Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:31

DubbelDun schreef:
Wijslander schreef:
Niet als je de teen kort houdt, heb ik begrepen. De hiel moet inderdaad niet de kans krijgen naar voren te schuiven, wat gebeurt als de hoef in de lengte uitrekt. Nu houd ik alles bij elkaar en compact, waardoor de hiel recht groeit in plaats van naar voren.

Volgens Linda Harris is het 'of' en niet 'back' (eraf en niet terug). Dus wat ik er van begrijp; de zool naar de teen toe afvijlen en de teen niet korter, wel een roll natuurlijk.

@na-na: LA is te lang, RA staat ie misschien wat raar, want nu lijkt het een bokhoefje te zijn.
De hielen zijn te kort, de straal mag een stuk af, zeker de punt! Verder overgroeide bars weghalen.
De zool naar de teen toe vlak maken en hier mag er idd een stukje van de teen af. En ik zou kwartierboogjes maken.

Het is allemaal de zelfde rechter voor voet :x
De straal groeit als kool! Is een week of twee a drie geleden nog een stuk afgesneden omdat het te dik was.
Paard is nu een paar maanden van ijzers af. Hoeven brokkelen/splijten. Het lijkt wel alsof ze een dubbele hoefwand heeft.
Omdat ze gevoelig ging lopen rij ik haar nu met Hoefschoenen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 23:37

Dubbeldun, volgens Linda is het 'of' ipv 'back' met wat? Ligt aan welk deel van de hoef en wat de hoef nodig heeft. Wat betreft de teen die moet juist altijd 'back' tenzij die al de juiste hoek heeft maar dat is juist in dat soort gevallen nooit.
Sowieso vijlt Linda de teen altijd met een hoek (45graden ofzo) vanaf de breakover ookal is de hoef al goed (dan is het vanaf de witte lijn). Dit om de druk eraf te halen zodat de teen goed terug blijft.

Ik kan het op deze foto's niet zo goed zien maar er lijkt inderdaad een extra of gespleten hoefwand te zijn? Of is die brede hoefrand verdikte zool en de echte hoefwand maar heel dun?

No_No

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:12

Zover ik kan zien is het geen dikke zool.

Ik heb nooit zo iets gezien al zie ik al heel wat jaartjes paarden voeten aan de onderkant.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 08:21

Afbeelding
Afbeelding
Ik heb geprobeerd ze wat beter te krijgen. Het is heel lastig om goed op de foto te krijgen.
Zoals je misschien kan zien is aan de zijkanten ook hoefwand afgebroken. Kwartierboogjes waren daar niet mogelijk omdat je dan in de zool vijlde en ze loopt/liep al gevoelig.

Dit is haar andere voet. Daar is een stuk van af gebroken.

Afbeelding

Is dit een normale reactie na hoefijzers?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 09:23

@geryon: ik meen dat Linda erg terughoudend is met de teenwand afvijlen (op de roll na) omdat dit het hardste deel van de hoefwand is. Behalve als er een verlengde teen is met loze ruimte er tussen.
Dat lijkt in dit geval ook te zijn.

Mijn opmerking over de 2 voeten sloeg op deze foto ;)
http://boktimg.nl/img/m/eufTVK.jpg

Dat een paard gevoelig loopt nadat het van de ijzers af is is vrij logisch. Ook dat de straal als een gek gaat groeien. De voet heeft de tijd nodig om weer 'normaal' te gaan doen. Hoefschoenen zijn dan een prima oplossing, liefst ook met zachte inlages.

Ik zou op deze voet de straal goed in vorm snijden, de punt helemaal weg en de zijkanten afronden zodat geen scherpe/harde randen ontstaan en dit ook goed bijhouden. De zool zou ik afvlakken tot aan de hoefrand en de teen terughalen tot op die 2e rand. Wel goed blijven kontroleren of de zool niet in te drukken is, want dan wordt ie te dun. En daarna een paar dagen hoefschoenen aan (de hele dag dus).

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 11:31

Ah oké! Dat achterste voetje staat half op de rubber mat. Vandaar dat het een bok hoef lijkt. Ze staat dus scheef.

Dus straal, hoefwand afronden, teen er af?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:18

En de zool iets afvijlen richting de punt van de voet. Kwartierboogjes en evt schoenen aan :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:34

Foto's van de groeiende hielen. Was leuk geweest als ik voor-foto's had, maar nee -O- middengroef was in ieder geval slechter, op de hielen en de betere straal na verder nog geen verschil. Dit is 1 voorvoetje, daarna was meneer er klaar mee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:55

Voetje ziet er goed uit, die groef zou vanzelf weg moeten trekken zolang er niet teveel/te lang nattigheid in het spel is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:28

Hoe maken jullie zulke goede foto's?
Ik heb vaak alleen mijn gsm ter beschikking maar als ik die met één hand moet bedienen heb ik last van trillingen in mijn hand.

Met deze helaas onduidelijke foto's als gevolg.
Héél proper kan ik ze ook niet maken, paardje is nogal bang van water en lang gedoe aan de hoeven.

Linksvoor
Afbeelding
Afbeelding

Zij aanzicht
Afbeelding

Stand linksachter (staat frans?)
Afbeelding

Lijkt op rot maar stinkt niet, meeste zwart is ook weg zodra hij door de piste gerend heeft.
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Optillen en foto maken lukte niet scherp genoeg en de vliegen waren enorm vervelend. Dus even op rust gezet.
Afbeelding

Voorvoeten achterkant
Afbeelding

Achtervoetjes achterkant
Heeft geen mok. Die snee is een snee. Smid dacht eerst aan rotstraal die zich tot daar uitwerkte.
Afbeelding

Na lopen in de piste wordt door het zand veel vuil eraf geschuurd. Duidelijk te zien bij de achtervoetjes.
En ideaal want dan kon ik jullie de barstjes in de teen van rechtsachter tonen.
Een duidelijk signaal dat die te lang is. Maar van de onderkant bekeken moet er dus ook veel zool af. Barstjes zitten ook hoger dan de zool.
Afbeelding

Om deze knapperd gaat het :)

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:40

@Art_Ificious: LV staat hij behoorlijk scheef. Ik denk dat er minstens een cm verschil in zit.
Dit is wel iets om voorzichtig verandering in te brengen anders ga je problemen (atrose) in de benen krijgen.
En als er zoveel van de hoefwand afgeschuurd wordt puur door in het zand te lopen, dan loopt is ook behoorlijk te sloffen :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:10

DubbelDun schreef:
@Art_Ificious: LV staat hij behoorlijk scheef. Ik denk dat er minstens een cm verschil in zit.
Dit is wel iets om voorzichtig verandering in te brengen anders ga je problemen (atrose) in de benen krijgen.
En als er zoveel van de hoefwand afgeschuurd wordt puur door in het zand te lopen, dan loopt is ook behoorlijk te sloffen :D

Het is dat het pistezand het vuil eraf schuurt niet de hoefwand zelf.
Het zand zakt alleen nogal in door de droogte. Wordt wekelijks meerdere keren gesleept en gesproeid om het weer harder te krijgen.

Goed te zien op deze foto hoe. Diep het zand op sommige plaatsen is. (In dit geval al een kuil gevormd door veelvuldig vanuit galop te stoppen). In die hoek gaat hij ook in bijna sliding stop vanuit galop in stilstand. Deed mijn vorige pony ook altijd in die hoek.

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:13

DubbelDun schreef:
Voetje ziet er goed uit, die groef zou vanzelf weg moeten trekken zolang er niet teveel/te lang nattigheid in het spel is.

Helaas niet, hij heeft elke zomer aan 4 voeten diepe groeven. Ze zijn de afgelopen weken wel minder diep geworden gelijk met het groeien van de hielen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:29

Hopelijk zet die trend zich dan voort en b.lijft het wel als de hielen hoog genoeg zijn.
Ik merk bij die van mij dat het bij langdurig nat weer snel op komt, maar ook zo weer weg is als de paddock weer droog is.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:36

Dat laatste gebeurt bij mijn ene ijs gek genoeg dus niet, de andere heeft van nature een wat hogere hiel en nooit ergens last van. Zal die ook eens op de foto zetten!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:39

Art, als dat rode geen mok is, wat is het dan wel? Ziet er niet normaal of gezond uit, wellicht een probleem met de weerstand? Ook ik zie een groot verschil in hielhoogte. Voor de rest blijf ik bij mijn vorige post: genoeg te doen aan deze hoeven!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:53

Zover ik weet had mijn vorige pony ook roze huid aan zijn wit voetje.
Ik zie er echt niks ergs aan eigg. Hij heeft er geen pijn aan of doet niet vervelend als ik eraan kom.

Weerstand kan eigg wel aangezien hij nu ongeveer twee weken op een manege gestald staat en voorheen van maart tot twee weken geleden 24/7 enkel op weide. Maar door problemen op de wei (er was iemand die opzettelijk mijn paard uit de paddock haalde als de dierenarts moet komen en dus eerst vangen achter het paard die dan rondjes rent door de wei) ben ik in spoed weg gegaan van de wei.

Update: mijn smid heeft de foto's gezien en zegt ook géén mok.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:02

Art_Ificious, hoelang geleden is je paard bekapt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:10

Onder echt witte haren (dus geen schimmel) zit een roze huid. Normaliter valt die niet zo op tot het wat geïrriteerd is of het dier heeft hard gewerkt/koorts dan kan de kleur wat dieper roze zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:30

Kinke schreef:
Art_Ificious, hoelang geleden is je paard bekapt?

Achtervoetjes is onbekend, zelfs vorige eigenaar weet dat niet. Sowieso al bijna een jaar geleden dus.

Voorste zijn 29 mei laatste keer bekapt. Enkel bijknippen van de wand, verder niks rondvijlen omdat paardje dit nog niet toe liet bij. De eerste smid, daarom bij de tweede smid gevraagd om dat nog niet te doen.

In augustus wil ik er opnieuw een smid bij halen en proberen voor de achtervoetjes ook. Maar misschien eerst mijn stalgenoot en zus de achterhoeven laten uitkrabben zodat hij beseft dat anderen ook vriendelijk blijven.
Laatste keer kon de smid de achtervoetjes aanraken en optillen maar niet bekappen omdat Limo erg ging hangen en dus zou omvallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:58

Dat is een beste tijd ;( Geen wonder dat er 'groot onderhoud' nodig is.

Overigens werkte die van mij een stuk beter mee toen ik een vrouwelijke smid had én we ook een bak hooi gaven om de aandacht af te lijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:03

DubbelDun schreef:
Dat is een beste tijd ;( Geen wonder dat er 'groot onderhoud' nodig is.

Overigens werkte die van mij een stuk beter mee toen ik een vrouwelijke smid had én we ook een bak hooi gaven om de aandacht af te lijden.

Ja helaas.
Volgens fokker was hij regelmatig bekapt en liet hij dit ook goed doen. Maarja wie moet ik geloven, de fokker of de vorige eigenaar die beweert dat ze hem angstig gekocht heeft van de fokker.

Voer als aandacht helpt helaas niet. Eenmaal je met hem bezig bent stopt hij met kauwen en begint pas weer als je stopt met hem. Hij houd het hooi dan net zolang in zijn mond zonder het te verkauwen. Heb de eerste keren op de manege de hoeven dagelijks uitgekrabd in de stal waar hij dan hooi kon eten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:03

pfff…mijn Tinkermonster is ook nog niet bekapt, het ziet er echt niet uit. We zijn nu bezig met clickertraining en het gaat al een stuk beter. Maar bekapklaar is ze nog lang niet

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:14

Wijslander, heel mooi hoor!

@No_no... Net van de ijzers af dus? Dan gebeurt dat wel is. Soms groeit het er vanzelf uit na aantal maanden, soms moet je het helpen en idd teenwand opvijlen tot alle vuil eruit is. Nu zit er vuil onder, kruipt er meer onder en duwt het diepere vuil verder en verder en blijft het splijten. Soms lukt het na 1 keer alles eruit te raspen, soms zit het echt te hoog en er is er ook eentje bij wie ik het nog niet weg gekregen heb helemaal... maar de teen goed bijhouden helpt tegen het verliezen van de stukken en dan blijft het vaak bij een bruin lijntje ipv een gigantische spleet in de hoefwand.

@Kinke: blijven oefenen komt goed :) Misschien nog wat aparte tinkertips: voeten laag houden, zeker achteraan helpt voor hun medewerking. Als ze eraan toe zijn is zo een hangmatje zoals van een hoofjack heel handig voor achtervoeten van tinkers, vinden ze precies gemakkelijk. En volg de voet ;) probeer hem niet teveel in een richting te forceren, trekken ze sneller terug en stampen ze hem weer op de grond. Vooraan lijken ze het altijd lastiger te hebben, lijken onstabieler. Als je hun been opheft gaat dat wel, pak je hem tussen je benen en trek je hun been naar opzij dan trekken ze gewoon terug. Zeker als het een kortbenige, ronde tinker is :P Oh en nog een recent trucje: de meeste tinkers die ik ken hebben jeuk in hun sokken. Vinden het heerlijk als ik in hun kootholte krab/kneed met mijn vingers. Als ik een hand vrij heb, bv. wanneer voet naar voren moet op de hoofjack voor hem af te ronden, blijven ze veeeelll langer staan als ik daar wat friemel, vinden ze heerlijk. Misschien zijn die tips pas toepasbaar in een later stadium dan waar je nu zit, maar wie weet heb je er wat aan :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:19

@Art_ificious: Beetje lang, lijken beetje scheef maar het zijn 'duidelijke ' voetjes. Eens bekapt gaat dat er direct een pak beter uit zien. Die barstjes zijn speciaal zo, nog nooit gezien, lijkt wel alsof die keihard tegen iets hard heeft geketst. Alsof er een steen tegen je autoraam vliegt fzo. Het vuil/schimmel komt er daarna dan wel in :P Dat gaat volgens mij ook snel uit zijn die barstjes.