Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Qizz

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:52

Ik weet inderdaad heel zeker dat ik niet te ver ga :D omdat ik nog steeds veel minder doe dan ik mag.

Maar ik let ook vooral op hoe Prins is en hoe ie erop reageert,.. dat werkt goed,.. tot nu toe ;-)
Ik neem zeker de dubbele tijd die nodig was voor hem om te herstellen, volgens mij zelfs 3x zoveel tijd,.. en dat maakt me ook echt niet uit,.. liever te langzaam dan te snel. Weet wel dat ik t nu langzaam wel uit moet bouwen en dat doen we ook,.. hij kan het nu wel aan heb ik het idee, maar ik pas het wel echt aan naar hoe hij is, dus vorige week met dat vuurwerk incident, laat ik m ook echt een week of 2 wat nodig is op dat moment, met rust en wacht tot het been weer zo is als voor die tijd voordat ik weer begin.

Meestal rij ik m 2x per week (in t weekend overdag) en dat wil ik straks naar 3x verhogen.
En nu ze daar zo'n fijne en goede bak hebben kan ik zelfs s' avonds daar wat doen als ik wil.
Die bodem is echt top. Zelfs hij kan daar goed lopen. En dat is dus wel een heel groot voordeel. BIj de oude stal konden we nooit meer in de bak zo zwaar en mul... en nu dus wel,.. dus dat is weer een grote plus.

Deze kindjes zijn vooral de kids van de mensen zelf en die luisteren niet echt helaas,.. Ze zijn echt doodvermoeiend. De dochter van de vorige staleigenaar wist gewoon dat ze rustig moest zijn bij de paarden, wel lachen, die zei zelfs vanmiddag: pfff wat een drukke kinderen hahaha. (zij is 10 en die druktemakers 6 en 8)

En een hele bups die daar les hebben. De ouders zeggen ook niks dat ze rustig moeten zijn bij de paarden.
Heb er een onwijze hekel aan hem te moeten verkassen maar nu ik toch bezig ben,.. moeten we nog maar voor de zekerheid wat rondkijken,.. En wie weet went het,...
Hij schreeuwt nog wel om zijn vriendjes (denk ik ;-)),... en dat is soms heel naar,.. hij wil met een buitenrit ook echt naar "huis" (de oude stal)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 18:53

muts_marijke schreef:
Super dat het met Prins zo lekker gaat! Zou mij ook wel geruststellen als het in principe al over had moeten zijn. Heel stom misschien maar dan zou ik minder bang zijn of ik te ver zou gaan.
Toch nog verder kijken naar een andere stal? Ik hou ook van de rust dat zeker maar kun je de kindjes niet vragen of ze je even lekker alleen willen laten? Wij hebben zomers heeeeel veel camping-kindjes en ik zeg op een gegeven moment heel netjes of ze op de camping willen gaan spelen want ik wil even rustig alleen zijn met mijn paard. :)

Als ik dat hier zeg: dat ik even graag alleen wil zijn met mn paard krijg ik: Waarom dan? Wat ga je doen dan? :j

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:02

hahahahahaha oke dat werkt dus niet. :) Scheelt misschien wel dat ik de schoondochter ben vd baas en ze naar mij ook moeten luisteren. Mijn antwoord zou dan zijn : Omdat ik het zeg!
Heb het ook weleens gehad, zeg dan dat ze dat niets aan gaat en ik wil dat ze op de camping gaan spelen. Misschien voor jou dan net lastig als het de kinderen vd baas zijn :)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 19:48

Ja,.. en 1 ervan is ook nog verstandelijk gehandicapt, dus kan er ook niet veel aan doen,..
daar wil ik dan ook eigenlijk niet over "zeuren". Ligt dus nogal gevoelig.

Maar,.. ik ga wel graag voor de rust naar mn paard dus we moeten maar eens even kijken,.. weet niet hoe laat ze naar bed gaan maar ik dnek dat ik maar eens later op de avond ga anders. (niet dat dat Prins aan zn rust helpt maar ja haha) en verder: veel buitenrijden, alleen ;-) en met ex stalgenootje.

Merkte wel dat dat andere meisje daar ze behoorlijk erop aansprak, dus die houdt daar ook niet van,.. (dat kan ik niet zo,.., maar het hielp trouwens ook niet echt haha)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:33

@ TG ... Bandit ja.
Weet niet zo goed wat wijsheid is.
Hij begint nu al kwaad te worden op stal, mept tegen de muur aan. In dat uurtje/2 uurtjes dat de rest buiten is.
Ik kan hem wel buiten laten, dan is ie op zich rustig. Hij gebruikt het niet om in de rondte te vliegen ed. Maar er hoeft maar 1 andere langst te komen draven en dan wil ie meedoen natuurlijk. En dan is het ook nog eens glad buiten .... maar ja, dat gemep en gedraai binnen is ook niet zo super. Hij wordt er de komende weken niet rustiger op.
Elke dag spul geven kost alleen behoorlijk.
Tis niet dat de boel gelijk scheurt als die raar gaat doen, maar 't veroorzaakt wel steeds opnieuw irritatie aan de aanhechting ... die moet rustig worden.

Jullie geven geen hele spuit Tranquigel toch? Volgens de dosering zou je dat moeten doen, maar hoor soms mensen ook over 2 streepjes?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:47

Ik heb TG 2 streepjes tranquigel gegeven maar toen kon ie bijna niet meer lopen. Hij geeft zich ook heel snel over aan dat soort dingen. Nu doe ik hem af en toe een theelepel muisjes en dat gaat prima.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:58

Ik neig er nu toch weer meer naar om Band in het aparte kampje te zetten, terwijl de rest ook buiten is.
Ik heb boxrust meegemaakt met m'n merrie (gaten tussenpees) ... die was heel wat nofliker dan Band. Maar ook dat heb ik niet vol kunnen houden (3 mnd), ze werd ziek van de stress. Ik stond zelf ook stijf van de stress, wat een weldoening om haar er weer uit te doen.
Waar ik ook bang voor ben is dat als ie straks weer los mag of met rijden meer mag, hij allerhande andere belastingskwaaltjes krijgt ... hij heeft al gevoelige ringbanden. Ik ben bang dat ik in een circeltje blijf ...
Was het maar zomer, dan had ik hem sowieso gewoon buiten gelaten ... zijn ze ook veel rustiger en mooi de hele dag buiten.

Maar, ik denk wel dat ik iets ga geven zodat de allerscherpste reacties er eerst af zijn.
Als bijv. 2 streepjes Tranquigel daarvoor werken, dan zijn die kosten nog enigszins overbrugbaar.

Als alles goed blijft gaan, hoe lang is dan de verwachting dat je bijv. weer mag springen TG?
Mag je ook weer crossen?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:40

Ik heb TG 3 maanden laten zwemmen om zo de stress/boxrust/stappen te overbruggen.

LL, dat blijft nog afwachten. Het is niet zo gunstig dat hij al op 1* niveau liep dus hij zou best naar een behoorlijk niveau toe moeten maar het gat is dicht gegaan en snel ook. Al met al ziet het er wel gunstig uit.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:12

Gisteren bij mijn 'pensionado-paard' in de Ardennen geweest. Het is een dik bolletje haar, dat heel tevreden met z'n vriendjes hooi stond te eten. En, wonder boven wonder, de pees is sinds mijn vorige bezoek aan hem eind oktober een heel stuk dunner! Nog wel een plekje met vocht gevuld, maar de totale pees is echt veel beter. Op zich klopt het wel qua tijd, want de blessure aan het check-ligament is eind mei (uit m'n hoofd) opgetreden, dus hij heeft nu ook al ruim 7 maanden rust.

Maar goed, die rust houdt hij, nu hij immers mede door de pees met vervroegd pensioen is. Het gaat 'm goed, spierloos en vol haar... ;-) Als ik in de zomer weer ga kijken, neem ik stiekem toch t zadel en hoofdstel mee, voor een rustig stapritje rond de heuvel!

panic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:20

Hoi,

Ik ben nieuw hier. En ben eigenlijk op zoek naar ervaringen en adviezen.
Mijn paard staat sinds 3 maanden met een blessure aan zijn medial patellar ligament. Hij heeft vast gelegen in zijn nieuwe stal. Hij is waarschijnlijk heel erg tekeer gegaan en heeft toen rechts een blessure gehad aan zijn broekspier. Toen dat over was stond hij links met een enorme dikke hak. Da laten komen en naar de kliniek gegaan toen we eenmaal de zwelling een beetje onder controle hadden. Daaruit bleek dat de pees een gaatje had en dat de aanhechting niet goed meer was. Ook zit er een ontsteking waar de da nu niet in wilt gaan spuiten omdat dat de genezing van de pees stil legt, dus staat hij op metacam nu. Sindsdien zijn we aan het stappen. Zijn hak is nog steeds dik en warm. Uiteraard stukken minder dan voorheen maar nog wel dik als hij gestapt heeft is het minder dik en weer wat zachter. Zal waarschijnlijk wel een piephak blijven. Nu moeten we woensdag weer naar de kliniek om te scannen. We hebben het al over shockwave gehad. Op dit moment staat hij continue op muisjes en ruwvoer. Anders slaat hij heel
zijn benen kapot in de stal van nijd en gaat hij uit zijn stekker als hij uit stal mag. Het is een volbloed met een heel heet en moeilijk karakter.

Heeft hier iemand ervaring met shockwave? Of ergens anders goede of slechte ervaringen mee.
Alle suggesties zijn welkom. Ben een beetje radeloos.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:29

Hoi panic, balen zeg van je paardje!! Ik heb bij mijn paard ook shockwave laten doen, alleen tegen mij zeiden ze toen dat je dit voor het beste resultaat zo vroeg mogelijk moest doen. Ik weet niet of het de genezing bevordert heeft maar ik geloof wel dat het de pees sterker terug heeft laten groeien. De mijne had een gat van 5 cm in zijn check ligament en daar ben ik nu (na 15 maanden) de training weer langzaam mee op aan het bouwen. Ik heb hem wel in de 2 maand 5 x laten behandelen met shockwave.

Bij een gaatje mag je rustig uitgaan van een herstel tussen de 6 en 9 maanden! Hoe lang mag je nu al stappen met hem? Staat hij verder alleen op stal of kan hij ook buiten op een stukje staan?
Ik heb die van mij na 2 maanden buiten op een stukje van 6 x 6 gezet en later op een stukje van 9 x 9 m. Na een half jaar op een afgezet stuk wei van ca 20 x 20. Dat was goed voor de afleiding voor hem. Doe je ook goed koelen?? Verder hebben er veel goeie ervaring met traumeelgel. 2 x per dag op de plek smeren.

En waar ik ook hele goeie ervaringen mee heb is dit supplement: http://www.soulmate-nutrition.nl/joint- ... p?prd=open. Niet alleen werkt het goed voor zijn been, het is ook goed voor zijn algehele conditie. En wat voor jouw paard misschien goed zou zijn, maar wat wel duur is, is zwemtherapie.

Verder zou ik zeggen, lees een globaal dit topic door, er worden hele goeie tips gegeven hier.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:35

Het zwemmen zou inderdaad een goede optie zijn voor je paard panic.

Monty, hoe gaat ie bij jou??
En bij Qizz??

Ik heb afgelopen weekend ons buitenrij rondje in een behoorlijk tempo gedaan omdat hij gewoon zo fris was. Zondag was alles nog steeds dun en koel maar toch een stap/draf gedaan. Zo wissel ik het een beetje af.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:46

Bij mij blijft het (gelukkig) goed gaan. Zaterdag een uurtje weer naar buiten geweest en een aantal minuten weer galop meegepakt, gisteren in de rijbak gereden, een half uurtje, waarvan 20 minuutjes stap en 10 minuten draf. Wel wat voltes links rechts meegepakt. Over het algemeen blijft zijn pees een beetje werken als ik meer doe dan normaal, dus blijft hij trouw zijn supplement krijgen en blijf ik met de traumeel smeren.

Super als alles dun en koel blijft Teegee!! Dat zal bij ons nog wel even duren. Zijn check ligament is nog steeds niet geslonken naar normale grootte, maar volgens de kliniek zou het goed kunnen dat het altijd zo bleef. Nouja, we zien wel, ik mag in ieder geval gewoon opbouwen en hopelijk wordt die toch nog helemaal dun.

panic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:30

Ik mag nu een half uur per dag stappen. Verder mag hij niet los gisteren hebben we wel de paddock verkleind en hem even lekker buiten in het zonnetje gezet. Ik had tromba gel maar dat werkte niet echt volgens mij. Traumeel is inderdaad wel een goed idee. Dankje. Ik ben nu 2 weken bezig met 2G van soulmate. Of dat werkt weet ik niet. Heb wel info opgevraagd over magnatherapie. Ik hoop daad vanavond nog een antwoord op te krijgen. Hoor er goede dingen over. Dus denk dat ik maar zo'n ding koop dan. Zwemtherapie heb ik ook info over opgevraagd bij de vallei. Geld is nu mijn laatste zorg. Een half jaar geleden heb ik mijn andere paardje Panic in moeten laten slapen na anderhalf jaar tobben. Dat doet nog zo'n pijn. Ik had hem van veulen af aan en moest hem helaas verkopen toen ik er alleen voor kwam te staan met mijn zoontje. Na anderhalf jaar terug gekocht en helaas kreupel. Ze had hem kapot gereden want zijn hele rechter onderbeen was van zijn knie tot de bandjes in zijn voet kapot.
Woensdag moeten we weer naar de kliniek. En ik wil echt niet Freedom ook verliezen. Het doet al pijn genoeg iedere keer in diezelfde foto en scankamer te staan als we er weer heen moeten.

Ik ga inderdaad even goed lezen hier vanavond. Ik ga nu weer even naar hem toe.

Gr. Cindy

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:44

Half uur is best al veel! Doe je dat 2 x per dag? Ik merkte aan mijn paard dat omdat hij op een klein afgezet stuk buiten kon staan, hij rustiger werd en veel beter in zijn vel begon te zitten. En aangezien hij toch al muisjes krijgt zal hij zich sowieso rustiger houden. Verder is het stappen wat hij dan zal doen alleen maar bevordelijk voor zijn been. Beter dan alleen maar stalrust, vooral ook omdat je al 3 maanden bezig bent. Trouwens tegen mij zeiden ze ook dat hij niet los mocht :-). Ik zorgde dat hij wel los kon,maar niet kon rennen. Hij kon met zijn neus bij de andere paarden en stond niet meer de hele tijd alleen op stal.

Ik zou me nog zeker geen zorgen maken over dat je hem kunt verliezen. Je doet er al hartstikke veel voor en heel veel paarden herstellen van dit soort blessures. Blijf positief denken, daar help je hem ook mee!! Ik weet precies hoe je je voelt! Ik had nooit gedacht dat ik weer zoveel mocht doen met mijn paard. Ik was al blij als ik hem nog recreatief kon gebruiken en was ook al na aan het denken van wat als hij niet meer goed komt. En met de laatste scan kreeg ik te horen dat alles heel goed genezen was, goed teruggegroeid was en dat ik dadelijk weer alles met hem mag doen. Voorzichtig zijn moet je altijd en springen werd me niet meer geadviseerd maar verder mag ik hem dadelijk weer volledig gebruiken :) .
Dus ga jezelf niet gek maken.

De 2G van soulmate is trouwens voor algemeen gebruik, de joint control is speciaal voor pezen en gewrichten. Ik blijf het voorlopig nog een hele tijd door geven. Ik vind het geweldig spul!! Magnatherapie ken ik niet. Mocht je shockwave overwegen zou ik er niet te lang meer mee wachten.

Wat oliebol dat je je andere paardje in hebt moeten laten slapen!! Wat een mensen om een dier zo kapot te rijden! Dan vraag je je af waar de dierenliefde is.

Alvast heel veel succes woensdag en laat even weten wat ze gezegd hebben! Waar moet je trouwens naartoe??

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:00

Ik ben eigenlijk een beetje aan het twijfelen wanneer ik hem weer zal laten scannen.... er is eigenlijk niet echt aanleiding toe want op de vorige scan (16 nov) was alles goed en het is ook niet meer warm of dik geweest maar gewoon voor de zekerheid.

Het zou toch ook wel lekker zijn als hij weer een keer aan de longe mag of los.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:08

Ja dan zou ik hem voor je eigen gevoel laten scannen. Ik zou het zeker doen hoor, dan weet je ook echt zeker dat het van binnen helemaal goed zit! Het zou fijn zijn als hij ook weer eens los kon!!
En je bent nu alweer 2 maanden verder na de laatste scan, dus waarom niet?
Zou fijn zijn als je gevoel bevestigd wordt, anders ben je toch bang dat het nog niet helemaal goed is en blijf je (te) weinig doen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 15:54

Hallo allemaal,.. even een snel berichtje tussen mn werk door,.. later meer.
Bah gaat helemaal niet goed met mn paard. Hij heeft heimwee, zijn been gaat niet goed en nu heeft ie door de verhuisstress etc nog maagzweren ook,... vind het zo rot voor hem he,...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:21

He wat verschrikkelijk balen :(:)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:28

He wat zielig Qizz....
verder eens met Monty, altijd laten scannen, dan weet je zeker of je goed doet of niet :)
Wij gaan volgende week weer naar Emmeloord. Rijden nu zo vaak mogelijk maar dat is voornamelijk stappen en een beetje draven. Hij loopt echt heel erg fijn en ik geniet echt van het draven, al zijn het nog maar kleine stukjes. Verder smeer ik sinds kort Ice Tight, jeetje wat werkt dat goed!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:52

Wat zielig Quiz! Ben je nog naar iets anders aan het rondkijken? Hoezo gaat zijn been niet goed? Maakt hij zich te druk waardoor hij het teveel belast?

Fijn Gulpje dat je weer aan het draven bent! Ice tight ken ik niet. Succes alvast volgende week!!

jellie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:05

Wat een rot bericht qizz. Wat ontzettend balen zeg

panic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:41

Hoi,

Gisteren weer wezen scannen en het was wonderbaarlijk hoe goed mijn paard geneest.
Het gaatje is heel mooi dicht en is bijna helemaal goed van structuur. De aanhechting en een bandje aan de binnenkant van zijn been t.h.v. zijn hak moeten nog aansterken. We mogen nu 2 x per dag 45 minuten stappen en over een maand terug komen. Ik heb nu een minipulse besteld bij magnacare. Een stamgenoot heeft hier heel veel aan gehad met haar paard waar ze daarna nog op zz niveau heeft gekregen. Verder is schockwave of iets dergelijks niet nodig en verwacht de arts dat we over een maand weer mogen opbouwen. Maar dat is nog afwachten. Hij vond het wel heel bijzonder dat het lichaam het zo mooi en goed aan het herstellen is. Dus al dat koelen, stappen en smeren hebben toch zijn werk gedaan.

Trouwens die traumeel is zeker weten beter dan die trombagel. En iedere dag het coldpack onder een hakbeschermer voor een half uur, drie kwartier werkt heel erg goed.
Maar icetight is inderdaad heel erg goed. Ik heb in het begin heel veel aan icetight gehad voor de zwelling. Ik heb nu standaard een pot in mijn kast staan.

Mijn dierenarts is Meursing. Ik heb altijd Job of Jetske. Zijn hele fijne dierenartsen.

Quizz, ik heb je verhaal gevolgd en ik vind het heel erg voor je. Heel veel sterkte.

Gr. Cindy

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 22:20

Ice tight is klei begrijp ik??
Ik ken het niet.... Heb in het verleden qua klei altijd Staysound gebruikt, en uiteraard Equi-N-icE (maar dat weet iedereen inmiddels wel)

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:53

Qizz: balen voor jou en je paard zeg! :(:)

panic: goed voor je dat alles zo netjes geneest!
Heb ook goede ervaringen met Ice tight, gebruikte ik de laatste maanden dat ik m'n vorig paard nog had :)

Twijfel nog om traumeel te gebruiken. Bij de mijne is er eigenlijk geen verdikking oid te zien. Ook niet voor/na werk. Ligt nu wel standaard op stal hoor, dus mag dat nemen wanneer ik wil, zal ik nog eens bespreken met DA.
Vind het helemaal niets dat het weer kouder is, ik zou graag m'n paard aan het werk houden als hij dadelijk naar huis komt.
Ik ga er waarschijnlijk toch als eerste opgaan, met/zonder verdoving, ben er nog niet uit. Heb hem al een maand niet meer gezien en weet niet hoe het gesteld is met meneer zijn energiepeil :P

nog even jullie mening graag:
als Puk terug buiten mag zou ik hem graag eerst op een klein stukje hebben waar hij niet te gek kan doen. Nu was ik aan het denken om hem dan een rustbandage op te zetten, dus zo'n dikke onderlap met daarover rekbandage. Vinden jullie dit overdreven :') Ik denk dan van mezelf dat ik overreageer. Maar peesbeschermers komen nu eenmaal nét onder het plekje waar zijn blessure zit, zit er echt al weken op te tobben. Dus wat denken jullie, of andere voorstellen? :)