[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:30

Hier kan Roos prima zonder gras zonder dat ze daar ongelukkig van word. Ze staat meer buiten in een groep dan menig paard. Het is 2 á 3 uurtjes binnen, met haar supplementen, dat betekend dat ze 21 tot 22 uur vrije beweging en sociaal contact heeft. Dat is meer dan een paard wat je 's nachts alleen op stal zet!

Ik ben bij al mijn pony's altijd super scherp. 3 nooit bevangen geweest (2 gezond, 1 cushie), maar gaan in het wel-bevangen geweeste regime mee (2 stuks, 1 al jaren bewezen cushie en Roos). Roos gaat nu natuurlijk niet mee het land op.

Roos was vanmorgen niet wonderbaarlijk beter na haar behandeling, maar ook zeker niet slechter. Na het weekeind gaan we pas echt evalueren.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:44

Is er iemand die acetysalicylzuur preventief voert? Oudere mensen hebben vaak ook hun chronische medicatie, het advies van de dierenarts was dit ook nog een tijd preventief te geven.
De enige maar eraan is dat ze het absoluut niet lekker vinden.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:57

Mijn shetland pony is aantal jaar geleden flink hoefbevangen geraakt in de winter. Maar goed hersteld en weer terug in de sport. We zijn door gegaan tot ZZ met 15 punten in dressuur en vaardigheid. Nu loopt ze klasse M met mijn zusje

Mijn Arabier is 2 jaar achter elkaar hoefbevangen geraakt in september. Ook zij loopt weer in de sport klasse L2.

Wat ik wil zeggen. Geef niet zomaar op. Beide hebben ook een lichte kanteling van het hoefbeen. Gras krijgen ze nauwelijks. Paar keer in de week 10 min. Staan op vitalbix en stipt elke 7 weken komt de hoefsmid ze opnieuw beslaan. Voor ons werkt het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:01

Dennis schreef:
Hier kan Roos prima zonder gras zonder dat ze daar ongelukkig van word. Ze staat meer buiten in een groep dan menig paard. Het is 2 á 3 uurtjes binnen, met haar supplementen, dat betekend dat ze 21 tot 22 uur vrije beweging en sociaal contact heeft. Dat is meer dan een paard wat je 's nachts alleen op stal zet!

Ik ben bij al mijn pony's altijd super scherp. 3 nooit bevangen geweest (2 gezond, 1 cushie), maar gaan in het wel-bevangen geweeste regime mee (2 stuks, 1 al jaren bewezen cushie en Roos). Roos gaat nu natuurlijk niet mee het land op.

Roos was vanmorgen niet wonderbaarlijk beter na haar behandeling, maar ook zeker niet slechter. Na het weekeind gaan we pas echt evalueren.

Ik hang er ook geen oordeel aan dat een ander het op zijn eigen manier doet. Ik kan de gedachten van pol1 gewoon goed begrijpen omdat ik er ook zo over denk.

Ieder heeft zijn eigen grens. Daarbij zeg ik niet dat het ene fout is en het andere goed. Ik geef aan wat mijn grens is. Ik heb filmpjes voorbij zien komen in dit topic, waarbij voor mij heel duidelijk de grens zou zijn bereikt. Nogmaals zegt dit niet of het daadwerkelijk ook zo is, maar puur en alleen mijn eigen gevoel. Want laten we voorop stellen dat iedereen in dit topic echt het allerbeste met zijn/haar beestje voorheeft. Dat mag duidelijk zijn.

Ik kan bijv niets met homeopathie en cranio sacraal. Ook niet met termen als mijn paard is ongelukkig, blij, verdrietig enz. Ik let ook bijzonder scherp op mijn paarden en als ze serieus pijn hebben dan is dat over het algemeen duidelijk. Ik zou mijn pony ook de rest van zijn leven in de bak kunnen laten staan met hooi. Maar dat wil ik gewoon zelf niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:47

[***].... ik ga grotendeels met je mee, ik zie privé op stallen deze periode aardig wat plots bevangen dieren voorbij komen, zodanig dat ze écht niet meer willen of kunnen lopen. Eigenaren, smeden de artsen proberen dan een paar weken hemel en aarde te bewegen maar die stoppen er gemiddeld na 3 a 4 weken mee omdat de kwaliteit van leven en de hoeveelheid pijn die ze aangeven niet aan te zien is. die gaan gewoon geen jaar of langer door met proberen een dier op te lappen, en daar geef ik ze gelijk in.De dieren waar ik het nu over heb zijn wel pensionado's!!! Dus wat voor toekomst/kwaliteit van leven hebben die als ze óók nog eens niet meer op de wei kunnen....

Zelf is mijn chronisch HB-er gelukkig al járen zonder last en kan zelfs na minutieus opbouwen een dag op de wei, gelukkig!!! maar hij wordt 30, als hij wederom HB wordt ga ik niet weken dokteren met een paard vol pijn, hij heeft een goed leven gehad en verdient dat dan niet in mijn optiek.

Ik besef wel degelijk dat mensen met vooral jonge dieren er werkelijk alles aan doen, en ik veroordeel die mensen ook niet hoor !!!! echt niet. Ieder zijn eigen ding en moet doen wat hij wil en goed acht voor zijn dier, alleen besef wel dat je niet een dier voor jezelf in leven moet houden en een leven met pijn is ook niks...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:53

Elcamino jouw post kan ik me goed in vinden, Afab komt op mij wat minder over maar dat kan mijn interpretatie zijn

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:03

Voor mij was het nooit meer zonder zorgen op het land kunnen een van de overwegingen om te stoppen. Ik heb het dan ook over een pensionado met epilepsie die een moord beging voor gras. VOOR MIJ vond ik dat de grens maar iedereen doet het beste.

Zoals er mensen zijn die de uitspraak "niet op de wei is paard onwaardig" tegen het verkeerde been stoot zo zijn er ook mensen die niet begrijpen dat mensen eindeloos door dokteren. Maar ik denk dat iedereen hier met de beste intenties voor z'n beest zorgt en ze het liefste de wereld wil geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:54

Elcamino heeft het mooi genuanceerd. Daarbij sluit ik mij ook aan bij de post van polly.

Het zal ook per hb geval verschillen. Bij mij zou het betekenen dat mijn pony de rest van zijn leven in zijn up in de bak moet achterblijven terwijl mijn paarden naar het land gaan. Mijn pony doet dienst als grasmaaier/gezelschapspony. Verder doet hij NIETS. Als hij dan ook nog alleen in de bak moet blijven is het voor mij niet paardwaardig.

Maar nogmaals dat is voor iedereen verschillend.

Als ik iemand gekwetst heb, dan is dat zeker niet mijn bedoeling geweest.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:25

Ik had jaren geleden een gezelschapspony die bevangen was, toen gezegd, dit nooit meer, maar hij was helemaal hersteld (bleek IR). zijn dieet aangepast en een extra verzorgster gezocht zodat hij 5 x in de week gereden werd, dat ging super. Toen kreeg hij koliek, laten opereren, bleek een zo'n rond zwengeld gezwel, met operatie had hij kans te herstellen, de dierenarts kwam tussendoor ons op de hoogte houden en zei een maand op de kliniek voor de nazorg, dan heb je 45% dat hij hersteld, maar en daar kwam hij toen pas mee naar voren; 95% kans dat hij zwaar bevangen wordt, voor ons was dat de grens. Als de dierenarts dit meteen had verteld had ik hem niet laten opereren, maar ik heb hem toen dus laten inslapen.
Inmiddels een merrie (19 jarige fokmerrie met pensioen ivm Cushing) die bevangen staat, toch het traject weer ingegaan, ze heeft altijd gemiddeld 8 uur op het land kunnen lopen zonder problemen. (heb ook niet genoeg land voor meer uren met 3 paarden, Maar hierna...we gaan het zien. Waar voor mij en voor haar de grens ligt, geen idee, ik laat het op me af komen.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:32

Wel goed nieuws, de hoefzweer lijkt rustig te worden, vandaag voor het eerst, na afgelopen zondag te zijn doorgebroken, geen pus eruit, maar wat schoon wondvocht. Ze loopt per dag ook beter gelukkig.
Hoop dat ze straks als de hoefzweer over is ook verder na beneden kan met de bute, krijgt nu 2 zakjes per dag. Ze stond voor de hoefzweer op een kwart per dag.
Ik vind de zorgen die ik me maak ook slopend, steeds op zoek naar informatie, dit erbij geven of dat..de twijfels.... doe ik het goed, wel of niet zooltjes eronder, gaat het wel goed met die hoefzweer, inpakken en weken of juist niet etc...ook zoveel horrorverhalen hoor je erover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:49

lique68 schreef:
Wel goed nieuws, de hoefzweer lijkt rustig te worden, vandaag voor het eerst, na afgelopen zondag te zijn doorgebroken, geen pus eruit, maar wat schoon wondvocht. Ze loopt per dag ook beter gelukkig.
Hoop dat ze straks als de hoefzweer over is ook verder na beneden kan met de bute, krijgt nu 2 zakjes per dag. Ze stond voor de hoefzweer op een kwart per dag.
Ik vind de zorgen die ik me maak ook slopend, steeds op zoek naar informatie, dit erbij geven of dat..de twijfels.... doe ik het goed, wel of niet zooltjes eronder, gaat het wel goed met die hoefzweer, inpakken en weken of juist niet etc...ook zoveel horrorverhalen hoor je erover.

Die zorgen en die twijfels zijn echt vreselijk! Wel fijn dat het elke dag iets beter gaat.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 16:10

ik heb destijds zelfs een dierentolk bij mijn pony gehad, of ik erin geloof of in geloofde....ik weet het niet eens, maar ik zocht denk ik een bevestiging om door te gaan en te behandelen toen hij bevangen was (hij had geen kanteling vd hoef beentjes bleek uit de foto's).
ik voelde me zo machteloos en radeloos. Een holistische dierenarts erbij met wiggelroede of meetding, die smeerde ook een zalf op bepaalde plekken op zijn lichaam en verbond dat met een touwtje, ik kon mijn lachen eigenlijk bijna niet inhouden, mijn man is ook weggelopen op een gegeven moment, die vond het een te hoog tita tovenaar gehalte hebben :)
mijn pony liep zo weg na die behandeling en wat zij voorschreef aan medicatie heeft hem gered, ging echt alleen maar vooruit daarna. tsja....verklaarbaar ? geen idee
Ik heb het nu met mijn merrie (nog) niet gedaan, ze gaat elke dag vooruit.
maar inderdaad die zorgen en twijfel...vreselijk!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 17:31

Ik sluit me aan bij Polly, [***] en Elcamino.
Na de 9 weken vechten en proberen met Blacky was het ook klaar voor mij. Nu kwamen er hier natuurlijk wel meer dingen bij kijken opgegeven moment die de doorslag gaven. Nu is het inmiddels al bijna 2 maanden terug en als ik nu de paarden op de wei heb staan is het nog heel dubbel. Had Blacky dit graag nog een jaartje willen geven, maar ben aan de andere kant ook blij dat hij gegaan is voordat de een wel de wei op zou mogen en hij alleen op de paddock moest blijven enzo.
Die zorgen en die twijfel zijn enorm slopend. Je emoties gaan alle kanten op telkens.
Ook erna blijft dit spelen merk ik.. ben nu enorm bang voor HB bij mijn PPID'er. Had dit eerder altijd al wel in mijn achterhoofd, maar na het nu zelf mee gemaakt te hebben is het echt een grote angst geworden. Hoop het nooit meer mee te hoeven maken.
Nu vooral weer de angst om nu ook nog mijn KWPN'er te moeten laten gaan, die gaat alles behalve lekker qua kreupel enzo dus ben bang dat ook haar lichaam nu op begint te raken ;(

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 20:16

yanaa wat naar voor je dat het je niet gegund is na alle zorgen en verdriet om Blacky rustig van je paarden te genieten, hoop dat je kwpn'er opknapt en het met een sisser afloopt.
en die angst, heel herkenbaar, maar die zal slijten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:41

Ik blijf na wat ik gelezen heb toch bij mijn mening ( ieder zn goedrecht)..
Híer op stal 1 paard wat niet op de wei mag.. ziet de rest wel gaan! Vind ik t paardwaardig?.. nee! Snap ik dat het een moeilijke beslissing is? Ja dondersgoed!
Een paard hoort m.i gewoon onbevangen op t land te kunnen lopen! Grasmaskers: mooie uitvinding maar oh wat vind ik t sneu!
En natuurlijk wil ik niemand voor t hoofd stoten hier! Iedereen doet zijn uiterste best.. maar bekijk het ook eens vanuit t oogpunt van het paard! Mijn paarden hun grootste geluk is als t weideseizoen van start gaat!
Nee voor mij is de keuze overduidelijk! Tuurlijk wil je kijken of je paard opknapt, en heel soms gebeurt dat..maar als blijkt na maanden zorgen dat je paard of elke x een terugval krijgt, of gewoon niet meer voldoende hersteld ( en voor mij zou t belangrijk zijn dat een paard weer kan terugkeren naar de wei) dan zou ik de beslissing nemen niet meer verder te gaan! Voor wie doe je t moet je je denk ik afvragen?
Eens met [***], polly en elcamino!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:58

Ik heb geen enkele pony die onbevangen het land op kan. Als ik dat doe heb ik 5 bevangen pony's ipv 1 (die niet eens op het land bevangen geraakt is).
Dus zoals jij het stel zouden al mijn pony's niet krijgen wat ze nodig zouden hebben en het slecht zouden hebben.

Imo krijgen ze meer dan paarden die s nachts op stal moeten staan, apart van elkaar. Dat vind ik veel belachelijk dan gras.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:08

Dennis schreef:
Ik heb geen enkele pony die onbevangen het land op kan. Als ik dat doe heb ik 5 bevangen pony's ipv 1 (die niet eens op het land bevangen geraakt is).
Dus zoals jij het stel zouden al mijn pony's niet krijgen wat ze nodig zouden hebben en het slecht zouden hebben.

Imo krijgen ze meer dan paarden die s nachts op stal moeten staan, apart van elkaar. Dat vind ik veel belachelijk dan gras.

Ik heb nergens gezegd dat paarden het slecht hebben! Mijn standaard is dat een paard " onbevangen" de wei op moet kunnen.. dat is een verschil van inzicht ( heeft niets te maken met slecht voor je paard zijn)..
Ik heb ook een pony die flink in omvang is..die is nooit hb geweest maar toch tref ik voorzorgsmaatregelen ( zolang we nog het echte voorjaarsgras hebben gaat ie halve dagen op de wei) maar de uren dat ie staat..hebben hij en ik er geen angst van en kan hij doen wat ie t liefst doet!
Iedereen heeft hier liefdevoor zijn paard laat dat voorop staan!
Maar na maandenlang geklooi zou ik een andere keuze maken!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:21

Die van mij steekt zelf haar neus al in de graaskorf. Want dat betekent, beperkt, gras eten. Ze staan hier samen op een paddock van zo'n 500 m2. Aangrenzend is ons 'gazon', een postzegel boswei, zeg maar. Daar mogen ze dan een half uurtje op. De één met, de ander zonder korf. Een wei heb ik ook, maar die ligt een paar honderd meter verderop, uit het zicht. Daar durf ik ze momenteel nog niet heen te brengen. Tja, ik zou het liever anders zien, een paar hectare bos, wat gras, wat rotsgrond. Want dat is de natuurlijke omgeving voor een paard. Een vierkante wei vol met productiegras, waar ze zich continu staan vol te vreten,, en zoals we normaal zijn gaan vinden, is helemaal niet natuurlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:31

Ik heb er sinds gister eentje aan de pen staan, weide is veel te rijk en hij vind dit prachtig. Mooi voor op het terrein zich overal mee bemoeien

Als de wei straks kaal is mag hij erop en natuurlijk overdag ook los op de paddock

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:33

mysa schreef:
Die van mij steekt zelf haar neus al in de graaskorf. Want dat betekent, beperkt, gras eten. Ze staan hier samen op een paddock van zo'n 500 m2. Aangrenzend is ons 'gazon', een postzegel boswei, zeg maar. Daar mogen ze dan een half uurtje op. De één met, de ander zonder korf. Een wei heb ik ook, maar die ligt een paar honderd meter verderop, uit het zicht. Daar durf ik ze momenteel nog niet heen te brengen. Tja, ik zou het liever anders zien, een paar hectare bos, wat gras, wat rotsgrond. Want dat is de natuurlijke omgeving voor een paard. Een vierkante wei vol met productiegras, waar ze zich continu staan vol te vreten,, en zoals we normaal zijn gaan vinden, is helemaal niet natuurlijk.

Dat laatste wat je stelt is ook zeker waar!
Maar die mogelijkheden zijn er nou eenmaal niet teveel in nl.. daarom zijn voorzorgsmaatregelen ook uiterst belangrijk!.. en dan nog wil t wel es fout gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:38

pol1 schreef:
mysa schreef:

Dat laatste wat je stelt is ook zeker waar!
Maar die mogelijkheden zijn er nou eenmaal niet teveel in nl.. daarom zijn voorzorgsmaatregelen ook uiterst belangrijk!.. en dan nog wil t wel es fout gaan!

Klopt helemaal inderdaad. Mijn pony is nog niet echt blij als ik zijn masker omdoe, maar het is kiezen. Of alleen achter blijven op de paddock of met de andere mee het land in. Voorgaande jaren gingen ze in de zomer altijd 24/7 op het gras (met strookbegrazing), maar dit jaar gaan ze 's nachts gewoon weer in de paddock met zijn allen (3) met wat hooi. Dat is ook voor de 2 paarden beter, want die zijn in de zomer eigenlijk ook allemaal aan de "volle" kant :o .

Grasmasker vind ik echt sneu, maar ik moet proberen er niet teveel met menselijke gedachten en gevoelens naar te kijken..... Pony denkt er niet over na in ieder geval :D En zolang hij op deze manier nog een tijdje mee kan zonder zere voeten, denk ik dat het de beste oplossing voor hem is. Als hij een terugval krijgt dan houdt het op.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:52

Ik kom ook maar weer eens verslag doen...
Mistral gaat eigenlijk best wel goed, voeten blijven telkens mooi dezelfde temperatuur(dus niet meer warm) en over vlakke ondergrond loopt ze lekker, maar wel iedere ongelijkheid die ze tegenkomt zorgt ervoor dat ze gevoelig reageert. Dus ja dan ga je weer denken zal ik er dan toch een ijzer onder laten slaan of ijzer plakken? Hoefschoenen misschien? Ijzer onder slaan gaat er volgens vele wel weer voor zorgen dat ze eerst weer gevoelig wordt. Haar voerbeleid bestaat nu uit goed getest hooi. Een beetje marstall om de but doorheen te doen en de Naf Lamimaze. ben nu al drie weken van 1.5 zakje but naar 1 pd en daar zie ik geen verandering in dus dat is goed.

Enige tips?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:45

Ik ben begonnen met de NAF laminaze ter preventie. Maar lekker vind ie het niet. Geef nu een klein schepje door zijn slobber om hem langzaam te laten wennen. En probeer steeds wat meer toe te voegen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 23:52

tylando schreef:
Ik ben begonnen met de NAF laminaze ter preventie. Maar lekker vind ie het niet. Geef nu een klein schepje door zijn slobber om hem langzaam te laten wennen. En probeer steeds wat meer toe te voegen.

Balen he, dat er zo'n scherpe geur aan zit. Ik gaf altijd de ex laminitis, maar die is er helaas niet meer. Die laminaze gaat er bij die van mij niet in, dus ik geef nu alleen nog magnesium bij.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 08:01

Ja zocht ook al naar de ex laminitis.
Waarom is deze eruit gehaald?