[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:20

Polly schreef:
kan het geen hoge zweer zijn?

Ik weet het echt niet. Het duurt daar denk ik te lang voor ? Dit is nu een week al en het lijkt ook erger te worden. Haar kootbeen en kogel lopen ook wat op...zijn ook warmer. Als ze aan 1 been nu weer bevangen zou zijn...zou ze pulsatie hebben en haar been anders neerzetten om te ontlasten was mijn gedachte..maar ik twijfel zo..mn hoefsmid was er zeker van..zei niet bevangen.

Heb lag geleden een pony bevangen gehad die had de dierenarts op piepschuim gezet. Dat deed hem zo zeer..zwetend vd pijn..( ze er s nacht nog onderuit gehaald) dat was zo'n ander beeld dan dit.

Google me suf..voor antwoorden/ geruststelling. want het maalt en maalt..

tylando

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:27

Hoe loopt je paard met een hoefschoen ? .
Zat ook aan zweer te denken.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:38

[quote="tylando"]Hoe loopt je paard met een hoefschoen ? .
Zat ook aan zweer te denken.[/quote

Ik heb geen hoefschoenen voor haar. Ik had haar op zooltjes van yogamatten en dan s nachts zonder. Die tegendruk vond ze erg fijn. Had na het bekappen weer zooltjes. Maar omdat ik haar zool een paar x per dag moet teren had ik ze er niet onder. Daarna er wel weer onder.dacht dat ze daarom gevoeliger was. maar dat lijkt ze niet meer fijn te vinden. Had al stuk eruit geknipt waar haar zool zacht is maar helpt ook niet. Ze loopt overal zacht. Kan haar box zelf in en uit. Overal laag mest met daarover oude kuil/ hooilaag. Vormt een goed zacht pad en bedekking. Heeft ze liever dan ht zand vd bak. Kan ze ook in hoor als ze wil. Hoefzweer...een hoge..zou dat verklaren dat haar kootbeen en kogel wat oploopt en warm is? Ze blijft ook vrolijk..gaat naar het hek zodat ze met de andere twee kan kroelen..geniet vh poetsen. Is dit moeilijk...ellende

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:40

Dennis hoe gaat ht met Roos na het bekappen? Gaat het beter met haar nu?

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:46

lique68 schreef:
Ik weet het ff niet meer met mn merrie. Ze is zo kreupel linksvoor. Kan een zoolkneuzing en zachte en waarscijnlijk dunne zool dit echt veroorzaken? Dat s wat mn smid zei nl. Geen nieuwe bevangenheid zei hy
Ben ook bang voor haar andere been voor overbelasting. Ze eet goed is attent maar dit kan niet zoals ze nu is. Merk geen verschil of ik 3 zakjes of 4 zakjes bute geef.
Ze staat ontlastend maar niet naar voren maar knikt in kogel alsof ze dr hielen wat vd grond wil houden.
Hoe gaat een paard staan als ze aan 1 voorbeen bevangen zijn?
Geen pulsatie aan alletwee haar voorbenen. Pfff....ben er zo ziek van ze was zo goed! Enige wat er is gedaan of veranderd is het bekappen. Ze loopt zoals een paard met een hoefzweer. Dat s het niet volgens de hoefsmid.

De mijne was in februari ook linksvoor kreupel (dachten eerst zoolkneuzing, maar foto liet gekanteld hoefbeen zien). Hij liep links dus kreupel (landde eerst met achterkant hoef) en in rust stak hij zijn linkerbeen naar voren.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:48

De mijne heeft nog steeds pols, maar loopt eigenlijk wel goed. Maar zolang ze pols hebben moet je toch nog rustig aan doen? Krijg ook nog Bute
Lopen maakt zijn hoef wel koeler.

Koelen jullie de hoeven van je paard? Ik proberr 2-3 keer per dag 20 minuten in een modderbad, maar hij vindt t eigenlijk niet zo fijn....

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:55

Dizzy wat balen voor jou en je paard/pony. Hoe gaat het nu met haar/hem? Zal je posten even teruglezen...
Was die van jou toen net bevangen geweest ook of was dat het begin van?
Mn merrie was nog herstellende. Liep heel goed. Kwart zakje buut per dag. Bekappen en per dag slechter. Zij steekt haar been niet naar voren om te ontlasten. Eerder hiel vd grond en wat geknikt naar voren in kogel.
Pff nu slaat de twijfel nog meer toe.
Is een hoefzweer eigenlijk te zien op röntgenfoto?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:55

Met hoefzweer kan hoef heel warm worden hoor.
En soms kan de smid deze niet zijn omdat de zweer te diep zit.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:59

Dizzy schreef:
De mijne heeft nog steeds pols, maar loopt eigenlijk wel goed. Maar zolang ze pols hebben moet je toch nog rustig aan doen? Krijg ook nog Bute
Lopen maakt zijn hoef wel koeler.

Koelen jullie de hoeven van je paard? Ik proberr 2-3 keer per dag 20 minuten in een modderbad, maar hij vindt t eigenlijk niet zo fijn....

Als ze pulsatie heeft zou ik zeker rustig aan doen. Kan ze zlf rondscharrelen als ze dat wil?
Modderbad heb ik nooit gedaan. Mijne vond zand zowiezo pas lekker om op te lopen/ staan toen ze echt bijna goed was. Koelen heb ik niet gedaan meer. Zou ht zlf ook niet meer doen als ze aangeeft het niet prettig te vinden.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:04

tylando schreef:

Hm..ja dat is ook zo. Het is zo vreemd dat de pijnstilling niet echt lijkt te helpen. Dat ze bevangen echt nog was zag ik goed verschil met meer of minder bute. Als ht echt een zweer s werkt de bute tegen by het doorkomen/ breken. Pff..zou toch makkelijk zijn als ze konden praten :(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:07

Roos is nog niet onverdeeld blij met haar nieuwe voeten. Eenmaal opgang loopt ze wel erg blij, zeker in het natte gras, dat vind ze fijner dan (nat) zand.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:09

lique68 schreef:
Dizzy wat balen voor jou en je paard/pony. Hoe gaat het nu met haar/hem? Zal je posten even teruglezen...
Was die van jou toen net bevangen geweest ook of was dat het begin van?
Mn merrie was nog herstellende. Liep heel goed. Kwart zakje buut per dag. Bekappen en per dag slechter. Zij steekt haar been niet naar voren om te ontlasten. Eerder hiel vd grond en wat geknikt naar voren in kogel.
Pff nu slaat de twijfel nog meer toe.
Is een hoefzweer eigenlijk te zien op röntgenfoto?

Een hoefzweer is volgens mij soms te zien op een foto (vertelde da mij, die ook twijfelde tussen zoolkneuzing en hoefzweer).

Ik heb twee die bevangen zijn. Nu nog 1
Denk doordat ik mijn gras doorgezaaid heb of doordat ze beiden cortico's via een puffer gekregen hebben (langdurig). De da zegt dat de puffer het niet veroorzaakt kan hebben, maar twee van de 4 zijn bevangen (en alleen die 2 welke de puffers 1,5 maand gekregen hebben).

Ik heb die met het gekanteld hoefbeen een breakover beslag laten geven. Hij liep na een week goed en na 2 weken koele hoef. Die heb ik eigenlijk ook nooit gekoeld. bedenk ik mij nu (maar toen vroor t).
Op de teen staan kan ook wijzen op HB.

De andere was echt te dik (harde manenkam). Ik merkte het toevallig, want hij liep nog gewoon op straat (ook als hij kon kiezen zand/asfalt). Toen voelde ik pulsatie op alle 4 de benen.
Voel je altijd de hartslag in de kootholte of alleen als ze pijn hebben? Bij de anderen voel ik eigenlijk niks.
De Dartmoor heeft nog geen ijzer. Loopt eigenlijk ok en kan eigenlijk wel scharelen. Als hij langer stilstaat doen zijn hoeven pijn (tilde eergisteren ook afwisselend zijn hoef in de lucht, nu niet meer).... van lopen in het zand gaat het wel beter. Pulsatie wordt dan ook minder.
Ik heb op het harde stalmatten liggen en verder zand. Alleen is hij niet zo'n beweger en staat altijd al graag stil.....

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:22

lique68 schreef:
tylando schreef:

Hm..ja dat is ook zo. Het is zo vreemd dat de pijnstilling niet echt lijkt te helpen. Dat ze bevangen echt nog was zag ik goed verschil met meer of minder bute. Als ht echt een zweer s werkt de bute tegen by het doorkomen/ breken. Pff..zou toch makkelijk zijn als ze konden praten :(

Zou fijn zijn als ze konden praten....

Nadat ze HB gehad hebben, maken ze meer kans op white line desease en/of een hoefzweer....

Degene met ijzers loopt weer heel goed en wij rijden weer. DA verwachtte 2-3 rondes ijzers, maar ik laat ze komende week nog 1 keer beslaan en dan weer ijzerloos proberen. Hij loopt ook weer in de wei.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:41

Dat s ellende zeg 2 bevangen. Fijn dat ht met dd ex hb zo goed gaat.
Bij mn andere paarden heb ik regelmatig gevoeld maar daar voel ik geen pulsatie of hartslag. Toen eentje een hoefzweer had voelde ik aan 1 kant wat pulsatie. Ik heb zlf ook niet gekoeld omdat ht vroor toen.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:54

lique68 schreef:
Lotus83 schreef:
Hallo allemaal.. helaas kom ik me melden in dit topic... mijn merrie staat sinds vorige week vrijdag bevangen aan 1 voet.. dit door overbelasting na een herstelperiode van een dubbele peesblessure.. heeft in haar geval niets te maken met suikers, ppid etc.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze vorm van bevangenheid?

Hoi ik heb er geen ervaring mee. Wat balen voor je merrie en voor jou! Hoelang is die herstelperiode geweest..moet een heftige peesblessure zijn geweest een dubbele. Gaat het inmiddels wat beter met haar en is haar peesblessure wel helemaal hersteld? Wat heb je voorgeschreven gekregen. Pijnstiller en Ascal?

Bedankt voor je reactie.. Ja eerst peesblessure links.. die bijna over en toen daarover heen peesblessure rechts. Dus we waren nu al enkele maanden onderweg maar al goed bezig met stappen etc en toen ineens bevangen aan alleen die rechter voorvoet. -O-
Ze heeft inderdaad ascal en tranquigel en bute.. van peesblessure's weet ik inmiddels vrij veel, bevangenheid had ik nog nooit mee gemaakt. Wat een doffe ellende is dat

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:55

Jaren geleden had ik er 4 bevangen staan.... 1 werd anders gehouden (bleek jaar later cushing te hebben), andere 3 liepen bij elkaar (Roos toen na een enting, een jonkie spontaan en een merrie die net van haar veulen af was). Wat een ellende was dat.....
Alle 4 keurig hersteld. Roos bleek afgelopen zomer wel kleine kanteling te hebben.
Sinds dien is Roos de eerste met (extreem veel) pech.

Ze ging net vrolijk mee naar buiten. Liep best wel weer aardig.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:50

De mijne loopt weer gevoelig, maar heeft ook een dikke pees linksvoor iom de dierenarts gisteren gestart met Novacam en aspirine, nu bedacht ik me vanochtend dat ik er eigenlijk een maagbeschermer bij wil geven. Welke site bestelde jullie dat in Engeland?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:13

Charaz schreef:
De mijne loopt weer gevoelig, maar heeft ook een dikke pees linksvoor iom de dierenarts gisteren gestart met Novacam en aspirine, nu bedacht ik me vanochtend dat ik er eigenlijk een maagbeschermer bij wil geven. Welke site bestelde jullie dat in Engeland?

Balen voor je! Abler.com dacht ik

lique68

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:18

Kan een mens blij zijn met een hoefzweer zeg Gisteravond 10 dagen nadat ze opeens zo kreupel was..boven kroonrand wat vochtig en dik...en later op avond zag ik ht pus eruitlopen! Wat een opluchting..ze loopt ook wat beter nu..komt heel wat uit in ieder geval. Maak de wond schoon en ontsmet dan stuk animalintex met zelfklevende bandage erom om ht week en open te houden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:27

Joepie!!!!!
Wat kan je blij zijn met een zweer he!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:36

Pff zeg dat voelde dat vochtige..begon me toch een potje te huilen van opluchting..mn man schrok zich rot..hu dat s toch goed nieuws..? jaaaaaa. is vd opluchting
Had alle doom scenario's al doorgenomen. Foto's maken-tot toch een kanteling tot inslapen. Wat had ze een pijn. Arme dier

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:56

Kan het me voorstellen hoor, onzekerheid is gewoon zo'n ellende. En als het zo iets 'simpels' is is dat gewoon zo heel erg fijn.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:20

hoe gaat het met Roos heb je het idee dat ze opknapt?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:22

hoe gaat het met de andere paarden/pony's ?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:44

@Charaz, ik heb nog wel wat maagbescherming over, van Abler ook. Zal even kijken hoeveel 't nog is.