[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:08

Dennis: wat een raar beeld zeg zo verschillend.. misschien een raar idee hoor maar doet ze niet teveel? Zag haar op het rondje na het gras eten ook weer draven.. heb het hier nu al heel wat keren voorbij zien komen dat ze na een ren partij weer slecht waren?

Mistral gaat qua hoeven aardig goed( klopt af ) ze staat alleen sinds vanmiddag opeens met allemaal
Jeuk bulten op hoofd schouders en hals.. al met Da gesproken die zegt even aankijken kan haar natuurlijk echt niet spuiten met corticosteroïden..!
Afbeelding
Afbeelding

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:18

Heeft ze misschien een plant gegeten waar ze allergisch voor is?
Mijn merrie kreeg dat na het eten van Brandnetels...
beterschap

Dennis, herkenbaar van Roos. Mijn pony wisselt ook zo. Als ie heeft gelegen stilgestaan dan komt ie bijna niet op gang. Net wilde ik even met hem door de paddock stappen, maar dat wilde hij niet en tilde afwisselend zijn benen op. Dat is wel een slecht teken. Ben bang dat de aanval nog bezig is en geen stagnatie van de ontsteking..

Dan laat ik de andere paarden er bij en zie ik hem in draf achter die ene aandraven?? En met mij kon hij niet lopen.
Net even met de da gebeld of de bute iets verhoogd mag worden, ben niet gerust dat de ontsteking niet weggaat en bang dat het hoefbeen gaat kantelen.

Hij krijgt nu sinds woensdag geen gras mee en alleen hooi (ook niet zoveel), verder wel wilgentakken.

Moet ik nu wel/niet met hem in de paddock wandelen. EN wel/niet koelen? Hij wil eigenlijk niet echt in de modder blijven staan, maar nadien zijn zijn hoeven wel koeler.

Vreselijk, maak mij zo'n zorgen.

Succes in de kliniek morgen.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:21

tylando schreef:
Asfalt schijnt ook goed te zijn voor een paard met peesproblemen.
Mijn cushing paardje is zojuist weer beter van zijn HB. Dus kan van de week weer rondje rijden

Fijn dat het weer beter gaat!!

Hoe lang wacht je na een aanval voor je er weer op kan rijden?

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:24

Dizzy. Dat zouden dan planten moeten zijn in het hooi want ze krijgt geen gras niks..

je zit met je paard dus nu ook echt in een klote fase lees ik.. Mijn mening zet hem apart houd hem rustig.. stap voorzichtig en alleen als hij het wil. Koelen is goed ik deed het met icevibes. Ze laten wel merken als ze ht niet fijn meer vinden.

Wat is zijn verhaal? Ijzers blote voeten? Wanneer en waardoor bevangen geraakt? Fotos laten maken? Krijgt hij naast de but ook aspirine?

Dennis

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:53

Roos is ook zo slecht als ze niet gek gedaan heeft, dus dat is het niet. Bij extreem rennen wel hoor (laatst stond het schuim er op dat ik thuis kwam, daarna natuurlijk wel beroerd).

Ik heb er 2x eentje gehad met zulke bulten. Eentje bleek wormen te hebben (mest onderzoek schoon, uit bloed bleek wormen) en eentje na het scheren.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:58

Bloed laatste keer niks tegen gekomen maar wel heel bewust niet aan het ontwormen vanwege de bevangenheid.. ze lijkt me eerder een allergische reactie te hebben. Denkt de da ook.

Met roos is dat het dus niet ok.. ik hoop dat je morgen weer iets wijzer wordt..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:04

Ik val hier even binnen. Wat ik me afvraag Dennis, is of je met de beweging niet juist de ontsteking weer activeert. Of kom ik nu echt onder een steen vandaan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:22

Er zit nu geen actieve ontsteking in. Ze scharrelt de hele dag. Rondje aan de lijn was om even vergelijkingsmateriaal te filmen. Dus ben daar nu niet meteen bang voor.
Ze was heel boos dat ze weer even op stal moest. Rest het land op, zij binnen omdat ze alleen in de paddock gaat ijsberen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:23

Ik vind t interessant om te volgen maar als ik die pony zo zie breekt toch ook wel je hart! Hoelang nen je al bezig dennis?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:34

Ze is tijden stabiel geweest. Nog niet goed, maar wel stabiel en heel voorzichtig steeds ietsje beter.
Ik heb een paar keer op het punt gestaan de dierenarts te bellen dat het klaar was, maar iedere keer was ze een paar uur later weer zo veel beter.
Vanmiddag was ze echt zoals gister avond op het goede filmpje. Dus weet het gewoon echt niet. Wel of geen schoenen maakt niet uit. Op t zachte wel beter dan op t harde. Maar vanmiddag wilde ze ook op het harde wel lopen.

Ruim 6 maanden.... 2x van de buut af gehad. 1x echt gecrashed en terug op 2 zakjes buut en 1x gewoon nog niet goed genoeg en terug op 1/8e tot een kwartje.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:47

Dennis, kunnen het aanvallen van spierbevangenheid zijn?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:14

Geen idee. Geen ervaring mee. Ze lijkt wel stram in haar hele lijf. Maar dat is ook niet heel raar als je weer hoe lang ze al aan het rommelen is (en ondanks haar dubbel ZZ is het nooit een soepele pony geweest).
Kunnen dat soort aanvallen zo snel komen en gaan? Zonder aanleiding?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:33

jeetje dat s wel een heel groot verschil Dennis, wat vreemd
misschien heel stom gedacht maar ....enige verschil met overdag en nacht, ze slechter is na de nacht is dat ze haar toevoegingen en eten niet krijgt s nachts,,toch? misschien ook meer ligt? als je een keer zou uitproberen haar met dezelfde tussenpozen/tijden haar hooi, medicijnen en toevoegingen te geven dag en nacht door, hoe zou ze dan zijn s morgens? geen verschil maken eigenlijk in de dag of nacht, misschien kan je dan wat uitvogelen hoe het komt? is maar een idee/overdenking hoor

mijn DA adviseerde mij de prascend te verhogen van 1 naar 1.5 tablet per dag, om te zorgen dat het cortisol niveau zo laag mogelijk blijft, bij jou ook geadviseerd?
in ieder geval veel succes morgen in de kliniek!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:41

Lique.. hoe groot is jou paard/pony dat je 1.5 tablet mag geven?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:44

Dat beeld wat Roos schetst Dennis, is precies wat Zhuf ook heeft/gehad heeft. Alleen had die het aan 1 voet dus dat uitte zich in extreem, maar ook echt extreem kreupel. Soort van net de grond nu aan kunnen tikken maar totaal niet kunnen belasten, paar uur later ging ze weer zowat dribbeldend over het harde. En telkens bleef het zo extreem wisselen, soms per dag en soms per uur. Bleek bij haar wel weer een nieuwe acute aanval te zijn helaas...

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:47

Daphne1988 schreef:
Lique.. hoe groot is jou paard/pony dat je 1.5 tablet mag geven?

ze is 1.75 echt een grote merrie, staat zo'n 4.5 jaar op 1 tablet en nu ivm bevangenheid op 1.5
zij heeft er gelukkig geen bijverschijnselen van, hoop wel dat ze straks weer naar 1 kan, want het wel erg duur dit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:16

Ze krijgt haar buut, pergolide en podo druppels s ochtends. Eenmaal op gang gaat ze s ochtends ook wel redelijk. Maar dat zie ik natuurlijk niet altijd omdat ik gewoon aan het werk ben.
Glucobalance, duivelsklauw en groene klei s avonds (nu meer eind van de middag zodat ze dat krijgt als de rest het land op gaat).
Ze krijgt een halfje pergolide, pas sinds ze bevangen is (diagnose cushing en bevangen voor we aan de pillen begonnen....).
Zowel binnen als buiten ligt ze regelmatig en kan ze haar rust goed vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:28

Dennis schreef:
Geen idee. Geen ervaring mee. Ze lijkt wel stram in haar hele lijf. Maar dat is ook niet heel raar als je weer hoe lang ze al aan het rommelen is (en ondanks haar dubbel ZZ is het nooit een soepele pony geweest).
Kunnen dat soort aanvallen zo snel komen en gaan? Zonder aanleiding?

Hoe reageer ze als zo stijf is als je vlakke hand op haar huid leg. Duik ze in elkaar of veel rillingen dat zou het eventueel licht spierbevangen kunnen zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:43

Ze is soms wel wat zuur met stevig poetsen. Vooral op haar buik, soms ook achterhand. Ik schuif dat buik vooral op langdurig buut gebruik. Achterhand kan natuurlijk van het verkrampt staan.
Ik zal het morgen ook opperen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 23:18

Dennis schreef:
Er zit nu geen actieve ontsteking in.

Hoe weet je dat zo zeker? Het oogt voor mij als een écht hoefbevangen paard, zeker niet spierbevangen.

Geef je ook nog bloedverdunners?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 00:31

lique68 schreef:
balen dat ze toch licht bevangen is, maar een goed teken dat ze na de pijnstilling weer goed liep.

goed idee met kaneel of pepermuntolie, nooit aan gedacht, dat kan geen kwaad verder? mijn merrie vindt voer met weinig suiker niet bepaald lekker, meng nu wat Luzerne erdoor, dan eet ze het redelijk, maar de Ascal vond ze echt heel vies, lepeltje appelmoes erbij dan at ze het.

kan je kleefkruid ook zo uit de tuin plukken en wat van voeren? voor mensen moet je het eerst met kokend water afspoelen dan met koud etc etc las ik... brandnetel koop ik gedroogd/gesneden bij de paardendrogist. Berkenblad geef ik wel vers

Pepermuntolie is safe zolang je maar 1 of 2 druppels gebruikt en niet de allergoedkoopste, maar kies liefst voor biologische.

Kleefkruid kun je idd gewoon zo geven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 00:45

OH geezz, nu de filmpjes pas gekeken... die tweede is wel echt heel beroerd zeg.. Wat een extreem verschil. Raya kon dat ook wel doen maar niet zo extreem als Roos. Knapt ze als ze zo slecht is na opstaan ook op als ze even loopt? Of blijft het zo? Raya heeft een hele tijd ook een flink stuk slechter gelopen als ze gelegen had en een half uurtje later na wat rustig bewegen ging het dan weer beter. Nog steeds is ze net wat minder na het opstaan, alleen is het verschil nu steeds kleiner en duurt het nu nog maar een paar stappen meestal (al was ze vandaag weer wat minder omdat mevrouw gisteren echt aan't muiten is geweest en zelfs gegaloppeerd heeft! Doos!
Ik denk wel dat dit vanuit de hoefbevangenheid komt maar dat het echt een doorbloedingsprobleem is wat door het liggen extra duidelijk wordt. Een paardenbeen is slecht doorbloed, de voet juist extreem goed. Als in de voet de 'pomp' slecht werkt en ze gaan liggen, met gebogen benen, dan krijg je - tenminste, da's mijn redenering - het zelfde als wanneer je zelf te lang in een houding ligt met afgekneld bloedbaan... slapende ledematen of zelfs half verlamd.. en terugkeren van de doorstroming doet pijn... Denk je dat het zoiets zou kunnen zijn? Dat ze dus vooral slecht is nadat ze langere tijd achter elkaar gelegen heeft? Als je dat herkent zou ik proberen die doorbloeding te stimuleren en ik heb sterk de indruk dat de Ginkgo bij Raya daarin zéker iets doet. Ik was er mee gestopt toen het flesje leeg was en vanaf dat moment ging Raya achteruit en kreeg ze een tweede aanval, sinds ik er weer mee begonnen ben, samen met een ander homeopathisch middel, ging ze echt enórm vooruit. Ze loopt nu eindelijk permanent met blote voeten en loopt in stap ook echt normaal en vlot en krijgt dus al weer zin om te muiten. Ze staat nog wel op 2 zakjes bute per dag en als ze vandaag niet iets minder was geweest door haar actie van gisteren was ik naar beneden gegaan, maar daar wacht ik nu nog even mee. Maar ik heb nu dus eindelijk wel duidelijke vooruitgang. Misschien toch die druppels es proberen? Ik zeg niet dat het een wondermiddel is maar 't kan misschien net genoeg zijn om die terugvallen wat minder heftig te laten zijn.

Hoe dan ook, sterkte en wijsheid, want het is echt letterlijk gekmakend, dat wisselende beeld.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 06:09

Bewonder je inzet Dennis! Toch, zou het beeld wat je pony geeft voor mij een reden zijn om niet langer door te gaan! Vind het echt schrijnend! Snap dat het lastig is als ze ook
"goede" dagen laat zien..maar het slechte beeld zou voor mij toch voldoende zijn verder lijden te besparen.
Bevangenheid is gewoon het ergste wat paard en baas kunnen gebeuren!
Wat zou het toch fijn zijn als er een geneesmiddel op de markt zou komen wat echt geneest!

Heel veel suc6!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:08

Pffff als ik het zo een beetje bekijk heb ik of eigenlijk mijn pony echt "geluk" gehad met zijn hb. In oktober haalde ik hem zwaar bevangen van het land. Hij kon echt bijna niet meer lopen. Stond niet achterover omdat hij achter ook bevangen was. Heb dezelfde week foto's laten maken, laten testen op Cushing en hem geruime tijd op een stevige hoeveelheid buut en bloedverdunners gehad. De eerste 6/8 weken waren echt drama.

Had zelfs al met de Rendac gebeld hoe eea het beste zou kunnen als hij ingeslapen zou worden |( . Intussen gaat het super! Hij staat alweer een paar uur per dag op het gras met masker en hij lijkt zelfs nog wat af te vallen. Hij was (is) veeeeeeel te dik. Maar hij lijkt nu toch langzaam nog wat gewicht te verliezen. Het masker doet zijn werk goed +:)+ .

Persoonlijk vind ik zo'n masker een heel vervelend ding, maar ik denk dat het in dit geval zijn redding betekent. Dit jaar gaan ze in ieder geval niet meer 24/7 op het land. Dus hebben mijn andere 2 paarden een beetje pech. Maar die zijn ook goed gevuld, dus ietsje minder zou ook niet verkeerd zijn.

Ze gaan 's nacht gewoon in de bak met schuilstal en hooi.

Veel sterkte vandaag Dennis.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:27

Jeemig Dennis, dat is wel een heel extreem wisselend beeld. Ik zou zelf ook aan zere spieren denken omdat het zo wisselend is en ze later op de dag weer zo veel beter loopt. Bennie is ook veel stijver als hij heeft gelegen en moet dan ook echt even op gang komen. En ook kou slaat op zijn spieren. Het is de laatste dagen best wel weer koud. Sterkte vandaag op de kliniek.