[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:49

Isapaardje schreef:
Dat soort dingen worden volgens mij niet echt meegenomen. Staat ook ergens vermeld meen ik, dat dit uitzonderingen zijn.

klopt, maar dat zie je in de index zelf niet terug en kan dus wel misleidend zijn! Met zulk weer mogen ze er best even een extra waarschuwing bij vermelden!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:04

Gisteren is de hoefsmid bij m'n pony geweest, hij heeft ze van de ijzers gehaald. Toen hij bij de straal klopte reageerde ze gevoelig, dus de kans is heel groot dat het hoefbeen gekanteld is. Verder zag hij niks bijzonders aan de hoef. Na het bekappen liep ze echt om te huilen zo slecht, inmiddels is dat bij getrokken tot het niveau van toen ze met ijzers stond, maar zelfs dat is om te huilen, het ziet er niet uit als ze loopt, wat ze ook liever niet doet. We hebben besloten dat wanneer het na het weekend niet opknapt om de DA te bellen en ze in te laten slapen, het gaat gewoon niet meer ;( Ze staat nu al 2 weken met pijn en dan die artrose er nog bij... We moeten reëel wezen en voor haar kiezen, ik zie er geen heil meer in :n

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:15

Letizia zal voor je duimen. :(:)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:31

lolclub schreef:
xFioon schreef:
een klein bekertje, grootte 200 ml (maar weet niet of dat dan ook 200 gram is bij dit voer...) 4x per dag.
Ga wel een vitaminesuplement ofzo halen, ga echt geen 2 kg per dag voeren :n

ik heb een paard van 1.65 en die krijgt 2x daags 400 gram afgewogen, dit is al twee grote volwassen handen vol per keer !
volgens de adviezen zou ik 2 1/2 kilo per dag mogen geven, maar dit is echt een enorme hoeveelheid, ze krijgt er F4F bij dus aan vitamines ed geen tekort.

ik heb nog twee andere paarden op Safe & sound staan, beiden zijn gezonde paarden zonder HB oid.
Ook deze doen het erg goed op dit voer.
ik vind het een heel goed basisvoer voor alle paarden, de meesten hebben helemaal geen granen nodig

geef je die twee anderen wel de aanbevolen hoeveelheid? :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:33

Wendy15 schreef:
Nee, was geen automatische mail :n Ik had nog een paar vragen en die heb ik meegestuurd met mijn bestelling en daar kreeg ik vrijwel meteen antwoordt op :)

Edit: :)) Supertoevallig! Ik checkte net m'n mail en toen stond er niks, plaats dit berichtje en ga terug naar m'n mailbox en heb nét een mailtje gekregen! :D Ze vinden het erg vervelend en sturen een nieuwe emmertje op. Wel superservice hoor! :j

Super opgelost! :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:34

Letizia schreef:
Gisteren is de hoefsmid bij m'n pony geweest, hij heeft ze van de ijzers gehaald. Toen hij bij de straal klopte reageerde ze gevoelig, dus de kans is heel groot dat het hoefbeen gekanteld is. Verder zag hij niks bijzonders aan de hoef. Na het bekappen liep ze echt om te huilen zo slecht, inmiddels is dat bij getrokken tot het niveau van toen ze met ijzers stond, maar zelfs dat is om te huilen, het ziet er niet uit als ze loopt, wat ze ook liever niet doet. We hebben besloten dat wanneer het na het weekend niet opknapt om de DA te bellen en ze in te laten slapen, het gaat gewoon niet meer ;( Ze staat nu al 2 weken met pijn en dan die artrose er nog bij... We moeten reëel wezen en voor haar kiezen, ik zie er geen heil meer in :n

;(
Heel veel sterkte, wat zegt je DA? ziet die het ook somer in? Zijn er al foto's gemaakt?
:(:)

Letizia

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 20:46

Heb de DA verder nog niet gesproken (op dinsdag na, telefonisch) en er zijn verder geen foto's gemaakt, maar mijn gevoel zegt dat het gewoon niet meer gped gaat komen ;(
Ben in te pessimistisch? Na twee weken en nog stokkreupel? Zeg het maar eerlijk hoor :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:03

Letizia schreef:
Heb de DA verder nog niet gesproken (op dinsdag na, telefonisch) en er zijn verder geen foto's gemaakt, maar mijn gevoel zegt dat het gewoon niet meer gped gaat komen ;(
Ben in te pessimistisch? Na twee weken en nog stokkreupel? Zeg het maar eerlijk hoor :o

hee, nog niet opgeven hoor ....

maak alsjeblieft een afspraak bij een goede kliniek en laat foto's maken zodat ze je adhv daarvan een advies kunnen geven,

en twee weken stokkreupel is geen afwijkend beeld hoor, het feit dat ze nog steeds op d'r benen wil staan is een goed teken.

was de zool voor de straalpunt ook zachter als normaal ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:13

lolclub schreef:
ik heb een paard van 1.65 en die krijgt 2x daags 400 gram afgewogen, dit is al twee grote volwassen handen vol per keer !
volgens de adviezen zou ik 2 1/2 kilo per dag mogen geven, maar dit is echt een enorme hoeveelheid, ze krijgt er F4F bij dus aan vitamines ed geen tekort.

ik heb nog twee andere paarden op Safe & sound staan, beiden zijn gezonde paarden zonder HB oid.
Ook deze doen het erg goed op dit voer.
ik vind het een heel goed basisvoer voor alle paarden, de meesten hebben helemaal geen granen nodig

Citaat:
geef je die twee anderen wel de aanbevolen hoeveelheid? :)

nee hoor, die krijgen ook 2x daags 400 gram met een compleet vitamine supplement erbij .
400 gram is best veel hoor, pak je keukenweegschaal er maar eens bij ;) , dit tesamen met het supplement en ze krijgen echt genoeg van alles.

ik vind ze zelfs levendiger en actiever met trainen als toen ze op een granenmuesli stonden.
een verklaring hiervoor heb ik niet behalve dat ik zelf ook slaperig en sloom wordt van suiker, dus misschien werden zij dat wel van de suiker en zetmeel in het graan.
ze zijn los en soepel, zitten mooi in de vacht en mijn oudje heeft zelfs minder last van jeuk.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 21:13

De hoefsmid zag verder niks aan haar hoef, hij is erg kundig :j

Ik vind het zo moeilijk, moet ik volgende week met de kliniek bellen?

Het punt is, dit paard heeft een giga blessure verleden, 6 jaar geleden een lichte peesblessure achter, 'n jaar later een zware peesblessure voor, hier is ze aan geopereerd, door de hele revalidatie periode heeft ze artrose ontwikkeld.
Het komt nu over als of ik het niet voor haar over heb, maar heb de afgelopen 6 jaar echt alles uit de kast getrokken voor d'r, het heeft me bergen geld gekost en dat geeft niet, ze was het meer dan dubbel en dwars waard, maar zo slecht heb ik haar nog nooit gezien en daarbij is ze dood ongelukkig door haar huisarrest, ik ga nu steeds jankend naar huis...
Als er nog 'n lichtpuntje is...

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:25

:(:) @letizia
Wij kennen hier allemaal het ongelooflijk machteloze gevoel van een eigenaar zijn van een h oefbevangen paard.
Ik zou voor een second opinion gaan. Ik zou foto's laten maken in een kliniek met ervaring in hoefbevangenheid. Ik kan je Visdonk aanraden in Roosendaal. Samen met de hoefsmeden Van Nassau behandelen zij honderden hoefbevangen paarden per jaar. Ze hebben een schat aan ervaring, ze zijn kundig en als zij er geen heil in zien, zullen ze het je zeker zeggen.

Dit is het verhaal van mijn paard Image. Misschien dat je hier hoop uit kan putten. Wij hadden afgesproken: zolang zij s morgens opstond en naar buiten strompelde, zolang zou ik het blijven proberen. En echt, ik heb een aantal keer een veearts afgebeld op het laatste moment om haar te laten inslapen. Vreselijk. Ze is nu 20 en doet het super.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

Maar het blijft een feit dat ieder ziektegeval anders is.
maar ik zou zeker foto's laten maken, dan pas kan je echt beoordelen hoe de schade in de hoef eruit ziet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:16

Letizia....hoefbevangenheid duurt doorgaans iets langer dan twee weken jammergenoeg...sterkte met je beslissing!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 23:25

Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat het langer duurt, ik weet dat het proces van maanden is, maar een paard wat met zo veel pijn staat, ondanks de pijnstillers...
Hoe dan ook, ik ga het voorleggen bij de DA, foto's zullen gemaakt worden.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:40

Goedemiddag,

Ik wil jullie mening graag hebben voor een goede vriendin van mij. Zij heeft een fjordendame van nu ongeveer 21 jaar oud. Fjod zou cushing hebben, al langere tijd.
Nu is het paard sinds 7 weken hoefbevangen. Mijn vriendin(ik noem haar R) is met paard naar kliniek geweest toen paard net hoefbevangen was. Ze hebben de hoeven van het paard daar ingegipst en het paard heeft 6 weken op stal gestaan met gips om de hoeven(alle 4). Ook pijnstilling ed gehad natuurlijk en nu is vorig weekend het gips eraf gegaan. Volgens de da van de kliniek was ze nog steeds hoefbevangen, maar nu alleen nog aan voorbenen. Dus wat hebben ze gedaa, opnieuw de voorhoeven ingegipst en weer pijnstilling en het advies: weer 6 weken op stal.
R zit er even doorheen, ze vind het zo erg voor haar paardje, beestje staat alleen maar op stal en word er nu onderhand chaggo van, wat logisch is.
Er is toendertijd in de kliniek bloed afgenomen bij paard en daar kwam tot 2 keer toe uit dat paard GEEN cushing heeft!!! Wat ze dan wel heeft weten de artsen niet. R denkt nu aan insulineresitentie.
Mijn vraag: Wat adviseren jullie in dit geval? Mijn vriendin heeft in overleg met hoefsmid nu het gips eraf gehaald en paard staat nu voor op zooltjes. Dit omdat het gipsen waarschijnlijk niet werkt.

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat hier iemand misschien nog tips voor R heeft wat ze zou kunnen doen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:01

@luffie
:(:) Hoefbevangenheid is een rot ziekte. Een machteloos gevoel.

Zijn er in de kliniek foto's gemaakt van de schade in de hoeven?

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:10

Het is idd een rotziekte ja! Heb haar net een sms gestuurd met je vraag over de foto's Janouk.

En heb jij wel eens gehoord over het ingipsen van de hoeven bij hoefbevangenheid? Hoefsmid van R was absoluut niet te spreken over deze methode en zei dat het een typische behandeling van die betreffende klinkiek was.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:13

Ik heb het weleens gehoord maar ben er helemaal geen fan van zeker niet omdat vaak bij HB beweging de beste remedie is.
Toch veel laten lopen op zand liefst nat zand met pijnstilling en wat hooi lijkt mij het beste zeker voor een 20-jarige.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:13

Mijn pony heeft bloed- en mestonderzoek gehad. Álle waarden, zoals calcium en magnesium waren in orde. Behalve Ureum.
Heeft iemand hier ervaring mee, of welke stoffen zijn er over het algemeen in overmaat/tekort bij bevangen paarden?
Het ziet er in ieder geval goed uit *\o/*

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:24

@Tooske: Ik dacht juist dat je moest uitkijken met beweging bij hoefbevangen paarden??? Dit omdat het dan kan verergeren??
(ben echt een leek op dit gebied, maar zoiets heb ik gelezen op internet.......Kan het dus ook totaal niet onderbouwen!!)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:28

Mag ik vragen welke kliniek het was? Mag ook via pb :)

Ik heb zelf inmiddels gemaild met de kliniek, heb besloten om ze daar toch as week naar toe te brengen, ik zet m'n hoop op niks, dan valt het misschien mee :\
Ze leek vandaag iets beter dan gisteren maar de wens is de vader van de gedachten vrees ik :=

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:31

@Letizia: Je hebt pb!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 17:45

luffie schreef:
@Tooske: Ik dacht juist dat je moest uitkijken met beweging bij hoefbevangen paarden??? Dit omdat het dan kan verergeren??
(ben echt een leek op dit gebied, maar zoiets heb ik gelezen op internet.......Kan het dus ook totaal niet onderbouwen!!)

Gedwongen beweging is uit den boze. Maar als het paard zelf zijn beweging kiest, is het goed voor het afvoeren van de afvalstoffen in de hoeven.
Nat zand geeft goede tegendruk voor de zool en koelt gelijk de hoeven.

Ik heb Image voor het vervoer naar Kliniek Visdonk Roosendaal in het gips laten zetten, want ze had zo'n pijn en de reis duurt 2,5 uur. Daar waren ze absoluut geen voorstander van het gips en het meteen verwijderd.
Ze had veel pijn toen ze op de kliniek kwam (4 zakjes Equipalazone per dag, volgens de kliniek genoeg om een olifant met een gebroken been te laten galopperen). Ze hebben de hoeveelheid pijnstillers meteen afgebouwd. Na de operatie aan haar hoef had ze direct minder pijn.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:15

@Janouk: Bedankt voor je reactie en uitleg. Ik zal het aan mijn vriendin doorgeven.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:40

Ja dat bedoel ik ook in een paddock dus dan kunnen ze zelf bepalen of ze wel of niet kunnen lopen naar geleide van de pijn.
Niet rijden uiteraard etc.

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:22

Maar een paard wat uit z'n dak gaat door de overtollige energie, dat is toch ook niet goed? Misschien als je een rustig beestje hebt, maar anders lijkt het me echt niet bevordelijk...
Die pees trekt toch aan het hoefbeen, helemaal bij flinke bewegingen. Dat kan dan toch die kanteling verergeren.

Die van mij heeft ook gips gehad, 8 wk, en die heeft er wel profijt van gehad. Gaat de goede kant op.