Ze lijkt nu wel echt pijn te hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
trisca schreef:maar bij mij lopen ze met een hoefzweer echt anders
trisca schreef:Ze lijkt naar mijn idee juist meer op de voorvoet te landen dan normaal, terwijl een bevangen paard het liefste toch met de achterkant van de voet "neerploft"? Ook vind ik haar bol in de knieen. Misschien is er inderdaad iets aan haar knieen, maar hoefzweer lijkt me niet.
Ze lijkt nu wel echt pijn te hebbenHeb je gekeken naar de andere tekenen? Warme hoeven, gevoelig op kloppen? Hoe is ze als je haar been buigt? Geeft ze pijn aan in de schouder of de knie?
Letizia schreef:trisca schreef:Ze lijkt naar mijn idee juist meer op de voorvoet te landen dan normaal, terwijl een bevangen paard het liefste toch met de achterkant van de voet "neerploft"? Ook vind ik haar bol in de knieen. Misschien is er inderdaad iets aan haar knieen, maar hoefzweer lijkt me niet.
Ze lijkt nu wel echt pijn te hebbenHeb je gekeken naar de andere tekenen? Warme hoeven, gevoelig op kloppen? Hoe is ze als je haar been buigt? Geeft ze pijn aan in de schouder of de knie?
Hoef bekloppen aan de buitenkant geeft geen reactie, net voor de straal een beetje. Hoeven zijn niet warm. Ik moet eerlijk zeggen dat ik, buitenom de rechter kogel, verder niet naar de gewrichten heb gekeken, morgen heb ik zelf geen tijd, dus m'n zusje kijkt er even naarKnieën zijn idd niet erg fraai om te zien, ze heeft hier al een aantal jaar vergroeiingen in. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat daar nu niet het probleem ligt. Benen buigen is btw geen moeite, hoewel ze liever niet te lang op rechts staat als ik links op til.
paars schreef:EstherHegt schreef:Mooi boekje over fructanen en weidemanagement, grassoorten en de invloeden van het weer, bemesting etc op suikers.
Het boekje is gefinancieerd door Australische overheid en geschreven door Kathryn Watts ( van safer grass) en Chris Pollit. ( bekende onderzoeker naar hoefbevangenheid)
Equine Laminitis - Managing pasture to reduce the risk
Als je de link openklikt zie je eerst dat het 25 dollar kost, scroll je iets naar beneden dan heb je de gratis PDF.
Een fructaankalender is echt niet genoeg!!!!! Er zijn erg veel invloeden.
Aanrader dit boekje.
capopjekop schreef:Hebben jullie trouwens ervaring met verzachtende en pijnstillende zalf voor de hoeven? De therapeut heeft een gel voor Grietje gemaakt dat ik op de hoef en kroonrand moet smeren. Er zit aloe vera in en pepermunt en lavendelolie. Ben benieuwt of het werkt
paars schreef:Toch vond ik het zeker de moeite waard en niet zo enorm toegespitst op Australie/Nieuw Zeeland als JP schrijft hoor. Er staat wat achtergrond info in over laminitis, de invloeden van het weerype op het gras, gevolgen van stress, aanpak van de acute fase etc etc..
Dit geeft een behoorlijk compleet overzicht, er is gebruik gemaakt van veel internationale bronnen. Chris Pollis is een autoriteit op gebied van hoefbevangenheid. Om een oog van de meester te ontwikkelen moet je informatie verzamelen, kennis komt helaas namelijk niet vanzelf in je hoofd. Je moet het opdoen in alle hoeken en gaten waar je het maar kan vinden. Goeie bronnen vinden. En dit is er zeker 1 van.
Jannepauli schreef:Ik blijf bij het standpunt dat bepaalde informatie hier gewoon niet op gaat; het doet me sterk denken aan de natuurlijk bekappers groep die nog maar steeds denken dat onze nederlandse paarden net zo te vergelijken zijn met de amerikaanse wilde mustangs.. maar goed, dat is off-topic.
Jannepauli schreef:Iemand die eens in de twee maanden misschien 40-50 baaltjes laat aanrukken , zonder ook maar iets van de oorspronkelijke herkomst van het hooi te weten, zal niet iedere keer een paar honderd euro aan dergelijk onderzoek gaan uitgeven.
Theoritiseren is leuk maar de praktijk geeft een ander beeld...
Jannepauli schreef:Dat het metabolisme in gras in grote lijn hetzelfde zou kunnen zijn wil ik nog wel aannemen maar dat betekent nog niet dat bv de fructaanopbrengst in de éne soort identiek is aan de andere. Zo heb ik op een van onze weilanden nu speciaal paardengras laten inzaaien met een veel lager NSC-gehalte dan de vergelijkbare weilandgrassen. In het boekje worden grassoorten genoemd die hier helemaal niet voorkomen dus daar gaat de relevantie al de mist in vwb de NL-situatie en die hier gebruikelijke grassoorten.
Citaat:Ik zei het al eerder: de theorie is in veel gevallen erg leuk en de semi-wetenschappelijk tintje wat we er zo graag aan hangen is ook vermakelijk tijdsverdrijf. Maar laten we wel wezen: de praktijk wijst hoe dan ook anders uit.
Citaat:Dat lukt misschien nog wel als je een grote pensionstal hebt waar per seizoen tonnen hooi ingekocht worden, maar de particulier die kleine partijtjes inkoopt omdat ze sowieso geen grote opslagruimtes hebben heeft het totaal geen zin.
Citaat:Als ik het aan mijn eigen situatie relateer: ik koop circa 40 balen per keer - in de winter, als de paarden meer hooi verbruiken, doe ik daar zo'n anderhalve maand mee voor twee paarden. De balen zijn vaak behoorlijk verschillend van samenstelling waaruit ik zou kunnen concluderen dat het niet van één bepaald land afkomstig is.
Citaat:Ik ben niet armlastig maar de zin van dan per anderhalf-twee maanden extra 60 euro ( ex btw) uit te gaan geven voor iets wat toch geen zekerheid biedt.. nee.
Citaat:De vergelijking met de natuurlijk-bekappers en dit Australische onderzoek is simpel: de hype omtrent het natuurlijk bekappen ontstond toen de Amerikaan Jaime Jackson zijn 'nieuwe waarheden' ging preken op basis van zijn onderzoek/observatie van in Amerika levende wilde paarden. In Nederland werd dit prompt onder het uitroepen van 'Eureka!!' overgenomen maar zoals inmiddels ook een aantal NB-ers inmiddels wel begrepen hebben is het wilde Amerikaanse paard in geen enkel opzicht te vergelijken met de in Nederland gefokte en gehouden paarden. Desondanks hebben talloze mensen deze passie gepreekt, helaas tot schade en schande van de NL-paarden. De overeenkomst die ik nu zie is dat onderzoeken zoals die van Watts/Pollit, die in bepaalde mate niet op de situatie in ons land van toepassing zijn, nu tot eenzelfde religie gebombardeerd wordt. Waarmee ik niet wil zeggen dat de onderzoekers geen waardevolle informatie verschaffen - integendeel. Het draagt zeker bij aan de bewustwording en de kennisvorming.
EstherHegt schreef:Citaat:Ik zei het al eerder: de theorie is in veel gevallen erg leuk en de semi-wetenschappelijk tintje wat we er zo graag aan hangen is ook vermakelijk tijdsverdrijf. Maar laten we wel wezen: de praktijk wijst hoe dan ook anders uit.
Hier doe je Watts en Pollitt te kort.
Citaat:Dus deze paardenhouders zullen preventief moeten werken, of preventief allerlei supplementen moeten kopen? Ik denk dat paardenhouders een vuist moeten maken naar fourage een paard is geen koe. Help ons want wij willen goed hooi. Ik denk ook dat sectorraad paard met hun 'wetenschap ' zich hier hard voor horen te maken.
Citaat:Hoeveel voer je je paarden per lichaamsgewicht? Hoe zwaar zijn jouw balen? Vallen jouw paarden af in de winter?
.Citaat:Nee dat is wat mensen van Jackson hebben gemaakt, het klopt gewoon niet wat er van is gemaakt. Pollit en Watts doen onderzoek wat wetenschappelijk wordt gepubliceerd, gaat om planten en HB en niet over bekappen.
Ik snap wel je irritatie over 'oogkleppen' een paard is een paard en geen methode