Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelDun schreef:Om te weten wat je anders zou kunnen doen is het handig om te weten wat je nu voert (hooi/kuil/voordroog, welke brok/muesli etc.)
DubbelDun schreef:Als een recent bloedonderzoek geen afwijkingen geeft dan zal er niets aan de hand zijn, maar alleen gras van onze weiden kan erg eenzijdig zijn. Dus dit jaarlijks herhalen is dan geen overbodige luxe.
Met alles wat je geeft zul je dus voorzichtig moet zijn; langzaam aan opbouwen. Ook de verwachte resultaten kunnen dan langer op zich laten wachten (als die er al zijn).
Mizora schreef:Als hij er niets bij krijgt is het vrijwel zeker dat hij tekorten heeft en scheve verhoudingen binnen krijgt. Op het moment dat je dat in het bloed gaat zien zijn het al serieuze tekorten, want het lichaam probeert bloedwaarden zo stabiel mogelijk te houden. Een slechte weerstand kan prima komen door tekorten. Net als de hoefkwaliteit.
Wijslander schreef:Die heeft ook flink mok aan de roodheid te zien? Op deze foto's kan er inderdaad behoorlijk wat gedaan worden. Paard heeft ondergeschoven hielen, een te lange teen, overgroeide steunsels en een te lange hoefwand. Ook oogt de straal erg rommelig en de hoefballen zijn samengeknepen, maar dat laatste is een gevolg van het (gebrek aan) bekappen.
Ik zou zeker die roodheid (mok?) goed onder handen nemen, kan het paard meteen wennen aan aanraking daar. En dan flink oefenen met voeten geven!
Zelf ben ik begonnen met het laten teruggroeien van de hielen bij mijn ene IJslander, die prachtige voeten heeft op de gevoeligheid op stenen en de diepe middengroeven na. Ik controleer alleen of de hielen gelijk zijn en blijf er verder vanaf. De rest van de hoef bekap ik zoals gewoonlijk. Nu na 6 weken zijn de middengroeven aan het sluiten en mijn indruk is dat de gevoeligheid afneemt. Wat op zich logisch is aangezien de straal nu ruimte krijgt om dikker te worden. Zal binnenkort eens foto's maken!
Wijslander schreef:Die heeft ook flink mok aan de roodheid te zien? Op deze foto's kan er inderdaad behoorlijk wat gedaan worden. Paard heeft ondergeschoven hielen, een te lange teen, overgroeide steunsels en een te lange hoefwand. Ook oogt de straal erg rommelig en de hoefballen zijn samengeknepen, maar dat laatste is een gevolg van het (gebrek aan) bekappen.
Ik zou zeker die roodheid (mok?) goed onder handen nemen, kan het paard meteen wennen aan aanraking daar. En dan flink oefenen met voeten geven!
Zelf ben ik begonnen met het laten teruggroeien van de hielen bij mijn ene IJslander, die prachtige voeten heeft op de gevoeligheid op stenen en de diepe middengroeven na. Ik controleer alleen of de hielen gelijk zijn en blijf er verder vanaf. De rest van de hoef bekap ik zoals gewoonlijk. Nu na 6 weken zijn de middengroeven aan het sluiten en mijn indruk is dat de gevoeligheid afneemt. Wat op zich logisch is aangezien de straal nu ruimte krijgt om dikker te worden. Zal binnenkort eens foto's maken!
Wijslander schreef:Niet als je de teen kort houdt, heb ik begrepen. De hiel moet inderdaad niet de kans krijgen naar voren te schuiven, wat gebeurt als de hoef in de lengte uitrekt. Nu houd ik alles bij elkaar en compact, waardoor de hiel recht groeit in plaats van naar voren.