Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:11

No_No schreef:
Ik zou een rongen laten maken van het straalbeen.. en eventueel een scan van de pezen.
Ik vind de hoeven er niet schokkend uit zien behalve dat er een vijltje langs kan en misschien de straalpunt een stukje dunner maken.

de smid is bij mijn pony geweest en hij staat voor een raadsel waarom haar hoefwand los laat.
De wittelijn is goed. er groeit een stukje hoefwand aan en dan komt er een pulverig stukje waardoor de hoefwand splijt. Ook lijkt het, volgens hem, alsof de zool harder groet dan de hoefwand.
Omdat het toch iets pulverig is heeft hij toch wat spul er op gedaan tegen WLD. Hij kan zich niet voorstellen dat het WLD is omdat het niet in de wittelijn zit.

Bij die van jou was het enkel de buitenste hoefwand die afbrokkelde toch? Ik ben ook wel erg benieuwd wat dit veroorzaakt.
Heb je misschien nieuwe foto's? Heb je constant een mustang roll gevijld?

DubbelDun schreef:
Als de waterline te breed wordt en de zool in de witte lijn geduwd wordt dan kan er idd een bacterie binnen dringen. Maar dat geld ook voor de flares aan de zijkant.
[ Afbeelding ]

Waarom zou de waterline te breed worden, dat is toch gewoon de binnenste hoefwand?
Jouw plaatje gaat toch over een verbrede witte lijn ipv waterline? Kun je misschien wat meer uitleg geven? Ik ken dit niet.

Je zou denken aan een bacterie tussen de binnenste en buitenste hoefwand? Maar waarom zou er uberhaupt ruimte tussen komen (waar de bacterie dan in kan komen)? Je hoort altijd alleen over ruimte in de witte lijn, niet in de hoefwand zelf.

Wesco, als die stralen erg over de zool liggen, kan het zijn dat de zool erg dun en dus gevoelig blijft. Ook druk op de verlengde straal kan gevoeligheid geven. Verder zie ik niks wat onregelmatigheid kan veroorzaken..

Overigens, een aantal ponys op stal vijl ik soms wat bij, en een aantal daarvan hebben ook dat het buitenste deel van de hoefwand wat afbrokkelt aan de onderkant! Het lijkt echt door nattigheid te komen maar hoe dat daar dan voor moet zorgen?

De buitenste hoefwand kan niet veel druk hebben, en vijl je altijd weg aan de onderkant van de hoef door de mustangroll te maken. Als daar teveel druk op staat, dan laat de gehele hoefwand los (verbrede witte lijn, de bekende flare) maar misschien kan het in sommige gevallen ook zorgen dat enkel de buitenste hoefwand los laat?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:18

Geryon, daarom ook het raadsel..

Afronde had geen zin om dat de buitenste hoefwand al bijna 1 cm hoog zat.
Helaas geen foto. Het is ook heel moeilijk om vast te leggen.
Daar waart het los laat lijkt wel alsof er wld zit. Het is dus poeder. Alleen is de wittelijn dus goed, ook de waterlijn.

Edit:
Nat kan denk ik niet vanwege het lange droge weer. Zal eerder de droogte moeten zijn.

Geryon

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:23

Ik zou het sowieso gaan behandelen met iets dat zowel anti bacterieel als anti schimmel is. Wellicht helpt het. En ik zou de teen (de binnenste hoefwand) in een hoek vijlen tot de witte lijn als je hoefsmid dat niet al doet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 19:54

@geryon: je hebt gelijk... ik had even een verkeerd beeld voor ogen en mijn namen omgedraaid.

Maar een binnen en buiten hoefwand?? De hoefwand bestaat toch uit één stuk en niet 2 lagen die tegen elkaar zitten?? Dat de buitenkant sterker/harder is als de binnenkant mag logisch zijn, maar ik geloof niet dat daar een bacterie tussen kan komen zolang er geen breuk in zit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:09

Ik dacht ook dat het een geheel was. Ik zal nog eens goed kijken hoe het precies zit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:11

Afbeelding
Dit was mij eerder opgevallen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 20:28

Je hebt de gepigmenteerde hoefwand en de ongepigmenteerde. De inner en outer hoofwall in het engels (vandaar mijn (verkeerde) benamingen :o ). Maar ik dacht ook dat die één waren ja. Maar op de foto's van nono is het een gespleten hoefwand. Alleen het buitenste deel van de hoefwand brokkelt af.
Misschien kan iemand ons verlossen :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:18

Ik denk dat de buitenste laag brokkelt/splijt vanwege de nagels die daar in gezeten hebben. De buitenlaag is hard en zal dus sneller scheuren dan de zachtere/flexibele binnenkant.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:47

Er zijn geen nagelaten meer. Toen ik haar kocht al niet. Dus in mei zijn die er uit.

Euh, worden nagels trouwens niet in de wittelijn geslagen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:15

Nagels komen op enig punt altijd door de wand heen anders kunnen ze niet omgebogen worden en zou het ijzer geen houvast hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:27

Ja oké.
Maar bij haar zijn er dus al een paar maanden geen nagelaten :\
De "scheur" gaat ook niet naar de hoefwand toe. En voor aan de teen zitten geen nagels normaalgesproken..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 22:46

Gewoon hoefsmid of bekapper weer laten komen en bij laten vijlen. Of zelf gaan vijlen. Staat het paard altijd op gras? Dat kan ook oorzaak zijn van gevoeligheid.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 20:56

Wat zijn jullie meningen hierover;

Paard is waarschijnlijk een paar keer "verkeerd" bekapt met als resultaat extreem gevoelig na de bekapping. Trok langzaam weer weg (2 weken), en weer een rad paard (behalve op kiezels) na de volgende bekapbeurt weer erg gevoelig en trok weer weg (behalve op kiezels).

Nu een andere bekapper, heeft de hoef proberen te verbeteren (hielen lager en teen korter). Toch weer licht gevoelig na de bekapping. Wel veel minder dan bij de andere (vorige) bekapper. De bekapper kon niet heel veel aanpassen aan de hoeven omdat ze best nog kort waren.

Is dit een herstelproces? Of een teken dat ik nog steeds een verkeerde bekapper laat komen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:17

Sommige paarden zijn gewoon erg gevoelig een aantal dagen als er iets van de zool of straal is afgehaald. De hardste laag wordt er af gehaald en de vers bloodgestelde laag moet eerst weer uitharden.

Natuurlijk kán een smid ze te kort zetten, maar als er een probleem met de hoef is dat is dat soms wel eens nodig om daarna verbetering te kunnen krijgen.

Ik kamp al jaren met dat probleem, dus na het bekappen doe ik 1 a 2 dagen schoenen aan (gewoon ook thuis in de paddock) zodat ze iig niet verkrampt gaan lopen en de spieren gaan vast zetten.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 21:33

Ja dat geloof ik graag dat sommige paarden gevoeliger zijn dan andere, maar ik ben er bij dit paard niet bekend mee dat ze gevoelig is na het bekappen. Was daarom erg geschrokken. Is echt pas ontstaan 2 bekappingen geleden. Eerste keer lichtgevoelig, volgende bekapping extreem gevoelig.

Nu dan "gecorrigeerd" door een NB en opnieuw lichtgevoelig, maar zeer veel betering als ik vergelijk met laatste keer.

Hij heeft niets van de zool afgehaald, wel de straal wat bijgesneden. Hielen lager gezet en teen goed kort gemaakt. Ohja en zon mooie afronding gemaakt.

Zool was erg plat blijkbaar wat ook voor veel gevoeligheid zou zorgen vertelde hij me. En dan de hoge hielen en zwakke witte lijn. Had ook wat flare. Hij vertelde me dat het een proces is en dat je een hoef niet direct perfect kan maken als de verhoudingen niet optimaal zijn. Dit geloof ik ook wel, Maarja het blijft gewoon rot om je paard met pijn te zien...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 22:27

Nandos schreef:
...wel de straal wat bijgesneden. Hielen lager gezet ...

Daar ga je al...

Door de lagere hielen krijg je een standsverandering, dat kan al aanleiding zijn om even gevoelig te gaan lopen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 23:27

Maar betekent dit dan dat ik opnieuw een verkeerde keuze gemaakt heb?

Of moet ik dit als een positieve ontwikkeling zien omdat er vooruitgang in de mate van gevoeligheid zit?

Helaas had ze ook zichtbare kneuzingen die eruit aan het groeien zijn.. (o.a. Witte lijn) ik meen door de afgelopen bekappingen (vorige bekapper) waarna ze zon pijn heeft gehad.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 07:41

Als de hielen te hoog waren en de teen te lang was het geen verkeerde beslissing om een andere smid te laten komen.

Mijn paardje was waarschijnlijk een jaar niet meer bekapt aan de achtervoetjes. Hielen te lang,teen te lang, slechte zool en te lange hoefwand.
Dit is allemaal bijgewerkt en paardje liep eerst ook gevoelig (zelfs gewoon op zand). Maar ik ben er zeker van dat het gewoon vreemd aangevoeld moest hebben om de hoef beter te kunnen afrollen en de stand iets anders is door het inkorten van de wand en hielen.

Before:
Afbeelding

After:
Afbeelding

Inmiddels is de zool uitgehard dit was al goed zichtbaar twee dagen na de bekapbeurt. Indien gewenst kan ik daar straks een foto van maken, is wel twee weken geleden dat hij bekapt is.

Mijn smid heeft me ook een berichtje gestuurd gehad om te vragen hoe hij liep, gevoelig of niet. Vind ik wel fijn zo een smid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:22

Nandos schreef:
Helaas had ze ook zichtbare kneuzingen die eruit aan het groeien zijn.. (o.a. Witte lijn) ik meen door de afgelopen bekappingen (vorige bekapper) waarna ze zon pijn heeft gehad.

Die kneuzingen kunnen al veel langer terug zijn opgelopen en nu pas zichtbaar worden omdat ze aan het uitgroeien zijn.
Zonder oude foto's (hoe de hoef was) en hoe het er nu uit ziet is het moeilijk iets te zeggen over wat goed en fout is/was.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 09:51

DubbelDun schreef:
Nandos schreef:

Die kneuzingen kunnen al veel langer terug zijn opgelopen en nu pas zichtbaar worden omdat ze aan het uitgroeien zijn.
Zonder oude foto's (hoe de hoef was) en hoe het er nu uit ziet is het moeilijk iets te zeggen over wat goed en fout is/was.

Ik heb hier een paar pagina's terug al foto's geplaatst. Jij gaf toen aan dat er in februari iets gebeurd moest zijn en mijn smid daar niet op ingespeeld had..

Afbeelding

Even een foto van linksvoor zijaanzicht vorige bekapping. Ivm hielen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 10:10

Die rand geeft idd aan dat er 'iets' gebeurd is. Kan bijv. een lichte hoefbevangenheid geweest zijn. Hierdoor zou je nu de ontstane kneuzing kunnen zien uitgroeien.
Maar sommige paarden geven al zo'n rand te zien als ze van het weideseizoen weer de winter(paddock) in gaan.
Het is iig duidelijk te zien dat het op meerdere hoeven effect heeft gehad.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:25

Hoefbevangen kan ik me echt niet voorstellen. Ze heeft in de winter gewoon goed gelopen. Maar dat zou idd een kneuzing kunnen veroorzaken. Maar denk eigenlijk dat er iets niet goed is in het evenwicht van de hoef waardoor de kneuzing ontstaan is.

Ze staat in de winter op een andere wei dan in het voorjaar, misschien dat dat de rand verklaard.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:36

Je hoeft het niet gelijk aan de buitenkant te zien of aan verbreding van de witte lijn. Gras kan ook gevoeligheid als effect hebben omdat de verbinding licht aangetast wordt. Paard loopt dan gevoelig. Overigens zijn paarden die altijd op zachte grond leven soms wat gevoelig op grind ed. Gewoon omdat de hoeven zich aanpassen aan de ondergrond waar ze normaal op leven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 11:36

Hoe bedoel je het evenwicht in de hoef ??

Kneuzingen kunnen o.a. ontstaan door het staan op een grote steen (+4 cm) waardoor je een 'verzwikking' krijgt, maar meestal gaan ze dan wel onzuiver lopen zéker op ongelijke ondergrond.
Dit geeft niet van die ringen.

Door de overgang van weidegang kan er wel een verschil in opgenomen voeding ontstaan (andere vitaminen/mineralen balans), waardoor deze ringen kunnen ontstaan.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 13:07

Doordat haar hielen te hoog zijn geweest en de teen te lang zou dat getrokken hebben aan de witte lijn is mij verteld. Op die manier bedoel ik het evenwicht