[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:55

Ik heb in de paddock grote tractorbanden liggen waar ik het hooi/voordroog in geef. De paarden kunnen zich hier niet (of in ieder geval nauwelijks) aan bezeren, er is niets te slopen en het eten blijft er mooi in.
Ook lopen de paarden er niet doorheen. Behalve mijn 2,5 jarige, die staat met de voorbenen in de band te eten. Dan kun je er beter bij.

Het graasmasker werkte bij Indiana niet. Ze werd er heel erg gefrustreerd van en ze begon aarde te scheppen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:10

Gezien op de hoofdpagina van Bokt?
Paarden in Amerika bevangen geraakt door bast van de zwarte walnoot.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:25

Ik heb het gelezen, ben toch wel erg benieuwd wat die exacte stof dan is, die er in zit. Ik weet niet, soms vertrouw ik ook eikels en beukenootjes niet. Ja, ik weet dat eikels zowiezo slecht zijn vanwege het looizuur, maar ik bedoel meer ivm bevangenheid.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:01

Mijn pony eet zich als ze de kans krijgt, klem aan eikels, walnoten en (tamme) kastanjes. Walnoten krijgt ze haast iedere dag wel een paar. En op een wandeling krijgt ze ook al snel een handje vol kastanjes en eikels (hollandse en amerikaanse). Naast de wei staat een kleine hollandse eik en een deel van die eikels zijn ook allemaal naar binnen gaan.

Daarom denk ik niet dat het kwaad kan ...

Maar ook hiermee geldt, overdaad schaadt en je moet ze er wel aan wennen. Als een paard nog nooit eikels op heeft kan een fikse handvol zelfs dodelijk zijn (en zeker jonge eikels).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:41

ik heb 1 eikeboom op mijn land staan,een flinke,ik zet hem altijd af met draad als die dingen vallen.De ene helft valt in de tuin ,daar komen de paarden niet,en de andere helft kunnen ze bij.Nou had ik laatst het draadje weggehaald en alle eikels opgeharkt ,het waren 6 kruiwagens!!
Nou weet ik wel dat ze het niet in een keer opeten maar toch....
Ze krijgen daardoor ook veel zand binnen,want ze staan de hele dag te stofzuigen naar eikeltjes,daarom had ik het eigelijk afgezet,vanwege het zand...(Mijn ene paard word ziek van eikels,die hoefbevangen patient)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:42

Mag ik even een o.t. vraagje stellen? Waar staan de regels met betrekking tot aanmelden bij bokt. Ik mag nu, als relatief nieuwe gebruiker, in bepaalde topics niet posten, meen daar iets over gelezen te hebben, maar kan niet vinden waar dat staat

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:43

Wat krijgt jouw hoefbevangen patient van eikels?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:35

Mijn paarden staan, in de eikelperiode, als varkens te wroeten in de grond, terwijl ze echt zat te eten krijgen. Nou schijnen alleen de groene eikels kwaad te kunnen, maar door het wroeten krijgen ze inderdaad veel zand binnen. Ik zet dus ook alles af.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:04

Bij mij ook eikeletende paarden! Volgens mij hebben ze er geen laast van. Ze hebben er dit jaar concurrentie bij gekregen in de vorm van 2 mini shetten die ook hun graantje meepikken.

@Mysa; Er staat ergens een link die je kunt aanklikken en dan kun je wel overal posten, weet alleen niet meer waar Bloos

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:40

Waar ik nu woon heb ik geen bomen/struiken langs de bak/weitjes staan, maar toen ik nog op Vlagtwedde woonde wel.
Langs de lange zijde van de bak, èèn zijde van 2 weitjes en rondom weer een andere weide stonden toen diverse bomen waaronder meidoorn, vlierbes, walnoot, eik en hazelaar. Vooral de hazelnootbomen waren errug in trek. Clown Die werden door Vick -zover hij erbij kon- helemaal kaal gevreten, bladeren, noten takken...echt alles.
Ik weet niet of ze de hoefbevangenheid in stand hebben gehouden, er zitten natuurlijk wel aardig wat eiwitten in lijkt mij. Maar ik ben iig wel blij dat ik dàt probleem niet meer heb... Knipoog

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:57

Ik heb nu een walnotenboom in de wei staan. Daar eten ze alleen de blaadjes van voor zover ik gezien heb (in ieder geval geen noten).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:29

mysa schreef:
Wat krijgt jouw hoefbevangen patient van eikels?

ik reageer ook lekker snel,sorry,was weg....
Hij krijgt opgezette lymfklieren en voelt zich niet echt goed,sloom enzo....
(lymfklieren in de hals)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:54

UPDATE 13.12 Image
Goed nieuws uit Roosendaal. Zowel hoefsmid als veearts zijn tevreden. Het hoefbeen is ingekapseld. De wond in de hoef is voldoende dicht:
Image mag zaterdag naar huis!!!!!

Allerlei gevoelens stromen door mijn lijf. Super dat ze naar huis komt. Maar ook eng, nu valt ze weer onder mijn verantwoordelijkheid en zorg.
Ze heeft nog 2 weken verplichte boxrust. Dan voorzichtig 5 minuten per dag gaan stappen. Het verband moet schoon en droog blijven.

Honderden vragen spoken door mijn hoofd.
Ik zal maar naast mijn bed een flink papiertje neerleggen, dan kan ik alle vragen die in me opkomen vannacht opschrijven, zodat ik zaterdag niets vergeet te vragen.

het belangrijkste is ...........IMAGE KOMT NAAR HUIS.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:08

Wauw geweldig nieuws van Image. Dus toch voor kerst thuis.

Wat de noten betreft .. ik had eens een loge bij mij staan in de uitloop (welsh) en hij vrat de walnoten zo met bast en al op. Het kraakte heel erg (die dingen zijn nogal hard) in zijn mond, maar hij vond het kennelijk nogal normaal dat hij op zo'n hard ding stond te knauwen Haha!
Mijn eigen pony wacht toch braaf tot IK het ding opengemaakt heb.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:16

Wat fijn Janouk!! heel veel succes en hopelijk een goed begin van het nieuwe jaar voor jullie!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 10:01

Goed nieuws Janouk!!!! Maar kan me ook wel voorstellen dat je 't eng vind, zou ik denk ik ook wel hebben. Maar ze zullen dat dier vast niet naar huis laten gaan als het niet vetrouwd was. Heel veel succes!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:25

Hartstikke goed Janouk! Ik kan me voorstellen dat je erg blij bent, maar dat het eng is weer de volledige verantwoording op je schouders te nemen.
Maar het is een heel goed teken dat de kliniek haar laat gaan.

Ik heb woensdag de wormcheckkits ontvangen en donderdag retour gestuurd. Ik ben benieuwd naar de uitslag.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:25

Update 15.12
IMAGE IS THUIS Pling

Natuurlijk houdt het fototoestel ermee op op het echte moment. Dus jullie moeten het doen met het Disney verhaal. Want dat was het. Ik had al nachten niet geslapen van de spanning en de te verwachten beren op de weg.

Wij laden achter het huis uit. Terwijl ik Image uitlaadt, stromen de tranen over mijn wangen Image knort tegen me, likt in mijn nek en loopt langzaam de wagen af. Ze kijkt om zich heen, maar ze heeft 8 weken binnengestaan met boxrust, dus haast geen daglicht gezien. Ze probeert zich te orienteren. Dan komen wij de hoek van de schuur om..............

Daar staan onze Haflinger Janouk en de logeerfjord Eef : ze kijken op. Zoals een echte haf gaat Janouk daarna weer verder met haar hooi. Ondertussen wordt Image een halve meter groter, hengstenhals erop en knorren, briezen.
Dan het Disney moment: Janouk ziet dat het Image is. Ze wordt echt helemaal gek. Bokkend door de bak komt ze aan rennen, bonkt op het hek en begint ook de knorren.

Langzaam loop ik met Image richting de bak, als de dood dat Image zich bezeert. Haar voorhoef zit in het verband. het gekantelde hoefbeen is ingekapseld, maar er zit nog geen beschermde hoef voor. De zorgen zijn nergens voor nodig, want ze loopt prima.
Allebei met zo'n hengstenhals, om elkaar heen gekroeld, zachtjes knorrend en schurkend. Ik stap ver achteruit, want ik verwacht gillen of een slaand voorbeen, maar ze gaan helemaal in elkaar op. Twee vriendinnen die elkaar echt gemist hebben.

Zo'n prachtig moment: nu beginnen mijn tranen pas echt te stromen.
Image loopt rustig mee haar box in, neemt een hap biks (klein handje maar hoor ) en is gewoon zo blij om thuis te zijn. Zo'n rust als er uit haar ogen straalt, zo tevreden. ZE IS THUIS.

Ondertussen rent, bokt en stuitert er een blonde draak door de bak. Ze wil naar binnen. Dus hebben wij Janouk uit de bak gehaald en binnen gezet. Door de tralies hebben ze wel 10 minuten lopen knorren en zachtjes hinneken tegen elkaar. Zo lief. Toen waren ze blijkbaar uitgepraat en bijgepraat en begonnen ze aan het hooi.

En ik ........................... ik ben mega blij. Maar nog even wachten hoe het morgen gaat, dat Image geen terugslag heeft van de trailerrit van 2 uur en dan ben ik helemaal blij.
Wij gaan nu de logeerfjord naar huis brengen. Super dat ik die 8 weken mocht lenen om de haflinger gezelschap te houden.

Image heeft nog 2 weken boxrust en dan mogen wij langzaam aan de hand gaan stappen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:45

Ik heb de tranen in mijn ogen. Inderdaad duimen dat ze door de stress van de trailer geen terugslag krijgt.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 14:20

Wauw...wat een prachtig verslag! Ja
Ik zit hier met een brok in m'n keel en tranen in m'n ogen, alles is zo herkenbaar...
Heel veel succes met Image, ik zal voor jullie blijven duimen! OK dan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 15:42

ook traantjes....heel veel geluk!!!gaat vast goed komen!!!!
Heb natuurlijk in je profiel gespiekt,prachtig paard hoor!!!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:55

OK dan! fijn dat je Image weer thuis hebt, geniet ervan!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:24

Wat een prachtig verhaal van die twee vriendinnen. Ook hier traantjes hoor. Leef echt met jullie mee.
Zal duimen dat het zo goed blijft gaan als nu en alleen maar beter zal worden met het inkapselen van het hoefbeen.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:44

Ik kom me ook even melden hier. Ik ging toen straks mijn verzorgpony terugbrengen naar de wei en de eigenaar kwam ze eten brengen. Alle paarden kwamen aangerend om te eten op eentje na. Die bleef zielig achterin de wei staan. Toen ben ik er naartoe gegaan om te kijken wat er was en ze stond erg moeilijk en ook kon ze bijna niet lopen. De eigenaar heeft de trailer gehaald en we hebben haar naar stal gebracht. Op stal aangekomen heeft ze eten gehad en haar eetlust was hartstikke goed, maar ik was er al een beetje bang voor dat ze bevangen zou zijn ook al heb ik dat nog nooit eerder gezien. Nu ben ik thuis en heb ik eens op internet zitten kijken en het blijken inderdaad symptonen van hoefbevangenheid te zijn. Dus net even de eigenaar gebeld dat ze waarschijnlijk bevangen zou zijn en hopelijk laat hij vlug de veearts komen. Maar ze is ook nog eens 8 maanden drachtig en ik las allemaal over dat ze giftige stofjes in hun lichaam hebben als ze bevangen zijn is dit dan ook schadelijk voor het veulen? Nouja beetje warrig verhaaltje maar ik wou het toch even kwijt en hoop dat iemand me iets kan vertellen over het veulen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:46

Ten eerste, fantastisch dat het zo goed gaat met image!!!
Ten tweede @Ginger: ik denk dat de bevangenheid op zich niet zoveel kwaad kan voor het veulen, maar er zal waarschijnlijk medicatie aan te pas moeten komen, en voeding wordt denk ik ook aangepast. Ik zou de eigenaar willen aanraden om in elk geval een paarden -d.a. er bij te halen, niet zomaar 1 van een algemene praktijk. Dit geval heeft denk ik wel wat extra zorg nodig. En voorlopig niet op de wei, fructaan is rijkelijk aanwezig met dit heldere vriesweer. Maar er zitten hier meerdere ervaringsdeskundigen, dus die zullen je nog wel meer goede raad kunnen geven.