[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:36

Het paard van mijn vriendin was laatst idd wel jolig aan de hand Dorine. Lijkt mij ook niet dat dat bevorderlijk is.......
Maar die van jou heeft dus 8 weken in het gips gestaan?? Alle hoeven??
Mag ik vragen naar welke kliniek jij geweest bent??

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:59

Nee, 2 hoeven, alleen voor.

Ik stuur je even een pb!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 06:08

dorine3 schreef:
Maar een paard wat uit z'n dak gaat door de overtollige energie, dat is toch ook niet goed? Misschien als je een rustig beestje hebt, maar anders lijkt het me echt niet bevordelijk...
Die pees trekt toch aan het hoefbeen, helemaal bij flinke bewegingen. Dat kan dan toch die kanteling verergeren.

Dat hangt erg af van de ernst van de hoefbevangenheid. Als je paard nog uit zijn dak kan gaan, valt de aanval relatief nog mee.
Mijn paard had tijdens de acute aanval zoveel pijn (ondanks de pijnstilling): daar was echt geen uit je dak gaan bij. Ze hinkelde op 3 benen, achterover hangend. Ze deed 5 minuten over de 5 meter naar haar paddock :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 07:59

mij is ook verteld dat zolang ze pijnstillers krijgen (zelfs de lichtere gevallen van HB) ze absoluut niet uit hun dak mogen gaan,
de kans dat het verergert door verdere kanteling is hierboven al genoemd.

ze mogen echt alleen rustig in een paddock rondscharrelen en desnoods alleen onder begeleiding (als ze wel fleurig zijn).

twee dagen nadat de pijnstillers geheel gestopt waren mocht mijn merrie het zelf weer uitmaken wat ze deed.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 08:26

Tuc schreef:
Mijn pony heeft bloed- en mestonderzoek gehad. Álle waarden, zoals calcium en magnesium waren in orde. Behalve Ureum.
Heeft iemand hier ervaring mee, of welke stoffen zijn er over het algemeen in overmaat/tekort bij bevangen paarden?
Het ziet er in ieder geval goed uit *\o/*

was het ureum gehalte te hoog ?

Jannepauli

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:36

Welke /moll waarde staat er op de uitslag?

Hoog ureum kan verschillende oorzaken hebben, w.o. slechte nierfunctie, te veel eiwit in de voeding, te weinig drinken en zelfs een infectie in het lichaam. Dat laatste is dus enigzins logisch als je paard HB is.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:16

Help de eigenaren van mijn verzorgpony willen de dierenarts en de hoefsmid niet bellen. En ze is heel erg bevangen. Ze hebben wel hoefsmid gebeld maar dat is de buren. Die doet alleen koeien die kan het helemaal niet hij vijlt geeneens. Aan de hoeven zitten allemaal hoeken enzo heel slordig. Wat moet ik nu doen met mijn vriendinnen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:23

Mss kun je ze informatie laten opzoeken op internet over hoefbevangenheid en ze uitleggen dat het heel belangrijk is om snel goede hulp in te roepen? Anders is de pony het straks chronisch en dan heb je de poppen aan het dansen.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 18:02

Het is een tekort aan ureum. Ze heeft 2.6 en normaal is het 3.6-8.9. Niet een super groot verschil, maar toch.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:32

Toch nog een vraagje, hoewel donderdag alles wel beantwoord zal worden in de kliniek, als ik dan terecht kan :=

Hoe lang vinden jullie het dan redelijk dat 'n paard kreupel loopt, tuurlijk zo kort mogelijk, maar ik zie zo weinig verschil na de eerste dag :\ (eerste dag kon ze niet lopen, nu wel, maar liever niet). Ik heb ook het idee dat de ijzers er af het weinig goeds heeft gedaan, ze staat echt op eieren :\
Verder zet mijn pony juist haar hoef op de punt neer, ipv op de bal???
Ik snap dat elk paard uniek is, maar een richtlijn dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:29

Letizia schreef:
Toch nog een vraagje, hoewel donderdag alles wel beantwoord zal worden in de kliniek, als ik dan terecht kan :=

Hoe lang vinden jullie het dan redelijk dat 'n paard kreupel loopt, tuurlijk zo kort mogelijk, maar ik zie zo weinig verschil na de eerste dag :\ (eerste dag kon ze niet lopen, nu wel, maar liever niet). Ik heb ook het idee dat de ijzers er af het weinig goeds heeft gedaan, ze staat echt op eieren :\
Verder zet mijn pony juist haar hoef op de punt neer, ipv op de bal???
Ik snap dat elk paard uniek is, maar een richtlijn dan?

dat is vreemd...belast ze haar voorbenen normaal of hangt ze achterover?
Is het 1 voorhoef?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:00

Re-voor loopt ze kreupel, li voor??? Zo ie zo veel beter dan rechtsl ze leunt we naar achteren maar dat is dan omdat ze 'n stap met links wilt zetten en dus op rechts moet staan, nog steeds loopt ze na 3 stappen beter...

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:07

heb even een vraagje
gister was ik bij mijn haf toen er een man met hond voorbij fietste die had volgens mij wel belangstelling bij de shetlander die er bij staat. omdat zijn pony hoefbevangen was. de kinderen konden er niet op rijden en ze ligt ook veel.
zag dat het beest nog steeds op wei stond bij de schapen ook nog wel een groot stuk land.
wil de volgende keer als ik de man weer zie iets zeggen omdat ik het zielig vind voor het beestje die kan toch beter op stal of zo?
mijn vriend maakte toen een opmerking dat je ze niet snel laat inslapen maar dit is toch ook zielig?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 00:51

EstherHegt schreef:
Mooi boekje over fructanen en weidemanagement, grassoorten en de invloeden van het weer, bemesting etc op suikers.
Het boekje is gefinancieerd door Australische overheid en geschreven door Kathryn Watts ( van safer grass) en Chris Pollit. ( bekende onderzoeker naar hoefbevangenheid)
Equine Laminitis - Managing pasture to reduce the risk
Als je de link openklikt zie je eerst dat het 25 dollar kost, scroll je iets naar beneden dan heb je de gratis PDF.
Een fructaankalender is echt niet genoeg!!!!! Er zijn erg veel invloeden.
Aanrader dit boekje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 08:59

Letizia schreef:
Re-voor loopt ze kreupel, li voor??? Zo ie zo veel beter dan rechtsl ze leunt we naar achteren maar dat is dan omdat ze 'n stap met links wilt zetten en dus op rechts moet staan, nog steeds loopt ze na 3 stappen beter...

is ze wel hoefbevangen?dit lijkt ook op een hoefzweer

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:05

Ik zou op m'n knieën bidden als dat zo zou zijn...

Donderdag staan we in de kliniek, laten we hopen op een hele dure hoefzweer :Y)

Maar ik vrees dat we er niet zo makkelijk vanaf gaan komen :\

Zal ik eens een filmpje maken van haar vandaag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:11

een filmpje zou een goed idee zijn...ik heb er geen beeld bij op het moment.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:13

Ik ga zo naar stal, moet eerst zelf even naar de HA voor m'n vinger (hechtingen heb ik er zelf uit uit gehaald van het weekend :P ) en dan rij ik gelijk door naar stal :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 11:24

Letizia schreef:
Donderdag staan we in de kliniek, laten we hopen op een hele dure hoefzweer :Y)

Maar ik vrees dat we er niet zo makkelijk vanaf gaan komen :\

Uit ervaring weet ik dat hoefzweer na hoefbevangenheid niet altijd even 'makkelijk' is.
Bij Isabella zaten ze zo ver van binnen bij de hoefballen/verzenen, dat ze niet door wilden komen.
Ze heeft maanden niet lekker gelopen, soms heel erg slecht, of lag ze meer dan dat ze stond, andere keren hinkte ze wat rond.
De hoefsmid kon ze niet uitsnijden omdat ze in het meest doorbloedde deel van de hoef zaten (nl. achterin) en de plek niet direct duidelijk was.
1e keer kwamen ze er toch via de kroonrand uit, andere keer kwam ik ze pas veel later bij een bekapping eens tegen.
En ook dan sta je machteloos toe te kijken bij die zgn. 'onschuldige' hoefzweer ;(

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:05

Een hoefzweer is natuurlijk ook erg pijnlijk, maar als ik mocht kiezen tussen die twee, zou ik het toch wel weten...

Vrijdag was de DA nog even op stal, voor een ander paard, en ze kon het niet laten om toch even bij Dar te kijken, nu ging zij zelf ook twijfelen aan de diagnose... Misschien toch een doorgeslagen artritis? I don't know, een paar weken geleden was het gewricht duidelijk veel gevoeliger bij druk en knijpen, nu geeft ze daar eigenlijk weinig om en loopt nu echt kreupel, toen niet. (Ik hoorde dit pas vandaag van stalgenoot)

Net foto's en filmpje gemaakt, filmpje is vanuit de paddock, beetje vaag, wilde later recht uit op het harde een filmpje maken, maar het werd toch ineens slecht weer hier :=
http://s125.photobucket.com/albums/p71/ ... rah004.mp4

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:01

ziet eruit als behoorlijk bevangen :(:) Hopenlijk valt het mee, maar bij mij lopen ze met een hoefzweer echt anders :=

De merrie hier liep trouwens vanaf het begin zuiver op het zachte en had enkel last op de stenen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:05

Letizia schreef:
Een hoefzweer is natuurlijk ook erg pijnlijk, maar als ik mocht kiezen tussen die twee, zou ik het toch wel weten...

Vrijdag was de DA nog even op stal, voor een ander paard, en ze kon het niet laten om toch even bij Dar te kijken, nu ging zij zelf ook twijfelen aan de diagnose... Misschien toch een doorgeslagen artritis? I don't know, een paar weken geleden was het gewricht duidelijk veel gevoeliger bij druk en knijpen, nu geeft ze daar eigenlijk weinig om en loopt nu echt kreupel, toen niet. (Ik hoorde dit pas vandaag van stalgenoot)

Net foto's en filmpje gemaakt, filmpje is vanuit de paddock, beetje vaag, wilde later recht uit op het harde een filmpje maken, maar het werd toch ineens slecht weer hier :=
http://s125.photobucket.com/albums/p71/ ... rah004.mp4

ik twijfel of ze bevangen is....wat heeft ze aan haar linkerknie?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:07

Artrose, daar zit nu de pijn niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:09

Letizia schreef:
Artrose, daar zit nu de pijn niet.

ik zal wel eigewijs zijn maar heb het vermoeden dat het wel uit de knie komt.
hoe reageert ze op but?
Welke dosering geef je?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:14

Het is op het filmpje niet duidelijk, maar ze is rechts kreupel, ze wilt rechts niet belasten.
Ik zie een klein beetje verschil op de bute, ze krijgt nu twee zakjes per dag :)

Ik zal kijken of ik morgen een filmpje kan maken als ze rechtdoor loopt :)