[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:23

Wat fijn dat het allemaal goed is afgelopen Dennis@! *\o/*
Door het oog van de naald ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:29

Dennis

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:51

Ik ben echt blij dat ik het ergste gehad heb.

Alle voetjes vertonen wel ietsje ribbels (alleen die van Caya niet), maar niet schokkend. En heb er nu nog niet eentje met een verbrede witte lijn.
Dennis is nu 9 weken onderweg, Whitney 8,5 weken, Roos 5,5 weken en Caya 4 weken.

Roos en Whitney eerst maar voor de wagen op bouwen voor ze weer onder het zadel gaan.
Heb met Roos zelfs stiekem ambities om eind november op paard en koets te rijden :o, maar weet nog niet of ik dat wel aan durf.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:06

Isabella heeft een los ijzer :o merkte ik vandaag toen ik met beide pony's op wandeling buiten ging.
Uiteraard het linker ijzer.
Wel leuk gewandeld met beiden; dan de ene, dan de andere voorop, hoewel Isabella voorop voor Yoblin betekende flink inhouden .. hij stapt beduidend sneller :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:15

onwisj gaaf janouk!

ik had ook graag mee gedaan, wie weet een volgende keer, lijkt me super leuk! :j

isa paardje, he vervelend los ijzer...

dennis, fijn dat het weer goed gaat!

ik zie bij die van mij helemaal geen ribbels gek genoeg, zal nog eens goed kijken...

les van Piet is inderdaad super! *\o/*
en zo onbelast werken aan de lange teugel is inderdaad goed voor beide! :D
spieren moeten gewoon weer langzaam opgebouwd worden, ze heeft tenslotte een flinke klap te verwerken gehad alles bij elkaar...
en we zijn nog maar kort weer aan de slag...

voor wie het leuk vindt, hier staat de rest van de foto's...

[GVL-ITP] Onze eerste lange teugelles weer, Fifi's come back!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:26

Al even een tijdje niet gereageerd, maar wat een goed nieuws hier allemaal! Super, Janouk!
En de septembermaand is ook weer achter de rug... Hooi weer besteld.

Denk dat je misschien van de winter wel iets tegenkomt in de witte lijn, Dennis?
Nouvel, heel bijzonder dat je paard er na al die ellende zo goed vanaf is gekomen (met dank aan jouw goede zorgen natuurlijk)! Wat een verhaal :oo
Isapaardje, balen van je losse ijzer... Smidje in de buurt die er een paar nieuwe nageltjes in wil tikken voorzichtig?
ElCamino, hopelijk is het pootje weer wat opgeknapt?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:41

Ik zal zeker iets gaan tegen komen. Zou wel heel raar zijn als ik bij 4 pony's helemaal niets tegen ga komen :).
Maar tot nu toe enkel een klein beetje ribbeltjes en verder nog niets.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:51

SpikyBlue schreef:
Isapaardje, balen van je losse ijzer... Smidje in de buurt die er een paar nieuwe nageltjes in wil tikken voorzichtig?

Ik ga als eerste inderdaad voor die optie, hoewel het ijzer wel verlegd zal moeten worden, want hoefwand gaat nu al bijna aan de achterzijde over het ijzer heen en dat is geen gewenste situatie.
Ijzer ligt er nu zo'n 5,5 week onder.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:48

Spikyblue: knie gaat langzaam beter, nu fysio....gaat me te langzaam...hihi
Paardjes gaan goed, chico staat nu 6 weken op zijn nieuwe modelletjes...ron bellen voor opnieuw nagelen... maar omdat ze al 6 weken ruim niks doen verandert er ook niet veel.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:59

Wat fijn al dat goede nieuws :) Houden zo!

Wel zit ik weer flink in de stress, al is het meer bij voorbaat... Flavio ziet er goed uit, is vrolijk, maar loopt nog steeds niet helemaal rad (achter). Nu maak ik me dus druk over de winter. Is nog ver weg, maar wat als hij niet rad blijft lopen...Ik wilde hem juist de winter doorrijden. Hij is snel stijf in de winter en ik ben bang dat ik dan over het hoofd ga zien als hij slecht gaat lopen door z'n HB...Al zal dat waarschijnlijk niet snel gebeuren, hij ziet er super uit (behalve buikspieren...tja, daar moeten we echt voor werken/rijden), is eerder te dun dan te dik (krijgt nu weer iets meer hooi, bouw het heel langzaam op) en hij krijgt goed droog kuil, vandaar dat ik vaak hooi zeg (wat ik al eerder zei, hij kreeg echt kuil..terwijl ik daar echt op gelet had en ze zeiden dat het net een wat 'nattere' baal was...ben blij dat hij dat voer aankon, maar nog blijer dat hij het nu niet meer krijgt).
Ik hoop dus ook dat ik me druk maak om niks, dat hij nu niet goed loopt en ik daardoor niet kan rijden maakt me op zich niet uit, zolang Flavio vrolijk blijft, stappen is ook gezellig en ik geef het meestal wel veel tijd, maar me daar dus niet druk om (gaat wel weer over), maarja, in combinatie met dat hij nog steeds herstellende is van zijn HB...dat vind ik moeilijk, dit omdat beweging dan juist zo belangrijk is!

Nog meer mensen waarbij het paard in de winter HB is geworden? Hoe gaan jullie om met de aankomende PLOS?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:15

mijn PLOS is nu terecht denk ik.....Pablo krijgt slagen in zijn vacht.
Hoogstwaarschijnlijk cushing dus.Waar ik vorige winter al bang voor was.
Rare blessure,sarcoid die in ene hard ging groeien,bloedarmoede.....van die dingen.
Ik zoe me wezenloos aan info over het gebruik van pergolide samen met levothyroxine,maar vindt niets.
Dus als iemand daar iets over weet?
Binnenkort komt de da enten en weer bloed afnemen.
Hij is in prima doen,glanst,is vrolijk en 25 jaar.

Zonder levothyroxine staat hij binnen 10 dagen bevangen,dus dat weglaten is geen optie.
Moeilijk geval dus.
Dit was Pablo eergisteren.
De slagen zie je niet op de foto,maar ze zijn er wel....ik zie ze wel met mijn argusogen ;)

Afbeelding

Flavlip..wat vervelend dat Flavio nog steeds niet rad loopt!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:24

Ik dacht even: geen nieuws, allemaal góed nieuws. Arme Pablo :(:) . Kan je niet helpen met je vraag, heb met beide geen ervaring! Wees dankbaar voor je scherpe blik, je bent er nu sneller bij dan menigeen, denk ik!

Flavlip: hier ook droge voordroog gemeng met graszaadhooi. Ik merk in de winter (en in de natte zomer) dat de natte bodem vaak de oorzaak is van stijf lopen. Nu hij de nachten weer binnen staat en de voetjes mooi kunnen drogen is dat geen probleem meer. En tijdig een deken opdoen, zeker als hij al wat aan de dunne kant is, dat scheelt energie.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:44

Ik heb geen PLOS in de winter, de weilanden gooi ik dicht, krijgen rust tot volgend jaar. Zijn reeds gebloot, gesloot, gerold etc.
Paarden staan dan in de rijbaan, op straatwerk en in de box. Wel 24/7 beweging en buiten dus.
Voeren blijft hetzelfde, hooi en beetje muesli.
Enige waar ik op let is wanneer ik het eerste pak voordroog/kuul openmaak, dat ga ik langzaam introduceren en stap geleidelijk over tot volledig.
Verder rij ik ze alletwee dan weer ( als mijn knie heel blijft).
Misschien een ravot-stukje wei direct achter de bak...groeit niks meer en is al vertrapt, met voldoende hooi eten ze daar niet een s meer.

Flavlip: Succes met Flavio!!!
geerke: succes met Pablo,vind hem er wel super uitzien verder hoor!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:49

Wat vervelend Geerke! Hij ziet er wel goed uit, glimt als een spiegel :) Wat betreft pergolide samen met levothyroxine kan ik je helaas niet helpen. Weet de DA daar niet meer over?

@ Paars Flavio heeft sinds gisterenavond zijn deken op :) Hij is altijd snel met een vachtje aanmaken, echt een koukleum, dus zeker nu hij aan de dunne kant is vond ik het verstandig er nu al mee te beginnen. Fijn dat we er hetzelfde over denken.

@ ElCamino Dankjewel! Lijkt me heerlijk om geen PLOS te hebben in de winter ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:06

"@Geerke: dat is een verontrustend vermoeden. Alleen: kwam hij dit voorjaar wel goed uit z'n vacht? Dat lijkt me toch een belangrijke indicatie.

Hier in de winter ook plos hoor, heb Tyrtje alleen op hooi ook bevangen gehad, en ken er genoeg. Of had ik nou m'n mond moeten houden.......................

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:18

Geerke: Levothyroxine mag met een aantal medicaties niet gecombineerd worden - of dat voor pergolide geldt, kijk ik voor je na. Ik vermoed dat het geen probleem is. De vraag is echter of je beide medicaties zou moeten geven als je al een hormoonsturend medicijn als pergolide zou gaan gebruiken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:21

:(:) Flavio en Geerke
Helaas ook geen kennis om een oordeel over die medicijnen te geven. Ze zit mooi glimmend in haar velletje. Het zegt niet alles, maar voor mij wel altijd wel een goed teken.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:29

Zo op de foto ziet Pablo er goed uit. Maar goed ben geen expert.

Mamaloe/miniloe (ben even de naam kwijt) vroeg nog waar rekening mee te houden in de winter, zijn nog niet echt reacties op geweest. Ben ook wel benieuwd wat jullie doen als het heeft gevroren/sneeuw ligt.

Misschien doen wij het helemaal verkeerd hier maar wij deden vorig jaar Sam en Luuk pas een strookje erbij geven als het gras ontdooit was. Als er een berg sneeuw lag kregen ze geen gras maar wat extra hooi.
Ze hebben toen ook een tijd geen gras erbij gekregen alleen maar hooi omdat er toen zoveel sneeuw lag.

Sterkte aan degene die het nodig hebben.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:06

In de winter staan ze bij mij niet op de wei.....gelukkig kan ik daarvoor kiezen, als je alleen maar weiland hebt is het lastig...kan ik geen nuttig advies over geven vrees ik.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:16

Mysa, heb jij enig idee wat voor soort hooi je gaf en van welke periode?
Ik blijf er nml. bij, dat verkeerd hooi (dus veel engels raai en in de verkeerde periode's gemaaid) minstens net zo gevaarlijk zijn als rijk gras...

Hier komen ze bij de winterdag ook niet op de wei..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:38

Flavio komt ook niet op de wei (van de zomer weer, wie weet met graasmasker ;) ). Hij staat op een 'struin-stukje', soort bospad, maar daar is nu amper meer gras te vinden. Ook is het hooi wat hij krijgt volgens mij een stuk minder rijk dan wat hij voorheen kreeg, dus wat dat betreft denk ik ook dat ik me een beetje te druk maak, maar dat komt ook echt omdat ik hem nu geen beweging kan geven. Anders zou ik natuurlijk alsnog alert zijn, maar minder bezorgd dan nu. Flavio is dan ook vorige winter echt HB geworden van het kuil...en gebrek aan beweging...(tenminste, zo zie ik het).

@ Mysa Word ik natuurlijk niet blij van ;) maar wel goed om te weten dat Flavio niet de enige is...Wat doe je er aan om het te voorkomen? (al kan ik denk ik het antwoord al raden...afvallen en beweging...).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:41

Flavlip, kwam dat hooi van hetzelfde land als waar je paard op liep? Dat was toch die koeiweide of heb ik dat verkeerd? Dan kan dat inderdaad de trigger zijn geweest. En heb je al eens bloedonderzoek laten doen ivm die stijfheid van achteren? Had de mijne ook en die had een ernstig selenium tekort..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:01

over selenium tekort
ik ben sinds echt pas 2 weken met nieuw voer bezig, waar oa extra selenium en biotine inzit
ik merk enorm veel verschil bij de paarden. Meer energie, losser in het lijf, de huid voelt losser en niet meer zo vadsig (kweet niet zo goed een andere omschrijving)
de spieren voelen ook meer ontspannen.
Bijna onmogelijk om zo snel die verandering te zien, maar het valt me echt meteen op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:12

Fijn dat je echt verschil zie Nombrado.

De bevangen pony's staan in de paddock en blijven daar de winter ook staan. Mochten ze gevoelig worden op het hobbelige opgevroren dan doe ik ze schoenen aan.

Hier gaat alles super :).
Doen wat licht werk. Whitney van het weekeind ook maar weer eens voor de wagen zetten :). Roos heeft er aan de lange teugel al goed zin in. Het werk gaat haar goed af, maar mist nog wat kracht.

En Whitney is vandaag mee geweest naar de nakeuring. Ze raakte 3 dagen voor de premiekeuring bevangen dus hoopte toen al dat ze mee kon. Heb er lang een hard hoofd in gehad, maar na het bezoekje van de alternatieve mevrouw zijn ze zo hard vooruit gegaan dat ik toch gegaan ben (het is geen keurings topper, dus heeft gewoon haar premies nodig, heeft al 2x een 3e gehaald en moet voor haar 12e wel minimaal 4x een 2e halen voor haar kroon predikaat, daarom sla ik liever geen jaar over).
En ze heeft een keurige dikke 2e premie behaald :D. Dus ben daar super blij mee! Volgens meerdere juryleden was haar beweging echt haar pluspunt (is het normaal ook, van haar veel te luxe type moet ze het niet hebben).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:19

Gefeliciteerd Dennis en wat fijn dat ze het nu zo goed doen allemaal..

Wat een verschil kan dat geven he nombrada..Hier geef ik Zam de selium + E van paardnatuurlijk en bij hem met behoorlijk tekort ook al snel resultaat en nu geef ik het 3 x per week en ik heb nog nooit zo'n fijn gevoel op hem gehad..Het is blijkbaar iets geweest, wat al veel langer speelde, dat tekort..Welk voer geef jij je paarden nu?