[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:46

Groeiringen op de hoeven: zolang de ringen parallel lopen aan de kroonrand is er meestal niks aan de hand - zo'n groeiring kan door allerlei oorzaken ontstaan, een wisseling in voer bv of een kleine aandoening ( wij zouden zeggen "een griepje"). Als de ringen aan de achterzijde ( bij de hoefballen) sterk naar beneden lopen, dán kan er sprake geweest zijn van hb of kanteling.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:47

zie je eigenlijk altijd ringen als een paard bevangen is of is geweest?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:49

Dennis was vanmiddag even mee langs het land pad. Die pikte juist het kortere gras er tussen uit. Doet hij altijd (en mijn andere pony's ook). Ik had dit jaar 1 land waar ze pas heel laat op gegaan zijn, stond knie hoog gras, ze aten alleen het korte. Het lange heb ik moeten maaien omdat ze op een gegeven moment vervelend werden omdat ze vonden dat ze niets meer te eten hadden (toen dus naar het volgende land verhuist en wat er nog stond maar gemaait).
Geen idee of ze minder behoefte hebben aan suikers na een lange tijd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:53

Nouvel schreef:

Dat hangt af van de mate van bevangenheid. Hoe ernstiger de ontsteking en hoe meer het hoefbeen los gekomen is van de lamellen, hoe duidelijker en dieper de 'ring'.

@ Amaze: Ik herhaal het ook maar 's: Pavo is niet het juiste voer voor je paard - in de acute fase helemaal geen aanvullend voer geven, alleen hooi ( eventueel weken als het NSC-gehalte (= suikers|zetmeel) hoog is, ongemelasseerde bietenpulp, Vitamine E en evt gemalen geel lijnzaad. Vergeet niet dat Pavo er belang bij heeft mensen een product te laten kopen - op allerlei websites staan prachtige verhalen hoe goed het product wel niet is, maar wetenschappelijk onderzoek kan dat maar al te vaak onderuit halen. Een goed voer - als je paard door de acute fase heen is, is Safe & Sound van Dodson&Horrell. Dat is laag in NSC en gemaakt voor hb-gevoelige paarden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:53

Ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar de foto van de groeipunten van gras.

Verder kan ik echt geen peil trekken op Grietje. Ene dag loopt ze mwah, andere oke. Gister liep ze op het zachte goed, op het harde voetje voor voetje. Toch de buut afgebouwd naar niks, dus ik verwachtte dat ze daar straks echt niet goed op het harde zou lopen. Niks was minder waar, madam liep gewoon goed. Snap er echt niks van. Ene moment lijkt ze kats bevangen, andere moment gaat ze in draf door de wei :? Toch voor de zekerheid foto's laten maken als we straks weer naar visdonk gaan en kijk het nu maar even aan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:59

dank je jp!

Ik mocht mijn merrie ook alleen hooi geven van de veearts, met een vitamine supplement erbij.
Ik ben wel redelijk snel wat Safe & Sound bij gaan geven, eerst een paar handjes en daarna 2x per dag een volle voerschep.
Daar doet ze het nog steeds goed op, inmiddels heb ik het opgebouwd aangevuld met Subli SP, Subli omega 369 en lucerne...

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:00

Hee, mijn 12-jarige verzorgpony (shet) is al heel lang hoefbevangen, en ze heeft dus gekantelde hoefjes (platvoetjes ofzo). Omdat ze het al zo lang heeft, elke keer over nieuw hoefbevangen wordt en het na een goede behandeling van de hoefsmid stééds terug keert ben ik bang dat er niks meer aan te doen is... maar wie heeft er ervaring of ideeën?

Ps. De eigenaar heeft al speciale schoenen, medicatie en hoefijzers geprobeerd. Maar het keert de hele tijd terug.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:04

Wat voor een medicatie en ijzers zijn er gebruikt? Hoe vaak gaat de pony naar de smid toe? Hoe is de verdere conditie van de pony?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:07

Van Medicatie geloof ik insuline en ijzers weet ik niet precies, volgensmij ronde. De pony gaat meestal 4x per jaar, anders knipt de hoefsmid in haar 'vlees' zegt hij... maar dat lijkt me niet echt snel gebeuren,
toch?

capopjekop schreef:
Wat voor een medicatie en ijzers zijn er gebruikt? Hoe vaak gaat de pony naar de smid toe? Hoe is de verdere conditie van de pony?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:08

Nouvel schreef:

Ringen kunnen ook door andere oorzaken in de hoef zichtbaar worden. Verandering van voer of ziekte (iets anders dan HB dan) bijvoorbeeld. Je vraag kan 2 kanten op gelezen worden vandaar mijn toevoeging ;-) .

Oei, het is dan waarschijnlijk nooit weggeweest, Corkylover. Hoe lang is "heel lang hoefbevangen"? Heb je foto's van de voeten?
Laatst bijgewerkt door paars op 29-09-11 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:10

Nou ik denk dat je dan nodig een andere smid moet zoeken. Een hoefbevangen hoef groeit veel sneller dan een gezonde hoef en moet dus vaker bekapt worden. Grietje is in het begin iedere 5/6 weken bekapt. Was jij niet van dat topic met die bokhoef? Een goede smid zorgt ervoor dat het hoefbeen paralel komt te staan met de grond en dat de hoef goed kan afrollen. Een ijzertje kan de pijn verminderen. Daarnaast een goed dieet en eventueel pijnstillers en ontstekingsremmers. Maar ik denk dat een andere smid zoeken al erg kan schelen, deze klinkt niet of hij veel verstand van zaken heeft. Mss kun je naar een hoofcaresmid, weet niet waar je pony staat?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:10

paars schreef:
Nouvel schreef:

Ringen kunnen ook door andere oorzaken in de hoef zichtbaar worden. Verandering van voer of ziekte (iets anders dan HB dan) bijvoorbeeld. Je vraag kan 2 kanten op gelezen worden vandaar mijn toevoeging ;-) .

Oei, het is dan waarschijnlijk nooit weggeweest, Corkylover. Hoe lang is "heel lang hoefbevangen"?

2 maanden achter elkaar. Maar ze kreeg medicatie maar daar kon ze niet tegen en toen moesten we haar niks meer geven van de DA, van de hoefsmid kon we nog proberen met ijzers en schoenen, maar dat was ook geen succes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:12

paars, haha inderdaad, ik zie het nu ook... :D

ik bedoelde eigenlijk, als je paard bevangen is of is geweest krijg je dan altijd ringen op de hoeven te zien (en zie je ook altijd iets aan de zool)?

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:13

capopjekop schreef:
Nou ik denk dat je dan nodig een andere smid moet zoeken. Een hoefbevangen hoef groeit veel sneller dan een gezonde hoef en moet dus vaker bekapt worden. Grietje is in het begin iedere 5/6 weken bekapt. Was jij niet van dat topic met die bokhoef? Een goede smid zorgt ervoor dat het hoefbeen paralel komt te staan met de grond en dat de hoef goed kan afrollen. Een ijzertje kan de pijn verminderen. Daarnaast een goed dieet en eventueel pijnstillers en ontstekingsremmers. Maar ik denk dat een andere smid zoeken al erg kan schelen, deze klinkt niet of hij veel verstand van zaken heeft. Mss kun je naar een hoofcaresmid, weet niet waar je pony staat?

De pony staat in Liessel. Maar de eigenaar moet het natuurlijk goed vinden om éven van hoefsmid te ruilen...

Ja ik was diegene. Mij werd aangeraden het hier te plaatsen, en hier ben ik... ;)

Ze is al heel dun, want ze krijgt alleen hooi en groente en meestal een half uurtje gras ofzo. Maar ik weet ook niet of de eigenaar nog iets wil proberen eerlijk gezegd. :+ Hij heeft al véél geld aan die pony uitgegeven voor medicijnen en het is nog nooit echt weggeweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:15

Het zou denk ik al enorm schelen als de pony vaker bekapt wordt dan 4x per jaar, dat is om de 12 weken. Dat is zelfs voor mijn gezonde pony erg lang. Wat voor een groente trouwens, zit daar geen suiker in? Of is dat alleen in fruit? Ben niet zo op de hoogte van groente eigenlijk :)

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:17

In bloemkool zit volgensmij geen suiker, iig DA zei dat het goed voor haar was. Toch wat extra vitaminen.

Appels, suikerklontjes, snoepjes en brokjes mochten echt niet.
Groente zoals rettieg, wortelen, bloemkaal, aardappels etc wel.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:17

CorkyLover schreef:
In bloemkool zit volgensmij geen suiker, iig DA zei dat het goed voor haar was. Toch wat extra vitaminen.

Ik zal het wel een overleggen met de eigenaar, misschien valt het te proberen. ;')

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:18

CorkyLover schreef:
CorkyLover schreef:

Ik zal het wel een overleggen met de eigenaar, misschien valt het te proberen. ;')

Dankjewel voor je hulp zowiezo ! :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:26

Nouvel schreef:
paars, haha inderdaad, ik zie het nu ook... :D

ik bedoelde eigenlijk, als je paard bevangen is of is geweest krijg je dan altijd ringen op de hoeven te zien (en zie je ook altijd iets aan de zool)?

De ringen die je ziet na HB lopen vaak niet parallel aan de kroonrand. Omdat de hoef scheef afgroeit. Bij de andere aandoeningen is dat vaak wel het geval. Aan de zool hoef je niets te zien, dat hangt af van de mate van kanteling. Soms gaat de zool er bol van staan, door de druk van het hoefbeen. Soms zie je niks, maar (dat was bij die van mij het geval) komt er later een soort rode vlek (blauwe plek) tevoorschijn als de smid bezig is de zool te fatsoeneren bij het bekappen. Maar dat is dus een tijdje ná de acute fase.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:30

CorkyLover schreef:
Hij heeft al véél geld aan die pony uitgegeven voor medicijnen en het is nog nooit echt weggeweest.

Stel hem voor zijn geld te geven aan een goede smid. Groente zou ik niet voeren aan paarden. De geiten zijn er wellicht meer dankbaar voor. Voor je pony heeft het geen toegevoegde waarde. Is de groente vers en rauw? Of restjes van de maaltijd (ik hoop toch van niet, maar ja, ik vraag het toch maar even; aannames zijn soms misleidend)?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:36

Tip voor degenen die zich geheel en al in het onderwerp hoeven willen storten.. in November komt er een nieuw boek uit ( in het engels) van Pete Ramey met aanvullingen van een aantal autoriteiten op gebied van voeding en aandoeningen. Behoorlijk duur ( meer dan 200 US$) maar voor hoevenkenners de moeite waard den ik.
http://hoofrehab.com/RameyBookOutline.htm

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 22:38

Aardappels? Wortels? Bloemkool? Schrap die maar heel snel uit het dieet van het paard Corky!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:57

paars, dank je!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 07:22

Citaat:
@Dyonne
Wil Janouk dat ook eten? Ik heb wat Equilin op proef, maar die van mij vertikken nog naar het voer te kijken als dat erbij zit.

Zowel Image als Janouk eten Equilin zelfs uit de hand. Ik heb in het verleden geregeld zeewier gevoerd, dus ze zijn bekend met de lucht. Tenminste ik vind het ruiken naar zeewier.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:50

Hier wordt Equilin niet gegeten. Noch door Isabella, noch door Yoblin.
Al verstop ik het nog zo goed door (lekker) voer, ze vertikken het. Mocht iemand interesse hebben, ik heb nog zo'n 1,5 kg liggen. Voor prikkie over te nemen voordat het over de datum gaat.