[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:20

CorkyLover schreef:
Hee, mijn 12-jarige verzorgpony (shet) is al heel lang hoefbevangen, en ze heeft dus gekantelde hoefjes (platvoetjes ofzo). Omdat ze het al zo lang heeft, elke keer over nieuw hoefbevangen wordt en het na een goede behandeling van de hoefsmid stééds terug keert ben ik bang dat er niks meer aan te doen is... maar wie heeft er ervaring of ideeën?

Ps. De eigenaar heeft al speciale schoenen, medicatie en hoefijzers geprobeerd. Maar het keert de hele tijd terug.

Zijn er rontgenfoto's gemaakt van de hoefjes?
Of heeft jullie hoefsmid gezegd dat de pony platvoetjes heeft en jullie daaruit geconcludeerd hebben dat hij/zij hoefbevangen is?

Bloemkool en broccoli kan overigens geen kwaad mits je het in kleine hoeveelheden geeft. (deze groenten bevatten choline wat goed is tegen leververvetting/de vertering van vetten).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 10:30

Ik heb ooit 's een zakje Equilin Immuno geprobeerd op aanbeveling van een veearts. Mijn dames trokken ook de neuzen op en vonden het niet lekker.
Maar afgezien daarvan... Equilin is geen volledig krachtvoer en hun producten zouden gebruikt moeten worden als aanvulling op het gewone voer (hooi+brok). Welnu, dan kun je alleen maar bedenken dat de dames van Equilin slapend rijk willen worden: vergelijk maar 's de prijs van Equilin balancer ( het enige product waar volgens de omschrijving "alle" nodige vit|min in zou zitten - een ingrediëntenlijst met specificatie ontbreek echter!!) met bv die van Formula4Feet wat een zeer goed en wetenschappelijk samengesteld product is:

Equilin Balancer - 2 kg = Euro 40,10 excl. btw
F4F - 7 kg = 57,50 (20 kg = 132,50) incl btw

Hun wervende website-teksten worden door geen enkel wetenschappelijk onderzoek ondersteund, behalve dan door de uitspraak "wij hebben geconstateerd dat.." - zo kan ik ook wel een potje modder als geweldig paardensupplement verkopen hoor!

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:43

Of het product deugt of niet, en dan goedkoop is of niet, laat ik in het midden. het interesseerde me wel, dat er geen ingredienten lijst zou zijn, want dat is verplicht. Ik lees op hun site toch een lijstje.

http://www.equilin.nl/en/products.html? ... egory_id=7

Verder zijn er natuurlijk veel meer suplement fabrikanten, waar je aan twijfelen kunt, en die extreem duur zijn, in verhouding met anderen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 11:01

Dat lijstje zie ik ook, maar dat zijn een aantal ingrediënten. Ik wil een uitgebreidere specificatie zien: eiwit, suiker, zetmeel. Ik zeg niet dat het een slecht product is maar attendeer wel op het feit dat er geen bekende onderbouwing is én dat men door wervende teksten heen moet prikken.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:41

mamaloe doet het nogsteeds goed, na stoppen metacam gelukkig nog geen terugval gehad.
vanmiddag mag ze nog weer even met masker op de weide in.

Eergister is ze geschoren, ze kon de hitte niet kwijt. Er is me ook verteld dat dat slecht is voor dr hoeven.
We hebben dr dus gedeeltelijk geschoren, aangezien ze het toch met haar vacht moet doen komende winter

Afbeelding

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:37

goed model!!! doen wij ook met paarden die de winter buiten staan!!

Verder wat betreft Pavo....ik voer Chico al jaren Pavo, nog nooit ellende mee gehad. hij staat momenteel op 2x daags een half schepje Nature's Best, onbeperkt hooi en overdag op de weide.
Feit blijft dat hij HB is geworden door andere zaken dan gras...de eerste keer dat hij bevangen was , ruim 16 jaar geleden stond hij gewoon op stal,paard had nog nooit op de wei gestaan bij mij, ws door voeren van mensen óf lang transport van een wedstrijd / stress gebeurt, en de 2e keer hier aan huis vanwege vernageling en andere stand voeten door een andere smid.
Ik vind het fijn voer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 13:53

Hoe is het met je pootje El Camino? Gaat je herstel voorspoedig?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:50

@JP
http://www.equilin.nl/nl/producten.html ... egory_id=1

Hier staat de analyse in Eiwit/suiker, etc.

Ik voer op het oog en prestaties en Janouk doet het prima op Equilin. Beter dan op F4F. Bij de jaarlijkse bloedcontrole heeft ze niet tekort.
Image krijgt niks geen supplementen, omdat mevrouw binnen 3 dagen speknekje kweekt. Blijkbaar zit er iets in F4F en Equilin waar haar lichaam meteen op reageert. Terwijl ik het haar graag zou geven omdat ze minimaal krachtvoer krijgt en met haar 21 jaar toch wel iets extra's nodig heeft. Denk ik. Maar ze doet het op 2 x 1/2 basisbrok van Equiral het beste. _/-\o_ Dus krijgt ze dat bij haar hooi. :Y) Ach, Image doet niets volgens de boeken, dus voedingschema's zijn ook aan haar niet besteed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:18

JP: gaat langzaam....bah! mot nog een week op 2 krukken omdat dan pas dat synovia weer aangemaakt is. Loopt echt beroerd en ik heb een strekbeperking opgelopen door 4 weken rond te hobbelen zonder dat iemand wist wat er was.
Krijg nu 2x per week fysio in het zioekenhuis en dan verder kijken. Hoop dat ik dan over een week mag autorijden, dan kan ik weer werken en heel misschien iets met mijn 2 dikzakken doen:

Afbeelding

Verder hooi van de wei gehaald....ben benieuwd, was wel mooi droog geworden, hoop dat het tóch beetje voordroog wordt ipv kuil..en ja....zo stuk is de wei....
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:17

Roos gaat echt lekker :). Goed voorwaarts en loopt regelmatig
http://zizje.hyves.nl/album/67357536/Ro ... 67/0/wj0B/
Roos laat echt duidelijk merken als er iets niet lekker zit, maar ze gaat echt als een trein. We vertrokken nogal explosief en liep gewoon de zelfde snelheid als normaal (rond de 10 km/h). Zijn nog niet eens 1,5 km weg geweest.

Schoudervrijheid heeft ze nooit gehad, zie:
http://www.youtube.com/watch?v=ozX-kVUYI5M
Dit filmpje is gemaakt vlak nadat ze op haar top zat (3 weken hiervoor heeft ze 2 winstpunten in een ZZ proef weten te lopen, tijdens dit filmpje begon haar dikke veulen-buik al in de weg te zitten), zeker niet mijn beste proef maar wel de gene die het meest betekend, haar afscheid van de dressuur sport.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:02

Toppie, zo over het harde!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:06

zo die loopt goed zeg hihi, zeker voorwaarts.
ik durf alleen nog te stappen op het harde, draf durf ik niet aan. Loop ook nog het meeste in de berm als we een stukje gaan lopen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:15

Ze loopt wel op schoenen hoor. Maar in de paddock jaagt ze ook af en toe al in galop over het harde achter de andere aan :o.
Roos heeft geen super voeten, nooit gehad. Heeft altijd op het harde bescherming nodig gehad, zelfs met stapritjes vlogen de brokstukken uit haar voeten. Vol in het werk gaat ze op ijzers zomers. 's Winters kom ik de weg bijna niet op dus dan niet.

Ben er erg blij mee :). Caya gaat ook zo goed, maar die is pas 2, dus doet nog geen werk (behalve achter Roos of Whitney aan lopen als ik daar mee aan het lange teugelen ben :+).
Whitney is echt nog net wel/net niet af en toe. Dennis gaat ook nog steeds met de dag beter.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:24

aah hoefschoenen, dempen een hoop denk ik.
heb er ook aan zitten denken voor mamaloe maar voorlopig in de winterperiode lopen we toch niet veel op straat.

zijn er in de winter nog echt dingen waar je op moet letten bij een pony die HB is geweest?
Ik dacht iets gelezen te hebben dat je moet oppassen met bevroren gras? zijn er verder nog doe's en dont's ?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:39

Ze krijgt bijna geen groente, maar wel af en toe is. Wel elke avond een stukje brood bij de pulp. En ik heb het er over gehad. Hij wil vragen aan de hoefsmid of hij ook wat vaker wil komen en of hij het kan oplossen en anders stapt hij over. ;')

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 22:45

fijn dat het goed gaat dennis!

Hebben jullie misschien nog tips om een paard dikker te krijgen met zo min mogelijk suiker en zetmeel?

Ik geef nu naast 2 scheppen S&S per dag 1 1/2 schep lucerne, 1/2 schep Subli SP en 1 1/2 maatschep Subli omega 369 mix
(en verder krijgt ze 2x flink grof stengelig geweekt hooi en 1x compactgras met stro gemengd)
Ze zet wel iets aan, maar ze blijft vooral op de bovenlijn te schraal en toont achter nog steeds ingevallen achter de ribben zeg maar...
Misschien moet ik gewoon geduldiger zijn hoor, want vergeleken bij hoe ze er 3 maanden geleden uit zag is het al wel weer een heel ander paard, maar ze is nog lang zo als ze geweest is...

en vooral nu ze weer meer gaat werken wil ik toch nog dat ze weer terug gaat vallen...

edit: hooi hoef ik niet meer te gaan geven, want ze loopt het nu al door het zand heen... :+

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:51

Nouvel schreef:
Misschien moet ik gewoon geduldiger zijn hoor, want vergeleken bij hoe ze er 3 maanden geleden uit zag is het al wel weer een heel ander paard, maar ze is nog lang zo als ze geweest is...

en vooral nu ze weer meer gaat werken wil ik toch nog dat ze weer terug gaat vallen...

Mis ik in die 2 regels 2 x het woord "niet"? Was ze te dun (gaat sneller je het te vragen dan je posts terug te lezen ;-) )? Of is ze afgevallen en ben je bang dat ze teveel afvalt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 00:06

@ Nouvel: het veiligste voer voor ex-Hb'ers om wat 'aan te zetten' is ongemelasserde bietenpulp. Levert wat extra energie en goede vezels. Kwikbeet van Dodson&Horrell ( nee, geen aandelen in die firma) is een makkie: dat hoef je maar heel kort te weken in tegenstelling tot gewone bietenpulp die meestal uren in de week moet.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:30

Lang niets geschreven, omdat we van de ene ellende naar de andere ellende zijn gegaan. Gelukkig geen HB terugval, maar gerelateerde blessures door het gebrek aan spieren en dus het gebrek aan kracht.
Maar inmiddels zijn we, hoop ik, op de goede weg :D .

Afgelopen woensdag voor het eerst weer naar les geweest en heerlijk genoten van mijn paard. Hij vond het fantastisch om weer mee te gaan en hij popelde om eens flink aan de slag te gaan (wat hij nog niet mag).
Hopelijk kunnen we dit vasthouden.

Hij doet het goed op zijn dieet en we mogen het voer rustig opbouwen (hij krijgt 4 handjes Pavo (brok en muesli) en hooi en ietsje voordroog) volgens de DA. Volgens de hoefsmid is de witte lijn inmiddels weer bijna normaal. De afgroei gaat gestadig, nog 2 keer beslaan en dan weer een compleet normale voet (augustus 2010 bevangen geraakt).

Ik heb wel hier meegelezen en wens iedereen succes met hun paardjes.

Beetje laat, maar Lolclub, mooie foto's van Hittie :D

En Isapaardje, wat heb je een leuke bonte kanjer gevonden. Doet hij het goed?

JP, gelukkig is het met Pauli meegevallen. Hoe gaat het nu?

Voor iedereen die ik vergeet, sorry :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:00

paars, inderdaad te snel getypt...

ik wil niet dat ze weer verder af gaat vallen als ze weer meer gaat werken...

en ja, ze was echt veel te dun...

ze heeft na het ongeluk 3,5 week in utrecht gestaan, toen nog 1,5 week thuis en toen is ze naar Friesland gegaan waar ze op de wei kon, en toen ik na 3 weken ging kijken was het niet meer het paard dat het daarvoor was...

zo zag ze er uit een week voor het ongeluk:
[RIJ-ITP] Lusitano power on te beach!

en zo zag ze er uit na het ongeluk toen ze 3 weken op de wei stond:
[ITP] Even samen spelen op de Friese klei!

Ze is nu alweer een stuk bijgekomen en een groot deel zal ook bespiering zijn die weer opnieuw opgebouwd moet worden, maar het is ook een paard dat snel schraal wordt in de bovenlijn, dat heeft ze altijd al gehad...
Ik had haar na jaren tobben met voer en schraal worden eindelijk helemaal goed op gewicht...

Kwikbeet ga ik onthouden!
Zou dat beter aan zetten dan de Subli SP?
daar zit ook pulp in...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:42

Nouvel schreef:
Kwikbeet ga ik onthouden!
Zou dat beter aan zetten dan de Subli SP?
daar zit ook pulp in...

Dat weet ik niet - het zal niet veel uitmaken denk ik. Het voordeel van Kwikbeet is dat je het in 10 minuten klaar hebt. Ik zal straks even op de zak kijken om de nutriënten te vergelijken. Wel zie ik dat Subli SP een enigzins scheve Calcium|Fosfor verhouding heeft (meer calcium dan fosfor) en, aannemende dat je ook nog steeds lucerne voert, ga je met die twee stoffen wel uit de pas. Hoe is het overigens nu met de hoeven van jouw paard en is de conditie van het lijf nu nog zoals op de foto die je op 8 augustus plaatste?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:20

Ik vond zelf dat ze wel weer iets meer bij gekomen was, ook de bespiering zie je langzaam wat verbeteren.
Maar mijn staleigenaar zei gisteren dat hij dacht dat ze weer terug gevallen was en hij vond haar nog te schraal.
Het is wel zo dat ze een maand onder deken heeft gestaan en die er van de week vanwege de warmte weer af is gegaan, hij heeft haar dus een hele tijd niet echt gezien qua lijf en nu ze zonder deken staat zie je het natuurlijk weer meer, dus het kan ook goed dat hij niet echt meer in zijn hoofd had hoe ze was...
Ik was een beetje teleurgesteld, omdat ik zelf het idee had dat ze stukje bij beetje wel steeds ietsje bij komt, al blijft haar ruglijn altijd een lastig punt...

Hij zei dat ik gewoon brok moet gaan voeren, maar dat zie ik zelf niet zitten...

edit: Hoeven gaan goed.
Ze is van de week opnieuw beslagen en de hoefsmid was erg tevreden over haar hoeven, voldoende gegroeid, mooi stevig, zool weer minder gevoelig en verder niks bijzonders aan te zien...
Na het beslaan liep ze op zowel zachte als harde grond ook gelijk weer goed...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 11:49

Meteen aan de brok gaan is misschien nog een brug te ver, maar mijn gedachte was ook op basis van wat je over de voeding schreef, dat jouw paard wel wat koolhydraten zou kunnen gebruiken. Wellicht is 'spelt' als toevoeging een overweging waard - dat is graan en levert koolhydraten, maar is laag-glycemisch en veroorzaakt geen suikerpieken. Langzaam introduceren, uiteraard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:55

ik wil ook geen brok gaan voeren nu, ze heeft al jaren geen brok gehad, alleen een beetje muesli en verder goed ruwvoer...
ze is nl snel te gespannen, en op aanraden van de veearts ben ik toch al olierijker gaan voeren en suiker- en zetmeel armer, en daar deed ze het toen prima op, ook qua gewicht was ze super...

ik zal je tip van de spelt dan in ieder geval even onthouden!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 12:39

Lastig hoor, Nouvel, dikker laten worden kan soms ook lastig zijn, dat weet ik. Je wilt ook weer niet te snel gaan. Mijn ervaring is dat juist de mensen die het paard een tijdje niet gezien hebben de juiste indruk kunnen geven. Je schrijft dat je paard niet meer hooi kan eten, omdat ze het laat staan. Wat voor hooi voer je?
Hooi dat op de grond ligt wordt niet door alle paarden meer gegeten. Hooi aanbieden in een net kan veel verspilling voorkomen.
Qua training, misschien toch een stapje terug doen als ze het niet bij kan benen en blijft afvallen.