Dat wat normaal in stallen wordt gebruikt is dat altijd gerstestro of niet? Anders moet ik dat even uitzoeken wat er op de boerderij is..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy15 schreef:lolclub: Ik twijfel dus aan de diagnose vanuit de kliniekOmdat mijn pony dus niet die typische stand had en van de ene op de andere dag stokkreupel aan 1 been in het land stond, met wel een iets dikke/warme kogel. Hij heeft nooit op de tang oid gereageerd, gaf nergens een pijnreactie op.
Heb Van Nassau van hoofcare deze foto's ook gemaild, en die zeiden: "De rontgenbeelden hebben geen enkel kenmerk van een hoefbevangen paard, maar hij kan wel een tik hebben gehad".
Wendy15 schreef:En tarwestro kun je beter niet geven om te knabbelen?
Hoe kan ik herkennen wat voor stro we op de boerderij hebben?
Ik vind het zo rottig dat hij niet de hele dag wat kan knabbelen.. 's ochtends rond half 9 (vaak ook eerder, maar uiterlijk half 9) krijgt hij een portie hooi. Dan 's middags rond 3 uur weer.. En 's avonds rond half 10 nog een keer. Dan doe ik dus een deel in hooinet met fijne maas, en een deel verspreid ik in hele kleine plukjes langs de rand van zijn paddockje zodat ie wat rond scharrelt met eten. Maar hij kan dus niet de hele dag door lopen knabbelen. Ga nu al 3 keer per dag naar stal, en in de periode dat het echt heel slecht met hem ging dan ging ik wel 5/7 keer per dag, maar op de langere termijn wordt dat toch wat lastig ook met werk enzo
Is zoals ik nu doe met die 3 keer per dag te weinig voor zijn spijsvertering of is dat wel ok? Hoe doen jullie dat?
Citaat:M'n pony werd erg ziek van de (te hoge dosis) bute (vanuit slootdorp voorgeschreven), ging op een gegeven moment helemaal mis! Stond te trillen in het land, rare bulten, 36,4 (met deken, terwijl ie nooit een deken op heeft anders!).. Op zaterdagochtend, dierenarts gebeld... Hij had hem nog niet eens gezien, zijn reactie "Sommige kritieke gevallen kunnen we toch niet helpen, bel na het weekend maar even terug" Toen was ik echt héél boos
Citaat:Dat van die kruiwagen vochtig zand is een goede tip! We hebben wel een anti slip bodem in de trailer, zou zand dan toch fijner voor hem zijn wat betreft grip houden?
Wendy15 schreef:Volgens de dierenartsen kon het niet door de bute komen, maar het is voor mij allemaal iets te toevallig dat dat allemaal zo met elkaar samenhing
Tuc schreef:Ik heb bloedonderzoek laten doen. De DA vertelde verder niets over magnesium tekort. Hij was sowieso niet erg duidelijk waar Tuc nou een tekort had of juist niet :S
paardnatuurlijk.nl - gedeelte over magnesium schreef:Diagnose, los van de symptomen, blijkt lastig. Er zijn drie methoden:
Bloedplasma-waarde. De magnesium-waarde in het bloed zegt iets over het magnesium-gehalte van de laatste maaltijd maar niets over de magnesium-waarden in het spierweefsel. Wanneer er al langere tijd een magnesium-tekort heerst stoppen de nieren met het uitscheiden van magnesium waardoor de bloedwaarde weer normaal of zelfs hoog kan worden, terwijl er nog steeds een tekort is in de spieren. Hoe dan ook, in de literatuur worden normale waarden genoemd van 2.2-2.7mg/dl, komt de waarde onder de 2.0mg/dl dan is er sowieso sprake van een tekort.
Urine-waarde. De magnesium-waarde van urine is een wat betere indicator, want een lage waarde betekent dat de magnesiumopname al langere tijd gering is.
Spierbioptie. De beste diagnose kun je echter stellen wanneer je een spierbioptie laat uitvoeren en het spierweefsel onderzoekt op magnesiumwaarde.
De bepaling van de magnesiumwaarde door metingen uit te voeren blijkt dus lastig. Het beste kun je daarom uitgaan van de symptomen. Een tijdelijke "magnesium-kuur" is niet schadelijk en kan worden gebruikt om te onderzoeken of de symptomen verminderen. Als dat zo is kun je na een initiele herstel-dosis overgaan op een onderhoudsdosis.