[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:27

Ja, ik ben het daar ook wel mee eens. Als ik idd dit voorjaar met onze Victor kan starten dan zie ik dat echt als een kadootje Ja
En dan zien we wel hoever we komen Haha!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:08

Lielle schreef:
Maar denk je echt dat een Z2 proef belastender is dan een M sgw? Dat waag ik echt te betwijfelen, de krachten in de afzet zijn echt aanzienlijk, en dan heb ik het nog niet over het traject van ruim 3 km in een volle gedragen galop.

Maar met dat laatste ben ik het helemaal eens.

Voor mijn gevoel is springen met name belastend voor de voorbenen en in mindere mate voor de achterbenen. Een gedragen galop is minder belastend voor het achterbeen dan een gesloten galop. Ik neem aan dat de 3 km galop vergelijkbaar is met een arbeids- of middengalop? Uiteraard is het wel zo dat hier training voor nodig is.

Als ik de oefeningen in het Z2 zie, en dus de kracht hiervoor uit het achterbeen moet komen, dan betwijfel ik of Selena of een ander spatpaard dat zou kunnen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:23

maak daar maar een flinke uitgestrekte galop van *LOL* M snelheid is 30 km per uur.
Bij springen krijg je een enorme afwisseling tussen een sterk gebogen achterbeen bij het afzetten tot een volkomen gestrekt achterbeen als de bascule begint, tot weer een gebogen achterbeen boven de sprong. IMO is dit nog veel belastender dan een dressuurproef.
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... afzet2.jpg
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... /alice.jpg (dit ben ik dus niet, voor alle duidelijkheid!)
http://home.tiscali.nl/antoinederksen/p ... anding.jpg

Ik heb even wat foto's gezocht van Raimaer afgelopen voorjaar, dan heb je enig idee over wat voor krachten je praat:
http://i70.photobucket.com/albums/i91/l ... 117_LR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto=7YUUJDMA

Overigens hoop ik Raimaer deze winter Z dressuur te gaan starten Haha!

Ik ben het er wel mee eens dat het nog zwaarder is voor de voorbenen, maar IMO is springen aanzienlijk zwaarder voor een spatpaard dan dressuur.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:22

Had even een paar drukke dagen op het werk en loop zo in eens 2 bladzijden achter....

Lielle wat een mooie actie foto's heb je geplaats. Z klinkt goed zeg!! Hou je verhaal altijd maar in mijn achter hoofd. Mijn pony heeft wel een slechter been dan Raimer, maar je weet natuurlijk maar nooit. En ik mik niet op Z, maar met een leuk B proefje zou ik al in mijn handen wrijven. Wie weet, het gaat nu alweer een paar weekjes heel goed. Dus ben er weer stiekem over aan het fantaseren Bloos .

Tiger, kijk maar naar je zelf. Nieuwe schoenen moet je vaak ook in lopen voor ze echt lekker zitten. Zal voor onze paardje denk ik niet anders zijn. Succes er mee. Hoop dat dit verlichting brengt. Je hoefsmid klinkt wel goed en het geeft idd een lekker gevoel dat hij er al meer ervaring mee heeft. Zo te horen gaat hij er heel serieus mee om. Ben ik helaas nog niet tegen gekomen. En die rekening valt mij eigenlijk ook heel erg mee. Ik heb dat betaald voor alleen foto's maken en daar zat zeker geen infuus bij!

Haf_jessie, dat zou toch wel helemaal goed zijn zeg Haha! . Misschien was die vakantie wel precies wat ze nodig had om haar lichaam weer even de tijd te geven om een beetje bij te komen. Ik zal voor je duimen. Al kon je maar weer beginnen met stapritjes. Je hebt helemaal gelijk wat dat betreft heb je weinig meer te verliezen.

Jennyxx, heb je filmpje ook even bekeken, en natuurlijk toch even het geluid aangezet hi, hi.... Clown Zover ik het filmpje kan beoordelen zag het er lekker soepel uit. En hij leek er zelf ook pret in te hebben, lekker met de oortjes naar voren. Zag er goed uit hoor!! Volgens mij is dat echt typisch spat. Met pieken en dalen. De ene keer lopen ze de sterren van de hemel, de andere keer is het drie keer niks. Heel moeilijk om mee om te gaan... maar geniet er van als ze goed lopen Tong uitsteken .

Twijfel zelf nog heel erg of mijn pony een supplement nodig heeft. Adequan zou wellicht ook nog een optie zijn. Is in elk geval wel goedkoper en direct in de bloedbaan spreekt me ook wel aan. Nog even over nadenken. Tegen mij is gezegd dat de natuur zijn werk moet doen.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:28

Voor de 3 fotos in totaal betaalde we (heb hem samen met beste vriendin, gelukkig) iets van 230 euro in totaal, en hij heeft ze op stal gemaakt, heeft zelf zon apparaat.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:35

Hmm wie is jou dierenarts dan? Ik zit bij Dap kennemerland in Schoorl. Hij kwam ook bij mij op stal... misschien toch dezelfde? Ben eigenlijk ook wel benieuwd wie je hoefsmid is.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:37

ja die heb ik ook! Wat toevallig zeg. Maar ik was er niet bij met fotos maken, toen was ik op vakantie. Met infuus was ik er wel bij. Hoelang geleden is hij bij jou geweest, en wat heeft hij allemaal gedaan etc?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:42

Van de boogaard is bij mij geweest. Was geloof ik november vorig jaar. Hij heeft toen foto's gemaakt van beide achterbeentjes om te zien wat de status nu is. Enige wat hij extra heeft moeten doen is verdoving. Ze wilde niet echt blijven stil staan en hij was bezorgd over de apperatuur Bloos . Dus niets geen infuus.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:44

Ja hij was ook bij mij! Hij is 3 keer geweest, eerst onderzoek, daarna fotos en daarna infuus met overleg. Maar ik vroeg ook of hij al vaak paarden met spat had meegemaakt die tildren kregen, en dat had hij nog niet veel gehad omdat het vaak niet meer van toepassing was. En bij ons heeft hij van 1 been fotos gemaakt.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:46

onee niet van 2 benen, om het te vergelijken. Was ff in de war

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:50

Had ook gevraagd wat hij van Tildren vond. Hij raadde het mij af. Mede omdat volgens hem Tildren alleen werkt in het begin stadium en die was mijn pony helaas al gepasseerd.

Heb toen ook foto's laten maken van het andere been om even te zien of daar ook wat zat. Omdat ze door haar spat beentje te onlasten wellicht ook last zou kunnen krijgen van haar goede beentje. Heb nu ook weer een ijk punt voor beide beentjes, mocht ik later nog eens foto's willen laten maken. Het leek erop dat het gewricht van haar spat beentje aan het vergroeien is en dat zou heel mooi zijn. Dan is ze welis waar wat beperkt in haar beweging maar wel pijn vrij. En wat mij betreft een heel goed uitgangspunt een gouden toekomst als dressuur crack heeft er toch nooit ingezeten Clown .

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:00

Maar wat doe je momenteel met je paard? en wat was zijn verdere advies aangezien tildren niet van toepassing meer was.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:35

Momenteel probeer ik haar weer op conditie te krijgen en haar spieren weer sterker te maken. Voor dat ze voor het eerst slecht ging lopen was ze namenlijk behoorlijk gespierd. En dat is ze jammer genoeg bijna allemaal kwijt (geen mooie ronde gespierde billen meer... Huilen ). Dit doe ik door gewoon in de bak te rijden. Veel overgangen en schijn overgangen. Probeer wel korte/krappe wendingen te vermijden. Dus een beetje lange lijnen. En zeker niet in een te zware bak rijden.Op dit moment lijkt ze dat prima aan te kunnen. Als tip gaf de staleigenaar me dat ik het beste voor 80% op de rechter hand kan rijden en 20% linksom. Ze heeft links achter spat en door rechts om te rijden wordt het beentje het minst belast. Links om niet laten liggen, maar ik merk ook aan haar dat rechtsom haar makkelijker af gaat. Ik rij ook op het verkeerde beentje licht als we linksom rijden. Ook dit weer om dat beentje te ontlasten en als ik het me niet verbeeld is dat ook zo. Linksom zit gewoon voor geen meter als je aan het licht rijden bent. Het lijkt langzamerhand ook linksom beter te gaan, dus dan pak ik dat ook gewoon wat meer op. Kwestie van goed luisteren naar wat zij aan geeft. Probeer ook wat meer aandacht te geven aan afwisseling. Ben verslaafd aan binnen rommelen, maar dat moet ik dus niet te veel dagen achter elkaar doen.

Advies wat mij gegeven was door da was lange lijnen recht uit en de natuur zijn gang laten gaan. Dus ook niet echt rijden. Maar dat ben ik uiteindelijk op eigen initiatief en aanraden van de omgeving gaan doen na bijna 1.5 jaar niet echt meer gereden te hebben. Dit doe ik nu sinds 1 december weer en moet zeggen buiten een dipje van ruim 3 weken gaat dat eigenlijk best goed. Zoals al eerder in dit topic gezegd. Rust roest. Ze gaat nu ook elke dag een ongeveer een half uur in de stapmolen (geen weidegang op huidige stal) en dat doet haar enorm goed. We zitten dus in een stijgende lijn. En heb inmiddels wel geleerd dat je op je eigen gevoel moet af gaan wat dat betreft. Uiteindelijk ken jij je paardje het best.

En wat mij ook heel erg geholpen heeft en nog steeds iets is wat ik in gedachten hou. In Utrecht heeft de va gezegd dat ik door haar beweging te geven het niet erger kan maken. Dus als ze zelf helemaal uit haar dak gaat en ik bang ben dat ze zich bezeerd ik moet denken dat ze dat zelf wel regeld.
Laatst bijgewerkt door pollewops op 12-03-08 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:42

En dat is gwoon stap/draf/galop? bij mijn paard is het ook links achter. En hoelang rij je ongeveer dan?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:47

Yep. Ze is echt net een dieseltje. Als ze eenmaal op stoom is dan gaat het alleen maar beter. Volgens de staleigenaar is galop zelfs makkelijker voor haar om het gewricht op te warmen. En moet zeggen na een galopje is ze vaak helemaal opgewarmd. Stal wel heel lang in en uit. Soms wel 20 minuten, maar dat betaald zich echt wel terug. Achteraf heeft ze dat altijd al gehad. Hoe langer ik in stapte hoe beter het later ging.

Moet me vaak in houden en echt na een uur stoppen. Moet allemaal niet te snel gaan. Maar heb het idee dat ze het echt makkelijk aan kan op dit moment. Ben bezig met haar recht te richten. Dat helpt om haar te ontlasten. Alani kan je daar alles over vertellen. Probeer ook minimaal 1 keer per week een lange staprit buiten te plannen. Vind zij leuk en is goed voor de conditie.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:53

Ah echt goed hoor, je luister echt naar je paard. Waar sta je? En ik wil ook gaan rechtrichten denk ik, ik ken iemand die daar lessen in geeft is wel vrij prijzig maar is het zeker waard. Ik heb hem voor de recreatie dus dat komt best goed uit...

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:07

Ik sta met mijn pony in Beverwijk. Jij bedoelt zeker iemand die les geeft vanuit Castricum. Daar heb ik ook wel eens het een en ander over gelezen. Was idd wel duur. Heb op dit moment geen vervoers mogelijkheid dus dat zit er voor mij even niet in. Ga in april beginnen met mijn E rijbewijs. Dan hoop ik wat meer vrijheid te hebben daarin.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:42

Bedoelen jullie Dressuurnatuurlijk? Daar heb ik les van! Zij woont/woonde in Castricum en geeft/gaf les in Limmen. Ze zijn nu pas verhuist. Ze kost misschien wat meer dan een 'gewone' instructeur, maar het is het zeker waard. Rechtrichten is voor een paard met spat erg belangrijk denk ik. En ze doet het ook nog op een paardvriendelijke manier Ja

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:43

@Lielle; wat je aangeeft, bevat zeker een kern van waarheid. Ik ga teveel van een parcoursje uit en niet van een cross. Ik heb dus ook niet stilgestaan bij de veel langere afstand die wordt afgelegd.
Het Z wat jij noemt, betreft dat Samengesteld of gewoon de reguliere klasse Z?

Super mooie foto's overigens. Raimer springt er met flinke wappers overheen!!! Niemand zal aan haar kunnen zien dat het om een spatpaard gaat.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:44

Jennyxx schreef:
Bedoelen jullie Dressuurnatuurlijk? Daar heb ik les van! Zij woont/woonde in Castricum en geeft/gaf les in Limmen. Ze zijn nu pas verhuist. Ze kost misschien wat meer dan een 'gewone' instructeur, maar het is het zeker waard. Rechtrichten is voor een paard met spat erg belangrijk denk ik. En ze doet het ook nog op een paardvriendelijke manier Ja

Kijk ook een op de site van Antoinne de Bodt. Ik heb daar zelf heel veel aangehad. Destijds in overleg met mijn instructrice hebben we hiervan een toegespitse training voor Selena toegepast.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:54

Beide *LOL* Ik wil zowel Z sgw als Z dressuur gaan starten, en heb ook mijn zinnen gezet op Z springen Knipoog

Lees je vraag nog een keer terug, en mss was dat niet wat je bedoelde.

Pollewops, werken lange buitenritten (weet niet of je in zo'n omgeving zit) niet goed voor die van jou? Dan kun je idd lange lijnen rijden en toch je training opbouwen.
/add zie net dat je ook een staprit maakt eens in de week. We gaan met ons andere zielepootpaard (Pablo) nu ook veel naar buiten, samen met Raimaer, en dat werkt wel.
Iedereen trouwens bedankt voor de complimenten, ik ben echt helemaal blij met mijn ezeltje (ze heeft enorme oren). Vandaag gaan we met ons andere paard trouwens naar de kliniek, die sukkelt al 2 jaar met vage klachten en niemand kan iets vinden.

Tiger, is de jouwe al gewend aan zijn ijzers?
Jenny, ik heb je filmpjes nog steeds niet gezien. Op het werk lukt het niet, en thuis vergeet ik het.

Haf_jessie, fijn dat ze is opgeknapt na zo'n vakantie, hopelijk kan ze het vasthouden.

Wb les en rechtrichten, ik moet zeggen dat ik niets anders doe met lessen dan voor de spat, veel werken aan buiging en sterker maken achter door te schakelen.

En iets heel anders, ik weet niet waar iedereen woont, maar zou het leuk zijn om eens een keer wat af te spreken? Ik kom voor de crossen door het hele land, dus ik rijd rustig een eind voor een afspraak.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:29

Dat lijkt mij inderdaad ook wel een keer leuk een meeting Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:47

Jaaaa meeting Haha! Is er niet ergens een paardenevenement waar we bv heen kunnen gaan? Of we kunnen bij een cross van Lielle kijken? Het allerleukste lijkt mij om met onze paarden ergens in een bos een staprit ofzo te organiseren Ja Maar ik weet niet of dat te organiseren is. Haf_Jessie, Pollewops, TigerBD en ik wonen redelijk bij elkaar in de buurt. Zamero ook? Of is het de Zeeuwse kust? Haha! Weet niet waar de anderen ongeveer wonen?

Lielle: hoe gaat het met je andere paard? Wat voor klachten heeft die?

Alani: ik ben zelf niet zo'n fan van contrastelling Bloos Misschien is mijn pony nog te on-opgeleid. Maar als ik op de linkerhand, rechterstelling neem, dan gaat ze rechtsaf Clown Als ze erg over de buitenschouder loopt, probeer ik haar soms wel rechter in te stellen, maar contrastelling. Ik snap de meer waarde daar nog niet van? Kan jij dat uitleggen? Pling

Pollewops: het is denk ik wel goed om het spatbeen wat te ontlasten. Zou het ook kunnen dat ze linksom moeilijker vindt omdat ze rechtsgebogen is? Overigens goed dat je lang in en uitstapt. Dat doe ik voorzekerheid met mijn IJslander ook.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:28

Nee het is niet iemand uit castricum maar uit alkmaar geloof ik. Ze krijgt les van Antoine d b. Is 25 euro ofzo voor half uur a 3 kwartier, maarja zo ver zijn we nog niet volgende week eerst maar erop. Vandaag met wandelen ging het niet zo goed hij gaf 2 keer een trap van frustratie (niet naar mij toe) en later 2 hoge bokken achter elkaar O_o

Ohja en hij is al gewend aan zijn ijzers, best snel toen hij net dus beslagen was dacht ik jeetje hij loopt echt slecht maar nu loopt hij weer als vanouds.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:38

ben verder even helemaal Verdrietig ( dat moet nog even bezinken) maar wel nog een beloofde foto.

Afbeelding