[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:13

Wat is het verschil tussen 'stro' en 'gerstestro' :o (heb geen stalpaard, dus gebruik normaal nooit stro := )
Dat wat normaal in stallen wordt gebruikt is dat altijd gerstestro of niet? Anders moet ik dat even uitzoeken wat er op de boerderij is..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:15

Gerste-stro wordt (ook) verkocht als voerstro.
Het is wat zachter en wat voedingsrijker.

Tarwestro neemt meer vocht op (waardoor het beter geschikt is voor de stal).

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:21

En tarwestro kun je beter niet geven om te knabbelen? :)
Hoe kan ik herkennen wat voor stro we op de boerderij hebben?

Ik vind het zo rottig dat hij niet de hele dag wat kan knabbelen.. 's ochtends rond half 9 (vaak ook eerder, maar uiterlijk half 9) krijgt hij een portie hooi. Dan 's middags rond 3 uur weer.. En 's avonds rond half 10 nog een keer. Dan doe ik dus een deel in hooinet met fijne maas, en een deel verspreid ik in hele kleine plukjes langs de rand van zijn paddockje zodat ie wat rond scharrelt met eten. Maar hij kan dus niet de hele dag door lopen knabbelen. Ga nu al 3 keer per dag naar stal, en in de periode dat het echt heel slecht met hem ging dan ging ik wel 5/7 keer per dag, maar op de langere termijn wordt dat toch wat lastig ook met werk enzo :o
Is zoals ik nu doe met die 3 keer per dag te weinig voor zijn spijsvertering of is dat wel ok? Hoe doen jullie dat? :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:14

Wendy15 schreef:
lolclub: Ik twijfel dus aan de diagnose vanuit de kliniek :o Omdat mijn pony dus niet die typische stand had en van de ene op de andere dag stokkreupel aan 1 been in het land stond, met wel een iets dikke/warme kogel. Hij heeft nooit op de tang oid gereageerd, gaf nergens een pijnreactie op.
Heb Van Nassau van hoofcare deze foto's ook gemaild, en die zeiden: "De rontgenbeelden hebben geen enkel kenmerk van een hoefbevangen paard, maar hij kan wel een tik hebben gehad".

de foto's zijn van 3 mei en op deze foto's is ook niet veel kanteling te zien, wel is goed te zien dat de zool van linksvoor dunner is .
Misschien doe je er goed aan om nieuwe foto's te laten maken en die door te spreken met je hoefsmid.
wat mij namelijk opvalt is dat het linkervoetje (foto rechts) stijler staat en volgens mij ook een korter ijzer heeft, ik heb zelfs het idee dat beide ijzers wel wat ruimer gelegd mogen worden.

de grondlijn van het hoefbeen van het linkervoetje is ook schuiner als die van het rechtervoetje en zou voor het mooie wat moeten zakken in de graden.

dat ze niet of nauwelijks heeft gereageerd op de hoeftang kan inderdaad, als je paard nog een dikke en stevige zool heeft onder het hoefbeen, hoeven ze niet uitgesproken te reageren.

die van mij reageerde ook helemaal niet op de tang, en ook mijn hoefsmid geloofde er in eerste instantie geen woord van.....
zulke mooie harde en rechte hoeven, niks aan de stand en de hoeven te zien enz....

totdat we hem de rontgenfoto's lieten zien....
Laatst bijgewerkt door lolclub op 06-07-10 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:41

Let wel op dat alle granen uit het stro zijn !!
Ik had gerstestro waar dus niet alle aren goed uit waren; gevolg ... bevangen. Vooral gerst is rijk aan zetmeel.
Sowieso zijn gerste aren slecht vanwege de weerhaken aan de aren (kunnen in de keel blijven hangen).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:42

Wendy15 schreef:
En tarwestro kun je beter niet geven om te knabbelen? :)
Hoe kan ik herkennen wat voor stro we op de boerderij hebben?

Ik vind het zo rottig dat hij niet de hele dag wat kan knabbelen.. 's ochtends rond half 9 (vaak ook eerder, maar uiterlijk half 9) krijgt hij een portie hooi. Dan 's middags rond 3 uur weer.. En 's avonds rond half 10 nog een keer. Dan doe ik dus een deel in hooinet met fijne maas, en een deel verspreid ik in hele kleine plukjes langs de rand van zijn paddockje zodat ie wat rond scharrelt met eten. Maar hij kan dus niet de hele dag door lopen knabbelen. Ga nu al 3 keer per dag naar stal, en in de periode dat het echt heel slecht met hem ging dan ging ik wel 5/7 keer per dag, maar op de langere termijn wordt dat toch wat lastig ook met werk enzo :o
Is zoals ik nu doe met die 3 keer per dag te weinig voor zijn spijsvertering of is dat wel ok? Hoe doen jullie dat? :)

hoeveel is een portie hooi in jouw geval ?
een plak, een pluk, heb je het al eens gewogen ?

een ijslander weegt ongeveer tussen de 300 en de 400 kilo toch ?
dan zou zo'n 6 kilo hooi echt al genoeg moeten zijn.
ervan uitgaande dat een normale plak hooi ongeveer 2 kilo weegt, dan zouden de 3 plakken die hij krijgt dus voldoende moeten zijn.
hoe gaat het met zijn gewicht, valt hij af momenteel, komt ie aan of blijft hij gelijk...
dat is belangrijker om te weten als dat hij de hele dag moet knabbelen.

dat ze de hele dag door moeten eten zit een beetje tussen onze oren, in de vrije natuur doen ze "een stapje voor een hapje",
en moeten ze vaak zoeken naar eetbaar voer.
die van ons krijgen het hapklaar aangeleverd en hoeven er helemaal geen werk voor te doen, ze verbruiken dus nauwelijks energie

kleinere porties verdeeld over de dag is altijd goed, en zoals je het nu doet door het te verdelen over de paddock is ook prima.
als jij je 1 1/2 % droge stof aan ruwvoer aanhoud schiet je nooit mis.

houd er rekening mee dat stro voor HB paarden ook te suikerrijk kan zijn, stro is de stengel van de tarwe,gerst,rogge of haver plant.
Op het moment dat de graankorrel gaat groeien wordt er door de plant veel fructaan naar boven gestuurd voor de ontwikkeling van deze graankorrel .
als de graan gedorst wordt kan de strohalm dus nog veel rest-fructaan bevatten, dit is ook een van de redenen dat een paard in de acute fase van HB beter niet op stro mag staan.

een beetje stro bijvoeren zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen, maar alles met mate, en als je pony er op reageerd door slechter te worden, moet je er direct mee ophouden.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 06-07-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:53

mijn paard reageert super slecht op stro,die staat op krullen.
hooi geef ik iedere 4 uur een portie,waarschijnlijk nog teveel maar goed.
Verder knabbelt hij enkele sprieten onbemest heel kort 'gras'.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 19:54

Hij krijgt 's ochtends anderhalve plak, 's middags 1 plak en 's avonds 2 :) (zijn niet erg dikke plakken overigens :) ) Het hooi week ik ongeveer een half uurtje. Verder krijgt hij niks. Alleen 2 keer per dag een klein hoekje brood waar ik zijn drainage compositum op geef :)
Denk dat ik dan maar beter geen stro geef, op deze manier gaat het prima :j
We wandelden alweer hele stukken (rustig opgebouwd) en dat ging goed, ook liep ie weer te bokken in z'n paddockje. Alleen vrijdag zijn ze palllll naast hem gaan kuilen en issie compleet over de zeik gegaan (hoorde ik achteraf) en heeft ie een hele tijd in paniek rondjes lopen rennen op een klein stukje, en dat is natuurlijk niet bevorderlijk, dus hij loopt nou weer minder lekker. Rechtdoor in stap zie je er niks aan, en als ie gewoon rustig draait ook niet, maar als ik hem vraag krap te draaien of te draven heeft hij nu moeite mee.. Heb ik best de pest over in dat ze hem niet even van zijn paddock hebben gehaald toen ze er met de trekkers en vrachtwagen langsmoesten :\
Zijn gewicht gaat goed :j Kan licht de schaduw van zijn ribben zien en ze ook voelen, maar hij is niet mager ofzo :)
Het is/was ook helemaal niet een dikke pony en hij kreeg ook helemaal niet veel :n Toen ie kreupel werd stond ie nog op een kaal stukje land en kreeg 2 keer daags hooi en 3 keer per week een kleinnn randje gras.. We zijn altijd zo voorzichtig, dus ik snap nog steeds niet hoe het kan :n Hebben 'm al 8 jaar en is niets veranderd zeg maar, dus hoe dit nou opeens kan?

Willen idd nog een keer foto's laten maken en nog een bloedonderzoek :j Maar we zijn 2 uur onderweg naar de kliniek, dus wil er liever nog even mee wachten, wil niet dat het nou door de reis dan weer erger wordt ofzo :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:19

oeh dat is mooi k.. dat hij zo uit zijn plaat is gegaan, heel vervelend dat ze inderdaad niet even wat oplettender zijn geweest.
het is hier de gewoonte om de eigenaar van een weiland met paarden te waarschuwen als ze gaan oogsten of bewerken in het weiland ernaast.

zit er op Texel helemaal geen dierenkliniek voor paarden ?
en waar gaan jullie dan wel heen als ik vragen mag ?

mocht je wel die lange reis gaan maken....
ik kreeg van mijn DA het advies om een kruiwagen vochtig zand in de trailer te gooien zodat ze steun had onder haar voeten tijdens de reis

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:30

Ja baal daar ook flink van :\ We hadden heel rustig opgebouwd en wandelden al 50 minuten, inmiddels ook langs de weg, voornamelijk door de berm, maar ook stukjes over het harde. En moesten 1 keer een stukje door grind, denk ohjeeee, maar hij liep daar niet anders op :n En ook in het land wilde hij steeds met me spelen en rennen en bokkesprongen maken (zeg maar gerust 'handstand' _O- ) maar dan wél wanneer en hoe hij wilde.. Nu is hij een hele tijd echt in paniek op een klein stukje rondjes gaan rennen en dat heeft 'm geen goed gedaan :n Ik was ook goed over de zeik hoor :o Gaat nog een flink gesprek over komen op stal...

De dierenartsen op texel zijn echt :x :x :x
Al meerdere nare ervaringen mee, maar er is maar 1 DAP dus geen concurrentie, en ben er gewoon van afhankelijk als er wat is...
M'n pony werd erg ziek van de (te hoge dosis) bute (vanuit slootdorp voorgeschreven), ging op een gegeven moment helemaal mis! Stond te trillen in het land, rare bulten, 36,4 (met deken, terwijl ie nooit een deken op heeft anders!).. Op zaterdagochtend, dierenarts gebeld... Hij had hem nog niet eens gezien, zijn reactie "Sommige kritieke gevallen kunnen we toch niet helpen, bel na het weekend maar even terug" Toen was ik echt héél boos :j

We zijn naar de kliniek in Slootdorp geweest.. Is vanaf de boot ongeveer 3 kwartier rijden geloof ik? Maarja, dan nog de bootreis en vanaf stal naar de boot toe.. Vorige keer heeft ie toch wel zo'n 4 uur op de trailer gestaan, en ben nu zo blij dat het beter gaat dat ik nog even niet het risico wil nemen op een terugval :n

En heb er een beetje de pest over in wat betreft de kliniek, want heb een paar keer gebeld omdat ie zo slecht reageerde op de bute, of ik niet een lagere dosis moest geven, maar dat mocht ik absoluut niet doen want dan zou het slechter gaan.. En uiteindelijk is ie dus juist door de bute zo ziek geworden.. Ook met de zwellingen/bulten was het van achhh zal wel oedeem zijn, en het kon niét door afvalstoffen/medicijnen komen volgens de arts, maar wat het wel was konden ze me ook niet vertellen...
Ook met de temperatuur, 36,4 is imo écht niet goed :n Maar ik moest het maar aankijken..
Voelde me (en nog steeds) zo ontzettend machteloos. We doen zelf zo hard ons best om het beste voor de pony te doen, maar van andere kanten wordt niet echt meegewerkt (zoals nu dus weer dat akkefietje met dat kuilen)

Dat van die kruiwagen vochtig zand is een goede tip! We hebben wel een anti slip bodem in de trailer, zou zand dan toch fijner voor hem zijn wat betreft grip houden? :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:51

Citaat:
M'n pony werd erg ziek van de (te hoge dosis) bute (vanuit slootdorp voorgeschreven), ging op een gegeven moment helemaal mis! Stond te trillen in het land, rare bulten, 36,4 (met deken, terwijl ie nooit een deken op heeft anders!).. Op zaterdagochtend, dierenarts gebeld... Hij had hem nog niet eens gezien, zijn reactie "Sommige kritieke gevallen kunnen we toch niet helpen, bel na het weekend maar even terug" Toen was ik echt héél boos :j

Dit is toch echt helemaal te zot voor woorden :( , was dit de arts uit Slootdorp of van Texel zelf en is er toen uiteindelijk wel een arts bijgeweest ?

Citaat:
Dat van die kruiwagen vochtig zand is een goede tip! We hebben wel een anti slip bodem in de trailer, zou zand dan toch fijner voor hem zijn wat betreft grip houden? :)

het gaat niet om de grip maar om een beetje extra steun voor onder zijn zolen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:32

mijn paard had ook altijd ondertemperatuur....36 graden.
Zelfs toen hij zwaar bevangen stond,de schildklier regelt de temp. die werkte te traag(bloedproef)
Nu met schildklierhormeen gaat hij al vijf jaar goed.
Voorheen was hij onverklaarbaar,twee maal per jaar hoefbevangen,hij heeft ook IR.

Dierenartsen moesten eens de schildklierfunctie testen,mijn paard kan nooit de enige zijn....

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 22:16

Was arts van Texel die niet wilde komen, heb ik helaas al een aantal nare ervaringen mee gehad :\ (werken er meerdere samen in de praktijk, maar deze ben ik zéker niet over te spreken :n )
Is dus geen dierenarts bij geweest toen :n Heb na het weekend weer gebeld..
Nog een keer gehad dat ik gebeld had en teruggebeld zou worden wat niet meer gebeurde..
Die zaterdagochtend dat de dierenarts niet wilde komen heb ik ook slootdorp gebeld, kreeg assistente en zou door de arts teruggebeld worden, maar dat heeft ook 2 uur geduurd voor ik werd terruggebeld.. Zat echt met de handen in het haar, voelde me ontzettend machteloos!

Voor mijn paard was die 36,4 niet normaal :n Het zakte echt per dag (nam elke dag zijn temperatuur op) Voor we met de bute begonnen zat hij rond de 37,7... Toen we daarmee stopten was hij ook vrij snel terug op de 37,7...
Ook ging hij steeds liggen toen hij de bute nog kreeg, ik dacht dat het door de bevangenheid kwam, maar juist toen ik ermee stopte ging hij niet meer liggen!
Ook kreeg ie allemaal rare bulten en zwellingen en een hele dikke koker. (is echt in 2 weken komen opzetten) en toen ik stopte met de bute was zijn koker met 2 weken ook alweer stukkennn dunner!
Alleen die bulten willen maar niet wegtrekken, en ik weet niet wat ik ermee moet :n Dierenartsen zeggen ook van weet het niet, hij heeft er geen pijn aan, dus zal wel meevallen...

Koker toen ie ongeveer 3 weken bute kreeg:
Afbeelding

Na ongeveer 2 weken zonder medicijnen:
Afbeelding

Volgens de dierenartsen kon het niet door de bute komen, maar het is voor mij allemaal iets te toevallig dat dat allemaal zo met elkaar samenhing :o

Ik heb net 20 minuten met hem in de bak gewandeld, ook even gekeken of hij een rustig drafje wilde doen een paar meter op het rechte stuk en toen maakte hij een bokkesprong := Dat is een goed teken dat ie dat weer deed :) Want voor dat gedoe met kuilen wilde hij ook wel bokken en rennen en daarna niet meer, maar het begint dus weer een beetje te komen.

Hoe houden jullie trouwens je paard fris tussen de oren? Mijn paard vind het altijd leuk om dingen te doen en te leren, en die stond zich echt stierlijk te vervelen in zijn paddockje. Met wandelen langs de weg leeft hij echt helemaal op, oortjes naar voren, de gang er in en lekker briesen. Alleen doordat ie nou dus weer ff niet lekker was door dat akkefietje doe ik liever ff een paar dagen rustig aan in de bak. Nu ga ik af en toe met hem voetballen aan de hand, dat vind ie heel leuk! En van de week had ik 2 balkjes neergelegd waar ik hem dan overheen laat stappen. Gewoon even wat anders dan die eeuwige rondjes.
Ik dacht ook van kan misschien wel wat clickertraining met hem doen, gewoon dattie wat bezig is enzo. Misschien leren flemen of dingen wat niet te belastend is. Alleen dan het probleem, wat gebruik je als beloning? Van de week had ik een halve boterham in allemaal ministukjes gedaan en even met de clicker bezig geweest met hem.

Edit:
Een foto die ik net van mijn pony heb gemaakt :)
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 00:03

Wendy15 schreef:
Volgens de dierenartsen kon het niet door de bute komen, maar het is voor mij allemaal iets te toevallig dat dat allemaal zo met elkaar samenhing

Dat kan wel degelijk verband houden. In dit boek staat het gemeld bij de ongewenste effecten, samen met nog andere bijwerkingen; ze kunnen er vocht door gaan vasthouden. Dat hij vaak ging liggen kan komen door draaiduizeligheid. Het is een enorm sterk middel met behoorlijke bijwerkingen. Toch vreemd dat DA's dan zo'n uitspraak doen....
Ben blij dat mijn paard het nooit nodig heeft gehad: in de acute fase hebben we metacam gebruikt en dat ging prima.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:44

Heeft iemand ervaringen met het toedienen van magnesium en waar kun je het krijgen (voor een redelijke prijs)?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:56

Ja, ik heb in 2007 Grietje met magnesium op de been gekregen. Je kunt het bij paardnatuurlijk bestellen. Maar als ze geen tekort hebben dan zal het dus ook niet veel uitrichten. Het beste kun je een bloedonderzoek laten doen, dan weet je precies of je pony ook daadwerkelijk een tekort heeft. Dat heb ik toentertijd niet gedaan, mijn dierenarts geloofde er niet zo in. Toch kon het geen kwaad om het een keer te proberen zei hij. Dus ik heb toen 2 weken magnesium bijgevoerd. Toen liep mijn pony weer een stuk beter. Maar nu is ze dus weer bevangen en nu doet de magnesium niks. Schijnbaar heeft ze nu dus geen tekort.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 12:44

Ik heb bloedonderzoek laten doen. De DA vertelde verder niets over magnesium tekort. Hij was sowieso niet erg duidelijk waar Tuc nou een tekort had of juist niet :S
Ik ga hem zo eens bellen om het te vragen.
Als je pony daadwerkelijk een tekort heeft, moet je dan áltijd magnesium bij blijven voeren, of stopt dat na enige weken/maanden?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:37

Dat ligt denk ik aan de oorzaak. Als het een teveel aan een ander mineraal is dan kun je het oplossen door voor evenwicht in het voer te zoeken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:54

Tuc schreef:
Ik heb bloedonderzoek laten doen. De DA vertelde verder niets over magnesium tekort. Hij was sowieso niet erg duidelijk waar Tuc nou een tekort had of juist niet :S

Het ligt er ook aan wat voor bloedonderzoek je doet.
Ik heb diverse onderzoeken gedaan. Eerste keer alleen naar die dingen die bij HB vaak opspelen. Nieren, lever, spierwaarden, en wat algemene bloedwaarden.
Later heb ik eens een uitgebreid onderzoek gevraagd. Uiteraard is dat duurder, maar er wordt ook veel meer onderzocht. Oa magnesiumwaarde.
Maar weer niet op waarden als glucose, of vitamine tekort. Dat is weer ander onderzoek.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:07

Even snel een berichtje vanaf stal, hoe moet ik de safe and sound voeren? Droog of geweekt, en een heel klein beetje?
had namelijk 2 proefzakken gekocht, maar er staat dus niks op die zakken...

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:09

Oké, bedankt! Volgens mij heeft Tuc dan alleen dat eerst genoemde onderzoek gehad.
Ik heb op de paardnatuurlijk site gekeken naar magnesium, maar dat is echt duur!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:10

Ik heb eerst een testzakje gekocht. Als hij echt een tekort heeft dan slaat het al vrij snel aan. Dan heb je aan 1 of 2 zakjes wel genoeg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:14

Uit onderzoek is gebleken dat in Nederland heel veel paarden een magnesiumtekort hebben. De voornaamste oorzaak is de scheve verhouding van calcium| magnesium in het krachtvoer: bij te hoge dosis calcium ( bij voer voor sportpaarden is dit 5:1 en die verhouding is dus helemaal scheef!) wordt de werking van magnesium teniet gedaan.
Paarden die geen krachtvoer krijgen lopen hun tekorten op omdat er in de bodem een gebrek is aan minerale stoffen, w.o. magnesium, en het hooi teweinig bevat.

Zoals Isapaardje zegt: het is verstandig om eens in de zoveel tijd een bloedtestje te doen en dan specifiek voor de mineralenverhouding. Afhankelijk van de uitkomst moet het voer in balans gebracht worden; teveel calcium dan vermijden! Als je krachtvoer geeft ( wat me zou verbazen in dit topic!) dan moet de calcium-magnesiumverhouding 2/3:1 zijn.
Een magnesiumtekort is makkelijk bij te spijkeren door middel van een goed opneembaar poeder.

Er is ook nog wel een andere oorzaak voor magnesiumtekort en dat heeft o.a. te maken met de stofwisseling en de opname/verwerkingscapaciteit van de darmen- een ingewikkeld verhaal wat ik jullie zal besparen. Het komt ook niet zo vaak voor en is onder controle te houden door toevoeging van magnesium aan de voeding.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 14:56

Wat mij is verteld is dat het lichaam de mineralen calcium en magnesium niet goed kan onderscheiden. Een teveel aan calcium (wat al snel schijnt te zijn bij krachtvoer gift), wordt uitgescheiden via oa de urine. Maar daarmee ook het magnesium. Daarom wordt aangeraden om geen tot weinig calcium in het voer te geven als je magnesium bijvoert.
Magnesium trouwens niet geven bij nierproblemen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:41

Ik weet niet meer precies hoe het zit... maar ik herinner me dat de magnesiumwaarde die je meet dmv bloedonderzoek niet de magnesiumwaarde in de spieren(?) is. En dus geen goede indicatie is voor een magnesiumtekort bij HB/Spierbevangen paarden.

Ik heb twee of drie jaar geleden bij Aurora bloed laten testen en de magnesium waarde was goed. Tijdje later toch met de magnesium van paardnatuurlijk begonnen en toen ging ze ineens met sprongen vooruit (en is heel veel afgevallen).

Dus blijkbaar was er daar toch ergens een tekort wat niet uit de bloedtest kwam.

Nou wil ik dus niet zeggen dat iedereen maar moet gaan proberen met magnesium :D maar wel dat een bloedtest niet altijd het probleem kan aangeven.

edit;
paardnatuurlijk.nl - gedeelte over magnesium schreef:
Diagnose, los van de symptomen, blijkt lastig. Er zijn drie methoden:

Bloedplasma-waarde. De magnesium-waarde in het bloed zegt iets over het magnesium-gehalte van de laatste maaltijd maar niets over de magnesium-waarden in het spierweefsel. Wanneer er al langere tijd een magnesium-tekort heerst stoppen de nieren met het uitscheiden van magnesium waardoor de bloedwaarde weer normaal of zelfs hoog kan worden, terwijl er nog steeds een tekort is in de spieren. Hoe dan ook, in de literatuur worden normale waarden genoemd van 2.2-2.7mg/dl, komt de waarde onder de 2.0mg/dl dan is er sowieso sprake van een tekort.
Urine-waarde. De magnesium-waarde van urine is een wat betere indicator, want een lage waarde betekent dat de magnesiumopname al langere tijd gering is.
Spierbioptie. De beste diagnose kun je echter stellen wanneer je een spierbioptie laat uitvoeren en het spierweefsel onderzoekt op magnesiumwaarde.
De bepaling van de magnesiumwaarde door metingen uit te voeren blijkt dus lastig. Het beste kun je daarom uitgaan van de symptomen. Een tijdelijke "magnesium-kuur" is niet schadelijk en kan worden gebruikt om te onderzoeken of de symptomen verminderen. Als dat zo is kun je na een initiele herstel-dosis overgaan op een onderhoudsdosis.