[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:35

Francis schreef:
Poeh, opluchting voor jou Lique, gelukkig
lique68 schreef:
hoe gaat het met de andere paarden/pony's ?

Raya gaat super, ben in een paar dagen naar 2 x daags een half zakje gegaan in plaats van een heel zakje en als ze zo blijft als ze nog steeds is dan zijn we rap van de pijnstiller af. Ze stapt vlot en ruim en helemaal normaal en wil vanuit gekkigheid soms ook wel draven (maar dat mag ze niet van me).

Pippa stapt normaal maar is nog steeds wat sloom en 'stug'... ben er met haar nog steeds niet uit wat er aan de hand is maar ga morgen mariadistel halen om d'r lever een steuntje te geven. Kijken of dat wat doet.

Verder even niet bijgelezen nog, sorry, doe ik later, maar sterkte voor iedereen die er nu/nog/weer middenin zit.

dat is goed nieuws over Raya, wat een opluchting dat ze zo goed vooruit gaat :) hopen dat je verder kan afbouwen! heb je al wat over het huis gehoord waar je een oogje op had?

wat vreemd van Pippa, duurt ook al weer even toch, iets met de spieren misschien?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:38

MaritGalinda schreef:
lique68 schreef:
hoe gaat het met de andere paarden/pony's ?

Sinds Diana van het gras af is, gaat het een heel stuk beter gelukkig. Nu staat ze wel continue op stal en we wandelen elke dag een stuk. Ze krijgt nu ook magnesium en appelazijn bij. Nu nog even een dilemma van wat we precies gaan doen met het naar buiten gaan in de wei in de toekomst, zeker omdat ze daar nu zo heftig op reageerde en binnen een week bevangen stond..

heel fijn dat het zoveel beter gaat met haar, dat is heel heftig binnen een week bevangen op het gras.
geloof dat ik mijn merrie ook nooit meer zonder me zorgen te maken op de wei zet :(

Dennis

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:47

Roos stond bevangen zonder gras, terwijl ze de hele zomer wel (beperkt ) op het gras heeft gestaan. Ze krijgt on getest hooi waar andere hb pony's op opknappen en ex-hbers het goed doen.
Ik heb ze wel om minder dan een week bevangen zien raken.

Roos was vanmorgen echt niet goed. Dat ik thuis kwam lag ze, kwam beroerd overeind maar eenmaal op het gras lopend weer prima. Ik heb haar even met een emmer als dichte korf op het land gehad zodat ze wat kon lopen (binnen een kwartier was ze al 3x het hele land door gescharreld), plukje hooi er in anders vond ik het wel heel gemeen ;) .

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:54

casperzazoe schreef:
Ik kom me hier als bezorgt baasje even melden.. pony is zaterdag redelijk kort bekapt en logisch dat hij dan eventjes wat moeilijker loopt, maar hij staat nu alleen maar slechter dus vindt het wel erg lang duren. Hij gedraagt zich nu echt bevangen, niet willen lopen, met omdraaien bijna omvallen omdat hij z'n hoefjes niet wilt optillen.. op het zand / gras gaat het wel beter maar loopt gevoelig. Hij is nog wel blij en irritant gelukkig :+

Hij heeft achter bij z'n billen / knie ook bultjes zitten, lijken op eiwitbultjes denk ik. Toeval of is hij toch echt bevangen..?
De hoefsmid zegt afwachten maar maak morgen toch een afspraak met de DA, vindt het veel te eng zo.

Je leest wel vaker "bevangen na hoefsmid"-verhalen maar krijg je dan ook dat de hoef van binnenuit los laat etc of zijn het alleen de symptomen van de buitenaf omdat z'n voetjes gewoon zeer doen?

Sorry heel verhaal maar zit hem echt een beetje te stressen :=

snap dat je heel bezorgd bent, heeft je hoefsmid nog een keer naar hem gekeken? weet niet of je de openingspost al had gelezen van dit topic, staat veel informatie in.

heeft hij pulsatie? ontlast hij 1 voor 1 zijn voeten bijvoorbeeld? kan hij nog achterwaarts? in de openingspost staat alles goed beschreven
zou hem iig wel als bevangen beschouwen qua te nemen maatregelen totdat de dierenarts is geweest voor de zekerheid. niet op het gras, apart van andere paarden/pony's. niet dwingen te lopen, alleen hooi en water. zachte ondergrond om te kunnen staan en liggen.
als je denkt dat hij echt bevangen is, (je zou wat filmpjes kunnen kijken ter vergelijking misschien?)
zou ik zelf de dierenarts meteen laten komen en niet afwachten overigens. Hoop voor jou en je pony dat het met een sisser afloopt.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:08

Dennis schreef:
Roos stond bevangen zonder gras, terwijl ze de hele zomer wel (beperkt ) op het gras heeft gestaan. Ze krijgt on getest hooi waar andere hb pony's op opknappen en ex-hbers het goed doen.
Ik heb ze wel om minder dan een week bevangen zien raken.

Roos was vanmorgen echt niet goed. Dat ik thuis kwam lag ze, kwam beroerd overeind maar eenmaal op het gras lopend weer prima. Ik heb haar even met een emmer als dichte korf op het land gehad zodat ze wat kon lopen (binnen een kwartier was ze al 3x het hele land door gescharreld), plukje hooi er in anders vond ik het wel heel gemeen ;) .

ja je hebt helemaal gelijk, mijn merrie ook :(
wat raar toch en super frustrerend, ze moet leren praten :D ,
zal het wel niet helemaal kunnen vergelijken maar .......ik heb ooit hielspoor gehad, als ik had geslapen en weer op mn voeten ging staan. pfff... pijn iew... ff wachten en wennen en dan liep ik redelijk makkelijk weg. klinkt dat logisch? geef je nog Ascal dat haar bloedsomloop beter blijft/wordt misschien?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:01

Bennie is ook bevangen geraakt zonder gras en op getest voordroog wat laag in suiker was.

Bennie was vanmorgen ook helemaal niet goed. Zodra het koud is (het is hier nu slechts 5 graden en gisteren stond er een koude wind) is hij gewoon slecht. Zodra hij in de zon staat gaat het veel beter. Ik begin er serieus over te denken om hem in te laten slapen. De dierenarts en mijn man willen daar alleen nog niks van horen. Ik heb er natuurlijk de laatste weken heel veel over gelezen. En ik weet inmiddels dat als ze echt flink bevangen zijn geraakt herstel wel 9 tot 15 maanden kan duren. Met in de tussentijd mogelijk een terugval. Maar ik twijfel zo enorm.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:09

damian23 schreef:
Bennie is ook bevangen geraakt zonder gras en op getest voordroog wat laag in suiker was.

Bennie was vanmorgen ook helemaal niet goed. Zodra het koud is (het is hier nu slechts 5 graden en gisteren stond er een koude wind) is hij gewoon slecht. Zodra hij in de zon staat gaat het veel beter. Ik begin er serieus over te denken om hem in te laten slapen. De dierenarts en mijn man willen daar alleen nog niks van horen. Ik heb er natuurlijk de laatste weken heel veel over gelezen. En ik weet inmiddels dat als ze echt flink bevangen zijn geraakt herstel wel 9 tot 15 maanden kan duren. Met in de tussentijd mogelijk een terugval. Maar ik twijfel zo enorm.

Hoe lang ben je al bezig?
Ik begrijp je helemaal hoor, ik heb er een jaar of 8 terug een midden in de winter op hooi een bevangen gehad, duurde echt lang en toen heb ik tegen mezelf en de pony gezegd "dit nooit meer" toen ze in januari dan ook weer bevangen raakte en echt slecht was was de beslissing ook snel genomen.
Heel veel sterkte.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:24

Vanaf januari met ups en downs. Bennie heeft Cushing, waarschijnlijk heeft het daar wel mee te maken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:48

Wij hebben voor onszelf ook de keuze gemaakt dat als de bevangenheid zo heftig terug komt als 5 jaar geleden we hem laten gaan. Toen werden we er door verrast, tegenwoordig grijpen we bij de eerste tekenen in en starten direct met Novacam (nu iom de dierenarts ook ascal) en tot nu toe weten we het onder controle te houden.

Onze shet Appaloosa hebben we helaas moeten gaan door de cushing kwamen de aanvallen steeds frequenter en kwam ze er niet meer uit ondanks medicatie en goed voerbeleid.

Helaas is het soms niet anders...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:31

Charaz schreef:
Onze shet Appaloosa hebben we helaas moeten gaan door de cushing kwamen de aanvallen steeds frequenter en kwam ze er niet meer uit ondanks medicatie en goed voerbeleid.
.

Hier ben ik dus ook bang voor. Vorig voorjaar is hij licht bevangen geraakt van het gras. Direct van het gras afgehaald en met twee weken liep hij toen weer goed. In augustus bleek de waarde van de cushing te hoog dus prascent gestart, waardes waren in oktober goed en eind december is hij bevangen geraakt.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 12:13

Hoi ik zit met mijn handen in het haar.
De komende twee weken kan ik niet naar mijn shet want ben niet in de buurt. Voor dat we weggingen liep ze iets wat stijfer op het harde maar toen stond ze al 1.5 week stil dus was het best logisch aangezien ze al een dag je ouder is en wat stijver wordt als ze stil staat.
Nu hoor ik van meerdere mensen en oa de huidige verzorgster hoor ik dat ze op harde gewoon moeizamer loopt. Op zacht loopt ze gewoon goed mee maar toch maak ik mij wel zorgen. Alle mogelijke maatregelen hebben we toch onder tussen wel genomen: hooi in slowfeeder en op een stukje staat ze buiten zonder gras, als ze daarnaast hele af en toe iets krijgt is het max de metazo brokjes...

Hooguit misschien magnesium bij gaan voeren..?

Is dit dan weer hb? Hoop toch echt niet. Kan ik nu al iets doen...?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:12

Waarschijnlijk is mijn pony spierbevangen.. toch enigszins "opgelucht" dat het niet hoefbevangen is maar toch mooi klaar mee. Behandeling is kortdoordebocht hetzelfde dus blijf hier mooi meelezen en wie weet heb ik er nog wat aan

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:08

casperzazoe schreef:
Waarschijnlijk is mijn pony spierbevangen.. toch enigszins "opgelucht" dat het niet hoefbevangen is maar toch mooi klaar mee. Behandeling is kortdoordebocht hetzelfde dus blijf hier mooi meelezen en wie weet heb ik er nog wat aan

Helaas te vroeg gejuicht. Uit het bloedonderzoek blikt dat de waardes voor spierbevangen te laag zijn en gaan we uit van lichte HB..

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:09

casperzazoe schreef:

gelukkig niet bevangen dat is fijn, spierbevangen, heb een idee hoe dat gekomen is? mijn paard is ooit spierbevangen geweest, kwam uit bloed toen, die was tot aan zn buik in de kweekgrond weggezakt, was ontsnapt :o . Met Neutradex was hij er vrij snel weer bovenop. hoop voor je dat hij spoedig hersteld :9

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:11

casperzazoe schreef:
casperzazoe schreef:

Helaas te vroeg gejuicht. Uit het bloedonderzoek blikt dat de waardes voor spierbevangen te laag zijn en gaan we uit van lichte HB..

he balen toch bevangen! dat is balen, waren te gelijk aan het typen :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:52

Roos gaat een beetje het zelfde. Slecht bij het op staan, op het gras loopt ze super.
Vanavond is er een cranio sacraal therapeut bij geweest. Tijdens de behandeling reageerde ze enorm. In eerste instantie leek het heel even of ze om ging vallen. Daarna stond ze voetjes te geven. Sommige dingen vond ze niet fijn, maar ze zocht de therapeut steeds weer op.
Ik ben benieuwd of ik komende dagen verschil ga zien.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:42

Hoop dat het wat voor haar gaat doen Dennis.

Nou, ik had bij wijze van 'test gisteren en vanmorgen geen ginkgo druppels gegeven. Wilde toch eens zien of dat nou nog wat uit maakte omdat ik eigenlijk ook mariadistel wil gaan geven en dacht dat ik deze dan wel kon stoppen als het toch niet veel deed. Nou... mooi dat ik vanavond weer direct begonnen ben!! Vanmorgen had ik haast dus niet echt goed gekeken, maar vanavond liepen béide meiden (bevestiging dat Pippa toch wel licht hoefbevangen is waarschijnlijk) echt beduidend slechter!
Ik was al met het tweede flesje begonnen omdat ik bij terug lezen van m'n logboek gemerkt had dat haar dip van een paar weken terug zo'n beetje begonnen was toen ik stopte met de ginkgo en toen ik weer begon knapte ze op. Alleen had ze op de dag dat ik weer begon ook een nieuw homeopathisch middel gekregen, dus wist ik het nog steeds niet zeker. Gisteren dus alleen de ginkgo gestopt en verder niks anders gedaan en vanavond alleen de ginkgo weer toegevoegd, geen homeopathisch middel gegeven... Héél benieuwd naar het vervolg nu, als ze weer op knapt weet ik dus echt zeker dat de ginkgo wel degelijk heel veel doet voor de doorbloeding van de voet.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:38

Wat een ellende weer voor iedereen!
Ik heb in de loop der jaren geleerd: eens goed bevangen hou je je paard nooit meer onbevangen.. ( altijd die angst!!) Paard kan in míjn ogen geen paard meer zijn..op uitzonderingen na! Zeker bij terugvallen zou ik de beslissing nemen t dier te laten gaan! Bevangenheid is een lijdensweg voor beide! Geen makkelijke beslissingen!
Sterkte weer iedereen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:26

pol1 schreef:
Ik heb in de loop der jaren geleerd: eens goed bevangen hou je je paard nooit meer onbevangen.. ( altijd die angst!!) Paard kan in míjn ogen geen paard meer zijn..op uitzonderingen na! Zeker bij terugvallen zou ik de beslissing nemen t dier te laten gaan! Bevangenheid is een lijdensweg voor beide! Geen makkelijke beslissingen!
Sterkte weer iedereen!

Dat idee heb ik ook maar desalniettemin heb ik enorme bewondering voor alle doorzetters hier, echt dikke pluim!!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:29

Pfff, het zijn zeker geen makkelijke beslissingen. Door de kou is Bennie drie dagen slecht geweest. Net toen ik zo ver was dat ik hem wilde laten inslapen, haal ik hem vanmorgen weer redelijk zijn stal uit. Het is zo lastig. Want als ik nu zeker weet dat hij herstelt, dan gun ik hem die tijd. Maar omdat we nooit de oorzaak hebben kunnen achterhalen, weten we ook niet wanneer een nieuwe aanval komt.
En hij blijft ook gewoon zo vrolijk! En dat maakt het extra moeilijk. Als hij nu stond te sippen dan was de keuze snel gemaakt. Volgens de dierenarts moet ik geduld hebben. Zijn hoef is nu net een halve centimeter gegroeid. Maar behandelen we niet te lang door? En stel dat we hem laten inslapen, hadden we hem niet langer de tijd moeten geven?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:34

Als je kiest voor inslapen zal je nooit weten of hij hersteld was, dat is ook het lastige.

Mijn merrie werd door haar vriendje achtergelaten en ze was ook echt niet happy, dat was voor mij genoeg.
Maar iedereen neemt die beslissing op een moment dat hij of zij eraan toe is en leert van de dingen die hij of zij meemaakt.

Met wat ik nu weet denk ik dat ik zelfs bij een eerste bevangenheid zou overwegen om niet te behandelen. Mijn pony is nooit meer de oude geweest en wat eerder al gezegd is, je kijkt nooit meer zonder angst naar je beest. Maar als het gebeurd.. Geen idee wat ik dan doe.

Kimmiee_DJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:55

pol1 schreef:
Sterkte weer iedereen!

Het stukje: Paard kan in míjn ogen geen paard meer zijn. Valt nu bij mij echt even verkeerd...

Ik zit te knokken, naast ook nog een baan van 40 uur in de week, om mijn pony erdoor te trekken en ze knap godzijdank goed op.. is namelijk nu op moment hier slapen (als ik het al doe), pony, werk,pony en herhaal.

Maar het feit dat je vind dat ze gaat paard meer kan zijn valt echt verkeerd... ze kan prima paard zijn als ze hier doorheen komt... ze gaat uit eindelijk alleen op dagen wanneer het snachts koud is gewoon niet gelijk de wei op... En mocht het echt poosje niet kunnen kan ze altijd nog met me andere pony op de paddock staan...

Verder verwacht de dierenarts dat ze ook gewoon weer mag gaan werken wanneer ze goed loopt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:03

Ik begrijp wel wat pol1 bedoelt. Mijn pony loopt nu weer op het gras, maar met een masker. Heel eerlijk? ik vind het helemaal niks, dat ding om zijn hoofd, maar goed..... Hij loopt prima en hij kan in ieder geval wel met de andere mee op het land. Zodra er een terugval optreedt, dan is het direct afgelopen voor hem.

Ik hoop dat het niet nodig is, maar ik vind het inderdaad niet helemaal meer "paardwaardig".

Kimmiee_DJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:06

Dan bestaan er ook nog dingen zoals paddock paradijs... kan die gwn zonder masker lopen op het zand en hier en daar op plekken hooi vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:09

Kimmiee_D schreef:
Dan bestaan er ook nog dingen zoals paddock paradijs... kan die gwn zonder masker lopen op het zand en hier en daar op plekken hooi vinden...

Klopt, maar dan kan ik hem niet meer aan huis houden. En hij is "aangenomen" om als gezelschapspony te dienen voor mijn andere paarden. Dus voor mij is de keuze niet makkelijk maar wel eenvoudig: of op het gras met masker bij mijn andere paarden of ik laat hem inslapen.

Ik ga hem niet ergens in pension zetten.