Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:13

Om te weten wat je anders zou kunnen doen is het handig om te weten wat je nu voert (hooi/kuil/voordroog, welke brok/muesli etc.)

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:25

DubbelDun schreef:
Om te weten wat je anders zou kunnen doen is het handig om te weten wat je nu voert (hooi/kuil/voordroog, welke brok/muesli etc.)

Pony staat 24/7 op de wei en heeft dus alleen gras. De wei heeft voldoende gras voor de paarden waarmee hij staat en is 2 voetbalvelden groot. Hij heeft extreem gevoelige darmen dus ik kan hem niet van alles geven. Hij krijgt geen snoepjes koekjes niks. Hij heeft ook onbeperkt toegang tot zuiver water. Zeker nu hij stil staat voer ik hem niks meer. Anders kan ik straks niet meer rijden en alleen maar rollen :j.

Sommige mensen zullen er tegen zijn en sommige voor. Voer is zo'n groot onderwerp met zoveel verschillende meningen. Ik doe wat mij goed lijkt voor mijn pony en ken hem door en door. Door een verwaarloosde worminfectie als veulen zijnde zijn zijn darmen zo slecht geworden. De DA heeft een mestonderzoek gedaan en die was goed. Ook uit het bloedonderzoek kwamen geen hoge of lage waardes. Dit was 8 weken geleden.

Toen hij nog gereden werd kreeg hij per dag 3/4 schep Fibra en een kwart schep met Gastro brok van havens. Periodes dat hij wat hoest (vooral met overgang winter/lente) wat fenegriek over zijn voer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:30

Als een recent bloedonderzoek geen afwijkingen geeft dan zal er niets aan de hand zijn, maar alleen gras van onze weiden kan erg eenzijdig zijn. Dus dit jaarlijks herhalen is dan geen overbodige luxe.

Met alles wat je geeft zul je dus voorzichtig moet zijn; langzaam aan opbouwen. Ook de verwachte resultaten kunnen dan langer op zich laten wachten (als die er al zijn).

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:38

DubbelDun schreef:
Als een recent bloedonderzoek geen afwijkingen geeft dan zal er niets aan de hand zijn, maar alleen gras van onze weiden kan erg eenzijdig zijn. Dus dit jaarlijks herhalen is dan geen overbodige luxe.

Met alles wat je geeft zul je dus voorzichtig moet zijn; langzaam aan opbouwen. Ook de verwachte resultaten kunnen dan langer op zich laten wachten (als die er al zijn).

Ik doe alles voor het beestje wat in mijn macht is. Ik ben van zo simpel mogelijk maar dat is niet altijd even goed. Ijzers wou ik ook niet omdat hij zulke mooie sterke hoeven heeft. Geen ijzers zou betekenen dat de breuk niet kan genezen en hij dus kreupel zou blijven. Voor mij was er dus geen andere optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:35

Hoelang staat ie dan nu al op die ijzers ?? C.q. hoelang heeft ie die breuk al...

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:52

DubbelDun schreef:
Hoelang staat ie dan nu al op die ijzers ?? C.q. hoelang heeft ie die breuk al...

Breuk is 8 weken geleden gediagnostiseerd. Hij liep 10 geleden kreupel. Hij staat sinds 8 weken op ijzers, hij is gisteren opnieuw beslagen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:06

Als hij er niets bij krijgt is het vrijwel zeker dat hij tekorten heeft en scheve verhoudingen binnen krijgt. Op het moment dat je dat in het bloed gaat zien zijn het al serieuze tekorten, want het lichaam probeert bloedwaarden zo stabiel mogelijk te houden. Een slechte weerstand kan prima komen door tekorten. Net als de hoefkwaliteit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:00

Bij een echte botbreuk moet je binnen 8 weken nieuwe aangroei zien. Is die er niet dan zal het zonder medisch/operatief ingrijpen ook niet meer gaan aangroeien.
Hoe kraakbeen zich verhoudt weet ik niet. Maar er speelt bij jouw paard meer dan alleen die breuk natuurlijk.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 07:53

Mizora schreef:
Als hij er niets bij krijgt is het vrijwel zeker dat hij tekorten heeft en scheve verhoudingen binnen krijgt. Op het moment dat je dat in het bloed gaat zien zijn het al serieuze tekorten, want het lichaam probeert bloedwaarden zo stabiel mogelijk te houden. Een slechte weerstand kan prima komen door tekorten. Net als de hoefkwaliteit.

Precies wat Mizora aangeeft. Ik zou wel een vitamine brokje bij voeren. Hoef je niet veel te geven maar krijgt hij wel een goede aanvulling. Er zijn een aantal producten op dr markt die er juist vanuit gaan dat je paard alleen gras/hooi binnen krijgt.

Voor de weerstand en ondersteuning van de breuk zou je een holistische DA kunnen overwegen. Die kijkt verder dan een reguliere DA en kan je veel beter adviseren, althans dat is mijn ervaring :)

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:49

Bedankt voor de tips en adviezen! Hier kan ik wel wat mee. Ik zal een gaan googelen of ik wat goeds kan vinden ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:37

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:33

DubbelDun schreef:
Dan zit er nu iig goed spul onder.

:j

Vettec is duur maar wel goed spul! Dat helpt ook mee om de rotstraal onder controle te houden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:12

Kan iemand mij vertellen aan welke kant het schuine stuk van een hoefnagel moet?? Naar de binnenkant gericht of juist naar de buitenkant?

En wat zijn voor- en/of nadelen van warm en koud beslaan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 20:23

Schuine kantje aan de binnenkant, zorgd er voor dat de nagel door de wand heen gaat komen ipv in de witte lijn aan de binnenkant blijft zitten.

Koud of warm maakt weinig verschil. Warm is het makkelijker pas maken. Het belangrijkste is dat een ijzer goed pas is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:45

Hoi,
Hebben jullie nog tips om een angstig paard kalm te houden bij de hoefsmid?
De hoeven bijvijlen kan ik inmiddels met alle 4 de voetjes. Maar achterste niet te lang.
Echter als ik er een smid bij haal en domosedan gebruik wil hij toch niet meewerken.
Ik hoop dat het nu wel wil omdat ik al meer kan, maar wil ook tips voor geval het toch niet lukt met de smid.

De hoef is sowieso te hoog, maar de hoefwand steekt maar max 1cm uit, dus er zal waarschijnlijk ook wat zool wegmoeten? Heb namelijk wel wat oude zool kunnen wegkrabben en wat er nu zit is witte zool.

Foto's kan ik morgen even maken. Ben dat vandaag vergeten te doen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:57

Oefenen. En nog veel meer oefenen. En bekapper moet de tijd nemen. Angst gaat enkel weg met goede ervaringen.

Wand en zool moeten op zelfde niveau zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:22

Oudere foto's van rechtsachter
Steunsels zijn sowieso te lang hielen ondergeschoven, maar de hoefwand is echt niet langer dan 1cm boven de zool uit.
De zool groeit ook mee zei de smid. Dus daarmee dat ik denk dat er een deel zool wegmoet om weer een mooie hoef te verkrijgen.

Afbeelding
Afbeelding

Die brokkel is eruit gevijld door mij. Is ook een oudere foto
Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:16

Die heeft ook flink mok aan de roodheid te zien? Op deze foto's kan er inderdaad behoorlijk wat gedaan worden. Paard heeft ondergeschoven hielen, een te lange teen, overgroeide steunsels en een te lange hoefwand. Ook oogt de straal erg rommelig en de hoefballen zijn samengeknepen, maar dat laatste is een gevolg van het (gebrek aan) bekappen.
Ik zou zeker die roodheid (mok?) goed onder handen nemen, kan het paard meteen wennen aan aanraking daar. En dan flink oefenen met voeten geven!

Zelf ben ik begonnen met het laten teruggroeien van de hielen bij mijn ene IJslander, die prachtige voeten heeft op de gevoeligheid op stenen en de diepe middengroeven na. Ik controleer alleen of de hielen gelijk zijn en blijf er verder vanaf. De rest van de hoef bekap ik zoals gewoonlijk. Nu na 6 weken zijn de middengroeven aan het sluiten en mijn indruk is dat de gevoeligheid afneemt. Wat op zich logisch is aangezien de straal nu ruimte krijgt om dikker te worden. Zal binnenkort eens foto's maken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:19

@wijslander: ik ben wel benieuwd hoe de voor en na foto's er uit zien :)

Ik ben ook meer hiel aan het 'kweken', maar de hele dag in een zandpaddock helpt daar niet zoveel aan.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:27

Hier gaat het ook niet hard, denk dat er nu een milimeter of 3-4 bij zit. Maar dat schijnt erbij te horen en zo kan alles zich rustig aanpassen, prima dus!

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 16:30

Wijslander schreef:
Die heeft ook flink mok aan de roodheid te zien? Op deze foto's kan er inderdaad behoorlijk wat gedaan worden. Paard heeft ondergeschoven hielen, een te lange teen, overgroeide steunsels en een te lange hoefwand. Ook oogt de straal erg rommelig en de hoefballen zijn samengeknepen, maar dat laatste is een gevolg van het (gebrek aan) bekappen.
Ik zou zeker die roodheid (mok?) goed onder handen nemen, kan het paard meteen wennen aan aanraking daar. En dan flink oefenen met voeten geven!

Zelf ben ik begonnen met het laten teruggroeien van de hielen bij mijn ene IJslander, die prachtige voeten heeft op de gevoeligheid op stenen en de diepe middengroeven na. Ik controleer alleen of de hielen gelijk zijn en blijf er verder vanaf. De rest van de hoef bekap ik zoals gewoonlijk. Nu na 6 weken zijn de middengroeven aan het sluiten en mijn indruk is dat de gevoeligheid afneemt. Wat op zich logisch is aangezien de straal nu ruimte krijgt om dikker te worden. Zal binnenkort eens foto's maken!

Maar als je teveel van de hielen afblijft dan krijg je toch ondergeschoven hielen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 17:40

Niet als je de teen kort houdt, heb ik begrepen. De hiel moet inderdaad niet de kans krijgen naar voren te schuiven, wat gebeurt als de hoef in de lengte uitrekt. Nu houd ik alles bij elkaar en compact, waardoor de hiel recht groeit in plaats van naar voren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:31

Ag ik jullie ongezouten mening? Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:06

Wijslander schreef:

Nee toch geen mok gelukkig :)
Had wel een kneuzing aan die hoef. Maar mok niet. Hij doet ook niet lastig bij aanraken van de koot.

Morgen maak ik recentere foto's.

Alvast bedankt voor je tip.
De achtervoetjes zijn echter sinds september niet gekapt. Of althans dat is wat wij weten (vorige eigenaar en ik), vorige eigenaar had hem in september gekocht en eerste keer in november laten kappen, maar achtervoetjes lukten niet. Voorste ook met moeite. Bij mij zijn de voorste ook twee x door een smid gedaan. De tweede smid was wel rustiger en veel begripvoller.
Maar bij het optillen van linksachter ging het paard enorm tegenhangen waardoor de smid niet kon werken. En.hoef op een houder zetten zorgde ervoor dat paard ervan schrok en wegrende waarbij hij mij geplet had tussen hem en een muur door langs mij af te gaan dóór de hooitrog heen. Had ik toch even serieus pijn toen. Buiten een.bult op mijn hoofd en blauwe plekken niks ergs gelukkig.
Paardje was ook snel weer gekalmeerd. Was ook verdoofd met domosedan pasta.

Maar inmiddels is het vertrouwen van het optillen van linksachter ook weer terug en wil ik diezelfde smid er eigg bij halen.
Lukt het niet, dan zijn de voorste toch alweer in orde.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:34

Wijslander schreef:
Niet als je de teen kort houdt, heb ik begrepen. De hiel moet inderdaad niet de kans krijgen naar voren te schuiven, wat gebeurt als de hoef in de lengte uitrekt. Nu houd ik alles bij elkaar en compact, waardoor de hiel recht groeit in plaats van naar voren.

Volgens Linda Harris is het 'of' en niet 'back' (eraf en niet terug). Dus wat ik er van begrijp; de zool naar de teen toe afvijlen en de teen niet korter, wel een roll natuurlijk.

@na-na: LA is te lang, RA staat ie misschien wat raar, want nu lijkt het een bokhoefje te zijn.
De hielen zijn te kort, de straal mag een stuk af, zeker de punt! Verder overgroeide bars weghalen.
De zool naar de teen toe vlak maken en hier mag er idd een stukje van de teen af. En ik zou kwartierboogjes maken.