Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:41

Gaelle, bekapper gebruikt altijd een hoofjack :)
wat je zegt klopt, voor is veel lastiger, achter begint ze nu zowaar bij lichte aanraking op te tillen en ze is ook niet meer zo gehaast met neerzetten. Vooral linksvoor is het blijkbaar erg moeilijk. Kan me voorstellen dat het voor haar lastiger is om voor op te tillen, ze is heel breed en rond en dus veel gewicht op de voorhand.
Kriebelen in de sokken zal ik zeker onthouden. We willen eerst haar laten oefenen op een oude trekkerband, die heb ik in de paddock liggen als hooi voerbak en misschien later ook nog op een pak stro oid. Maar eerst de rust erin krijgen en het moment van optillen uitbouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 09:04

Een hoofjack gebruiken is één ding, de juiste hoogte instellen een ander ;)

Die van mij is nu behoorlijk 'hoefsmidmak' maar een been tussen zijn benen nemen is nog steeds geen optie :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:30

Gaelles dank je wel!

Wat vervelend zeg, een paard die zich slecht laat bekappen.. wil clickeren ook niet? Bij mijn arabiertje heeft dat geholpen :j maar dat was niet zo'n probleem als deze..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:37

GaelleS schreef:
@Art_ificious: Beetje lang, lijken beetje scheef maar het zijn 'duidelijke ' voetjes. Eens bekapt gaat dat er direct een pak beter uit zien. Die barstjes zijn speciaal zo, nog nooit gezien, lijkt wel alsof die keihard tegen iets hard heeft geketst. Alsof er een steen tegen je autoraam vliegt fzo. Het vuil/schimmel komt er daarna dan wel in :P Dat gaat volgens mij ook snel uit zijn die barstjes.

De barsten vond ik ook speciaal. Maar kan nergens tegenop geslaan hebben zover ik weet.
Wel veel last van vliegen met allergische reacties als gevolg.
Dus ook veel stampen op de grond met de benen.

Ik kan de hoeven wel al wat langer vasthouden maar zodra iemand anders eraan komt is hij angstiger.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:41

@ Art zelf leren bekappen? Het zijn er prima voetjes voor en dan zou je de hoeven stukje bij beetje kunnen bijwerken. Moet kunnen met wat zelfstudie en een dagcursus!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:00

Wijslander schreef:
@ Art zelf leren bekappen? Het zijn er prima voetjes voor en dan zou je de hoeven stukje bij beetje kunnen bijwerken. Moet kunnen met wat zelfstudie en een dagcursus!

Ja dat wil ik wel. Is alleen altijd zo ver van huis te doen. :/ ben namelijk afhankelijk van mijn vriend wat vervoer betreft. Tenzij ik maandag 30 juli eindelijk eens geslaagd ben voor mijn rijbewijs. (Al 4x niet gelukt namelijk, maar staat bekend als strengste examencentrum, was in de krant geweest, slaagkans 34% tov 56% in andere examencentra)

En dan ook de teen is sowieso te lang. Weet niet hoeveel korter die moet. Iemand zei me er gewoon een deel schuin af te kappen. Maar ja hoeveel dan?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:05

@art, waar sta je met je paard? Misschien dat saskia versluis daar ook wel kom. Zij is echt heel fijn, super rustig en enorm veel geduld. Dit straalt ze ook allemaal uit, misschien dat dat ook helpt bij jou paard?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:38

Samantha89 schreef:
@art, waar sta je met je paard? Misschien dat saskia versluis daar ook wel kom. Zij is echt heel fijn, super rustig en enorm veel geduld. Dit straalt ze ook allemaal uit, misschien dat dat ook helpt bij jou paard?

Helaas heb haar opgezocht op google maar ze is van Rotterdam en komt in een straal van 80km, ik ben van Belgisch Limburg dus denk dat ik eruit val.

Maar een stalgenoot van mij heeft ook een cursus gedaan, ik zou het haar kunnen vragen of ze het risico wil nemen.
Paardje zal niet stampen maar van angst eerder vooruit wegschieten. Voordeel van op manege staan is wel dat ik meer mankracht heb om hem tegen te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:45

Ik denk dat teveel tegenhouden deels het probleem alleen maar verergert. Je sluit hem op (met mensen) voor iets wat ie eng vindt.
Persoonlijk zou ik alleen de smid in een ruime ruimte zonder anderen aan de gang laten, met heel veel tijd en geduld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:28

DubbelDun schreef:
Ik denk dat teveel tegenhouden deels het probleem alleen maar verergert. Je sluit hem op (met mensen) voor iets wat ie eng vindt.
Persoonlijk zou ik alleen de smid in een ruime ruimte zonder anderen aan de gang laten, met heel veel tijd en geduld.

Nope de laatste keer was alleen ik en de smid niemand anders.
Eerste keer ook alleen ik en de smid. Daarna mijn vervelende kennis erbij gekomen omdat paardje zich losrukte en hun prutser van een dierenarts omdat paardje bleef lostrekken en niet kalm werd.

Als jij een smid kent in Belgisch Limburg die een uur de tijd heeft om met 1 paardje bezig te zijn, dan hoor ik dat graag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 16:46

Als je aan geeft wat het probleem is dan kan een smid er extra tijd voor vrijmaken... die zul je dan natuurlijk ook wel moeten betalen :)

De eerste keren dat ik er een goede smid bij had is ze 3 uur bezig geweest voor alle hoeven gedaan waren.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:12

Dan zou zo cursus niet zo heel gek zijn nee! Ik heb hem bij heleen davies gedaan, je kan op de inzicht in hoeven site kijken waar ze al haar cursus dagen heeft de rest van het jaar. Hele fijne cursus, hele fijne vrouw ook! Legt het goed uit. Ik doe mijn paard zijn hoeven nu ook zelf en laatst kreeg ik een compliment van saskia 8-)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:23

Art_Ificious schreef:
smit

Mag een bekapper ook? Zit HIER wat voor je bij ?

Ja, de cursussen van Heleen zijn erg goed en ook erg leuk om te doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 00:54

Spirithorses.be misschien?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:54

Bij mijn pony is de boel af gebrokkeld/gescheurd. Er zit geen dubbele hoefwand.
Ik heb het zo goedmogelijk af gevijld en glad gemaakt. Ik hoop dat het nu goed komt..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:08

Maartje1990 schreef:
Spirithorses.be misschien?
helaas lange wachttijden.
Heb ze bij mijn vorige pony gehad. De volgende afspraak kon pas 12 weken erna omdat ze amper aan mijn kant komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:30

Ik ben erachter dat de hoefwand écht wel een hezl stuk korter kan. Vandaag met hoeven krabben een groot deel van krijtachtige zool weggekrabd waardoor de hoefwand weer langer oogt.
Ik kan nog steeds krijtachtige zool wehkrabben, mag dit tot ik niet meer kan? Of wordt de zool dan juist te dun en gevoelig?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:57

Dat poederige is niet functioneel en kun je gewoon weghalen. Op oneffen harde bodem zou het vanzelf wegslijten.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:41

De gemiddelde zelfbekapper heeft geen ervaring met een tang en/of heeft geen tang... Dan gaat die wel heel lang mogen raspen :P Waar juist in Belgisch Limburg? Dat stuk is nog groot!

Alles wat gewoon poeier is en met de hoevenkrabber er af kan mag er in principe af ja :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 09:29

Ik heb wel een tang, maar krijg met één hand niet de overspanning en dus de kracht om iets van de wand af te krijgen. En ik heb maar zelden 2 handen vrij :D

Als het paard 'lawaaibestendig' is kan ik een rechte slijper aanraden; die werkt snel en gemakkelijk zonder dat je er ineens onbedoeld hele happen uit haalt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 12:34

GaelleS schreef:
De gemiddelde zelfbekapper heeft geen ervaring met een tang en/of heeft geen tang... Dan gaat die wel heel lang mogen raspen :P Waar juist in Belgisch Limburg? Dat stuk is nog groot!

Alles wat gewoon poeier is en met de hoevenkrabber er af kan mag er in principe af ja :)
omgeving hoofdstad Hasselt.

Spirithorses was ik wel tevreden van bij mijn vorige pony. Maar die lange wachttijden valt me zwaar tegen. Zijn maar eens in de 3 maanden in mijn buurt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:40

Ik ben ook op zoek naar een professionele bekapper.
Ik was niet helemaal tevreden over mijn huidige. Al heeft ze het nu heel goed gedaan. Dus ik geef het een kans.
Maar al wel alvast kijkende.

Er komt echt niemand naar loon op zand! Weten jullie iemand? Wel echt een professionele, niet iemand die een beetje bijwerkt na een dagje cursus.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:42

Ah jammer.. dacht 'ik ben toevallig in de buurt morgen' maar zelfs van dat punt is het nog eens extra 40 min rijden :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:23

Nessa, vervelend he een goede smid vinden?
Heb er bij mijn vorige pony 3 of 4 gehad. Alleen over spirit horses was ik tevreden. Alleen de wachttijden is het minpunt.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:36

Die komen niet naar loon op zand :+