Dus vraag je toch met klem om die foto's te plaatsen ..

Sinds ik 'lid' ben van dit topic bekijk ik gras toch wat anders .. haha ..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zammie schreef:Thanks !Ik heb (schreef ik) pagina 1 gelezen.Hoi amaze, wat erg van je merrie..
Op de 1e pagina staan heel veel tips. Bijvoorbeeld over voeding. Ik zou echt geen voer van Pavo geven. Ook zetmeel wordt nml omgezet door het lichaam in koolhydraten/suikers. dat dus vooral niet voeren.
Ik zou de ruimte wat vergroten voor haar, zodat ze zelf kan beslissen of ze wat wil lopen in het zachte zand en gewoon een plek nathouden zodat ze daar zelf ook in kan gaan staan. Hooi een uur weken en je vermindert al 30% suikers.
Niet zwaar op dieet zetten, want dan heb je kans op leververvetting. Probeer of je kunt meten hoe zwaar ze is en geef dan 1.5 % op 100 kg lichaamsgewicht aan hooi/stro.
Qua ijzers weet ik er verder niets van, dat weten vele anderen hier wel en zullen je vast willen helpen..
janouk schreef:Annette van Weezel Errens is van http://www.equilin.nl.
Ze roept in haar mailing juist op om met reacties te komen op het stuk. Dus voel je geheel vrij om te reageren naar haar. Ik voer de haflinger Equilin als supplement, omdat zij weinig krachtvoer krijgt. Daarom sta ik op de mailingslijst.
romeorowan schreef:Amaze: ik ga met de post van hierboven mee: geen Pavo, ook niet de koeken.
Het gehalte aan koolhydraten (zetmeel/suiker) komt boven de 30% bij Pavo.
Ik zou in eerste instantie alleen hooi geven en dan een volledig supplement in de vorm van brokjes. Zelf heb ik hele goede ervaringen met Formula4Feet. Dit is door de Laminitis Clinic in Engeland getest (onafhankelijk) en goed bevonden.
Maar je hebt natuurlijk meer mogelijkheden.
Wil je toch iets 'lekkers' geven dan kun je denken aan Marstall Vito of Wiesencobs, Spillers happy hoof, Safe and Sound van Dodson and Horrel. Als ik me niet vergis ligt het koolhydraatgehalte hierbij onder of rond de 10%
Mijn merrie heeft het destijds op ijzers niet goed gedaan, maar dat is weer heel verschillend per paard.
Verder ben je goed bezig met koelen. Foto's laten maken wordt in dit topic over het algemeen wel verstandig bevonden omdat de hoefsmid dan ook precies, aan de hand van de foto's, kan bepalen hoe er bekapt moet worden.
Heeft iemand hier ervaring met de brokken van Voergezond?
Ik heb zojuist een proefzak besteld. Ziet er volgens mij voor onze paarden wel goed uit en is prijstechnisch niet verkeerd.
Citaat:Suiker en zetmeel in SummerFit koeken
Speciaal voor paarden die 24/7 in de weide lopen en paarden die weinig krachtvoer krijgen heeft Pavo de SummerFit koeken ontwikkeld. Een koek waarmee je je paard wel alle vitaminen, mineralen en sporenelementen maar geen extra energie, eiwit en vezels.
Regelmatig komen er bij het GroomingTeam vragen binnen van bezorgde paardeneigenaren die zich afvragen hoeveel suiker en zetmeel er precies in één koek zit. We leggen het uit
Op onze website staat vermeld dat 1 SummerFit koek 7% suiker bevat en dat het totaal van suiker en zetmeel 31% bedraagt. Dat klinkt als heel veel. Om je een idee te geven hoeveel 31% is leggen we het uit met behulp van het volgende rekensommetje.
Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
Via 1 koek krijgt jouw paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Voordroogkuil bevat geen zetmeel en gemiddeld 60 gram suiker per kilo.
Dat betekent dat in 1 SummerFit koek net zoveel suiker + zetmeel zit als in 0,85 kilo voordroogkuil (hier is gerekend met werkelijke kilo’s en niet met drogestof)
Ter vergelijk: Eén appel bevat 16 gram suikers (bron voedingscentrum).
1 koek bevat 51 gram suiker + zetmeel
Dus 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels
Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek
In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.
Van alle koeken die in in Nederland en Duitsland verkrijgbaar zijn heeft de SumerFit koek het laagste suiker + zetmeel gehalte.
Wel benadrukken we dat Summerfit koeken zijn bedoeld als aanvulling op een rantsoen met veel ruwvoer en weinig krachtvoer. Het is dus belangrijk om te kijken naar de juiste hoeveelheid en verhouding van vitaminen, mineralen en sporenelementen in het totale rantsoen.
Kijk niet alleen naar de samenstelling van een deel van je rantsoen, bijv alleen een koek, ruwvoer of krachtvoer. Het draait om het totaal van wat jouw paard de hele dag eet.
Citaat:Pavo Nature's Best
Belangrijke eigenschappen
gegarandeerd havervrij
zeer weinig suiker (2%) en zetmeel (24%)
met spelt en luzerne om kauwen te stimuleren
zeer laag eiwitgehalte
Toepassing
Zeer geschikt voor paarden en pony’s die:
licht werken
snel dik worden
gevoelig zijn voor hoefbevangenheid
te heet worden van haver
Over Pavo Nature's Best
Pavo Nature’s Best is een heerlijke, gezonde muesli met stukjes wortel, extra spelt en zongedroogde luzerne. Doordat het zo’n structuurrijk product is stimuleer je met Pavo Nature’s Best het kauwgedrag van je paard, en dat is gezond!
Het natuurlijke suikergehalte in Pavo Nature’s Best is 2% en het zetmeelgehalte is 24%. Dat is bijzonder laag voor volledig krachtvoer. Hierdoor is Pavo Nature’s Best een lekkere en gezonde muesli met een lage energiewaarde.
amaze schreef:romeorowan schreef:Amaze: ik ga met de post van hierboven mee: geen Pavo, ook niet de koeken.
Het gehalte aan koolhydraten (zetmeel/suiker) komt boven de 30% bij Pavo.
Ik zou in eerste instantie alleen hooi geven en dan een volledig supplement in de vorm van brokjes. Zelf heb ik hele goede ervaringen met Formula4Feet. Dit is door de Laminitis Clinic in Engeland getest (onafhankelijk) en goed bevonden.
Maar je hebt natuurlijk meer mogelijkheden.
Wil je toch iets 'lekkers' geven dan kun je denken aan Marstall Vito of Wiesencobs, Spillers happy hoof, Safe and Sound van Dodson and Horrel. Als ik me niet vergis ligt het koolhydraatgehalte hierbij onder of rond de 10%
Mijn merrie heeft het destijds op ijzers niet goed gedaan, maar dat is weer heel verschillend per paard.
Verder ben je goed bezig met koelen. Foto's laten maken wordt in dit topic over het algemeen wel verstandig bevonden omdat de hoefsmid dan ook precies, aan de hand van de foto's, kan bepalen hoe er bekapt moet worden.
Heeft iemand hier ervaring met de brokken van Voergezond?
Ik heb zojuist een proefzak besteld. Ziet er volgens mij voor onze paarden wel goed uit en is prijstechnisch niet verkeerd.
Op de site van PAVO opgezochtCitaat:Suiker en zetmeel in SummerFit koeken
Speciaal voor paarden die 24/7 in de weide lopen en paarden die weinig krachtvoer krijgen heeft Pavo de SummerFit koeken ontwikkeld. Een koek waarmee je je paard wel alle vitaminen, mineralen en sporenelementen maar geen extra energie, eiwit en vezels.
Regelmatig komen er bij het GroomingTeam vragen binnen van bezorgde paardeneigenaren die zich afvragen hoeveel suiker en zetmeel er precies in één koek zit. We leggen het uit
Op onze website staat vermeld dat 1 SummerFit koek 7% suiker bevat en dat het totaal van suiker en zetmeel 31% bedraagt. Dat klinkt als heel veel. Om je een idee te geven hoeveel 31% is leggen we het uit met behulp van het volgende rekensommetje.
Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
Via 1 koek krijgt jouw paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Voordroogkuil bevat geen zetmeel en gemiddeld 60 gram suiker per kilo.
Dat betekent dat in 1 SummerFit koek net zoveel suiker + zetmeel zit als in 0,85 kilo voordroogkuil (hier is gerekend met werkelijke kilo’s en niet met drogestof)
Ter vergelijk: Eén appel bevat 16 gram suikers (bron voedingscentrum).
1 koek bevat 51 gram suiker + zetmeel
Dus 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels
Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek
In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.
Van alle koeken die in in Nederland en Duitsland verkrijgbaar zijn heeft de SumerFit koek het laagste suiker + zetmeel gehalte.
Wel benadrukken we dat Summerfit koeken zijn bedoeld als aanvulling op een rantsoen met veel ruwvoer en weinig krachtvoer. Het is dus belangrijk om te kijken naar de juiste hoeveelheid en verhouding van vitaminen, mineralen en sporenelementen in het totale rantsoen.
Kijk niet alleen naar de samenstelling van een deel van je rantsoen, bijv alleen een koek, ruwvoer of krachtvoer. Het draait om het totaal van wat jouw paard de hele dag eet.Citaat:Pavo Nature's Best
Belangrijke eigenschappen
gegarandeerd havervrij
zeer weinig suiker (2%) en zetmeel (24%)
met spelt en luzerne om kauwen te stimuleren
zeer laag eiwitgehalte
Toepassing
Zeer geschikt voor paarden en pony’s die:
licht werken
snel dik worden
gevoelig zijn voor hoefbevangenheid
te heet worden van haver
Over Pavo Nature's Best
Pavo Nature’s Best is een heerlijke, gezonde muesli met stukjes wortel, extra spelt en zongedroogde luzerne. Doordat het zo’n structuurrijk product is stimuleer je met Pavo Nature’s Best het kauwgedrag van je paard, en dat is gezond!
Het natuurlijke suikergehalte in Pavo Nature’s Best is 2% en het zetmeelgehalte is 24%. Dat is bijzonder laag voor volledig krachtvoer. Hierdoor is Pavo Nature’s Best een lekkere en gezonde muesli met een lage energiewaarde.
_Elaine_ schreef:goede avond,
ook ik laat weet even mn gezicht zien hier.
alle nieuwe mensen hier, welkom en heel veel sterkte met jullie paardjes
advies kan ik jullie niet echt geven omdat ik zelf ook net pas kom kijken.
ik heb even jullie mening nodig.
tango heeft sinds deze week ( dat het zichtbaar ineens echt opvalt) op 4 hoeven "groei ringen" zitten
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hoefb4.jpg dit dus, maar dan zijn de ringen ringen minder "dik" en op 1 hoef zitten ze zelf over de helft van de hoef heen ( dus van kroonrand naar beneden)
na wat googlen wordt ik niet echt veel wijzer.
de ene zegt dat het pas optreed bij hoefbeen kanteling
de andere zegt dat het ook bij de "milde" gevallen op treed
dus wat is jullie ervaring hierin ?
( mijn smid komt zoiezo binnenkort voor hem, dus kan hij ook hier naar kijken )
hij is morgen 8 weken geleden bevangen geraakt
EstherHegt schreef:Interessant! Gras groeit op gras, lees ik. Hoe dat zich verhoudt tot de groeipunt begrijp ik niet goed. Het blad wordt ook steeds iets breder/groter, dus ook daar groeit het gras dan toch ook? Ervaringsverhaal: vandaag at mijn paard aan de rand van de oprijlaan (dat mag 'ie zo nu en dan aan de hand even doen) en at liefst de dikke, matte lange punten van gras van wel 30 cm lang. Je zou denken dat het meest zoete gras onderaan zou zitten. In kort gras. Maar daar in de berm is eerst een randje kort (dat wordt wekelijks gemaaid) en dan tegen het hek aan een strook lang gras. De toppen eet hij er keurig af. Zou hij na 2 jaar GZH minder behoefte aan zoet hebben? Suikers ontwent? Of is dat te menselijk gedacht?Kort stukje in het Nederlands over hoe gras groeit