[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:29

@Esther - ook ik waardeer jouw expertise en wachtte eigenlijk ook op jouw foto's. Kan er nog veel van leren ! :j
Dus vraag je toch met klem om die foto's te plaatsen .. +:)+

Sinds ik 'lid' ben van dit topic bekijk ik gras toch wat anders .. haha ..

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:47

@ Esther: Da's toch wel erg jammer, er zijn zoveel mensen op dit forum die wat aan je bijdragen hebben, JP zelf ook, zegt ze toch ergens?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:13

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:25

janouk schreef:
http://www.horses.nl/verzorging/artikel ... onderhevig

Interessant stuk voor de liefhebbers

laat mij maar lekker 'hysterisch' doen over suikers :D
Als ik Pablo zou voeren zoals het hoort, ligt hij binnen een mum van tijd met zijn hoefjes omhoog :j
Heeft deze dame ook haar studie gedaan over IR/Cushing gevallen?
Daar ligt het toch wat ingewikkelder ben ik bang.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 14:30

Annette van Weezel Errens is van http://www.equilin.nl.
Ze roept in haar mailing juist op om met reacties te komen op het stuk. Dus voel je geheel vrij om te reageren naar haar. Ik voer de haflinger Equilin als supplement, omdat zij weinig krachtvoer krijgt. Daarom sta ik op de mailingslijst.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 15:13

Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik met dit artikel aan moet. Om de trend 'minder suiker' als hysterie te benoemen vind ik nogal merkwaardig, temeer daar ze in haar artikel zélf ook wijst op het feit dat de huidige voeders heel veel suikers (lees Koolhydraten) bevatten. Ik ben echt wel te spreken over het feit dat het langzaam begint door te dringen dat een paard niet meerdere kilo's "krachtvoer" per dag nodig heeft. Als het dan ook nog 's doordringt dat dat uurtje in de rijbak rondsloffen voor een paard geen "arbeid" is, dan ben ik tevreden. :)

Ja ze merkt terecht op dat het paard wel raad weet met koolhydraten - ook in gras en hooi zitten koolhydraten, dus da's nogal wiedes. Maar... de overdosis aan koolhydraten die een paard met krachtvoer binnenkrijgt, is toch niet iets waar het lichaam van een paard op ingesteld is. Om problemen te voorkomen suggereert zij dat je kleine hoeveelheden op meerdere tijdstippen per dag zou moeten voeren. Tja, dat helpt inderdaad wel een beetje om de suikerpieken in het bloed te voorkomen. Aan het eind van haar stuk breekt ze een lans voor meer vezels|ruwvoer - terecht - dat is de basis voor ieder paard.
Nee, ik ben niet onder de indruk van het schrijfsel en zie dat dit best tot misverstanden kan lijden. Karig zijn met het voeren van (commercieel) krachtvoer is de beste manier en voor de broodnodige vitamines|mineralen kun je veilige supplementen kopen ( F4F bv) met een laag NSC gehalte en als je een paard hebt dat zware arbeid moet verrichten en dus extra koolhydraten nodig zou hebben, kun je laag-glycemisch graan geven zoals spelt. Dat breekt langzamer af en geeft niet een onmiddelijke suikerpiek.

En dan hebben we het niet eens over paarden met stofwisselingsproblemen, die door de meeste eigenaren niet eens opgemerkt worden als het paard in de periferele fases van zo'n aandoening zit.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:26

Hallo allemaal ,
jullie raden het al ; ik ben hier (helaas)terecht gekomen omdat mijn merrie hoefbevangen is...
Ik hoop dat jullie het mij niet kwalijk nemen dat ik het topic (en de vorige ;) ) niet doorgelezen heb. :o Wel heb ik natuurlijk het inleidende verhaal gelezen.

Nu wat informatie over mijn merrie en het verloop:
Opium is een 15 jarige KWPN merrie(keur Jetset D) van 1.66 m ,ik heb haar zelf gefokt en tot haar 8e jaar naar Z1+ 2 met haar gereden. Helaas moest ik noodgedwongen stoppen ivm rugklachten van mijzelf.
Ze is nu drachtig van haar 8e veulen(Unaniem),en uitgerekend op 30 april.
Ze is haar hele leven al aan de zware kant ,maar dit jaar heeft ze geen veulen gekregen en werd ongemerkt steeds wat dikker,en dat terwijl ik helemaal niet het idee had dat ze meer kreeg dan anders . (12 uur/weidegang op een kale wei , 2x/dag 0.5 schep gerstemix van mijten en 2x een arm vol ruwvoer (baal) iig minder dan mijn andere(fok)merrie en het 4 jarige (sport) ruintje van mijn dochter.

Vorige week dinsdag morgen ,toen ik haar 'Smorgens naar de wei wilde brengen kon ze de stal bijna niet uit komen ,ik heb meteen de DA gebeld (ik had al een vermoeden) ;die kwam aan het einde van de dag ,en helaas was de diagnose :hoefbevangen .
Hij heeft haar gespoten (sorry ,ik weet niet meer waarmee) ,en de volgende dag nogmaals.In de 5 daarop volgende dagen moest ik haar Metacam geven. Vanaf dag 5 leek ze op te knappen en gisteren nadat ze een dag metacam vrij was ,liep ze redelijk ;alleen op het harde nog wat voorzichtig.

Ook heb ik haar 6 dagen lang in een afgesloten stukje in de bak (3x3) gedaan ,waar omheen ik een walletje heb gemaakt en vol heb laten lopen met water ,2 uurtjes erin en een uur eruit gedaan . Nu nog 2x /dag een uur.

Ze kreeg tot gisteren alleen ruwvoer ;nu krijgt ze 2x/dag een halve PAVO summerfit koek voor de nodige vitaminen en mineralen. Ook heb ik een zak PAVO Natures best gekocht (geschikt voor hoefbevangen paarden (slechts 2% suiker) ,ik weet nog niet wanneer ik daarmee zal beginnen ..

Nu heb ik ook het een en ander over speciaal hoefbeslag gelezen ,maar weet niet of het(voor Opium) raadzaam/ noodzakelijk is ?
Heeft het zin een röntgenfoto te maken ?

Ik vind haar ook wat sloom maar twijfel of het niet door het warme weer komt ?

Als jullie tips of ideeën voor mij hebben hoor ik ze graag!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:34

Hoi amaze, wat erg van je merrie..
Op de 1e pagina staan heel veel tips. Bijvoorbeeld over voeding. Ik zou echt geen voer van Pavo geven. Ook zetmeel wordt nml omgezet door het lichaam in koolhydraten/suikers. dat dus vooral niet voeren.
Ik zou de ruimte wat vergroten voor haar, zodat ze zelf kan beslissen of ze wat wil lopen in het zachte zand en gewoon een plek nathouden zodat ze daar zelf ook in kan gaan staan. Hooi een uur weken en je vermindert al 30% suikers.
Niet zwaar op dieet zetten, want dan heb je kans op leververvetting. Probeer of je kunt meten hoe zwaar ze is en geef dan 1.5 % op 100 kg lichaamsgewicht aan hooi/stro.
Qua ijzers weet ik er verder niets van, dat weten vele anderen hier wel en zullen je vast willen helpen..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 16:53

Amaze: ik ga met de post van hierboven mee: geen Pavo, ook niet de koeken.
Het gehalte aan koolhydraten (zetmeel/suiker) komt boven de 30% bij Pavo.
Ik zou in eerste instantie alleen hooi geven en dan een volledig supplement in de vorm van brokjes. Zelf heb ik hele goede ervaringen met Formula4Feet. Dit is door de Laminitis Clinic in Engeland getest (onafhankelijk) en goed bevonden.
Maar je hebt natuurlijk meer mogelijkheden.
Wil je toch iets 'lekkers' geven dan kun je denken aan Marstall Vito of Wiesencobs, Spillers happy hoof, Safe and Sound van Dodson and Horrel. Als ik me niet vergis ligt het koolhydraatgehalte hierbij onder of rond de 10%

Mijn merrie heeft het destijds op ijzers niet goed gedaan, maar dat is weer heel verschillend per paard.

Verder ben je goed bezig met koelen. Foto's laten maken wordt in dit topic over het algemeen wel verstandig bevonden omdat de hoefsmid dan ook precies, aan de hand van de foto's, kan bepalen hoe er bekapt moet worden.

Heeft iemand hier ervaring met de brokken van Voergezond?
Ik heb zojuist een proefzak besteld. Ziet er volgens mij voor onze paarden wel goed uit en is prijstechnisch niet verkeerd.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 17:20

Op zich ben ik het eens met de voeradviezen hierboven. In ieder geval voor nu, de acute fase. Echter de merrie is drachtig! Dat vraagt denk ik extra aandacht v.w.b. mineralen/vitaminen (iig koper) in de laatste 4 maanden van de dracht. Ik heb geen ervaring met een drachtige merrie die hb wordt maar wellicht 1 van de anderen??

NB sterkte Amaze!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:12

Whitney is half mei uitgerekend, die staat nu op het bevangen pony dieet met een klein beetje Equifyt base er bij. Als ze goed gaat zal dit wel weer een merrie-muslie of brok worden later in haar dracht. Maar wel beperkt.

Jaren terug ook een merrie bevangen gehad die ook dragend was. Was ook half mei uitgerekend, en in augustus al bevangen geraakt dus toen pas 2 maanden dragend. Die is toen redelijk snel op geknapt, maar wou niet 100% gaan lopen. Op de foto gezet maar er bleek meer in de voeten mis te zijn dan alleen maar bevangen (nauwelijks kanteling, wel een hoedenrandje en verbeend hoefkraakbeen). Toen oude foto's van die merrie opgevraagd, daar was de verbening en de zelfde kanteling ook al te zien. Was toen een 5 jarige merrie en VA riep dat het nooit beter zou worden.
Ben toen aan het spelen gegaan met verschillende soorten beslag, maar op een heel simpel doorsnee ijzertje met niet te veel opzet liep ze het best. Pony is inmiddels 12 en loopt nog in de (bixie ;) ) sport. Met de vorige ruiter ook NH kampioen dressuur (B AB'tjes), reserve kampioen springen (ook B AB'tjes) en heeft op de hippiade in het 4tal gelopen.
Die merrie heb ik later in de dracht gewoon als mijn eerdere drachtige merries gevoerd, dus flink merriebrok. Merrie liet zich ook helemaal leegzuigen door het veulen. Drachtig had ze het al nodig en toen hij er naast liep helemaal. Die heeft toen ook in het volle gras gelopen met een veulen aan de voet.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:35

romeorowan schreef:
Ik heb zojuist een proefzak besteld. Ziet er volgens mij voor onze paarden wel goed uit en is prijstechnisch niet verkeerd.

Ja ik, mooi voer imo alleen mijn paard eet het niet :n

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:45

oke dat is banketstaaf :')
Welke heb jij?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:51

Ik heb nu de basisbrok en in het verleden ook de super en plus gegeven, hij doet eeuwen met een zak :=
De drainmix heeft hij ook gehad en daar deed hij wel een moord voor... tja jammer maar voor ons geen HH meer.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:51

Zammie schreef:
Hoi amaze, wat erg van je merrie..
Op de 1e pagina staan heel veel tips. Bijvoorbeeld over voeding. Ik zou echt geen voer van Pavo geven. Ook zetmeel wordt nml omgezet door het lichaam in koolhydraten/suikers. dat dus vooral niet voeren.
Ik zou de ruimte wat vergroten voor haar, zodat ze zelf kan beslissen of ze wat wil lopen in het zachte zand en gewoon een plek nathouden zodat ze daar zelf ook in kan gaan staan. Hooi een uur weken en je vermindert al 30% suikers.
Niet zwaar op dieet zetten, want dan heb je kans op leververvetting. Probeer of je kunt meten hoe zwaar ze is en geef dan 1.5 % op 100 kg lichaamsgewicht aan hooi/stro.
Qua ijzers weet ik er verder niets van, dat weten vele anderen hier wel en zullen je vast willen helpen..
Thanks !Ik heb (schreef ik) pagina 1 gelezen. ;)
Opium staat niet de hele dag in de ''modderbak'' ;ik wissel het af.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:57

janouk schreef:
Annette van Weezel Errens is van http://www.equilin.nl.
Ze roept in haar mailing juist op om met reacties te komen op het stuk. Dus voel je geheel vrij om te reageren naar haar. Ik voer de haflinger Equilin als supplement, omdat zij weinig krachtvoer krijgt. Daarom sta ik op de mailingslijst.

Wil Janouk dat ook eten? Ik heb wat Equilin op proef, maar die van mij vertikken nog naar het voer te kijken als dat erbij zit.

Bij dat artikel had ik zelf ook mijn vraagtekens. Natuurlijk zit in ruwvoer ook suikers, maar om er dan nog meer suikerbommetjes bij te gooien??

amaze, welkom helaas.
Wat goed dat je zo bezig bent voor je paardje. Al zou ik de Pavo achterwege laten. :o
Je kunt wel voor Marstall Force gaan bijvoorbeeld voor vitaminen/mineralen.
En zelf geef ik Spillers Happy Hoof verder. Maar Safe and Sound is vergelijkbaar.

Ook drachtig heb ik dit niet onwijs opgevoerd. Pas de laatste maanden ietsje ponybrok.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:59

romeorowan schreef:
Ik zou in eerste instantie alleen hooi geven en dan een volledig supplement in de vorm van brokjes. Zelf heb ik hele goede ervaringen met Formula4Feet. Dit is door de Laminitis Clinic in Engeland getest (onafhankelijk) en goed bevonden.
Wil je toch iets 'lekkers' geven dan kun je denken aan Marstall Vito of Wiesencobs, Spillers happy hoof, Safe and Sound van Dodson and Horrel. Als ik me niet vergis ligt het koolhydraatgehalte hierbij onder of rond de 10%

Mijn merrie heeft het destijds op ijzers niet goed gedaan, maar dat is weer heel verschillend per paard.

Verder ben je goed bezig met koelen. Foto's laten maken wordt in dit topic over het algemeen wel verstandig bevonden omdat de hoefsmid dan ook precies, aan de hand van de foto's, kan bepalen hoe er bekapt moet worden.

Op de site van PAVO opgezocht
Citaat:
Suiker en zetmeel in SummerFit koeken

Speciaal voor paarden die 24/7 in de weide lopen en paarden die weinig krachtvoer krijgen heeft Pavo de SummerFit koeken ontwikkeld. Een koek waarmee je je paard wel alle vitaminen, mineralen en sporenelementen maar geen extra energie, eiwit en vezels.
Regelmatig komen er bij het GroomingTeam vragen binnen van bezorgde paardeneigenaren die zich afvragen hoeveel suiker en zetmeel er precies in één koek zit. We leggen het uit

Op onze website staat vermeld dat 1 SummerFit koek 7% suiker bevat en dat het totaal van suiker en zetmeel 31% bedraagt. Dat klinkt als heel veel. Om je een idee te geven hoeveel 31% is leggen we het uit met behulp van het volgende rekensommetje.

Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
Via 1 koek krijgt jouw paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag

Voordroogkuil bevat geen zetmeel en gemiddeld 60 gram suiker per kilo.
Dat betekent dat in 1 SummerFit koek net zoveel suiker + zetmeel zit als in 0,85 kilo voordroogkuil (hier is gerekend met werkelijke kilo’s en niet met drogestof)

Ter vergelijk: Eén appel bevat 16 gram suikers (bron voedingscentrum).
1 koek bevat 51 gram suiker + zetmeel
Dus 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels

Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek

In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.

Van alle koeken die in in Nederland en Duitsland verkrijgbaar zijn heeft de SumerFit koek het laagste suiker + zetmeel gehalte.

Wel benadrukken we dat Summerfit koeken zijn bedoeld als aanvulling op een rantsoen met veel ruwvoer en weinig krachtvoer. Het is dus belangrijk om te kijken naar de juiste hoeveelheid en verhouding van vitaminen, mineralen en sporenelementen in het totale rantsoen.
Kijk niet alleen naar de samenstelling van een deel van je rantsoen, bijv alleen een koek, ruwvoer of krachtvoer. Het draait om het totaal van wat jouw paard de hele dag eet.

Citaat:
Pavo Nature's Best
Belangrijke eigenschappen

gegarandeerd havervrij
zeer weinig suiker (2%) en zetmeel (24%)
met spelt en luzerne om kauwen te stimuleren
zeer laag eiwitgehalte

Toepassing

Zeer geschikt voor paarden en pony’s die:

licht werken
snel dik worden
gevoelig zijn voor hoefbevangenheid
te heet worden van haver

Over Pavo Nature's Best

Pavo Nature’s Best is een heerlijke, gezonde muesli met stukjes wortel, extra spelt en zongedroogde luzerne. Doordat het zo’n structuurrijk product is stimuleer je met Pavo Nature’s Best het kauwgedrag van je paard, en dat is gezond!
Het natuurlijke suikergehalte in Pavo Nature’s Best is 2% en het zetmeelgehalte is 24%. Dat is bijzonder laag voor volledig krachtvoer. Hierdoor is Pavo Nature’s Best een lekkere en gezonde muesli met een lage energiewaarde.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 29-09-11 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:59

goede avond,
ook ik laat weet even mn gezicht zien hier.
alle nieuwe mensen hier, welkom en heel veel sterkte met jullie paardjes
advies kan ik jullie niet echt geven omdat ik zelf ook net pas kom kijken.

ik heb even jullie mening nodig.
tango heeft sinds deze week ( dat het zichtbaar ineens echt opvalt) op 4 hoeven "groei ringen" zitten

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hoefb4.jpg dit dus, maar dan zijn de ringen ringen minder "dik" en op 1 hoef zitten ze zelf over de helft van de hoef heen ( dus van kroonrand naar beneden)
na wat googlen wordt ik niet echt veel wijzer.
de ene zegt dat het pas optreed bij hoefbeen kanteling
de andere zegt dat het ook bij de "milde" gevallen op treed

dus wat is jullie ervaring hierin ?

( mijn smid komt zoiezo binnenkort voor hem, dus kan hij ook hier naar kijken )
hij is morgen 8 weken geleden bevangen geraakt

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:07

amaze ik denk dat je ook beter nu die Pavo achterwege kan laten, jouw paard is nog in de acute fase toch? Gevoelig voor HB staat er bij natures best maar dat is iets voor na de acute fase, als je paard weer zover is om aan het werk te gaan bijv. Het heeft een redelijk laag zetmeel gehalte vergeleken bij andere voeders maar veel te veel voor een HB paard.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:22

amaze schreef:
romeorowan schreef:

Op de site van PAVO opgezocht
Citaat:
Suiker en zetmeel in SummerFit koeken

Speciaal voor paarden die 24/7 in de weide lopen en paarden die weinig krachtvoer krijgen heeft Pavo de SummerFit koeken ontwikkeld. Een koek waarmee je je paard wel alle vitaminen, mineralen en sporenelementen maar geen extra energie, eiwit en vezels.
Regelmatig komen er bij het GroomingTeam vragen binnen van bezorgde paardeneigenaren die zich afvragen hoeveel suiker en zetmeel er precies in één koek zit. We leggen het uit

Op onze website staat vermeld dat 1 SummerFit koek 7% suiker bevat en dat het totaal van suiker en zetmeel 31% bedraagt. Dat klinkt als heel veel. Om je een idee te geven hoeveel 31% is leggen we het uit met behulp van het volgende rekensommetje.

Pavo Summerfit bevat 31% suiker + zetmeel. 1 Koek weegt 165 gram.
Via 1 koek krijgt jouw paard dus 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag

Voordroogkuil bevat geen zetmeel en gemiddeld 60 gram suiker per kilo.
Dat betekent dat in 1 SummerFit koek net zoveel suiker + zetmeel zit als in 0,85 kilo voordroogkuil (hier is gerekend met werkelijke kilo’s en niet met drogestof)

Ter vergelijk: Eén appel bevat 16 gram suikers (bron voedingscentrum).
1 koek bevat 51 gram suiker + zetmeel
Dus 1 SummerFit koek bevat evenveel suiker + zetmeel als 3 appels

Nog een vergelijking; normaal gras in de zomer bevat 18 gram suiker per kg (en geen zetmeel). In 1 uur tijd graast een paard ongeveer 3 kg gras en krijgt daarmee net zo veel suiker binnen als 1 in één SummerFit koek

In 1 koek zit 31% x 165 gr = 51 gram suiker + zetmeel per dag
Met 1 SummerFit koek krijgt je paard dus net zoveel suiker binnen als tijdens 60 minuten grazen.

Van alle koeken die in in Nederland en Duitsland verkrijgbaar zijn heeft de SumerFit koek het laagste suiker + zetmeel gehalte.

Wel benadrukken we dat Summerfit koeken zijn bedoeld als aanvulling op een rantsoen met veel ruwvoer en weinig krachtvoer. Het is dus belangrijk om te kijken naar de juiste hoeveelheid en verhouding van vitaminen, mineralen en sporenelementen in het totale rantsoen.
Kijk niet alleen naar de samenstelling van een deel van je rantsoen, bijv alleen een koek, ruwvoer of krachtvoer. Het draait om het totaal van wat jouw paard de hele dag eet.

Citaat:
Pavo Nature's Best
Belangrijke eigenschappen

gegarandeerd havervrij
zeer weinig suiker (2%) en zetmeel (24%)
met spelt en luzerne om kauwen te stimuleren
zeer laag eiwitgehalte

Toepassing

Zeer geschikt voor paarden en pony’s die:

licht werken
snel dik worden
gevoelig zijn voor hoefbevangenheid
te heet worden van haver

Over Pavo Nature's Best

Pavo Nature’s Best is een heerlijke, gezonde muesli met stukjes wortel, extra spelt en zongedroogde luzerne. Doordat het zo’n structuurrijk product is stimuleer je met Pavo Nature’s Best het kauwgedrag van je paard, en dat is gezond!
Het natuurlijke suikergehalte in Pavo Nature’s Best is 2% en het zetmeelgehalte is 24%. Dat is bijzonder laag voor volledig krachtvoer. Hierdoor is Pavo Nature’s Best een lekkere en gezonde muesli met een lage energiewaarde.

Ken je de site www.voervergelijk.nl?

bv: http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... /284/vito/

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:26

Weer wat nieuwe inzichten in (kracht)voer.
Die van mij krijgt al jaren geen krachtvoer meer, enkel 1/2 pavokoek voor de vitaminen/ mineralen. DA zei ook al beter van niet, dan kan je beter een appeltje of wortel geven als ik dr wat wil geven.

Ze is trouwens bij de kliniek getest op Cushing en haar insuline is gemeten (ze is daar 4 dagen gebleven) cushing was het gelukkig niet, en haar insuline was wel aan de hoge kant, maar niet schrikbarend zei de da. (het was tussen de 30 en de 40? wat is normaal eigenlijk, ben ik helemaal vergeten te vragen) Zijn advies, BMI moet naar beneden :D

Idd Minilou, wel of niet bemesten?
Die van mij is zeer waarschijnlijk hoefbevangen geraakt door het andere land waar ze op gingen en dit wordt intensief bemest en gemaaid en bemest en gemaaid.
Oke er is natuurlijk een verschil tussen meerdere keren per jaar mesten/maaien en 1x per jaar bemesten.
Mijn gevoel zegt niet bemesten, puur omdat het dan 'armer' is. Maarja dan moet het gras wel weer 'harder werken' om te groeien.
Heb meestal mijn landje in stukken verdeeld, kunnen ze aan het uitgebloeide gras beginnen en is dat op dan kunnen ze het volgende stukje eten. Hoe dat ook, kaal wordt het wel en dan komen die puntjes ook dichterbij.... lastig hoor allemaal.

Ook nog leuk nieuws; gisteren voor het eerst weer 'echt' gereden op mn pony, heerlijk. *\o/*
Ze had er zin en zetten meteen maar een galopje in.. .euhm, laten we maar in draf beginnen schat :')
Half uurtje weg geweest en ze liep weer heerlijk. Ze was ook helemaal blij dat ik er op ging en niet meer naast bleef lopen }:0

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:30

_Elaine_ schreef:
goede avond,
ook ik laat weet even mn gezicht zien hier.
alle nieuwe mensen hier, welkom en heel veel sterkte met jullie paardjes
advies kan ik jullie niet echt geven omdat ik zelf ook net pas kom kijken.

ik heb even jullie mening nodig.
tango heeft sinds deze week ( dat het zichtbaar ineens echt opvalt) op 4 hoeven "groei ringen" zitten

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hoefb4.jpg dit dus, maar dan zijn de ringen ringen minder "dik" en op 1 hoef zitten ze zelf over de helft van de hoef heen ( dus van kroonrand naar beneden)
na wat googlen wordt ik niet echt veel wijzer.
de ene zegt dat het pas optreed bij hoefbeen kanteling
de andere zegt dat het ook bij de "milde" gevallen op treed

dus wat is jullie ervaring hierin ?

( mijn smid komt zoiezo binnenkort voor hem, dus kan hij ook hier naar kijken )
hij is morgen 8 weken geleden bevangen geraakt

Maak eens een foto (op de grond van opzij en van de voorkant). En vraag Lolclub om een reactie. Ik heb haar al een poosje niet 'gezien' (ze zou ook nog iets roepen over mijn paardje ... :D ) maar mss leest ze nog steeds mee. Als je paard 8 weken geleden bevangen is geraakt, kunnen de ringen niet (al) halverwege de hoef zitten. Bij de mijne zitten ze halverwege de hoef en zij is in april bevangen geraakt. Dergelijke ringen ontstaan ook als er een voerverandering is geweest, of een ziekte, etc. De ringen die je nu ziet zullen hun oorsprong hebben zo'n 5 a 6 maanden geleden.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:36

dat is dus ook precies waar ik tegen aan loop Wuswa.
maar al ik terug ga rekenen is het in de maanden van 5 a 6 geleden niks veranderd ( voer is t zelfde geblenen. is hij niet ziek geweest) was eigenlijk een super winter seizoen voor hem.
zal zaterdag proberen foto's te maken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:15

Dyonne schreef:
[Wil Janouk dat ook eten? Ik heb wat Equilin op proef, maar die van mij vertikken nog naar het voer te kijken als dat erbij zit.

.

Eten ze het niet bij jou?
Ik meng het altijd door het voer, wordt altijd keurig opgegeten hier... :j

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:36

EstherHegt schreef:
Kort stukje in het Nederlands over hoe gras groeit
Interessant! Gras groeit op gras, lees ik. Hoe dat zich verhoudt tot de groeipunt begrijp ik niet goed. Het blad wordt ook steeds iets breder/groter, dus ook daar groeit het gras dan toch ook? Ervaringsverhaal: vandaag at mijn paard aan de rand van de oprijlaan (dat mag 'ie zo nu en dan aan de hand even doen) en at liefst de dikke, matte lange punten van gras van wel 30 cm lang. Je zou denken dat het meest zoete gras onderaan zou zitten. In kort gras. Maar daar in de berm is eerst een randje kort (dat wordt wekelijks gemaaid) en dan tegen het hek aan een strook lang gras. De toppen eet hij er keurig af. Zou hij na 2 jaar GZH minder behoefte aan zoet hebben? Suikers ontwent? Of is dat te menselijk gedacht?

Tip voor de kleine letters: druk in dat bericht even op de "quote" knop. Dan kan je het in normale lettergrootte lezen. En dan op alt-left om weer terug te gaan naar waar je was gebleven.