[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:00

paars schreef:
Wendy15 schreef:
Volgens de dierenartsen kon het niet door de bute komen, maar het is voor mij allemaal iets te toevallig dat dat allemaal zo met elkaar samenhing

Dat kan wel degelijk verband houden. In dit boek staat het gemeld bij de ongewenste effecten, samen met nog andere bijwerkingen; ze kunnen er vocht door gaan vasthouden. Dat hij vaak ging liggen kan komen door draaiduizeligheid. Het is een enorm sterk middel met behoorlijke bijwerkingen. Toch vreemd dat DA's dan zo'n uitspraak doen....
Ben blij dat mijn paard het nooit nodig heeft gehad: in de acute fase hebben we metacam gebruikt en dat ging prima.

Dat vocht vasthouden deed hij idd ook!! En veel liggen :j Hij was er echt helemaal raar van :o Maar ik werd niet geloofd :n Het zou door de ventipulmin komen, en dáár moest ik maar mee stoppen (wat ik dus ook gedaan heb)
Er is mij alleen verteld dat de bijwerking kan zijn dat hij problemen met de maag krijgt, en ik moest zijn eetlust in de gaten houden, verder niet :n Heb nog 2 keer gebeld, dat ik het idee had dat de dosis te hoog was, maar dat was niet het geval en ik moest ermee doorgaan omdat ie anders een terugval zou krijgen.. Dus durfde niet te stoppen ook :o

Ik heb net bij paardnatuurlijk de EquiLife F4F en Magnesiumchelaat besteld. Uit het bloedonderzoek kwam dat hij verlaagde magnesium waarde had, maar dierenarts hier vond dat vrij normaal (?) en niet nodig om een supplement te geven.. Heb net (weer) even met de GD gebeld, en die dierenarts zei dat ik het toch beter wel kon doen, en dan over een maandje weer even bloed laten onderzoeken. Mensen die niet weten dat er iets met hem is en hem zo met mij zien wandelen die zien er eigenlijk niks aan, stalgenoten ook niet meer. Maar ik zie toch nog wel dat ie wat stijf is en iets korter dan ie normaal was zeg maar. Kan natuurlijk ook komen doordat ie zolang stilgestaan heeft (kreupel is ie gelukkig niet meer) dus ben het wandelen ook een het opbouwen. Maar denk dat het toch wel goed is om hem even te ondersteunen met zo'n supplement :j
Hier zijn zowel met de F4F als magnesium wel goede ervaringen toch? :)

Ik had overigens bij het bloedonderzoek gevraagd om een uitgebreid onderzoek om te zien of hij ergens tekorten had wat betreft vitaminen/mineralen, voor insuline en zn spieren en gewoon algeheel bloedbeeld.. Maar de vit E en selenium zijn dus niet getest? De magnesium wel..
Als ik zo'n uitgebreid bloedonderzoek aanvraag, had ik dan óók nog de vit E en slenium specifiek moeten vermelden? Ga ik bij het volgende bloedonderzoek iig wel nog extra erbij zeggen :j

Ga hem nu dus de F4F en magnesium geven, maar moet ik dat blijven geven..? Of is dat meer een 'kuur'? En wat kan ik hem het beste straks op langere termijn gaan geven? :)

Letizia

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 17:03

Volgens mij moet je magnesium als kuur geven, bv 'n maand, maar hoe vaak je dat moet herhalen, geen idee :Y)

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:29

Ik heb magnesium gekocht in poedervorm. Hij moet een kwart maatschepje, maar ze eet het niet. ;)

Ik had gedacht om het tussen haar krachtvoer te gooien. Dat mini beetje wat ze al krijgt, moet ik dus ook nog gaan mengen met het poeder. Hopen dat het lukt :P

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:36

Is het kwart maatschepje groot of valt dat wel mee? Anders zou je het evt in een spuit kunnen doen :)

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:37

Valt wel mee hoe veel het is. Hoe kom je aan zo'n spuit dan?

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:38

ja, met een beetje appelmoes in een spuit. Zo geef ik ook m'n medicijnen die ze niet wil eten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:38

Paard is met de medicijnen flink opgeknapt, ze stond een stuk beter dan gisteren, ik baal alleen wel dat het zo moet :\
Morgen komt de hoefsmid een kijkje nemen, proberen zonder ijzers, hoewel ik dat best eng vind, die rot artrose er ook bij :(
Kijken of hij wat in de witte lijnen ziet, ben benieuwd, hij is erg kundig, hij kan ook goed het Breakover beslag zetten, dus we zullen zien morgen :j

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:39

bij een apotheek of bij de DA kun je die spuiten wel krijgen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:39

Spuit kan je bij de apotheek halen :)

Appelmoes, zit daar niet te veel suiker in?

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:43

zit wel suiker in ja, je kunt ook een light-versie kopen of zelf appel pureren. mijn DA zei dat een klein beetje weinig kwaad kon. ze staat zelfs te happen naar de spuit, proeft de medicijnen blijkbaar niet

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:55

Haha, goed plan. Maar bij de apotheek krijg je die toch niet? Mensen hoeven toch niet iets in hun mond te spuiten? :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:57

Haha, maar gewone spuiten worden doorgaans ook voor andere dingen gebruikt :P

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 19:57

oke, laat maar. Ik snap 'm. :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:09

Je kunt eventueel ook een oude wormspuit gebruiken.
Zelf heb ik destijds ook een spuit bij de apotheek gehaald.
2 van 20 ml. Kreeg ze gewoon voor niets mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:10

Ik weekte de magnesium altijd in water en daar liet ik het hooi in weken. Heel grappig, toen Grietje een tekort had at ze het hooi heel goed op. Later was het tekort over en toen bliefde ze het niet. Ze voelen het toch aan blijkbaar wat ze nodig hebben.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:24

Isapaardje schreef:
Je kunt eventueel ook een oude wormspuit gebruiken.
Zelf heb ik destijds ook een spuit bij de apotheek gehaald.
2 van 20 ml. Kreeg ze gewoon voor niets mee.

Ik heb nog wel meerdere spuiten hier thuis. Hoe vul je die dan?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:26

Gewoon optrekken?

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:26

gewoon, achterkant er af, mengsel erin, spuit in de mond en de achterkant er weer op. gaat je lukkken!!! B-)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:06

Mijn merrie doet het weer veel beter. Denk morgen de laatste spuit vullen met het laatste van de fles. Hopelijk dan geen te erge terugval. Maar ik veronderstel toch van niet. Vertrek vrijdag op reis, dus ik kan haar vooruitgang niet in de gaten houden. Maar mijn meisje houdt zich sterk en heeft zich er toch weer doorgeslagen. Ookal is het met gekantelde hoefbeentjes, ze staat toch gewoon elke dag op de weide, ze blijft gewoon hier tot haar leven op een einde loopt. Ze hoeft hier niet meer te werken en dat leven zal ze wel nog pijnvrij kunnen doorstaan veronderstel ik.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:23

Pitt25 schreef:
gewoon, achterkant er af, mengsel erin, spuit in de mond en de achterkant er weer op. gaat je lukkken!!! B-)

Oke, haha, dat gaat zeker lukken 8-)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 17:32

De safe en sound wordt goed gegeten, maarja het is dag 1, de Kwikbeet at hij ook 1 week of 2 weken ofzo...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:00

even een egopostje :o

de hoefsmid is net geweest en hij vond de hoeven qua uiterlijk en de manier van lopen (toen ik met haar aan kwam lopen) nog steeds prima in orde.

linksvoor is na bekappen helemaal niks te zien, de witte lijn is nog steeds gewoon zoals hij hoort.
rechtsvoor (de voet met de zoolkneuzing vd winter) heeft een witte lijn van 4 mm breed rondom, hier waren wel wat resten van bloedinkjes te zien en een beetje een rafelige witte lijn maar niet extreem.
In deze voet was nu dus wel iets van de bevangenheid terug te zien maar de HS zei dat het allemaal reuze mee viel...

de hielen zijn nu wat verlaagd (op advies van de DA om het hoefbeen parallel te zetten) en de ijzers liggen er weer onder.
ze liep er direct weer normaal op weg gelukkig.

ik was best zenuwachtig van te voren en verwachtte een veel minder positief beeld qua witte lijn dus ik ben weer wat geruster nu.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:01

xFioon schreef:
De safe en sound wordt goed gegeten, maarja het is dag 1, de Kwikbeet at hij ook 1 week of 2 weken ofzo...

ik heb goede hoop voor je dat ze de Safe & sound wel blijft eten, dit is een samengesteld voer,
de kwikbeet is alleen maar bietenpulp dus redelijk smakeloos..

hoeveel voer je er nu van ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:04

Celia schreef:
Mijn merrie doet het weer veel beter. Denk morgen de laatste spuit vullen met het laatste van de fles. Hopelijk dan geen te erge terugval. Maar ik veronderstel toch van niet. Vertrek vrijdag op reis, dus ik kan haar vooruitgang niet in de gaten houden. Maar mijn meisje houdt zich sterk en heeft zich er toch weer doorgeslagen. Ookal is het met gekantelde hoefbeentjes, ze staat toch gewoon elke dag op de weide, ze blijft gewoon hier tot haar leven op een einde loopt. Ze hoeft hier niet meer te werken en dat leven zal ze wel nog pijnvrij kunnen doorstaan veronderstel ik.

moed houden hoor.... :(:)

en alvast een hele goede vakantie gewenst

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 19:17

Bwuh, ik baal een beetje :\
Had de F4F en magnesiumchelaat besteld bij paardnatuurlijk. Kreeg ik het vandaag al binnen (supersnel!) alleen de emmer magnesium is stuk, het ligt door de hele doos en alles zit er onder en plakt :\
Heb ze net een mail gestuurd, ben benieuwd naar de reactie.