[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:30

Hier in de winter geen weidegang.
Wel dag en nacht buiten in de paddock.
Wel PLOS in verband met voor het eerst voordroog gaan voeren deze winter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:50

Ik heb chronisch PLOS, zomer en winter :o

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:03

Ik heb nog niet heel erg last van PLOS gelukkig.
Ging vanmorgen wel 5x bijna dood van de zenuwen. Whitney was goed moe, tijd op de trailer met die wind doet toch wel aardig wat. Daarbij ging ze normaal bijna wekelijks mee en vol in het werk. Nu doet ze niets en had dus een tijdje ook niet meer op de trailer gestaan. Ze was wel gewoon braaf.

Zo meteen nog even een nieuwe vracht hooi halen! Hopelijk tussen de buien door, maar heb ook al zijl in m'n auto liggen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:32

Ik had in het voorjaar en zomer altijd PLOS ivm gras en hoefbevangenheid.
In de herfst ernstige PLOS ivm die rottige eikebomen van de buurman en daarbij behorende eikels. Een paar keer een koliekgevalletje gehad.
In de winter kon ik ontspannen tot het afgelopen winter met Indiana misging terwijl er helemaal niks was veranderd, ze stond ook al lang niet meer op het land.
Indiana is trouwens ook in het vroege voorjaar van 2005 HB geworden. Er lag hier toen enorm veel sneeuw.

Een dierenarts heeft gezegd dat bij dit soort paarden het al mis kan gaan als (bij wijze van spreken) de wind verkeerd staat.
Nou was Indiana natuurlijk ook IR.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:44

Zammie schreef:
Gefeliciteerd Dennis en wat fijn dat ze het nu zo goed doen allemaal..

Wat een verschil kan dat geven he nombrada..Hier geef ik Zam de selium + E van paardnatuurlijk en bij hem met behoorlijk tekort ook al snel resultaat en nu geef ik het 3 x per week en ik heb nog nooit zo'n fijn gevoel op hem gehad..Het is blijkbaar iets geweest, wat al veel langer speelde, dat tekort..Welk voer geef jij je paarden nu?

Ik geef ze nu Seleen, van Master (vancooten)
is een brok met een zeer laag suiker en zetmeel gehalte.
Ik had ze altijd op de basis brok , ook van master, maar toch hebben ze hier momenteel meer behoefte aan.
Volgens mij zit er ook wat meer magnesium in, dan in het andere voer.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:13

Zammie schreef:
Flavlip, kwam dat hooi van hetzelfde land als waar je paard op liep? Dat was toch die koeiweide of heb ik dat verkeerd? Dan kan dat inderdaad de trigger zijn geweest. En heb je al eens bloedonderzoek laten doen ivm die stijfheid van achteren? Had de mijne ook en die had een ernstig selenium tekort..

Het kwam volgens mij niet van dat land, maar het was wel koeienkuil...Als ik nu foto's terugkijk kan ik me niet voorstellen dat hij zo dik is geweest en ik me niet druk maakte. Tja, ik was blij dat hij de zomer gewoon lekker doorgekomen was, in de winter was ik toen nog minder alert.

Kun je iets meer vertellen over een seleniumtekort? Op wat voor manier liep jouw paard stijf en waren er nog meer symptomen? Ik denk dat dit wel iets is wat ik aan mijn DA ga vragen/overleggen, want ik geloof dat je selenium niet zo maar extra kunt geven? (meen dat ik in dit topic ergens heb gelezen dat dit zelf gevaarlijk kan zijn).

Zijn er nog andere tekorten die stijfheid kunnen veroorzaken? Flavio krijgt alleen hooi, handje biks (meer voor het idee) en nu een mineralensteen. Dit is eigenlijk ook altijd al zo geweest, maarja, in het ene hooi zit natuurlijk niet wat er in het andere hooi zit...Wel zit hij ontzettend goed in zijn vel, zo veel glimt hij anders nooit, zeker niet als het net weer kouder aan het worden is.

@ Nombrado Is jouw paard ook getest op een tekort? Hoeveel van dat voer moet je ze geven op een dag? Aangezien het ook laag in suiker en zetmeel is kan het misschien ook wel iets zijn voor Flavio (maar dan is een handje denk ik niet genoeg ;) ) Wat is het verschil met ander voer of een supplement geven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:36

flavlip schreef:
@ Nombrado Is jouw paard ook getest op een tekort? Hoeveel van dat voer moet je ze geven op een dag? Aangezien het ook laag in suiker en zetmeel is kan het misschien ook wel iets zijn voor Flavio (maar dan is een handje denk ik niet genoeg ;) ) Wat is het verschil met ander voer of een supplement geven?

ik heb ze nooit getest nee,
maar ik heb 1 geval van bevangenheid gehad en daar was eigenlijk niet zeker van dat het voer gerelateerd was.
al mijn paarden zijn eigenlijk opgegroeid met de master brok. (basis) en kregen dit toch wel een jaartje of 10
Ik denk echter, door het veranderen van hooi, waarin een tekort zat vermoedelijk, dat dat die tekorten veroorzaakt.
ik ben zelf niet zon voorstander van supplementen, omdat je dan moeilijk de juiste balans kan creëren.
Vooral het biotine sprak mij aan, maar ook het selenium.
Ik ben het nog wel aan het testen hé, dus ik moet eigenlijk nog wat langer uitproberen.
maar ik merkte het vooral met rijden, en het poetsen. De huid staat minder strak ofzo.
Ik heb zelf ook Master brok gebeld (robbert, is vertegenwoordiger al jaren) en hij kan je er heel veel over vertellen. Wat mij altijd opvalt, is paarden die master krijgen (zowiezo) een glimmender, mooiere vacht hebben , dan paarden die op andere voeders staan of mueslis.

Ik weet natuurlijk niet wat je doet met Flavio, maar als je gewoon rijd, is minimaal 1 kilo in het begin toch wel verstandig (heb ik althans gedaan)
Ik denk ook niet dat een paard bevangen kan raken van brok.....(tenminste, dan had ik het toch veel vaker moeten hebben) maar toch het gras of hooi gerelateerde.
Ik rijd mijn paarden minimaal 4x per week...., dressuurmatig, dus spiertraining. Dat is ook wel belangrijk
maar ondanks dat, geef ik ze maar 1 kilo
aankomende winter moet ik eens kijken of ik ze iets meer geef....,als ze iets terugvallen, krijgen ze iets meer.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:54

Nou ik vind juist dat je met supplement wel een juiste balans kan creeren vooral als enige aanvulling op ruwvoer :j
Zelf geef ik deze: http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... trate.html en ben zéér tevreden over het resultaat en glimmende vacht.

Selenium overdoseren kan idd schadelijk zijn en kun je beter alleen aan de hand van bloedtesten pas extra geven als ze een daadwerkelijk tekort hebben.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:40

Ik zelf geloof alleen in de goede werking van supplementen als je daadwerkelijk hebt aangetoond dat het nodig is. Dus grondanalyse en ruwvoeranalyse (= nl basis voer van je paard, als het goed is). Had het laatst met mijn DA over het nut van bloedonderzoek. Zomaar een bloedje trekken en wat testen (zoals zo vaak gebeurt) heeft geen zin. Om daadwerkerlijk betrouwbare uitslagen te krijgen moet je vwb sommige onderzoeken veel richtlijnen in acht nemen die 9 van de 10 x niet gevolgd worden m.a.g. onbetrouwbare uitslagen. Zeker vwb selenium moet je oppassen met supplementen: teveel is nl schadelijk. In mijn geval blijkt uit mijn grondonderzoek en uit mijn ruvoeranalyse een tekort aan selenium. Ik voer nu een beetje zeewier bij.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:46

Ja ruwvoeranalyse is leuk voor de mensen die zelf partijen in kopen maar heeft op een grote pensionstal niet zoveel zin in veel gevallen.
Selenium kunnen ze toch prima in het bloed bekijken?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:59

Op zich wel, maar ook ik heb me laten vertellen dat het heel belangrijk is dat het bloed in de juiste buisjes gaat, op de juiste manier getransporteerd wordt, op de juiste temperatuur, niet teveel geschud en gehussel. Wel of geen serum eraf gehaald enzo. Dáár gaat het vaak mis en dan krijg je soms hele gekke uitslagen van. Het bloed raakt dan beschadigd, zeg maar, met een onbetrouwbare uitslag als gevolg.
Selenium is een stofje waar je al vrij snel mee overdoseert. En dat kan meer kwaad doen dan goed, want het geeft dan behoorlijke bijwerkingen.

@Dennis heeft weer een vrachtje gehaald! Goede kwaliteit? Vond het wel een klein beetje stoffig worden (had van dit jaar). Zo fijn voor je dat het goed gaat met de powns. Dat is echt gekomen na het bezoek van .... (ben de naam kwijt). Toppie!

Hier gaan de paarden in de winter sowieso de wei niet op. De wei gaat op rust.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:22

flavlip, als je paard een mooie gladde vacht heefet, dan sluit ik een echt tekort aan selenium al uit, want dat is echt zichtbaar aan de vacht.
Verder ga ik mee met het bloedonderzoek altijd eerst laten uitvoeren en dan kijken wat wel of niet nodig is...

Wuswa, selenium tekort zit op veel zand en veengebieden. Hoe wil je dat goed krijgen in de grond?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:45

Zammie schreef:
flavlip, als je paard een mooie gladde vacht heefet, dan sluit ik een echt tekort aan selenium al uit, want dat is echt zichtbaar aan de vacht.
Verder ga ik mee met het bloedonderzoek altijd eerst laten uitvoeren en dan kijken wat wel of niet nodig is...

Wuswa, selenium tekort zit op veel zand en veengebieden. Hoe wil je dat goed krijgen in de grond?

Wat zie je aan de vacht van een paard met seleniumtekort?

Vwb selenium in de grond moet ik nog nazoeken hoe je dat kan oplossen. Ik verwacht dat er wel een of ander korreltje voor is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:29

paars schreef:
@Dennis heeft weer een vrachtje gehaald! Goede kwaliteit? Vond het wel een klein beetje stoffig worden (had van dit jaar). Zo fijn voor je dat het goed gaat met de powns. Dat is echt gekomen na het bezoek van .... (ben de naam kwijt). Toppie!

Ik ben er blij mee, pony's eten het graag en doen het er goed op.
Ik weet niet hoe zijn hooi voorgaande jaren was. En ik heb al jaren geen hooi meer gevoerd (alleen voordroog, heb er een tijdje eentje op stal gehad die zich kapot hoeste op alle soorten hooi). Alles wat ik bij andere boeren vandaan had is het zelfde kwa stof of stoffiger.

Ze bleven wat kwakkelen, toen Bianca Koevoets geweest is werden ze een paar dagen minder (maar die waarschuwing had ik ook gehad) en daarna zijn ze per dag beter geworden. Ze zijn nu allemaal 100% gewoon los in de paddock (op het harde en op het zachte). Dus als het weer het toe laat gaan ze weer wat meer aan het werk.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:49

Even een vraagje hier... mijn paard (24j) staat van 2weken geleden dinsdag acuut hoefbevangen op alle 4 de benen. Nu heeft hij tot gisterenmorgen ontstekingsremmers gekregen. Hij staat nu op kaal stukje wei en krijgt aangepast dieet. Hij was niet te dik, maar moest van de DA zijn brok verminderen, hij krijgt wel oud droog hooi.

Nu moest het na dit weekend beter zijn met de pulsaties, anders gaan ze hem ingipsen om de druk te verlichten en moet hij 3 weken boxrust (lees hel voor hem)
Nu zijn de pulsaties veel beter, zelfs bijna helemaal verdwenen sinds gisterenmorgen, maar hij loopt veel slechter terug sinds gisteren. Hij is verschrikkelijk kort aan 1 been vanvoor en 1 been vanachter. Hij kan ook bijna niet draaien.

Weet niet goed wat ik hiervan moet denken... hij loopt slechter... maar heeft toch minder pulsaties....
Iemand hier ervaring mee?

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 08:58

hoi Hera,
de mijne had 0,00 pulsaties en staat nu sinds dinsdag in Utrecht, ligt daar kritiek bij. Afgelopen anderhalve week reageerde hij niet eens op de hoefbevangenheidstests (met hamertje op hoeven tikken of tang op de hoef) en hij blijkt op de foto's nu zo volledig gekanteld en gezakt, terwijl dit een heel fit paardje was en nooit eerder iets met hoeven heeft gehad.
HB is een heel moeilijke diagnose krijg ik zo langzamerhand het idee, wens jou veel sterkte met je paardje!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:04

Helaas weer enkele 'nieuwkomers' hier. Veel sterkte met jullie paardjes.

Hier gaat het best goed (mits er geen klonten zand in Isa's voeten zitten).
Dan staat ze haar mannetje (vrouwtje) richting Yoblin ... ze geeft geen hoefbreed toe :D

Afbeelding
Samen dollen

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:06

@Hera, van het brok kan hij beter even helemaal af, een kort gegraasde wei, houdt ook risico in, het beste een zand paddock en eventueel koelen. Oud hooi bevat te weinig voeding. Beter normaal hooi, en een uurtje in koud water weken, uit laten lekken, en voeren, of een half uurtje in warm water. Dit alles heeft met suikers te maken. Wil je weten waarom hij moeilijker te been wordt, kun je toch het beste foto's laten maken. Lees de eerste pagina van het topic maar, daar staat alle info.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:14

Ja, hij krijgt brok voor oudere paarden (1 handje per dag nu) Wei is 3/4 zand en voor de rest paar sprieten.
Zijn maatje is ook bevangen (chronische variant) dus ik weet wat HB is en waar het toe leidt. Deze heeft foto's gehad en hij had een kanteling.

Hij reageerde vorige week ook totaal niet op pitsen met de tang of eender... foto's zijn toen niet gemaakt.
Hier staat hij nu met de regen van de laatse dagen in een modderpoel, dus dat is ook al beter dan droge harrde grond.
Hij heeft ook nooit iets gehad met zijn voeten en zijn rantsoen is ook niet veranderd de laatse jaren, dus vond de diagnose HB heel verrassend... sewis toch maar even de DA terugbellen en overleggen... dat moeilijker wandelen staat me echt niet aan...

Bedankt voor de steun en tips...hopelijk is hij snel beter of van de pijn verlost...

Edit: even met de DA overlegt, dat hij nu slechter loopt is een terugslag van het zonder medicatie zetten. Hij zegt dat het goed nieuws is dat de pulsatie al zo goed als weg is. Hij stelt voor om aspirine bij te geven een tijdje voor de bloedsomloop en hij verwacht dat hij na een paar dagen dan beter gaat lopen.
Hoop het zo, straks maar even langs om de pot aspirine te gaan halen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:45

@Hera: ik neem aan dat de ontstekingremmers meteen een pijnstiller zijn (Metacam of bute). Mag je niet weer beginnen met Metacam of bute nu je paard duidelijk nog pijn heeft? Misschien goed om een vitaminesupplement te geven, bv F4F.

Sterkte PrinsjeH en hou ons op de hoogte.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:42

ja, was ontstekingsremmer en pijnstiller ineen.. equipalazone... Nee, mag niet terug beginnen, is niet zo goed voor zijn maag, hij begon al beetje eten op te geven precies (braakneigingen) en met zijn ouderdom willen we er niet nog een maagzweer bij.
Ja, vitamines moet ik eens uitpluizen,zou voor ze allebei niet slechter zijn...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:00

Hera schreef:
Hij reageerde vorige week ook totaal niet op pitsen met de tang of eender... foto's zijn toen niet gemaakt.

Stond 'ie toen al aan de bute?
Zou niet kiezen voor stalrust. Op geleide van de pijn zal hij vanzelf zijn beweging beperken. Aspirine gaat ook wat pijnstillend werken.
Hij is niet te dik, schrijf je. Heb je enig idee wat de oorzaak kan zijn?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:11

Nee, toen stond hij nergens op...
Ja, ben ook meer voor wandelen, maar met 4 pootjes in de gips wordt dat moeilijk, dan gaat hij die kapot trappen.
De aspirine zal hopelijk idd wel helpen.. nee geen enkel idee... kan samenloop van omstandigheden zijn, ouder worden, missch wat veel eten en hij pikt al eens eikels door de draad die we rond de eikenbomen hebben gezet...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:26

Metacam, is dat niet 'zachter' voor de maag dan bute? Of ontstekingsremmer per injectie?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:32

ja, is zachter voor de maag, maar hij heeft zijn dosis nu gehad. Per injectie ook, maar alle dagen 2x inspuiten en DA visite is beetje gek als het in poeder ook kan... nu hij moet de equipalazone niet meer krijgen dus zijn maag zal nu wel beteren... nu zijn voeten nog....