[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:20

firefly zou ze cushing kunnen hebben?
Cushingpaarden hebben ook vaak geen trek.
Plast ze veel?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:21

Even OT: Ja natuurlijk, iedereen mag mee, fans zijn welkom!! Wilde eigenlijk naar Londen 2012, maar oké dat is wellicht wat snel ;-) .

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:21

Ze plast veel, heb het hier met de DA over gehad. Maar de overige cushing symptomen heeft ze niet.
Heb hier het eerder over gehad met de DA, maar ze heeft nu wel weer eetlust, dus dat denk ik ook niet.
Ze heeft alleen geen hooi-lust zeg maar :) We kijken het gewoon aan zoals de DA nu heeft gezegt... ik kan zelf echt even niet meer doen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:22

paars schreef:
Even OT: Ja natuurlijk, iedereen mag mee, fans zijn welkom!! Wilde eigenlijk naar Londen 2012, maar oké dat is wellicht wat snel ;-) .

heb ik nog net de tijd om mijn friese hengst een opfriscursus te geven :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:25

Firefly4 schreef:
Ze plast veel, heb het hier met de DA over gehad. Maar de overige cushing symptomen heeft ze niet.
Heb hier het eerder over gehad met de DA, maar ze heeft nu wel weer eetlust, dus dat denk ik ook niet.
Ze heeft alleen geen hooi-lust zeg maar :) We kijken het gewoon aan zoals de DA nu heeft gezegt... ik kan zelf echt even niet meer doen :)

Het kan het begin zijn van cushing en vandaar ook de hoefbevangenheid.
Cushing kan al een tijdje aanwezig zijn zonder de daadwerkelijke symptomen.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:30

Maar bij Cushing gaat haar vacht toch ook extreem groeien (met of zonder krulletjes) of ze komt moeilijk uit de wintervacht... dit heeft ze niet... op haar kont kwam ze er iets moeilijker uit dit jaar, maar niet extreem. Nu heeft ze ook geen raar haar groei. Ze plast veel, maar ze drinkt ook veel... dus is dat weer een logisch vervolg. Ik kan het altijd eens vragen, maar eerlijk gezegt vermoeden we het niet... Bloedonderzoek kan dit uitwijzen?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:31

@Firefly,

ik heb net je topic gelezen over de ziekte in januari,

Ik heb een aantal jaren terug een paard gehad met exact dezelfde symptomen, dit paard bleek een rode bloedworm infectie te hebben.
hij werd keurig ontwormd volgens het schema van DAP Bodegraven en kreeg ook op een avond zoinene koliekachtige verschijnselen.

het bleek dat de rode bloedworm eitjes/larven die ieder paard bij zich draagt (en waar nog geen wormenkuur voor bestaat) massaal uitgekomen waren en door de darmwand aan het graven waren , dit gaf een ontstekings reactie.

mijn paard heeft bijna een week op de kliniek gestaan , heeft streng moeten vasten om de darmen geheel leeg te krijgen zodat ze het konden behandelen, hij is ook diverse malen via het bloed ontwormd in deze week.

heeft jouw DA wel getest of het misschien een bloedworminfectie was ?
Laatst bijgewerkt door lolclub op 01-09-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:33

paars schreef:

:)ddd Rio.. de Janeiro, Rio ohohohooo :)ddd

Zal ik Sjef alvast bellen ?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:33

er is uiteindelijk een groot bloedonderzoek geweest. Hier is echt niets vreemds uit gekomen.
Is ook nog op wormen getest (kan niet zeggen of het speciaal bloedworm was) maar ook niets vreemds.
Maar tot nu heeft ze (behalve met hooi) nergens geen problemen meer mee met eten. Dus wat het was, dat is zo goed als over. ze moest alleen nog even weer wat aankomen en dat was bijna weer goed... dus ben nu gewoon bang voor een terugval ivm alleen hooi waar ze gewoon niet gek op is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:34

moxidectine doodt de ingekapselde bloedwormen
(equest pramox)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:35

haar vorige wormkuur (niet die van afgelopen keer, maar die ervoor) was de equest pramox. Vorige keer gewoon de equest.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:36

geerke schreef:
moxidectine doodt de ingekapselde bloedwormen
(equest pramox)

de ingekapselde wel ja, maar de eitjes niet :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:39

geerke schreef:
paars schreef:

heb ik nog net de tijd om mijn friese hengst een opfriscursus te geven :D

Hittie staat al te trappelen van ongeduld om kennis te maken , ze is helemaal lijp van grote stoere zwarte mannen :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:41

Firefly4 schreef:
Maar bij Cushing gaat haar vacht toch ook extreem groeien (met of zonder krulletjes) of ze komt moeilijk uit de wintervacht... dit heeft ze niet... op haar kont kwam ze er iets moeilijker uit dit jaar, maar niet extreem. Nu heeft ze ook geen raar haar groei. Ze plast veel, maar ze drinkt ook veel... dus is dat weer een logisch vervolg. Ik kan het altijd eens vragen, maar eerlijk gezegt vermoeden we het niet... Bloedonderzoek kan dit uitwijzen?

Dat vele plassen en drinken is meestal wel het begin...ik ken een paard waar het ook zo bij begon...pas enkele jaren erna kwamen de krullen.
Je kunt ook de urine op cortisol controleren.
Een bloedproef kan ook,meestal spuiten ze dan dexamethasone in de bloedbaan...erg rsicovol omdat ze daar bevangen van kunnen worden,niet doen dus!

LC Ik dacht dat de eitjes van de bloedworm juist ingekapseld waren?Of zijn dat de larven?
Gatver...nu krijg ik de zenuwen,hoe weet ik of ze eitjes hebben?

Geerke is nog maagd :o (mijn paard bedoel ik :D )

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:45

O, dan moeten we opschieten. Vash is een (nog wel vrij donkere) schimmel ;-) .

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:45

Ik wacht even het weekend af of er vooruitgang is wat betreft de HB.
Na het weekend kan ik altijd eens contact opnemen met de DA en het over cushing hebben.
Zal vragen voor bloedproef (dus bloedafname en controle, zonder dingen in spuiten)
En ook zal ik vragen voor een urine test, al is het lastig urine op te vangen bij haar :) haha... hele dag wachten, wedden dat ze gaat plassen als ik net ook even naar de wc ben ;)

Ik ga ervan uit dat mijn paardje geen eitjes meer heeft... ze is opgeknapt van het verhaal in januari... ze was nog wat herstellende, maar dat was goed. Nu hopelijk komt mijn HB ook weer goed en kan ze gewoon binnenkort weer (eventueel) kort de wei weer in. Voer ga ik me nog in verdiepen, maar voor vandaag even niet meer... ik kruip nu mijn bed in... ben het echt even helemaal zat met dit :) morgen weer een dag, hopelijk een iets leukere dag dan vandaag! Fijne avond en slaaplekker... en alvast bedankt voor alle info die ik tot nu toe heb mogen ontvangen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:49

Welterusten! Morgen weer een dag, je hebt gelijk.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:56

geerke schreef:
LC Ik dacht dat de eitjes van de bloedworm juist ingekapseld waren?Of zijn dat de larven?
Gatver...nu krijg ik de zenuwen,hoe weet ik of ze eitjes hebben?

Ik krijg het stuk niet gekopieerd, waarschijnlijk beveiligd of mijn PC weigert dienst
maar hier staat het in :
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=146

even naar beneden scrollen voor de rode bloedworm en vooral de winter infectie, er zaten veel wormen en wormeieren in de mest
Mijn DA zei overigens dat tegen levende bloedwormen ivermectine het beste was, tegen de larven is moxidectine het beste.
tegen de eitjes werkt helaas niks.

geerke schreef:
Geerke is nog maagd :o (mijn paard bedoel ik :D )

Daar weet Hittie wel raad mee :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:58

paars schreef:
O, dan moeten we opschieten. Vash is een (nog wel vrij donkere) schimmel ;-) .

Net even aan haar gevraagd, maar een schimmel is ook niet te versmaden...
ze krijgt het druk..

mag ze in het midden staan tijdens de vlucht ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:28

capopjekop schreef:
Daar ben ik me van bewust :D Al ben ik ze wel erg dankbaar voor hun verhaal over magnesium. Dat heeft Grietje tijdens haar eerst hb aanval erg veel goed gedaan :)

Had Grietje een magnesium tekort?
De site paard natuurlijk beweert dat een tekort aan magnesium een oorzaak is van IR.
Nu heb ik echt heel veel wetenschappelijk onderzoek gelezen maar in geen enkel onderzoek bij paarden en bij mensen ben ik tegengekomen dat een tekort aan magnesium de oorzaak is. Als dat zo zou zijn dan was er geen diabetes type 2 en waren er geen dikke mensen.
Als er een magnesiumtekort is kan het geen kwaad het te proberen maar dan ook in de normale hoeveelheden, het mag ook nooit beweging en dieet in de weg staan. Magnesium is geen geneesmiddel of afslankmiddel. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de magnesiumpagina bij paard natuurlijk een verkooppraatje is.
Magnesiumtekort komt wel vaker voor bij paarden en magnesium heeft inderdaad invloed op wel 300 processen in het lichaam. Het is een beetje zo dat vroeger mensen dachten dat vitamine C griep kon voorkomen. Shannon Pratt beschrijft het wel mooi in haar recente boek over de 'over de toonbankmiddelen' ( Understanding Your Horse's Weight -Shannon Pratt januari 2010, engelstalig kost rond 15 euro bij Bol) ze schrijft letterlijk, kan waarschijnlijk geen kwaad maar er is geen enkel wetenschappelijk bewijs bij paarden en mag nooit de plaats in nemen van beweging en dieet.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 02-09-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 00:37

Verrek.. dat boekje heb ik speciaal uit de US laten komen.. dankzij de verzendkosten (FedEx) ging de prijs iets meer dan 2 x over de kop. Te veel magnesium kan overigens best wel kwaad.

Lieve dames, volgens mijn bescheiden mening doodt geen enkel wormmiddel eitjes.. één van de redenen waarom je ook regelmatig moet testen en wormkuren indien noodzakelijk moet herhalen :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 07:47

Wat betreft die wormen, als je die eitjes toch eens kunt zien in de ontlasting, weet ik bijna zeker dat ze daar geen last van heeft gehad.
Controleer de poep regelmatig omdat ik eerst dacht dat het door iets van wormen kwam, maar heb nog nooit iets gezien wat op een lave/worm lijkt :) Aangezien paardje daar ook weer bovenop is, vermoed ik ook niet dat ze daar last van heeft :)
Ga zo weer naar haar toe, lekker in de bak zetten en hopen dat ze vannacht flink wat hooi heeft gegeten. Fijne dag vandaag!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:35

Firefly4 schreef:
Wat betreft die wormen, als je die eitjes toch eens kunt zien in de ontlasting, weet ik bijna zeker dat ze daar geen last van heeft gehad.
Controleer de poep regelmatig omdat ik eerst dacht dat het door iets van wormen kwam, maar heb nog nooit iets gezien wat op een lave/worm lijkt :) Aangezien paardje daar ook weer bovenop is, vermoed ik ook niet dat ze daar last van heeft :)
Ga zo weer naar haar toe, lekker in de bak zetten en hopen dat ze vannacht flink wat hooi heeft gegeten. Fijne dag vandaag!

eitjes zie je met het blote oog niet,wel met de microscoop.
Maar daar gaat wel een bepaalde procedure aan vooraf...met zoutoplossingen en centrifugeren enzo..
(Ik heb een nachtmerrie gehad dat mijn paarden vol met eitjes zaten :o ...terwijl ik iedere twee maanden ontworm,met equest 12 weken ertussen)

Ik hoop dt je zo een vrolijk paardje aantreft die een vreselijke berg hooi opheeft :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:43

EstherHegt schreef:
capopjekop schreef:
Daar ben ik me van bewust :D Al ben ik ze wel erg dankbaar voor hun verhaal over magnesium. Dat heeft Grietje tijdens haar eerst hb aanval erg veel goed gedaan :)

Had Grietje een magnesium tekort?

We hebben geen bloed geprikt, maar volgens mijn da kon het geen kwaad om het 2 weken te proberen. Ik heb netjes de gewone dosis aangehouden op de verpakking en hier het hooi in geweekt. Ze kon toen nauwelijks lopen, dus beweging nam ze niet echt. Dieet stond ze toen wel netjes op. Binnen 1,5 week kwam ze weer in volle draf naar het hek, terwijl het daarvoor weken klungelen was. Dus bewijzen met feiten kan ik het niet, maar mijn gevoel zegt wel dat ze een tekort had toen.

Vandaag lopen ze ietjes gevoeliger. Gisteren teveel nieuw hooi gegeten, er was een hoop op de tegels gevallen en dat hebben ze op. Ik ga straks eens beginnen met het weken van het water. En ik voer vandaag maar ietsjes minder.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:31

capopjekop schreef:
Ik ga straks eens beginnen met het weken van het water.
Hoi, zonder enige twijfel durf ik te zeggen dat ik dat zwáár overdreven vind. Je mag het altijd doen natuurlijk, maar ik vind het echt zónde van je tijd....?? :+ _O-

Serieus: kan je nagaan hoe nauw dat komt. Succes met weken, kan je niet ook een beetje mengen met je oudere hooi? Of is dat allemaal op. Ik vind het zelf altijd prettig om met nieuw/ander ruwvoer dat geleidelijk aan te wisselen. Hopelijk lopen ze snel weer beter.
Laatst bijgewerkt door paars op 02-09-10 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt