[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:50

@ Francis; Wel interessant te weten dat moniikspeper zo'n effect zou kunnen hebben. wel fijn dat ze er nu beter bij staat qua koppie :(:)

Betreft de track zou dat idd echt het meest geweldige zijn! Ik kan wel een track maken, maar dat is dan wel gras... Toch weer erg spannend... Ik sta op een pension stal, dus het is niet echt een optie om het gras weg te halen helaas.

Mijn grote merrie is weidegang wel een must vanwege haar luchtwegproblemen. Een aantal maanden geen hooi zijn dan juist goed. Wat dat betreft super lastig dat ze steeds meer uit elkaar groeien wat betreft behoeftes. Ze uit elkaar halen is uiteraard een optie, maar wel een heel lastige. Mijn grote hangt nogal veel aan de pony en andersom staat pony dan in de laatste paddock een heel eind van de andere paarden af.

Zit ook te denken om haar 'postzegel' half te betegelen met rubberen matten. Daar heb ik er veel van en reduceert de hoeveelheid gras weer. Alleen is dat misschien ook niet super optimaal.

Al met al een puzzel.... 1 weiland (mocht dezelfde indeling als vorig jaar er zijn) grenst wel aan een vervallen paddock. Die zou ik kunnen opknappen en dan hopen dat het voor mijn grote voldoende is dat pony er naast staat in een paddock (want ook dan kan ze soms echt gaan stressen omdat de pony er niet bij staat.... dramaqueen :Y) ).

Al met al een puzzel en een dilemma. Thanks voor het delen van jullie ervaringen en hoe jullie het nu hebben geregeld!

@ [***]; Snap je overwegingen goed inderdaad.Wel fijn dat het goed gaat met de weidegang! Ik vond het de afgelopen jaren eigenlijk al verschrikkelijk dat ze po een postzegel in de weide moest staan, mist ze toch een hoop ruimte... Ik wil dat ook niet de hele zomer doen, dan wordt het iig een 2x zo grootte postzegel. Dan maar betegelen of iets dergelijks....

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:58

Het blijft een ontzettend lastige puzzel inderdaad. Het is wel zo dat mijn paarden voorheen in de zomer 24/7 op het gras stonden, maar vanwege de hb pony, zijn de paarden vorig jaar meegegaan in zijn rantsoen, wat betekent dat de 2 kwpn'ers nu ook 's nachts in de paddock staan met hooi.
Op zich is dat voor de paarden ook niet erg, want die werden in de zomer ook best wel "vet" van het 24/7 gras eten :o . Ik vind het wel jammer, want net als jij omschrijft vind ik het geweldig als ze lekker veel ruimte tot hun beschikking hebben. Maar gezondheid is het belangrijkst.

Mijn hb pony gaat overigens niet meer zonder graasmasker op het land. Ook in de periodes dat het gras "veilig" is. Ik durf het risico gewoon niet meer te nemen.

Ook het "alleen staan" van mijn hb pony vind ik vreselijk. Daarom moeten de paarden gewoon met hem mee in de paddock. Intussen zijn ze eraan gewend, maar ik vind het soms nog wel lastig. Paddock is gelukkig best groot (18x44 mtr) en heeft een mooie schuilstal. Ook is het fijn dat pony in de paddock geen masker om hoeft en gewoon lekker kan kroelen en hooi eten. Dat hooi eten kan hij trouwens ook mét zijn masker...…

Veel succes met een goede oplossing vinden!

Idefix2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:51

Ik ga ook even een update plaatsen.

Idefix loopt momenteel goed *\o/*
Hij staat nog om een half zakje buut om de dag op aanraden van de dierenarts. Ik heb donderdag fotos laten maken en rechts was perfect, links was iets gekanteld maar echt niet veel. Wel bijzonder dat hij zo enorm veel pijn had.... misschien puur de ontsteking.

Afbeelding
Dit is zijn linker voorbeen. Dierenarts had het erover dat het 1,8 cm was en gezonde paarden hadden geloof ik tot 1,5 cm. Valt dus nog mee

Afbeelding
Dit is rechts, prima voetje

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:37

Wij hebben vandaag de strijd verloren .. Ze heeft zo'n enorme terugval gekregen dat ze geen stap meer kon zetten en heb ik haar vanmiddag laten inslapen..

Ik heb een gat in mijn hart, het doet vreselijk veel pijn maar ik kon niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:39

Ach jee! Je berichten daarvoor waren toch wel stabiel te noemen, wat ontzettend naar dat ze toch zo snel verslechterd is.. Wat een vreselijke keuze heb je moeten maken, heel veel sterkte met het verlies.. :(:)

Sedje is nu na 3 maanden pijnstillers een klein weekje zonder, ik ben tevreden!!

(Nog wel op schuimblokken)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:47

Ze was ook stabiel, en vanmorgen kon ze alleen nog maar achterover hangen, ze lag in stal toen ik kwam.. En ineens stond ze, ik kan me nu alleen nog maar afvragen hoe heeft ze dat gedaan.. Ze kon geen stap meer zetten... zoveel pijn... 2 zakjes bute gegeven.. Geen effect..

Nu is ze mijn allermooiste herinnering...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:57

Wat zal jij je machteloos gevoeld hebben.., wel fijn dat de dierenarts zo snel kon komen om haar uit dr lijden te verlossen.. Y;(

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:12

Wat ontzettend rot Lotus.. Helemaal nadat ze redelijk stabiel leek te zijn. Je hebt er veel aangedaan.
Ik snap dat je je enorm rot voelt, maar voor haar het beste.
Ik wil je heel veel sterkte wensen met het grote verlies.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:19

@lotus83: heel veel sterkte met het verlies van je paardje....

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:32

Lotus83 schreef:
Ze was ook stabiel, en vanmorgen kon ze alleen nog maar achterover hangen, ze lag in stal toen ik kwam.. En ineens stond ze, ik kan me nu alleen nog maar afvragen hoe heeft ze dat gedaan.. Ze kon geen stap meer zetten... zoveel pijn... 2 zakjes bute gegeven.. Geen effect..

Nu is ze mijn allermooiste herinnering...

Wat een vreselijke beslissing heb je moeten nemen, maar waarschijnlijk wel de beste voor nu... heel veel sterkte en kracht toegewenst!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:58

Wat een groot verlies voor je Lotus |(

Mijn merrie is ook zo slecht, dat ik het ook niet meer weet.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:04

Ipsilonka, loopt ze nog wel?

Mijn merrie gaat.. Nadat ze precies vandaag 2 weken geleden te kort is bekapt en daarna eigenlijk niet meer kon lopen, loopt ze weer iets. Nog steeds kreupel en met name rechts voor. Echt hopeloos. De hoefsmid zegt nog niet opgeven. Ik ga van de week toch de buut iets afbouwen, ze staat sinds het bekappen op 1.5 zakje ipv 1, maar eigenlijk durf ik het niet. Maar 1.5 zakje is gewoon veel te veel. Pony lief blijft zo opgewekt, vrolijk en lief. Het arme dier..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:13

Ze strompelt meer en komt niet veel buiten. Ze staat liever binnen op de rubber matten. Heb er net 2 zakjes bute voor de nacht ingestopt :o

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:21

Ipsilonka schreef:
Ze strompelt meer en komt niet veel buiten. Ze staat liever binnen op de rubber matten. Heb er net 2 zakjes bute voor de nacht ingestopt :o

Wat vervelend.. Hoe oud is ze? En al eerder bevangen geweest? Gaat het wel goed met je shetje?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:31

Ipsilonka schreef:
Wat een groot verlies voor je Lotus |(

Mijn merrie is ook zo slecht, dat ik het ook niet meer weet.

Ik weet nu 1 ding
Al vaak heb ik op het punt gestaan om haar te laten inslapen... maar je voelt het als het moment daar is..
Dan voel je en weet je.. nu is het zover...

Het is afschuwelijk

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:33

Ik kan me het zo goed voorstellen Lotus.. Het is de lastigste beslissing die er is. Je bent zo machteloos.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:11

Heel veel sterkte met dit grote gemis Lotus! Je hebt gedaan wat je kon :(:)

Ipsilonka, hoe wordt ze bekapt? Toen mijn pony zo slecht was, was bekappen wel een van de dingen die het opknappen versneld hebben. De teen is toen flink 'open gelegd' waardoor de druk eraf was. Ook heeft de dierenarts haar pijnstillers intraveneus gegeven om de ergste pijn minder te maken. Wat een ellende is het ook. :(

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:18

Wat erg Lotus.. heel veel sterkte!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:20

Dinsdag gaan we weer naar de smid op de kliniek. Kijken of hij nog wat verzinnen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:36

Wat verschrikkelijk Lotus.... Zeker na je laatste berichten... enorm veel sterkte!!

Ipsilonka, ik duim dat ze daar wat voor jullie kunnen betekenen!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 04:33

Heel veel sterkte Lotus.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:12

Bedankt voor alle lieve berichtjes.
Voel me een zombie.
Zo meteen ga ik naar stal en om 11.00 komt het crematorium haar ophalen.

Ik heb ook nog 2 shetjes, wat zal het moeilijk zijn op stal zonder haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 10:46

Bah wat naar Lotus :(:) . Veel sterkte vandaag en de komende tijd.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:04

Dinsdag gaan we dus niet naar de smid, ze kan amper staan momenteel. Mijn hart breekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:36

Ipsilonka schreef:
Dinsdag gaan we dus niet naar de smid, ze kan amper staan momenteel. Mijn hart breekt.

Vreselijk om je geliefde dier zo te zien Ipsilonka ;( . Sterkte.