Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 15:42

@ scoxx : dat kan ook, maar hij staat(nu) wel degelijk recht hoor, alleen slijt hij nog zo. Bij een andere draver bij ons op stal was dit ook, maar die had niet die smid die ik had toen marius scheef stond.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:08

Bandida schreef:
Nee niet vet.. hydraterende bacteriedodende crème. Vet gaat de huid nog droger maken onder het vet.
Ook niet uit het oog verliezen dat er misschien wel een verband is met het gevoelig lopen zoals hierboven al iemand schreef. Kloven doen pijn, dus dat zou het op zich al wel kunnen zijn, maar als je schrijft dat ze last heeft van haar voorhoeven gaat er toch altijd wel een alarmbelletje rinkelen.
Het lijkt een kloof op de foto, maar als je paard ook andere problemen heeft is het misschien toch nog wat anders (ik zeg maar iets..lichtjes hoefbevangen geweest), en zijn de scheurtjes in de huid misschien maar een randfenomeen.

Ja, omdat ze wat dingetjes bij elkaar heeft vraag ik mij dat ook af. Ze heeft wel erg zachte hoeven momenteel, vijl er zonder problemen zo een stukje af, en haar zool is ook wat zachter momenteel. Terwijl het juist zo droog is geweest :?

Anyway, hier wat fototjes. Voor valt het mee, achter heeft ze het dus en is het roze gekleurd = kneuzingen?? Dit is dus na 2 weken weidegang en geen hoef onderhoud. Normaal knip ik losse flapjes een beetje weg als ze erg los hangen. Op de fotos zie je ook dat ik de losse flappen heb weggeknipt (met haar) bang voor nog meer inscheuren tot bloedenstoe.

(achter)
Afbeelding
Afbeelding

En een 'gat' in de zool (kuiltje is beter woord). Ook achter (links op de foto, in witte lijn gedeelte)
Afbeelding
Afbeelding

En een lichte barst in de wand zeg maar, al kon ik die er redelijk uitvijlen toen ik het even glad en bijvijlde.
Afbeelding

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:12

Even een postje, kunnen jullie vergelijken:

Probleem: ik vind dat dit ijzer scheef op mijn paard haar rechterhoef is gezet. Zien jullie dit ook? Ik heb geprobeerd enkele foto's te nemen. Op de foto zie je (wat trouwens goed te voelen is) aan de rechterkant een deuk in de zijkant vd hoef.Misschien maak ik me nodeloos zorgen... Dit is trouwens niet de eerste keer dat op deze hoef het ijzer precies schuin staat. Ik heb het nog niet (durven) vermelden aan mijn smid. Misschien wordt die kwaad ofzo als k 'zijn werk' afkeur. Tussen haakjes, mijn paard loopt niet mank, maar is rechts moeilijk te buigen....misschien een oorzaak?
Afbeelding

Afbeelding

Hoort een ijzer eigenlijk perfect 'gelijk' te zitten?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:17

Hmmm en dat is nieuw gezet beslag?
Paard mag eerst wel eens grondig (en recht) bijgekapt worden. En vervolgens mag er een ijzer van zeker een maat groter onder.
(of geen wat mij betreft, maar daar gaat het topic niet over ;) )

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:23

Ze staat er dus inderdaad scheef op...hmmm ;(

Tis wel al een maand geleden hoor dit beslag, binnen enkele weken moet hij weer komen. Zonder ijzers gaat helaas niet omdat ik vijzen moet kunnen steken.

Myour

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:25

Of het er scheef onder zit zou je een foto van de onderkant moeten maken, dan is het veel beter te zien.. ik vind het ijzer met mijn lekenoog ook wel iets aan de krappe kant.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:29

Een paar weken ga je niet meer redden met dit beslag.
Ik zou de smid bellen VOOR de voeten over het ijzer gaan. Zo beperk je de schade.
f ze scheef liggen kan ik niet zien. Dan zou je een foto van de onderkant moeten plaatsen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:38

er zit veel ruimte tussen de nagelgaten van nu en de vorige keer.

Als dit paard altijd beslagen wordt, is dit vast van een smid die graag ruim 3 maanden met het beslag doet?

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:46

Mmmn , nee het is standaard om de zes, max acht weken.Haar hoeven groeien denk ik heel hard.

Ben net even een foto van de onderkant gaan nemen
Afbeelding

Geeft dit een duidelijker beeld?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:51

.... wederom naar mijn lekenoog ;) ... lijkt ie er idd scheef onder te zitten.. kijk naar welk punt de straal wijst.. en de takken van de ijzers lijken ook scheef te zitten t.o.v. de straal/hielen. Bovendien zijn de kalkoengaten erg scheef geboord? Maar daar hoef je niet eens een professioneel oog voor de hebben geloof ik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 13:56

het ijzer zit inderdaad een beetje gedraaid en de gaten zijn echt niet netjes geboord.
een ijzer hoort rondom enkele millimeter uit te steken en de takken tot 2cm. Tegen dat de smid terug komt moet het gelijk zijn, als de hoefwand (en de hielen) er al over komt ben je te laat of was je beslag niet goed (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar jouw paard z'n voeten zien er "normaal" uit.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:03

Okay, ben blij dat ik het me dus niet heb verbeeld...jammer genoeg is mijn paard er wel de dupe van... Ik denk dat ze daardoor moeilijk loopt op rechts....

Ik bel hem op want volgende week heeft ze toch nieuwe ijzers nodig. Heb ik nog even de tijd om tegen dan het lef te verzamelen en de juiste woorden te zoeken zonder dat ik als een wijsneus overkom. Ik plaats terug foto's als er een nieuw ijzer onder staat en dan kan er vergeleken worden... Anders mag voor mijn wedstrijdpaard misschien toch een andere smid komen...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:09

Als je het niet straight-to-the-point wilt/durft (te) zeggen, zeg dan gewoon dat een stalgenoot het opgevallen was dat het ijzer er niet mooi onder ligt en of hij daar even naar wil kijken, dan wijs je zelf aan waaraan je ziet dat het ijzer ook echt scheef ligt, dan kan ie er weinig tegenin brengen. Zo wel, nja.. dan wordt het idd tijd voor een andere smid.

dromi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:13

Als je het gewoon bespreekbaar maakt dan zal je smid er vast voor open staan..

De toon maakt immers de muziek..

Gewoon bespreekbaar maken en mocht hij dan idd het niet eens zijn, kan je altijd kiezen voor een andere smid.
Het gaat natuurlijk wel om jouw paard

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:31

Nieke schreef:
Even een postje, kunnen jullie vergelijken:

Afbeelding

Nieke schreef:
Mmmn , nee het is standaard om de zes, max acht weken.Haar hoeven groeien denk ik heel hard.

Ben net even een foto van de onderkant gaan nemen
Afbeelding

Geeft dit een duidelijker beeld?

IJzer is niet scheef... die is gewoon gesmeed naar de vorm van de hoef. Kijk maar naar de hielen, die staan min of meer redelijk centraal nog op de takken (voor 6 weken oud beslag).
De punt van de straal volgen kan een vertekend beeld geven. Immers de buitenzijde van de hoef is vaak wat groter dan de binnenzijde van de hoef.
Echter wat hier wel is gebeurd is dat er wederom weer verkeerd bekapt is. Hoefcapsule is volledig scheef, heeft flare's, teen te lang, binnenkant hoef is korter dan buitenkant hoef.

Duszzz, geen scheef ijzer... wel een scheve hoefcapsule. Wederom, verkeerd bekapwerk ;(

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:59

@scoxxx: ik had het misschien wat verkeerd verwoord ,maar ik doelde inderdaad op het bekappen waardoor het ijzer er precies scheef stond. Als je ervoor staat en dat zie je ook op de eerste foto's, zakt de binnenkant wat weg waardoor denk ik ook die deuk ontstaan is. Dat baart me vooral zorgen...De buitenkant is duidelijk (linkerkant) langer en dan krijg je een beeld van een ijzer dat er scheef onder staat. Nu is dit al enkele keren gebeurd en vraag me af wat de gevolgen zijn, zowel bij het corrigeren als eventueel niet... Is de kans niet groot om een mank paard te krijgen als je de stand gaat veranderen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:19

Nieke schreef:
Nu is dit al enkele keren gebeurd en vraag me af wat de gevolgen zijn, zowel bij het corrigeren als eventueel niet... Is de kans niet groot om een mank paard te krijgen als je de stand gaat veranderen?

Persoonlijk zou ik zo'n dier, die dit beeld geeft... per direct recht zetten.
De scheefheid kan in zwaar werk idd tot een kreupel paard leiden omdat zij gedwongen wordt tot een beweging alwaar ze niet mee geboren is, zeg maar (haha... lekker dramatisch weer van me omschreven ;-) )
In principe.... als dit dier al klachten geeft zeg maar, zou ze na het rechtzetten duidelijk moeten verbeteren.
En is het mierenneukerij? Nee, ik vind van niet. Zo merk ik bij mijn eigen paarden dat een mm meer of minder een heel groot verschil kan maken in het zware werk.
Veel paarden worden niet altijd zwaar in het werk gezet, wellicht dat slechte hoefsmeden er daarom toch mee weg lijken te komen?

Kortom, beeld wat dit dier geeft... zou ik niet gefaseerd weer terug recht zetten (denk ik), maar per direct... maar ja, foto's blijven foto's en in real life kan je uiteindelijk de beste conclusie trekken natuurlijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:23

Nieke schreef:
@scoxxx: Is de kans niet groot om een mank paard te krijgen als je de stand gaat veranderen?

Nu ben ik scoxx natuurlijk niet, maar ik ga toch ook iets zeggen ;)
De stand is NU veranderd, als je hem zo laat lopen zou je volgens mij best wel eens problemen kunnen krijgen. Ik denk dat je niet verkeerd kan doen als je een slecht gekapt (scheef staand) paard weer juist en recht met zijn voeten op de grond zet. Misschien wel even rustig doen net na het bekappen, maar *mijns inziens, maar ik ben dus geen smid en alleen thuisbekapper* is het niet zo dramatisch dat je dit in stapjes zou moeten aanpakken.
Gewoon goed kappen, ruim ijzer.. afin, andere smid (sorry, ik geloof niet in praten hierover).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:24

Ik zie dat Scoxxx me voor was, en gelukkig hetzelfde zegt :P (oef)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:36

Oh ja kleine aanvulling... een fout mm in de hoefbekapping, kan in de beweging een vergrotende factor hebben.
Zo heb ik bijv (in het kader van de momenteel zo populaire roll-over-beslag gelijk break-over en equilibrium) ook geexperimenteerd met een vroeg(r)e afrolmoment.
In beweging loopt/liep het betreffende paard ietwat toontredig, maar staat 100% recht in stand.
Vroegere afrol in het ijzer + plaatsing van het ijzer onder de voet, maakte dat het paardje rapper werd in het voorbeen. Het betrof mm-werk.
Je zou zeggen... mmm, das mooi!

Het tegendeel bleek waar.
Desbetreffende paardje werd idd rapper in het voorbeen maar ontwikkelde gaandeweg ook een grotere scheppende beweging waardoor zij zich met 2 voorpootjes ging vangen op de kogels.

Afrolmoment weer verlaat et voila... het vangen was over en de toontredige beweging werd beduidend minder.

Wilt niet zeggen dat de roll-over in zijn algemeenheid fout is. Maar wat ik wil aantonen is dat een mm meer of minder een vergrotende factor kan hebben in beweging, inclusief een beweging die je liever niet ziet.
Wat ik ook wil zeggen is dat alles valt of staan met een correcte smid die het paard ook in beweging beoordeelt! (En dat laatste doen vele smeden niet).

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:42

Bandida schreef:
Ik zie dat Scoxxx me voor was, en gelukkig hetzelfde zegt :P (oef)

Hihi.. gelukkig schrijf jij ook hetzelfde ;-)

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:18

Citaat:
In beweging loopt/liep het betreffende paard ietwat toontredig, maar staat 100% recht in stand.

hier is ook zo'n paard.
Op stand staat ie mooi recht, maar in draf zwaait ie je -met 1 voorbeen- flink toe.
Nu is dit nog een jong paard, als het meer balans krijgt, zal dat beter worden.

zou dit te corrigeren zijn met bekappen of met ijzers?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:01

Suzan1 schreef:
hier is ook zo'n paard.
Op stand staat ie mooi recht, maar in draf zwaait ie je -met 1 voorbeen- flink toe.

Deels. Toontredige gang is inderdaad door correct bekapwerk te "corrigeren". Echter, indien een a-symmetrische scheppende beweging.... maakt het een stuk gecompliceerder.

Algemeen praatje: ieder paard is ofwel linksgebogen ofwel rechtsgebogen. En hoeven (en lijf) worden dientengevolge niet altijd symmetrisch belast.
Correcte gymnatisering maakt dat het paard rechter wordt in lijf.
Hoeven maak ik altijd zo gelijk mogelijk aan elkaar, met iedere voorhoef hetzelfde afrolmoment.
Aan de slijtage van de ijzers (en hoeven) kan ik zien alwaar ik veel/weinig aandacht moet besteden met mijn gymnatiseringen (lees "dressuur" ;-) ). Komt 99,9 % neer op correct rechtrichten.

A-symmetrische scheppende beweging-praatje: indien 1 hoef schept en de ander niet.... is er wellicht iets gebeurd tijdens veulentijd, oude blessure of verminking? Wordt iets ontlast in het lijf/in de hoef?
Eigenlijk te gecomliceerd om echt iets zinnigs over te schrijven via internet. Wat zegt VA?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:07

Suzan1 schreef:
Citaat:

hier is ook zo'n paard.

Mijn keuze gaat niet uit naar met hoefijzers problemen van de benen en hoeven op te lossen, tenzij er geen andere mogelijkheden zijn.
Met correct bekappen naar de anatomie van het paard, waaronder ook de voetas kom je een heel eind. Er is verder ook veel op te lossen met bijvoorbeeld rijden, daar zijn de dressuur experts beter in om dat uit te leggen. Als het paard te jong is, dubbele longe en lange teugel.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:45

Mmm, dubbele longe danwel met allerlei touwtjes bijzetten (om het paard vervolgens de rondte in te slingeren).... kan je minder/niet goed corrigeren indien scheefgaand: scheefgaand nageven is immers ook nageven, maar blijft scheef.
Echt goed rechtrichten gebeurd nog altijd onder het zadel, in de handen (of onder leiding van) een goed ruiter/instructeur.

Edit: tenzij je dubbele longe gebruikt en er (schuin) achter loopt (zoals in de klassieke dressuur), dan kan je wel rechtrichten. Maar dat is een moeilijk karweitje. Persoonlijk zit ik er liever op... heb ik mijn gewicht ook nog als hulp om gericht recht te richten/dwingen ;-)