijn soms minstens zo dik. Dat maakt de discussie extra lastig vind ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:23

Citaat:
@JP: mag hopen dat je je paard geen 10% van zijn lichaamsgewicht aan hooi geeft.....

_O- als ik mezelf al had willen wijsmaken dat ik een rekenwonder ben, dan ben ik nu wel door de mand gevallen!!
Het had moeten zijn 0,1% van het lichaamsgewicht :o

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:31

Paars, ik vind dat je gelijk hebt hoor, ik twijfel ook echt aan HB, heb ze zelfs vandaag ong 10 minuten op de wei gehad (ze stond nog aardig snel achterin := ) Wat er morgen dan ook besloten word, ze heeft in ieder geval, nog even kunnen grazen :)