[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blackberry28

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:48

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:54

pol1 schreef:
Dennis schreef:
Ik heb geen enkele pony die onbevangen het land op kan. Als ik dat doe heb ik 5 bevangen pony's ipv 1 (die niet eens op het land bevangen geraakt is).
Dus zoals jij het stel zouden al mijn pony's niet krijgen wat ze nodig zouden hebben en het slecht zouden hebben.

Imo krijgen ze meer dan paarden die s nachts op stal moeten staan, apart van elkaar. Dat vind ik veel belachelijk dan gras.

Ik heb nergens gezegd dat paarden het slecht hebben! Mijn standaard is dat een paard " onbevangen" de wei op moet kunnen.. dat is een verschil van inzicht ( heeft niets te maken met slecht voor je paard zijn)..
Ik heb ook een pony die flink in omvang is..die is nooit hb geweest maar toch tref ik voorzorgsmaatregelen ( zolang we nog het echte voorjaarsgras hebben gaat ie halve dagen op de wei) maar de uren dat ie staat..hebben hij en ik er geen angst van en kan hij doen wat ie t liefst doet!
Iedereen heeft hier liefdevoor zijn paard laat dat voorop staan!
Maar na maandenlang geklooi zou ik een andere keuze maken!

Prima standaard voor een paard met een hoge voedingsbehoefte. Verkeerde standaard voor schraal ponyspul.
Veel paarden kun je nu eenmaal niet onbezorgd ongelimiteerd op een veel te rijke gecultiveerde nederlandse weide gooien.
Daarom heb paddock paradises, stripbegrazing, graasmaskers. Dat is niet zielig maar slim.
Een te dikke kan dan wellicht niet HB zijn, maar (net als te zware mensen) niet echt gezond en tal van problemen liggen dan op de loer.

Een dier eindeloos laten lijden zou ik zelf idd ook niet doen.
Maar zeggen dat een dier alleen echt gelukkig is op een volle wei is wat ongenuanceerd. Op veel plekken met slechte voorzieningen waar je alleen maar kunt kiezen tussen OF binnen (of postzegel paddock) OF op een volle wei, snap ik dat de wei het meest paardvriendelijk is.
Maar dat is dan geen verschil van inzicht, maar verschil van voorzieningen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:17

Als ik in frankrijk of spanje zou wonen zou ik grad voor paarden het ideale plaatje vinden. Maar met dat groene nederlandse gras vind ik dat echt niet.

Het ideale plaatje ziet er voor mij zo uit dat er ruimte is, een kudde en bij voorkeur onbeperkt toegang tot ruwvoer.
Maar al die welvaartsziekten die voortkomen uit gras en ook kuil, nee, daar kan ik geen ideaal plaatje in zien.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 18:45

flappie28 schreef:
Zo te zien vanwege bedrijfsbeëindiging http://www.wshhhp.com/
Echt balen he, maar ja het is niet anders..

Ja vind t echt jammer.
Gelukkig begint hij nu de laminaze in beetjes te eten.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:02

Hoe/Wat voeren jullie om druppels door heen te doen?

Ik heb metazoa liggen, maar ik zou het niet weten hoe ik druppels het best kan voeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:20

Deni11 schreef:

Ik heb metazoa liggen, maar ik zou het niet weten hoe ik druppels het best kan voeren.

Plastic spuitje kopen bij de apotheek, het aantal ml'ers opzuigen, en rechtstreeks in de mond.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:25

Mag ik mij hier (helaas) komen melden? :(
Totaal onverwacht is mijn shetmerrie hoefbevangen geraakt. Ik begrijp nog steeds niet goed hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ze staat samen met mijn IR merrie en wordt dus goed schraal gehouden. Ze krijgt het minimale aan eten, namelijk grof, droog hooi (niet groen), vitalbix en 400 Gr seniores priores gemengd met bietenpulp. Dit laatste omdat zij vaak koliek heeft gehad door verstoppingen en sinds ik deze slobber lekker nat voer is dit voorbij. Ondanks dit 'dieet' staat ze toch te dik. Dit is echter wel constant. Ze is altijd heel goed geweest op de hoeven. Zelfs toen ze veel dikker was in het verleden.

Komende dinsdag laat ik haar testen op PPID en woensdag komt de hoefsmid. Ze is 2 jaar geleden licht positief getest op PPID tijdens de SR maar dit was zo minimaal dat ik in overleg met de dierenarts besloten heb geen medicatie te geven.

Koelen lijkt ze niet prettig te vinden. Ze loopt namelijk steeds weg vanuit haar koelplas. Verder slaapt ze veel en krijgt ze vanaf morgen 1 zakje bute per dag nadat ze 3 dagen 2 zakjes per dag heeft gehad. Ik hoop zo dat ze snel opknapt!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:28

Ninx schreef:
Veel paarden kun je nu eenmaal niet onbezorgd ongelimiteerd op een veel te rijke gecultiveerde nederlandse weide gooien.

Voor mij persoonlijk hoeven ze ook niet ongelimiteerd op de wei maar ik vind persoonlijk dat helemaal niet op de wei geen paardwaardig leven is.
Al is het een uurtje per dag en verder op de paddock, prima!
Maar helemaal geen gras meer is voor mij een grens, tijdelijk geen gras is ook geen probleem maar het vooruitzicht nooit meer gras na een episode bevangenheid is voor mij een reden om de behandeling te staken.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:35

Ninx schreef:
Deni11 schreef:

Plastic spuitje kopen bij de apotheek, het aantal ml'ers opzuigen, en rechtstreeks in de mond.

Spuiten heb ik wel liggen, maar als het voor dagelijkse standaard inname gaat in tijden dat ze minder gaat? (De ginkgo druppels die hierboven genoemd worden voor betere doorbloeding)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:57

Deni11 schreef:
Ninx schreef:

Spuiten heb ik wel liggen, maar als het voor dagelijkse standaard inname gaat in tijden dat ze minder gaat? (De ginkgo druppels die hierboven genoemd worden voor betere doorbloeding)

Dan ook. Meest werkzaam want in een schone mond, dus wordt beter opgenomen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:58

Dat ben ik wel met je eens... tenzij ik ect een groot pp zou hebben.
Mijn merrie zou dan best tevreden zijn.
Mijn ruin zou het wel echt vreselijk vinden denk ik... per paard verschilt het dus ook wel een beetje.

Polly schreef:
Ninx schreef:

Voor mij persoonlijk hoeven ze ook niet ongelimiteerd op de wei maar ik vind persoonlijk dat helemaal niet op de wei geen paardwaardig leven is.
Al is het een uurtje per dag en verder op de paddock, prima!
Maar helemaal geen gras meer is voor mij een grens, tijdelijk geen gras is ook geen probleem maar het vooruitzicht nooit meer gras na een episode bevangenheid is voor mij een reden om de behandeling te staken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:15

Ik had er een die een moord deed voor gras.
En dat was het laatste wat ze nog mocht want ze leefde echt voor haar werkjes en toen ze epilepsie kreeg mocht ze ook niet meer mee voor de wagen, dat laatste wilde ik niet ook nog afpakken

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:46

ik geef sinds kort ook Biergist, had er in dit topic over gelezen, dacht ik probeer het, geef het mijn andere paarden ook, de jongste heeft altijd last van muggensteken, krijgt zodra de muggen er zijn krijgt hij bultjes ervan, maar...na een aantal dagen biergist zijn ze weg! las dat het bij meerdere paarden voor zomereczeem ook echt werkt, dus had stille hoop :)
Bij mijn merrie is me nog geen verandering opgevallen, is wel winderig ervan lijkt wel.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:55

LinSa schreef:
Mag ik mij hier (helaas) komen melden? :(
Totaal onverwacht is mijn shetmerrie hoefbevangen geraakt. Ik begrijp nog steeds niet goed hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ze staat samen met mijn IR merrie en wordt dus goed schraal gehouden. Ze krijgt het minimale aan eten, namelijk grof, droog hooi (niet groen), vitalbix en 400 Gr seniores priores gemengd met bietenpulp. Dit laatste omdat zij vaak koliek heeft gehad door verstoppingen en sinds ik deze slobber lekker nat voer is dit voorbij. Ondanks dit 'dieet' staat ze toch te dik. Dit is echter wel constant. Ze is altijd heel goed geweest op de hoeven. Zelfs toen ze veel dikker was in het verleden.

Komende dinsdag laat ik haar testen op PPID en woensdag komt de hoefsmid. Ze is 2 jaar geleden licht positief getest op PPID tijdens de SR maar dit was zo minimaal dat ik in overleg met de dierenarts besloten heb geen medicatie te geven.

Koelen lijkt ze niet prettig te vinden. Ze loopt namelijk steeds weg vanuit haar koelplas. Verder slaapt ze veel en krijgt ze vanaf morgen 1 zakje bute per dag nadat ze 3 dagen 2 zakjes per dag heeft gehad. Ik hoop zo dat ze snel opknapt!

balen voor jou en je pony! ben benieuwd wat er uit de PPID test komt, weet niet wat jouw DA je gaat adviseren natuurlijk, maar omdat ze al heel lichte verhoging van de waarde had, zou ik (in overleg met de dierenarts natuurlijk) meteen beginnen met Prascend. mijn dierenarts gaf het advies Prascend te verhogen toen ze bevangen werd om de cortisolwaarde zo laag mogelijk te krijgen, zij heeft gelukkig geen bijwerkingen, dus geef er een halve tablet bij nu.
Ik geef mijn merrie ook wat Senior Priores om de bute in te doen, zij wordt anders ook echt te mager, ik vind het erg aanzetten, mn andere paarden ik het ook gaf in de avond voor supplementen en ze vinden het erg lekker ook, (dacht iig minder suiker dan slobber), maar die komen er erg van aan vond ik en dat is nou net niet de bedoeling :)
had jij dat idee er ook over? mijne vond koelen ook geen goed plan, ontweek het ook steeds :D
veel sterkte iig met je pony het is een ellende dat HB!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:00

iemand trouwens ervaring met een hoefzweer met/na de bevangenheid? er komt nu na een week nog steeds wat pus uit, wel heel weinig, dacht van de week dat het klaar was, zag schoon wondvocht, maar zie nu steeds weer wat pus, duurt toch veels te lang? ze likt het ook schoon regelmatig..blehhh...
had mijn dierenarts erover gebeld, omdat ik bleef twijfelen wel/niet weken, wel/niet afdekken
hij zei zolang het actief is gaat de wond niet dicht, hoeft niet te weken en als ze schoon staat niet afdekken..maar nog twijfel ik :(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:41

lique68 schreef:
iemand trouwens ervaring met een hoefzweer met/na de bevangenheid? er komt nu na een week nog steeds wat pus uit, wel heel weinig, dacht van de week dat het klaar was, zag schoon wondvocht, maar zie nu steeds weer wat pus, duurt toch veels te lang? ze likt het ook schoon regelmatig..blehhh...
had mijn dierenarts erover gebeld, omdat ik bleef twijfelen wel/niet weken, wel/niet afdekken
hij zei zolang het actief is gaat de wond niet dicht, hoeft niet te weken en als ze schoon staat niet afdekken..maar nog twijfel ik :(

Die van mij kreeg ook meerdere keren een hoefzweer, liep er enorm kreupel op, maar een is wel en de ander is nooit doorgebroken.
Althans, de eerste is weggesneden. Slechte ervaring gehad de eerste dagen daarna (moest het in biotex houden, verband en hoefzak). Hierdoor werd de zool erg week en kwam er zelfs een gat in de zool.
De tweede keer zat de zweer bovenaan, heb ik 1,5 week geweekt in biotex met nul resultaat, toen nog drie dagen in soda en uiteindelijk loste hij zelf op.. nooit meer doorgebroken.

Mijn advies en dat van mijn smid zou dus zijn, zoveel mogelijk open laten en niet afdekken.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:37

dank je Jotoma, ah je arme paard meerdere keren een hoefzweer, doet ze zo'n pijn
dan ga ik maar niet weken, hoefzweer is bij haar bij de kroonrand doorgebroken, zool van die voet is al zacht. Ga ik het nog even aankijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:41

Ga vandeweek bijlezen, beetje druk momenteel met m'n nieuwe baan en alles wat er verder nog speelt... Sterkte voor iedereen die het nodig heeft, ga overmorgen wel even zien of ik ergens nog iets zinnigs aan te vullen heb.

Vandaag zowel Raya als Pippa volledig 'onderuit'...
Raya was aan't opknappen nadat ik 1,5 dag gestopt was met de ginkgo maar dat ging niet zo vlot als de achteruitgang ging, maar er zat een stijgende lijn in.
Omdat ik bedacht (mede omdat de osteopaat had gezegd dat haar lever vergroot was) dat het een goed idee was om haar lever te ondersteunen met mariadistel... Nu weet ik dat mariadistel de werking van bute kan afzwakken, maar vorige week stond ik op het punt om haar van de bute af te halen toen ze zo ontzettend goed ging dus dacht niet dat dat een probleem zou zijn. Of het nu door de mariadistel komt (beetje combi van ginkgo en bute die daardoor niet werken en detox-effect van de mariadistel) weet ik niet maar vanavond kon ze bijna niet lopen. Heb haar zelfs d'r schoenen weer aan gedaan terwijl die al weken in de kast liggen. Ook Pippa was weer heel slecht... Hoe kán dit... Vorige keer gebeurde het ook dat ze met het warme weer slechter werden, ik weet het toen aan het stoppen met de ginkgo en ze knapte ook wel op toen ik dat weer ging geven, maar het lijkt of het warme weer ook van invloed is. Als ze gras zouden krijgen zou ik dat snappen, maar ze hebben nog maar minder dan een kwart van de paddock en track en de sprietjes die er nog staan mogen echt geen naam hebben, daar valt echt ook niks meer af te snabbelen...
Zijn er meer mensen die achteruitgang zien bij heel warm/zonnig weer? Los van het gras?
Ik ben hier zó ziek van, een week geleden dacht ik dat het leed geleden was en wilde ik haar helemaal van de bute af halen en nu beginnen we binnen een dag zowat opnieuw (vanmorgen liep ze nog 'goed' (niet zo goed als vorige week maar wel weer beter dan tijdens de dip).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:37

Bah wat ontzettend balen Francis! Ik ben het even kwijt, maar hebben jouw paarden ook cushing? Als dat het geval is dan kan daar de oorzaak liggen, maar als dat niet het geval is dan zou ik het niet weten. Bij mijn in ieder geval niet 1x een terugval gehad. Mijn pony heeft geen cushing.

Wat mij opvalt in het topic is dat ik al een aantal keer heb gelezen dat als er gestopt/geminderd wordt met medicatie er dan terugvallen optreden? Ik weet het niet zeker hoor, maar dat heb ik in mijn hoofd. Ik heb zelf al eerder aangegeven dat ik van mening ben dat mensen te snel minderen/stoppen/veranderen e.d. Ik denk dat je bij een hb paard juist zo min mogelijk of liever helemaal niets moet veranderen. Ook niet als het al even goed gaat. Misschien ligt daar de oorzaak?
Hb is nu eenmaal een langdurige aangelegenheid en het herstel kost tijd. En ik weet dat bute geen fijn spul is voor de maag, maar soms is het nu eenmaal nodig om het wat langer te geven. Met een goede maagbeschermer erbij kun je al een hoop doen.

Hopelijk heb je het snel weer onder controle.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:25

Hier gaat het weideseizoen morgen beginnen op stal.
Ik ben al 2 weken aan het opbouwen en we zitten nu op een uur grasjes eten.
Ik zorg zelf voor de opbouwperiode want de pensionhouder begint morgen met 2 uur grazen en dan dagelijks een uur erbij.
Dat gaat mij veel te snel voor Chico, dus die gaat gewoon een uurtje en dan steeds wat erbij.
Gelukkig kan ik vrij krijgen van mijn werk dus wanneer hij uiteindelijk een dag kan staan zet stal hem buiten ( als laatste is ongeveer 10.00 uur) en ik haal hem binnen rond 5 uur.
Toch weer kromme tenen weken..... brrrr

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:52

Francis wat klote zeg! Misschien toch de but weer wat ophogen? Hoeveel krijgt ze nu?
Mistral lijk met het warme weer ook gevoeliger.. vanmiddag gaat er een ijzer onder, vind ik heel spannend maar lijkt me de beste oplossing. Ik denk dan droogte geeft hardere hoeven en de grond is ook hard als het erg droog is.. op vlakke ondergrond loopt ze namelijk gewoon “goed”.
Ze hebben van kanteling natuurlijk een dunnere zool gekregen dus alles voelen ze.

Sterkte Francis

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:55

Roos is van het weekeind weer helemaal gecrashed. .....

Zaten voor t bekappen op een kwartje buut, wel heel stram met opstarten. Daarna beetje bij beetje minder en van t weekeind fouteboel.
Donderdag is het klaar..... Voor de tussentijd oo 2x 2 zakjes buut.

Ik ben er kapot van. Wat heb ik gemist? Wat heb ik niet goed gedaan? Wat had ze nodig wat ik haar niet gegeven heb?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:09

Je hebt alles gegeven Cis, echt alles.
Dikke knuffel :(:)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:25

Dennis.... als er iemand is die werkelijk ALLES heeft gedaan wat mogelijk is ben jij het wel !!!! ik zit bijna altijd in de meelees modus omdat Chico gewoon stabiel is maar lees wel bijna iedere dag mee met jullie.
Gatverdarrie....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:30

Ik lees hier ook nog elke dag mee, meer had je niet kunnen doen. Zo oneerlijk als alle moeite niks uithaalt.