Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dizzy schreef:Fijn dat Roos zo opgewekt is. ZOu een break over ijzer niet helpen.
Mijn Dartmoor pony met cushing deed t er erg goed op toen bekappen (zonder ijzer) niet meer hielp.
Succes.
Biergist lijkt mij oko wel wat. Schijnt ook goed te helpen tegen zomerschuren?
Horsefitshop schreef:Uit klinisch onderzoek is gebleken dat het toevoegen van gist aan het rantsoen van je paard positieve resultaten kan hebben. Gisten zijn eencellige schimmels, waarvan de bekendste soort biergist is. Biergist wordt onder andere gebruikt om brooddeeg te laten rijzen en alcohol te maken. Biergist is een eencellig levend organisme en kan een positief effect hebben op de vertering.
Probiotica
Probiotica zijn levende bacteriën. Deze komen via de maag in de darmen terecht. Vaak worden bacteriën al in de maag door het maagzuur, of in dunne darm door de gal gedood. Veel probiotica overleven de maag en dunne darm wel en bereiken uiteindelijk de dikke darm. Biergist bestaat uit honderden levende bacteriesoorten. Veel supplementen bevatten dode gistcellen, maar deze hebben niet de juiste werking.
Rijk aan vitaminen en mineralen
Biergistpoeder is een natuurlijke bron van vitamine B, C en E. Het bevat daarnaast essentiële aminozuren en mineralen zoals chroom, ijzer, magnesium, koper en selenium. Bergist is verkrijgbaar in poedervorm .
Voordelen biergist
Biergist kent veel voordelen. Het bevat vitamine B complex wat de darmwerking en spijsvertering bevordert en de groei ondersteunt van goede bacteriën in de darmen. Het wordt met name toegepast ter ondersteuning bij een verstoorde darmflora, zoals bij diarree of obstipatie. Daarnaast ondersteunen B-vitaminen je paard bij stress of vermoeidheid. Ze zorgen er voor dat de overdacht van prikkels goed verloopt waardoor je paard meer ontspant.
Biergist verhoogt ook de aanmaak van biotine (B8) in het lichaam. Biotine is een wateroplosbare B vitamine. De bacteriën in de darmen produceren biotine, die vervolgens door het lichaam opgenomen kunnen worden. Biotine heeft een belangrijke functie bij de stofwisseling van het paard, het draagt namelijk bij aan een gezonde hoefgroei en vacht.
Biergist is tevens rijk aan chroom. Dit kan een gunstig effect hebben bij paarden met een te hoge bloedsuikerspiegel. Bij diabetes type 2 reageren cellen niet goed op insuline waardoor er teveel suiker in het bloed blijft zitten. Chroom beïnvloed de activiteit van insulinereceptoren zodat er meer glucose door de cellen opgenomen wordt en de bloedsuikerspiegel weer in balans is.
Ten slotte kan biergist door de zuiverende en voedende werking goed gebruikt worden bij paarden die last hebben van hun huid.
Lotus83 schreef:Hallo allemaal.. helaas kom ik me melden in dit topic... mijn merrie staat sinds vorige week vrijdag bevangen aan 1 voet.. dit door overbelasting na een herstelperiode van een dubbele peesblessure.. heeft in haar geval niets te maken met suikers, ppid etc.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze vorm van bevangenheid?