[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:04

capopjekop schreef:
Suiker en zetmeel samen is 12% en de zetmeel is 12% staat daar. Dan moet de suiker toch 0 zijn lijkt mij :+

Aha, ik had de zetmeel is 12% niet gezien :+ :o
Ik snap hem nu haha

@JP, begrijp ik goed dat je dus niet kunt zien hoeveel suikers er daadwerkelijk in (bv.) Subli dieetmix zitten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:15

Dat zie je niet verkeerd. Voor een IR paard is de ESC suiker+zetmeel grens maximaal 10%.
ESC en zetmeel zijn de "suikers"die bij een IR paard de insuline triggeren. Hoe minder daarvan in je hooi of ruwvoer zitten, hoe beter. WSC is te verwaarlozen.
Mijn hooi is in totaal 16.1% vlgs de BLGG. Wil ik niet al te veel risico lopen, dan moet ik nu voor de zekerheid het hooi minstens een paar uur weken om op z'n best 30% suikers eruit te spoelen. Maar een totaalcijfer zoals 16.1% kan van alles betekenen: een deel is WSC, een deel is ESC en een deel is zetmeel. Maar ja, welk deel is hoeveel?
Stel dat mijn ESC+zetmeel lager is dan 10%, en de rest WSC is (meer dan 6,1%) dan kan ik me de tijd en de moeite besparen om hooi te weken.

Citaat:
@JP, begrijp ik goed dat je dus niet kunt zien hoeveel suikers er daadwerkelijk in (bv.) Subli dieetmix zitten?

Het is inderdaad een gecombineerd percentage: dus natuurlijke suikers + zetmeel samen is 12%.

moppielover

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:36

Ik heb het voer halveren ook wel stom neergezet. Ze kreeg eerst onbeperkt voordroog. Nu krijgt ze minder zodat ze niet meer onbeperkt heeft. Ze heeft nu korte tussenpozen met niks te eten op aanraden van onze VA.

Ze krijgt muesli van Mijten. De Herbamix omdat ze een poos heel moe is geweest. Met dit voer en een knz liksteen werd ze weer fit en kreeg ze weer energie. Ze kreeg van de muesli ongeveer 540 gram per dag.
Dat is een volle gele voerschep. Nu krijgt ze een kwart daarvan maar ik weet nu dat dit voer echt niet goed voor haar is dus we willen zo snel mogelijk op ander voer over.

Hoeveel voordroog in kilo's weet ik niet, maar ze krijgt het in onze zelf gemaakte hooikrat waar ze niet snel uit kan eten. Daar moet ze wel wat moeite voor doen. Daar gaan ongeveer 2 volle kruiwagens in. Die deden we helemaal vol en de 2 jarige die erbij liep at daar ook van. 's ochtend en 's avonds kregen ze een volle krat. Nu staan ze apart en krijgt Nikita ( de merrie waar het omgaat) een halve krat vol ongeveer.

Graastijd vind ik een beetje lastig. Omdat dat nogal wisselt. Wanneer de wei erg nat is blijven ze in de paddock of gaan ze een paar uur op de wei. In principe komen ze in de winter bijna elke dag op het gras. In de zomer lopen ze 24/7 op het gras. Wel lopen ze altijd op een schrale wei.

Ik rijd haar 1 a 2x in de week recreatief en mijn vader doet dan 1 a 2x in de week lange lijnen of trekwerk met haar. We waren dat aan het opbouwen naar wat vaker in de week. Alleen ik heb Qkoorts gehad waardoor ik erg moe ben. Als ik rijd is het maar 20 minuten. Dan is het een beetje stappen en een beetje draven. Nog geen zwaar werk dus.

Nu heb ik op voervergelijk.nl gelezen dat er meer als 28% zetmeel zit in de muesli van mijten. Hier schrok ik behoorlijk van. Als ik dat had geweten was ik het nooit gaan voeren.

Kirstel: Dankjewel :) Vind ik erg lief van je.
De brokken/meusli heeft ze wel nodig voor haar energie. Zonder krachtvoer word ze weer erg moe.
Ze heeft dus wel wat nodig.

Vesceron: Dankjewel voor je ervaring. Moet je er echt zoveel van voeren? Want dan kan ik beter voor iets anders kijken denk ik.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:19

Tja, mijn merrie is wat schraal en dit moet ik voeren om haar zo te houden/bij te laten komen.
Mijn werk is wel te vergelijken met het werk wat jij met je merrie doet. Nu is elk paard natuurlijk verschillend... Ik gebruik het nog maar 1,5 maand dus op lange termijn weet ik niet hoe mijn merrie het erop doet. Als ze over een maand niet verder bijgekomen is overweeg ik ook ander voer of iets anders erbij te geven omdat ze het hier dan niet goed (genoeg) op doet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:29

J.P., kun je nog even m'n geheugen opfrissen m.b.t. ESC en andere afkortingen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:35

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 18:52

Citaat:
Ik heb het voer halveren ook wel stom neergezet. Ze kreeg eerst onbeperkt voordroog. Nu krijgt ze minder zodat ze niet meer onbeperkt heeft. Ze heeft nu korte tussenpozen met niks te eten op aanraden van onze VA.

Probeer met een goed meetlint het gewicht van je paard vast te stellen. Voor een paard dat niet werkt of zeer lichte arbeid doet zoals de jouwe is het maximum aan hooi 2% van het lichaamsgewicht. Een paard van 600 kg krijgt dus maximaal 12 kg hooi. Geef je daarnaast een ruwvoermix of dieetmix zoals van subli, dan moet je dat daar van aftrekken: 1 kg ruwvoermix + 11 kg hooi.
Nu jouw paard moet afvallen moet je 1,5% van het huidige gewicht gaan voeren: dus 600 kg nu, betekent 9 kg hooi.
Naast hooi en eventueel ruwvoermix heeft een paard dat zo weinig doet eigenlijk niks nodig behalve dagelijks een goed vitamine- en mineralensupplement. Formula 4 Feet (F4F) is een van de betere, speciaal voor bevangen paarden.

Citaat:
Graastijd vind ik een beetje lastig. Omdat dat nogal wisselt. Wanneer de wei erg nat is blijven ze in de paddock of gaan ze een paar uur op de wei. In principe komen ze in de winter bijna elke dag op het gras. In de zomer lopen ze 24/7 op het gras. Wel lopen ze altijd op een schrale wei.

Zolang het paard bevangen is niet op de wei.
Schrale weides bestaan niet - als het paard te dik wordt is 24/7 op gras nooit goed.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:21

Jannepauli: Dankjewel voor de tips :) Op het gras komt ze nu ook absoluut niet hoor. Dat had ik al begrepen uit dit topic.

Is dat Formula 4 Feet makkelijk te verkrijgen? Kan ze dat later als ze wel meer werkt ook hebben of moet ze dan ander voer krijgen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:22

Je kunt het bestellen bij paardnatuurlijk, het is wel vrij prijzig anders had ik het ook gehaald. Maar voor 3 pony's vind ik dat echt te duur worden.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:29

Ik heb even gekeken maar ik vrees dat mijn ouders dat te duur vinden.
Ik kan het helaas ook niet zelf betalen.

Is er ook iets anders wat ik zou kunnen voeren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:42

Ik zit zelf te twijfelen tussen de marstall force, ultimate balancer van d&h en daily vit en mins van d&h. Kan alleen zo weinig vinden over de fosfor/calcium verhouding. Hiervoor voerde ik de pavo vital maar daar moet je dus granen bijvoeren en dat doe ik niet bij exbevangen pony's. De force lijkt ook niet helemaal goed, is 1 op3 en 1 op 2 was goed dacht ik?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:20

Ik voer zelf wel Force, ik vind het beter dan Pavo Vital in elk geval.
En D&H zou ik per post moeten laten komen, dus ook niet heel praktisch.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Mijn pony's staan nu sinds drie dagen weer op de weide. Hoe snel zou ik hooi minderen?
Ze zijn vandaag een half uurtje geweest. Ik bouw het altijd heel langzaam op. En straks als ze langer mogen gaan ze op strookbegrazing. Maar ik zat me erg af te vragen hoeveel ik ze zou minderen in hooi.
Ik voerde eerst 10 plakken op een dag, maar dan groeiden ze te hard, dus ze krijgen nu 8 plakken op een dag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:55

Ik laat sowieso de safe and sound al per post komen, dan kan zo'n zak er ook nog wel bij, is mss iets meer in de verzendkosten. Helaas staat bij de vits en mins geen fosfor aangegeven, die andere wel en die is wel oke voor zover ik kan beoordelen. Vind d&h ook wel een goed merk (marstal ook wel hoor daar niet van :D ) Dus je moet toch een keer op het voer kunnen vertrouwen. Ben zelf ook geen voerexpert dus tjah moet het er maar op wagen.

Lastig om te zeggen hoeveel je moet minderen, zou gewoon goed de manenkam in de gaten houden. Wordt die dik dan of minder gras of nog minder hooi. Volgens mij zwerft er wel ergens zo'n formule over de hoeveelheid droge stof in gras, dan heb je ongeveer een indicatie.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:57

Ik heb nu geen voer per post. En ach, die 30-40 gram Marstall Force moet wel kunnen.

Die manenkam wordt nooit meer dun denk.. Gras is nu redelijk veilig, dat houd ik wel in de gaten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:52

Van mijn zijde weer wat beter nieuws, gisteren heeft Jana een aangepast beslag gekregen en ze loopt er super op!
Wat een verschil, ben ik zo blij dat ze minder pijn heeft....met snelle tred ging ze de wei op!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 23:06

iana schreef:
Van mijn zijde weer wat beter nieuws, gisteren heeft Jana een aangepast beslag gekregen en ze loopt er super op!
Wat een verschil, ben ik zo blij dat ze minder pijn heeft....met snelle tred ging ze de wei op!!

de wei? :7

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:25

Aangezien ik, net zoals velen hier, nog steeds aan het zoeken ben naar het ideale voer voor een (hopelijk ex)HB paardje vroeg ik me af of iemand hier ervaring had met dit voer http://www.magics-spirit.nl/index1.html .
Je zou er 80-100 gr per 100 kg van moeten voeren per dag (verhouding voer/water 1:3)

Hmm link werkt dus maar half, het gaat dus over de ruwvoer agrobs "alpen gruen mash"

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 10:02

Dat is duur voer: 15 kilo voor zo'n 25 euro..
Ik ken het niet - vind het wel irritant dat agrobs de gwoonte heeft om geen suikergehaltes te benoemen maar het over fructaan heeft.
Maar er zitten in de samenstelling wel suikerrijke producten: appel, wortel, rode biet. Ik denk dat ik Agrobs nog 's ga vragen hoe dat nou zit met hun suikers, ben er al eerder tegenaan gelopen maar had nog geen tijd het uit te zoeken.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:33

Juist vanwege die suikerrijke producten heb ik het nog niet besteld maar ik vond het wel interessant omdat er vit. e.d. al in zitten. Als ik bekijk wat ik nu betaal aan vit/min korrels e.d. ben ik nu duurder uit dus qua prijs vind ik het nog enigszins meevallen.
Zelf ben ik ondertussen gaar van berekenen en juiste gehaltes uitzoeken, vooral als ze % en grammen samen in 1 samenstellingstabel gaan gebruiken kan ik er helemaal geen touw meer aan vast knopen dus als jij tijd en zin hebt om het uit te zoeken dan heel graag (jij hebt er meer kaas van gegeten :))

Hoe gaat het ondertussen met Pauli (heb je nog genoeg klompen om te breken)?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 12:38

Ik heb Agrobs inmiddels een mail gestuurd met de vraag waarom ze bij hun ingredientenlijstjes altijd over fructaan spreken, in plaats van suiker. Fructaan is weliswaar een suikervorm, maar is in 'het grote geheel' veel minder belangrijk dan natuurlijke suikers die in gras, hooi of ruwvoermixen zitten.

Ik wacht hun antwoord af en zet alvast een nieuw paar klompen neer!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:27

Update Image
Het is nu bijna 5 jaar geleden dat Image getroffen werd door het ontstoken gekantelde hoefbeen en de hoefbevangenheid. Ze is heel slecht geweest.
Voor iedereen die er even door heen zit, hier haar verjaardagsfeestje vanmorgen, zodat je ziet dat er hoop is. Mevrouw is inmiddels 22 jaar en mag elke dag een kwartier op het weiland. En ze vindt het elke dag een geweldig feest _/-\o_ De haflinger, de fjord en de schapen die dagelijks haar wei zo mooi kort houden waren uitgenodigd.

Image 22 jaar
http://www.youtube.com/watch?v=PgipRsEkgD0

Ik hoef jullie vast niet te zeggen hoe blij ik ben dat Image het zo goed doet. Ze loopt 4 x per week onder zadel; bejaardengym.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:31

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:33

Van harte gefeliciteerd met je wonderpaard!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:37

Weinig actie, Dyonne. haha :Y) :Y) Die van mij staan nu sinds 2 weken een kwartiertje per dag op de wei. De FJord en de Haflinger zijn inmiddels tot 1 uur. Image blijft voorlopig een kwartiertje. Het gaat om het idee. Ze geniet ervan en doet het super.
@mysa bedankt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:39

YEEHAH!!! wat goed joh!!!!Ziet er prima uit!!
Hmm..Chico wordt op 10 mei 24.... zal hem ook zo leuk zijn feestje laten vieren met zijn vriendjes!!!