Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:07

En haar voet op de teen laten rusten? Dan moet de bekapper meer bukken maar hwt paard kan dan vaak wel blijven staan.
Is alleen lastig met de teen zelf in korten/vijlen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:08

Die bekapper ben ik dus :D Een smid begint er niet meer aan of is veel te voorzichtig :)

Ook als ze op de teen staat heeft ze geen balans omdat het andere voetje niet veel lichaamsgewicht meer kan hebben.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:31

En als je een steun (stukje hout of iets dergelijks paar c m dik) in de vorm van de hoeft maar rondom 2 cm kleiner maakt waar ze gewoon op staat. Dan heb je ruimte met de vijl om zijkant en stukje onderkant te doen. Zou dat zelf proberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 09:07

Op zich klinkt dat goed, maar de straal/steunsels zullen toch ook bijgewerkt moeten worden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 00:55

Ik zou eens advies aan de mensen van dit topic willen vragen. Sinds een kleine 4 maanden is mijn haflinger op het harde gevoelig met lopen. Wat kan je daar aan doen? Hij loopt alleen een paar meter over het harde van de stal naar paddock of weiland.
Met periodes is hij soms ook onregelmatig in de bak. Waar zou dit aan kunnen liggen? En welke stap zouden jullie als eerste doen?
Een dierenarts laten komen voor een echo? Of het advies van de hoefsmid en er een ijzer onder zetten? Ik ben eigenlijk geen ijzer fan maar als het niet anders kan dan moet het maar. Zijn voeten groeien ook echt slecht. Bij bekappen kan er bijna nooit wat af.

Wat zien jullie als jullie de foto bekijken behalve de rotstraal.
Ik heb het idee dat hij soms onregelmatig loopt door dat de omcirkelde stukken gevoelig zijn. Kan dat bij zo n hoef zo bekapt worden dat dat gedeelte van de grond komt? Ik ben echt een leek wat betreft hoeven

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 06:39

Die voet ziet er helemaal niet verkeerd uit. Is hij op alle hoeven gevoelig? Hoe is zijn verdere conditie? Waar is hij in de bak onregelmatig aan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:12

De straalgroeven lijken erg rommelig al zien ze er niet 'volgelopen' uit (moeilijk diepte te schatten)

Wat je makkelijk kunt doen is een rechte lat, vijl oid over de hoef leggen. Vanaf de punt tot waar dat mestplekje zit moet je er onder door kunnen kijken met wel 2 mm ruimte.
Is dat niet het geval dan raakt de straal teveel de grond en kan hij daarop gevoelig zijn omdat het binnen in de voet dan gekneusd kan raken.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 09:28

Wijslander schreef:
Die voet ziet er helemaal niet verkeerd uit. Is hij op alle hoeven gevoelig? Hoe is zijn verdere conditie? Waar is hij in de bak onregelmatig aan?

Op beide voorvoeten. In de bak is hij vaak aan het rechtervoorbeen onregelmatig. Ik zal vandaag een foto maken van hem zodat de conditie te beoordelen is.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:01

Als het al 4 maand speelt, zou ik er een DA bij halen. Hoef ziet er niet slecht uit. Straal is ook mooi gevormd, zie geen rotstraal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:20

Jeetje wat is die straal ontzettend lang! Is het puntje van de straal los? Ik zou zeker kijken of je die wat in kan korten. Hij hoort echt niet over de hele hoef te liggen zoals nu.

Heb je foto's van de andere hoef?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:43

Ik zal foto s maken van beide voeten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:44

Beide voorvoeten

Afbeelding

Rechts voor

Afbeelding

Rechts achter

Afbeelding

Links voor

Afbeelding

Linksachter

Afbeelding

Volgende week vrijdag komt de hoefsmid om te kijken hoe ze hem vind lopen en misschien een ijzertje. Ik neig erna om voor die tijd toch de pees op de scan te zetten van rechter been.

Even voor de duidelijkheid. Het is bijna 4 maanden geleden dat hij naar de smid is geweest want toen de smid er 2 maanden geleden was is hij alleen rond geveilt want er kon echt niets afgehaald worden zo kort waren zijn voeten.

En voor het beeld over deze man hebben we het.

Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:45

Ik zou een rongen laten maken van het straalbeen.. en eventueel een scan van de pezen.
Ik vind de hoeven er niet schokkend uit zien behalve dat er een vijltje langs kan en misschien de straalpunt een stukje dunner maken.

de smid is bij mijn pony geweest en hij staat voor een raadsel waarom haar hoefwand los laat.
De wittelijn is goed. er groeit een stukje hoefwand aan en dan komt er een pulverig stukje waardoor de hoefwand splijt. Ook lijkt het, volgens hem, alsof de zool harder groet dan de hoefwand.
Omdat het toch iets pulverig is heeft hij toch wat spul er op gedaan tegen WLD. Hij kan zich niet voorstellen dat het WLD is omdat het niet in de wittelijn zit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:02

No_No schreef:
Ik zou een rongen laten maken van het straalbeen.. en eventueel een scan van de pezen.
Ik vind de hoeven er niet schokkend uit zien behalve dat er een vijltje langs kan en misschien de straalpunt een stukje dunner maken.

Waarom zou je dat doen? Klinkt niet direct als een logische eerste stap....

Ik zou de smid even laten checken met de visiteertang hoe gevoelig de zolen zijn. Daar beleid op maken. Als hij inderdaad gevoelig is, en smid ijzertje gebruikt... dat even aankijken.
Zie je geen verbetering, gewoon opladen en naar kliniek... daar ben je voor een compleet kreupelheidsonderzoek goedkoper uit dan steeds de dierenarts laten komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:05

Als de zool niet tegen gehouden wordt door de hoefwand dan zal die idd harder groeien (in de lengte). Dat verpulverende witte spul kan de 'waterline' zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:09

Wesco: Krijgt hij behalve ruwvoer nog iets?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:13

Hij krijgt drainage compositum en magnesium. Dit omdat hij een headshaker was en door Cranio sacraal therapie helemaal schudvrij is. Zij vond hem enorm gevoelig op zijn huid met aanrakingen.

Ik twijfel over zijn pees op de echo te zetten omdat hij 2 jaar geleden een peesblessure had aan het rechtervoorbeen. Dit been is altijd iets dikker gebleven. Maar ik kan niets afwijkends aan dit been zien.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 08-08-17 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:15

Ninx schreef:
No_No schreef:

Waarom zou je dat doen? Klinkt niet direct als een logische eerste stap....

Ik zou de smid even laten checken met de visiteertang hoe gevoelig de zolen zijn. Daar beleid op maken. Als hij inderdaad gevoelig is, en smid ijzertje gebruikt... dat even aankijken.
Zie je geen verbetering, gewoon opladen en naar kliniek... daar ben je voor een compleet kreupelheidsonderzoek goedkoper uit dan steeds de dierenarts laten komen.

Omdat deze pony al langere tijd kreupel is. 4 maanden vind ik tijd voor een bezoekje aan de dierenarts. een dierenarts zal de knijptang er ook wel op zetten om te kijken.
Daarnaast heb ik slechte ervaringen met paarden die langere tijd niet goed lopen.

Waterline, ik zal even googlen. Kan daar ook een bacterie in komen?

edit:
waterlijn is het niet. Die heeft geen pigment zag ik. Het is: wittelijn, waterlijn, grijze hoefwand, ruimte, hoefwand
Laatst bijgewerkt door No_No op 08-08-17 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:20

Als de waterline te breed wordt en de zool in de witte lijn geduwd wordt dan kan er idd een bacterie binnen dringen. Maar dat geld ook voor de flares aan de zijkant.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 08-08-17 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:20

Ok. Dan zou ik beginnen met een hoge dosering biotine (0.1mg/kg paard) en een mineralensupplement. Ik gebruik zelf bij voorkeur subli biotinemix (5.5g biotine/kg product, dus een haflinger van 500kg moet 9g krijgen, oftewel 2 schepjes).
Mineralenbrok kan OF 30g/100kg paard marstall force, of 30g/100kg pavo vitalcomplete, of 75g/100kg vitalbix daily complete, of 100g/100kg metazoa broxxx.

Een alternatief als je maar 1 product wilt geven is excellent biozin. Daarvan 5g/100kg paard, maar dan vang je niet het kopertekort op.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:21

Als ik er zo over nadenk ben ik eigenlijk bang dat het 2 verschillende dingen zijn. Ik denk gevoelige zolen en misschien wel een peesblessure. Ik ga toch een afspraak maken voor een scan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:51

Hoe noem je ook alweer zon raar ding wat als een rare wortel van een boom door de witte lijn kan groeien? Ik kom niet op de benaming. Daar moest ik aam t verhaaltje met de witte lijn denken

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:02

Een hoornzuil denk ik dat jij bedoelt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:09

Hoornzuil idd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:12

Jaaa precies dat bedoelde ik